MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 7 Am I a Child?
MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 7 Am I a Child?
MP Board Class 9th General English The Spring Blossom Solutions Chapter 7 Am I a Child?
Am I a Child? Textual Exercises
Word Power
(a) Match these words with their meanings
(सुमेलित कीजिए।)
Answer:
(1) → (d)
(2) → (c)
(3) → (e)
(4) → (a)
(5) → (b)
(b) Write antonyms of the following words
(विलोम शब्द लिखिए।)
Answer:
- lost – gained
- adult – minor
- behind – ahead
- life – death
- love – hate
- half – full
- now – later
- away – near
- tall – short
- new – old
How Much Have I Understood?
(a) Answer these questions in one or two sentences:
(निम्न प्रश्नों के उत्तर एक या दो वाक्यों में दीजिए)
Question 1.
What do you mean by ‘my dream world’?
(व्हॉट डू यू मीन बाइ ‘माइ ड्रीम वर्ल्ड’?)
‘मेरा स्वप्न संसार’ से क्या अर्थ है?
Answer:
A child lives in the world of dreams that is childhood fantasies consisting of dolls and toys, fairies and princesses as in the tales.
(अ चाइल्ड लिव्स इन द वर्ल्ड ऑफ ड्रीम्स दैट इज़ चाइल्डहुड फैन्टेसीज़ कन्सिस्टिंग ऑफ डॉल्स एण्ड टॉयज, फेयरीज़ एण्ड प्रिन्सेसेज़ एज़ इन द टेल्स।)
बच्चे स्वप्नों के संसार में रहते हैं जिसमें गुड़ियाँ व खिलौने, परियाँ व राजकुमारियाँ होती हैं जैसे कि कहानियों में।
Question 2.
What does the poet find herself unable to see?
(व्हॉट डज़ द पोएट फाइन्ड हरसेल्फ अनेबल ट्र सी?)
कवयित्री खुद को क्या देखने में असमर्थ पाती है?
Answer:
The poet is unable to see the reasons for adult disputes.
(द पोएट इज़ अनेबल टू सी द रीजन्स फॉर एडल्ट डिस्प्यूट्स।)
कवयित्री वयस्कों के विवादों का कारण जानने में असमर्थ है
Question 3.
What will happen to the poet soon?
(व्हॉट विल हैपन टू द पोएट सून?)
कवयित्री को जल्द ही क्या होने वाला है?
Answer:
The poet will soon step into a new world, the world of adult life.
(द पोएट विल सून स्टैप इनटू अ न्यू वर्ल्ड, द वर्ल्ड ऑफ एडल्ट लाइफ।)
कवयित्री जल्दी ही एक नई दुनिया में कदम रखेगी, वयस्कों के संसार में।
Question 4.
Write any two lines of the poem you like most.
(राइट एनी टू लाइन्स ऑफ द पोएम यू लाइक मोस्ट।)
अपनी पसन्द की कविता की कोई दो पंक्तियाँ लिखो।
Answer:
Students can write any two lines from the poem that they like most.
छात्र अपनी पसन्द की कोई भी दो पंक्तियाँ लिखें।
(b) Answer the following questions in three to four sentences.
(निम्न प्रश्नों के उत्तर तीन या चार वाक्यों में दीजिए।)
Question 1.
Write the things that indicate that the poet is still a child.
(राईट द थिंग्स दैट इन्डीकेट दैट द पोएट इज़ स्टिल अ चाइल्ड।)
वह बातें लिखिए जिनसे पता चलता है कि कवयित्री अभी बच्ची है।
Answer:
She could not look after herself, she pays a half fare on a bus to school and the does not see the reasons for adult disputes.
(शी कुड नॉट लुक आफ्टर हरसेल्फ, शी पेज़ अ हॉफ फेयर ऑन अ बस टू स्कूल एण्ड शी डज़ नॉट सी द रीज़न्स फॉर एडल्ट डिस्पयूट्स।)
वह अपना ख्याल नहीं रख सकती, उसे बस का आधा किराया देना पड़ता है तथा उसे वयस्कों के विवादों के कारण समझ में नहीं आते।
Question 2.
