RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 9 Sangeeta, the Brave Girl
RBSE Solutions for Class 8 English Chapter 9 Sangeeta, the Brave Girl
Rajasthan Board Solutions for Class 8 English Chapter 9 Sangeeta, the Brave Girl
Summary of the Lesson
Sangeeta was a student of class VIII who lived with her parents in village Dabich. She loved everyone but not everyone loved her back as she had lost her leg in a road accident. She was very conscious about it and hence avoided people. She refused to go to the school when her mother woke her up and told her that she had no friend to talk to or to share her lunch with, so she didn’t want to go to school. But her mother motivated her by telling that everyone will praise her one day when they will come to know about her good qualities.
While going to school she noticed that everyone was staring at her leg but then she remembered her mother’s words and moved boldly. During the break she tried to be friends with her classmates but they ignored her. They all started laughing at her when she told them that she can swim. She become very sad. Her mother could make out very easily from looking at her face the something went wrong in school. Sangeeta again complained that students don’t talk to her and don’t include her in games and other discussion. Her mother motivated her again. Next day, when Sangeeta was going to school, she saw Someone drowing in the canal. She jumped immediately into the canal to save the child. After trying very hard she pulled the child to the bank. When she looked at the face of the child, she was very surprised as she was her classmate Roshni’s sister.
In the meantime, so many people assembled there and started praising Sangeeta for saving Adhi Shri’s life. When Sangeeta went to school the next day, Roshni apologized for her behaviour. The principal of the school announced about the brave deed of Sangeeta in the Assembly. Now everyone wanted to talk to her. Sangeeta was very happy now. She moved confidently towards the stage to receive the “Bravery Award” of the year from the principal. All the students clapped together and sung a song in praise of her.
पाठ का सार
संगीता आठवीं कक्षा की छात्रा थी जो अपने माता-पिता के साथ दबीच गाँव में रहती थी। वह सबसे स्नेह रखती थी परंतु बाकी सब उसे हेय दृष्टि से देखते थे क्योंकि वह अपना एक पैर सड़क दुघर्टना में खो चुकी थी। इस बारे में वह संवेदनशील थी, अत: लोगों को टालती रहती थी। जब सुबह उसकी माँ उसे उठाने गई तो उसने स्कूल जाने से मना कर दिया क्योंकि स्कूल में कोई भी उससे मित्रवत न था और कोई उसके साथ खाना भी नहीं खाता था।
परंतु उस की माँ ने उसे प्रोत्साहित किया और उसे कहा कि जब वे लोग उसके गुणों को जान जाएँगे तो उसकी प्रसंशा किए बिना न रह सकेंगे। माँ के समझाने पर वह स्कूल चली गई। जाते हुए उसने फिर वही महसूस किया कि लोग उसकी टांग को घूर रहे थे किंतु उसे अपनी मां के प्रेरणा भरे शब्द याद आए और वहां आगे बढ़ गई। आधी छुटी से समय उसने अपने सहपाठियों से बात करने की कोशिश की किंतु सभी ने उसकी उपेक्षा की और उस पर हंसने लगे जब उसने बताया कि वह तैर सकती है। वह बहुत उदास हुई। घर पहुँचन पर उसकी माँ को उसका चेहरा देखते ही पता चल गया कि स्कूल में कुछ हुआ है। संगीता ने फिर वही कहा कि कोई भी उसके साथ मित्राता नहीं करना चाहता और कोई भी उसे अपने साथ खाना खाने में बातचीत में और खेल में शामिल नहीं करना चाहता। उसकी माँ ने उसे पुनः समझाया और कहा कि वह सब उसकी कद्र उसके गुणों को जानने पर अवश्य करेंगे। अगले दिन जब संगीता स्कूल जा रही थी तो उसने नहर में किसी को डूबते देखा। वह तुरंत ही उसे बचाने के लिए नहर में कूद पडी।