Write the things that indicate that the poet is on the threshold of an adulthood.
(राईट द थिंग्स दैट इन्डिकेट दैट द पोएट इज़ ऑन द ऐशहोल्ड ऑफ एन एडल्टहुड।)
वह बातें लिखिए जिनसे पता चलता है कि कवयित्री वयस्कता की देहलीज पर है।
Answer:
She is tall, she understands adult talk, she doesn’t love the teddy and toys. This indicates that she is older than a child but there are some things which show that she is still not an adult. Hence she is on the threshold of adulthood.
(शी इज़ टॉल, शी अन्डरस्टैण्ड्स एडल्ट टॉक शी डजन्ट लव द टैडी एण्ड टॉयज। दिस इन्डीकेट्स दैट शी इज़ ओल्डर दैन अ चाइल्ड बट देयर आर सम थिंग्स विच शो दैट शी इज़ स्टिल नॉट एन एडल्ट। हैन्स शी इज़ ऑन द धैशहोल्ड ऑफ एडल्टहुड।)
वह लम्बी है, उसे वयस्कों की बातें समझ आती हैं, उसे खिलौने अच्छे नहीं लगते। इससे लगता है कि वह बच्ची नहीं है लेकिन कुछ ऐसी चीजें हैं जो ये दिखाती हैं कि वह अब भी बच्ची है। अतः वह वयस्कता की देहलीज पर है।
Question 3.
The poet is unable to understand the reasons of the disputes among adults. Why? Think and answer
(द पोएट इज़ अनेबल टू अन्डरस्टैण्ड द रीजन्स ऑफ द डिस्प्यूट्स अमंग एडल्टस। व्हॉय? थिंक एण्ड आन्सर।)
कवयित्री वयस्कों के विवादों का कारण समझने में असमर्थ है। क्यों? सोचो व उत्तर दो।
Answer:
The poet is unable to understand the reasons of the disputes among adults because at her age reasoning power is not developed. Children are innocent and simple. They forget their quarrels quickly.
(द पोएट इज़ अनेबल टू अन्डरस्टैण्ड द रीजन्स ऑफ द डिस्प्यूट्स अमंग एडल्ट्स बिकॉज़ एट हर एज रीजनिंग पावर इज़ नॉट डेवलप्ड। चिल्ड्रन आर इनोसेन्ट एण्ड सिम्पल। दे फॉरगेट देयर क्वॉरल्स क्विकली।)
क्योंकि कवयित्री की उम्र में बच्चे सीधे-सादे होते हैं। वे अपने झगड़े जल्द भूल जाते हैं।
Question 4.
Write the Central idea of the poem.
कविता का केन्द्रीय भाव लिखिए।
Answer:
The poem tries to find out the strange feelings of an adolescent. She has just left behind childhood but has not yet stepped into adulthood. She has a twinge of regret in the passing away of childhood and air of expectation for the approaching adulthood.
Listening Time
Fill in the missing words.
(रिक्त स्थान भरो।)
Answer:
(a) Am I an adult or a child?
No! Not an adult-I do not see.
The reasons for adult disputes;
I am safe in non-understanding.
But does that means that I am a child?
(b) Am I a child or an adult?
No! Not a child now it’s not a teddy I love.
His cherished position is taken.
Just because my toys have lost their value.
Does that mean that I am an adult?
Speaking Time
Using the given words, speak a few sentences?
(दिये गये शब्दों का प्रयोग कर कुछ वाक्य बोलिए।)
doll, teddy, dispute, honest, parents, child, look after, friend, responsibility, adult, games, play, helping dream world, marks, doubt.
Answer:
You can speak sentences as follows
आप इस तरह के वाक्य बोल सकते हैं।
Dolls and teddy lose their interest when a child is becoming an adult. He/She comes out of the dream world. He/She does not understand the reason of adult disputes.