काफी प्रयासों के बाद वह उस बच्चे को खींचकर किनारे पर ले आई जब उसने उस बच्चे को चेहरा देखा तो वह आश्चर्यचकित रह गई। वह बच्चा और कोई नहीं उसकी सहपाठी रोशनी की बहन अधि श्री थी। तब तक वहां और लोग भी एकत्र हो गए थे उन्होंने संगीता की बहुत प्रशंसा की क्योंकि उसने अधि श्री की जान बचाई थी। अगले दिन स्कूल पहुँचने पर रोशनी संगीता से अपने व्यवहार के लिए क्षमा मांगी। स्कूल की प्रधानाचार्य ने संगीता की बहादुरी के बारे में प्रार्थना सभा में सबको बताया। अब सब उससे बात करना चाहते थे। वह बहुत खुश थी। वह उस साल का बहादुरी पुरुस्कार लेने के लिए पूरे आत्मविश्वास के साथ मंच पर गई | यह पुरस्कार उसे प्रधानाचार्य जी ने दिया | सभी विद्यार्थियों ने एक साथ तालियां बजा कर उसका सम्मान किया तथा उसकी प्रशंसा में एक गीत गाया।
Glossary
Conscious : aware and particular for something
Half heartedly : done without interest, unwillingly
Canal : channel cut through land for irrigation
Assembly meeting : prayer meeting
Confidently : feeling sure about your own ability
Neglected : not receiving or giving enough care or attention
Staring : looking at something for a long period
Disbelief : the feeling of not being able to believe something
Drown : to go down in water
Forgive : to stop feeling angry with somebody
Step forward : to offer to help somebody
Sangeeta, the Brave Girl Textbook Questions Solved
Activity – I
A. Tick the correct alternative.
सही विकल्प पर निशान लगाइए।
Question 1.
Sangeeta had lost her leg.
(a) by birth
(b) because of polio
(c) in a road accident
(d) none of the above.
संगीता में अपना एक पैर खो दिया था?
(अ) जन्म से
(ब) पोलियो के कारण
(स) सड़क दुर्घटना में
(द) उपर्लिखित कोई भी नहीं
Question 2.
Who inspired Sangeeta?
(a) her teacher
(b) her mother
(c) her friend
(d) her father
संगीता को किसने प्रेरित किया?
(अ) उसकी अध्यापिका ने
(ब) उसकी माँ ने
(स) उसके मित्रों ने
(द) उसके पिता ने
Answer.
1. (c)
2. (b)
B. Say whether the following statements are True or False.
बताइए निम्न कथन सही है अथवा गलत।
Question 1.
Sangeeta did not want to go to school.
संगीता स्कूल नहीं जाना चाहती थी।
Question 2.
Roshni was the best friend of Sangeeta.
रोशनी संगीता की सबसे अच्छी मित्र थी।
Question 3.
All the classmates liked Sangeeta.
सभी सहपाठी संगीता को पसंद करते थे।
Question 4.
Sangeeta did not have any good qualities.
संगीता में कोई भी अच्छी विशेषता नहीं थी।
Question 5.
The principal gave away “Bravery award” to Sangeeta.
प्रधानाचार्य ने संगीता को बाहदुरी का पुरुस्कार दिया।
Answer.
1. True
2. False
3. False
4. False
5. True.
C. Answer the following questions in 10 to 20 words.
निम्न प्रश्नों के उत्तर 10-20 शब्दों में दीजिए।
Question 1.
Why did Roshni change her behaviour towards Sangeeta?
रोशनी ने संगीता के प्रति अपना व्यवहार क्यों बदल दिया था?
Answer.
Roshni changed her behaviour towards Sangeeta because Sangeeta saved her sister Adhi Shri’s life.
रोशनी ने संगीता के प्रति अपना व्यवहार इसलिए बदल दिया था क्योंकि संगीता ने उसकी बहन अधि श्री का जीवन बचाया था।
Question 2.
Why did Sangeeta feel neglected?
संगीता उपेक्षित क्यों महसूस करती थी?
Answer.
Sangeeta felt neglected because her schoolmates didn’t talk to her and also because she had lost her leg in a road accident.
संगीता उपेक्षित इसलिए महसूस करती थी क्योंकि उसके सहपाठी उससे बात नहीं करते थे तथा इसलिए भी क्योंकि वह एक सड़क दुर्घटना में अपना पैर खो बैठी थी।
Question 3.
Why did Sangeeta not want to go to school?
वह स्कूल क्यों नहीं जाना चाहती थी?
Answer.
She did not wanted to go to school because her classmates did not talk to her and did not share their lunch with her.
वह स्कूल इसलिए नहीं जाना चाहती थी क्योंकि उसके सहपाठी उससे बात नहीं करते थे तथा उसके साथ खाना भी नहीं बांटते थे।
Question 4.
Why were the students not friendly with Sangeeta?
विद्यार्थी संगीता के साथ मित्रवत क्यों न थे?
Answer.
The students were not friendly with Sangeeta because they were not aware about her good qualities. They could only see her lost leg as her limitation.
विद्यार्थी संगीता के साथ मित्रवत इसलिए न थे क्योंकि वह उसके सद्गुणों से परिचित न थे। उन्हें केवल उसकी खोई टाँग उसकी कमी के रूप में दिखती थी।
Question 5.
Who was Adhi Shri?
अधि श्री कौन थी?
Answer.
Adhi Shri was Roshni’s sister whose life was saved by Sangeeta.
अधि श्री रोशनी की बहन की जिसका जीवन संगीता ने बचाया था।
D. Answer the following questions in 30 to 40 words.
निम्न प्रश्नों के उत्तर 30-40 शब्दों में दीजिए।
Question 1.
Who gave away the bravery award to Sangeeta? Why?
संगीता को वीरता पुरस्कार किसने दिया? क्यों?
Answer.
The principal gave away the bravery award to Sangeeta. This award was given to Sangeeta for saving a child who was drowing in the canal. She saw the child drowning and jumped into the canal and saved the life of the child.
संगीता को वीरता पुरस्कार प्रधानाचार्य ने दिया। यह पुरुस्कार संगीता को एक डूबते हुए बच्चे को बचाने के लिए दिया गया था । जब उसने डूबते बच्चे को देखा तो वह नहर में कूद गई और उस डूबते हुए बच्चे ही जान बचा ली।
Question 2.
How did Sangeeta save Adhi Shri?
संगीता ने अधि श्री को कैसे बचाया?
Answer.
Sangeeta saw someone drowning in the canal. She jumped into the canal immediately. She caught the hand of drowning child tightly. After trying hard she pulled the child to the bank.
संगीता ने नहर में एक बच्चे को डूबते हुए देखा वह तुरन्त नहर में कूद गई। उसने डूबते हुए बच्चे का हाथ कसकर पकड़ा। बहुत प्रयास करने पर वह उसे किनारे तक ले आई।
Question 3.
Why was Sangeeta astonished?
संगीता अचंभित क्यों हुई?
Answer.
Sangeeta saved the life of the drowning child after trying very hard. When she pulled the child to the bank and saw the face of the rescued child, she was astonished because it was her classmate Roshni’s sister, Adhi Shri.
संगीता ने बहुत प्रयास करने के बाद डूबते हुए बच्चे की जान बचाई थी। जब वह उस बच्चे को किनारे तक खींचकर लाई और उसका चेहरा देखा तो वह अचंभित रह गई क्योंकि वह उसकी सहपाठी रोशनी की बहन अधि श्री थी।
ACTIVITY – II
A. Match the following words in column ‘A’ with their meaning in Column ‘B’.
Answer.
avoid — neglect
classmates — class fellows
slowly — not so fast
immediately — quickly
Praise — appreciate
happy — glad
B. Correct the misspelt words.
I. accidend
II. studant
III. pretent
IV. silant
V. bravary
VI. lough
Answer.