He/She is unable to take one’s own responsibility and his/her parents look after him/her.
Writing Time
Question 1.
Make a list of things (games/food items/toys etc.) you liked when you were quite small and the things you like to do now. Compare it with your friends.
(उन चीजों की सूची बनाओ जो तुम्हें बचपन में पसन्द थीं और जो तुम्हें अब पसन्द हैं। अपने दोस्तों से तुलना करो।)
Answer:
Students should do themselves.
(छात्र स्वयं करें।)
Question 2.
Write the poem ‘Am I a Child’ in your own words.
(कविता को अपने शब्दों मे लिखो)
Answer:
Students should do themselves.
(छात्र स्वयं करें।)
Things to do
Question 1.
How can you help the adults in solving their disputes? List the ways in which you can help them.
(तुम अपने बड़ों के झगड़े सुलझाने में उनकी किस प्रकार सहायता करोगे? तरीके सुझाओ।)
Answer:
We can help the adults in solving their disputes by making them understand their real cause. We can also help them by making them realise that they are losing their peace of mind and valuable time due to them. We can also ask them to be analytical and find its solution.
Question 2.
Discuss with your friends and list their views on the following:
(निम्न पर अपने मित्रों से चर्चा करो व उनके विचार लिखो)
(a) Things that we gain or learn from our adults.
(बातें जो हम अपने बड़ों से सीखते हैं।)
Answer:
The views of your friends may be as follows:
We learn accepting responsibility, taking care of ourselves, discipline, good manners and moral values such as honesty, sympathy, being fair, etc.
(b) Things that we don’t like but we have to listen to.
(बातें जो हमें अच्छी नहीं लगतीं पर हमें सुननी पड़ती हैं।)
Answer:
We have to listen things such as-sit properly, behave properly, drink milk, don’t sit among adult’s talk, dont’t watch T.V. sitting too close to it and for so much time, wake up early etc.
Question 3.
Collect information about the faculties of studies pertaining to different careers.
(विभिन्न क्षेत्रों में कार्य करने के लिए की जाने वाली पढ़ाई के बारे में सूचना इकट्ठी करो।)
Answer:
Students can collect information about studies pertaining to careers such as journalism, medicine, engineering, teaching, software etc. themselves.
Am I a Child? Central Idea of the Poem
The poem tries to find out the strange feelings of an adolescent. She has just left behind childhood but has not yet stepped into adulthood. She has a twinge of regret in the passing away of childhood and air of expectation for the approaching adulthood.
Am I a Child? Difficult Word Meanings
ripple (रिपल) to move or to make something move in very small waves छोटी-छोटी लहरों में आगे बढ़ना या बढ़ाना; cherish (चेरिश) protect and care for someone or something स्नेहपूर्वक देखभाल करना; dispute (डिस्प्यूट)-a disagreement between two people, groups or countries विवाद; stride (स्ट्राइड)-to walk with long steps in a particular direction लम्बे-लम्बे डग भरकर एक दिशा में चलना।
Am I a Child? Summary, Pronunciation & Translation
[1] Am I a child or an adult?
No! Not a child now my dolls are gone;
My dream world has rippled away.
I am tall, I understand adult talk,
But does that mean that I am an adult?
(एम आई अ चाइल्ड और एन एडल्ट?
नो! नॉट अ चाइल्ड नाउ माई डॉल्स आर गोन;
माई ड्रीम वर्ल्ड हेज़ रिपल्ड अवे,
आई एम टॉल, आई अन्डरस्टेण्ड एडल्ट टॉक,
बट डज़ दैट बीन दैट आई एम एन एडल्ट?)
हिन्दी अनुवाद :
मैं एक बच्ची हूँ या एक वयस्क?
नहीं! अब एक बच्ची नहीं-मेरी गुड़ियाएँ जा चुकी
हैं। मेरे सपनों का संसार लहराते हुए आगे बढ़ चुका हैं।
मैं लम्बी हो गई हूँ, मैं वयस्कों की बात समझती हूँ।
पर क्या इसका मतलब है कि मैं वयस्क हो गई हूँ?