I. accident
II. student
III. pretend
IV. silent
V. bravery,
VI. laugh.
C. Fill in the blanks with appropriate words given in the box.
classmates, share, clapped, close, assembly
I. Roshni and Siddhi are ……… friends.
II. They always ……… lunch with each other.
III. Their ………. like their friendship.
IV. The principal praised Sangeetha in the ………. and gave away the price.
V. All the students ………. for her.
Answer.
I. close
II. share
III. classmates
IV. assembly
V. clapped.
Activity – III
A. Rewrite the following sentences using correct punctuation mark and capital letters.
Example: Father will be angry if you do not go to school
Father will be angry if you do not go to school.
I. Chiya said please come and help me.
II. Rahim said the grapes are sour.
III. The tailor said give me your dress materials.
IV. He asked me how I was.
Answer.
I. Chiya said, “Please come and help me”.
II. Rahim said, “These grapes are sour”.
III. The tailor said, “Give me your dress material”.
IV. He asked me how I was.
B. Read the following sentences.
I. She will win the first prize.
II. You shall go there.
III. You can go now.
will, can, shall, could and must are modals and they are used with the principal verb that follows them. Together with the principal verb they express the mode of action denoted by the verb. They express ability, capacity, possibility, command, permission, compulsion, etc.
Complete the sentences meaningfully with the suitable modal auxiliaries.
I. If we don’t leave now, we ………. certainly miss the train. (Will/shall)
II. We ………. have our way. (will/shall)
III. I ……… beat you in the race. (can/could)
IV. Even as a child she ………. speak English. (can/could)
V. You ……… go now. (can/could)
IV. I ………. never go there. (will/shall)
Answer.
I. will
II. will
III. can
IV. could
V. can
VI. will.
Activity – IV
Read the following carefully and answer the questions that follow.
Beti Bachao, Beti padbao scheme.
The Govt. of India has launched the “Beti bachao, Beti Padhao” scheme recently on 22nd January 2015, mainly aiming at generating awareness and improving efficiency of welfare services for women. The Govt. proposed Rs. 150 crores to be spent by the Ministery of Home Affairs on this scheme to increase the safety and security of women and their empowerment.
Question 1.
When was the scheme “Beti Bachao, Beti Padhao” launched?
‘बेटी बचाओ बेटी पढाओ’ योजना कब प्रारंभ की गई थी?
Answer.
Scheme “Beti Bachao, Beti Padhao” was launched on 22nd January 2015.
‘बेटी बचाओ बेटी पढ़ाओ’ योजना 22 जनवरी 2015 को प्रारंभ की गई थी।
Question 2.
What does the above scheme aim at?
ऊपर दी गई योजना का उद्देश्य क्या है?
Answer.
The above scheme aims at generating the awareness and improving efficiency of welfare services for women.
इस योजना का उद्देश्य महिलाओं के प्रति जागरुकता बढ़ाना तथा उनके कल्याण के लिए सेवाओं की क्षमता में सुधार करना है।
Question 3.
Find more scheme which promote girl education.
कुछ और योजनाओं के बारे में पता कीजिए जो लड़कियों की शिक्षा को बढ़ावा देती है?
Answer.
Some such schemes are :
- Gargi award for talented girls.
- Mukhyamantri Rajshri Yojana – scholarship.
- Mukhyamantri Saksham Balika Yojana – training school girls.
ऐसी कुछ योजनाएं हैं :
- गुणी लड़कियों के लिए गार्गी योजना
- मुख्यमंत्री राजश्री योजना – छात्रवृत्ति
- मुख्यमंत्री सक्षम बालिका योजना – लड़कियों को स्कूल में प्रशिक्षण
Activity – V
Question 1.
Collect and make a few slogan on “Beti Bachao, Beti Padhao” and prepare a chart, flash card, and poster, etc. …..
Answer.
Charts and flash card and poster will be made by the students.