[2] Am I an adult or a child?
No! Not an adult-I could’t look after myself;
The understanding is just not there.
I pay a half fare on a bus to school,
But does that mean that I am a child?
(एम आई एन एडल्ट ऑर ए चाइल्ड?
नो! नाट एन एडल्ट-आई कुडन्ट लुक आफ्टर मायसेल्फ;
द अण्डरस्टेडिंग इज़ जस्ट नॉट देयर।
आई पे अ हाफ फेयर ऑन अ बस टु स्कूल,
बट डज़ दैट मीन दैट आई एम अ चाइल्ड?)
हिन्दी अनुवाद :
क्या मैं एक वयस्क हूँ या बच्ची?
नहीं वयस्क नहीं-मैं अपनी देखभाल स्वयं नहीं कर सकती
अभी मुझमें समझदारी नहीं।
मैं स्कूल बस से स्कूल जाने का आधा किराया ही देती हूँ
पर इसका क्या यह मतलब है कि मैं बच्ची ही हूँ?
[3] Am I a child or an adult?
No! Not a child now-it’s not a teddy I love;
His cherished position is taken.
Just because my toys have lost their value,
Does that mean that I am an adult?
(एम आई ए चाइल्ड और एन एडल्ट?
नो! नॉट ए चाइल्ड नाउ-इट्स नॉट अ टेडी आई लव;
हिज़ चेरिस्ड पोजिशन इज़ टेकन।
जस्ट बिकाज़ माई टायज़ हेव लॉस्ट देअर वेल्यू,
डज़ दैट मीन दैट आइ एम एन एडल्ट?)
हिन्दी अनुवाद :
मैं एक बच्ची हूँ या एक वयस्क?
नहीं! अब बच्ची नहीं-अब मैं टेडी से प्यार नहीं करती;
उसकी प्यार से देखभाल अब नहीं रही।
क्योंकि मेरे खिलौनों ने अपनी कीमत खो दी है,
पर इसका क्या यह मतलब है कि मैं एक वयस्क हूँ?
[4] Am I an adult or a child?
No! Not an adult I do not see
The reasons for adult disputes;
I am safe in non-understanding.
But does that mean that I am a child?
(एम आई एन एडल्ट और अ चाइल्ड
नो! नाट एन एडल्ट-आई डू नाट सी
द रीज़न्स फोर एडल्ट डिस्प्यूट्स;
आई.एम सेफ इन नन-अण्डरस्टैडिंग।
बट डज़ दैट मीन दैट आई एम ए चाइल्ड?)
हिन्दी अनुवाद :
मैं एक वयस्क हूँ या बच्ची?
नहीं! एक वयस्क नहीं-मैं समझ नहीं सकती
वयस्कों के वाद-विवादों के कारण;
मैं ना समझ होने में सुरक्षित हूँ।
किन्तु क्या इसका मतलब है कि मैं एक बच्ची हूँ?
[5] Well, am I a child or an adult?
No! Not one or the other now;
One pace in front of childhood,
And one behind an adult.
Soon I shall stride into a new world,
The world of adult life. -Margaret Lawrence
(वेल एम आई अ चाइल्ड और एन एडल्ट?
नो! नॉट वन और दी आदर नाउ;
वन पेस इन फ्रन्ट ऑफ चाइल्डहुड,
एण्ड वन बिहाइन्ड एन एडल्ट।
सून आई शैल स्ट्राइड.इन्टू अ न्यू वर्ल्ड,
द वर्ल्ड ऑफ एडल्ट लाइफ।)
हिन्दी अनुवाद :
अच्छा, क्या मैं एक बच्ची हूँ या वयस्क?
नहीं! अभी न यह हूँ, न वह;
बचपन से एक कदम आगे,
और वयस्क से एक कदम पीछे।
शीघ्र ही मैं एक नये संसार में कदम रखेंगी,
जो वयस्क जीवन का संसार है।