A few such slogan are —
- ’21वी सदी है, अब बेटियों का दौर है अब
- “Let your daughters grow. Be her friend not her foe”.
- बेटी है तो कल है।
- Don’t be cold. Girls are worth more than gold.
- बेटी को मत समझो भारए जीवन का है ये आधार।
Sangeeta, the Brave Girl Additional Questions For Practice
A. Tick the correct alternative.
सही विकल्प पर निशान लगाइए।
Question 1.
In which class did Sangeeta study?.
(a) VI
(b) VII
(c) VIII
(d) IX
संगीता कौन – सी कक्षा में पढ़ती थी?
(अ) छठी
(ब) सातवीं
(स) आठवीं
(द) नवी
Question 2.
With whom did Sangeeta live?
(a) parents
(b) grandparents
(c) friends
(d) alone
संगीता किसके साथ रहती थी?
(अ) माता-पिता
(ब) दादा-दादी
(स) मित्र
(द) अकेली
Question 3.
What was the name of her village?
(a) Rampur
(b) Gopalpura
(c) Dabich
(d) Devli
संगीता के पाँव का क्या नाम था?
(अ) रामपुर
(ब) गोपालपुरा
(स) दाबिच
(द) देवली
Question 4.
Of what she was always conscious for?
(a) homework
(b) hair
(c) personality
(d) leg
वह किस बारे में सदा सचेत (संवेदनशील) रहती थी?
(अ) गृहकार्य
(ब) बाले
(स) व्यतिव
(द) पैर
Question 5.
“Your pen is very nice.” To whom did Sangeeta say this?
(a) Roshni
(b) Siddhi
(c) Teacher
(d) Mother
तुम्हारा पैन बहुत अच्छा है” ऐसा संगीता ने किससे कहा?
(अ) रोशनी
(ब) सिद्धि
(स) अध्यापिका
(द) माँ
Question 6.
Where did Sangeeta jump immediately?
(a) on the bed
(b) into the canal
(c) into the pool
(d) none of the above
संगीता तुरंत कहां कूद पडी?
(अ) बिस्तर पर
(ब) नहर में
(स) पूल में
(द) ऊपर में से कोई नहीं
Question 7.
Who was the rescued child?
(a) Adhi Shri
(b) Siddhi
(c) Roshni
(d) Sangeeta
वह बच्चा कौन था जिसे बचाया गया था?
(अ) अधि श्री
(ब) सिद्धि
(स) रोशनी
(द) संगीता
Question 8.
What did Sangeeta get from the principal?
(a) Scolding
(b) Certificate
(c) Sweets
(d) Bravery award
संगीता को प्रधानाचार्य से क्या मिला?
(अ) डांट
(ब) प्रमाण-पत्र ।
(स) मिठाई
(द) बहादुरी पुरुस्कार
Answer.
1. (c)
2. (a)
3. (c)
4. (d)
5. (a)
6. (b)
7. (a)
8. (d).
B. Answer the following questions in one sentence.
निम्न प्रश्नों के उत्तर एक वाक्य में दीजिए।
Question 1.
Why Sangeeta’s classmates neglected her?
संगीता के सहपाठी उसकी उपेक्षा क्यों करते थे?
Answer.
Sangeeta’s classmates neglected her because she had lost one of her leg’s in road accident.
संगीता के सहपाठी उसकी उपेक्षा इसलिए करते थे क्योंकि वह सड़क दुर्घटना में अपना एक पैर खो बैठी थी।
Question 2.
What made Sangeeta more miserable?
संगीता को क्या और उदास कर देता था?
Answer.
Everyone’s eyes fixed on her leg made Sangeeta more miserable.
सभी लोगों की उसकी टांग को घुरती आंखें उसे और उदास कर देती थी।
Question 3.
Why did the students laugh at Sangeetha?
विद्यार्थी संगीता पर क्यों हंसे?
Answer.
The students laughed at Sangeeta when she told them that she can swim.
विद्यार्थी संगीता पर तब हँसे जब उसने कहा कि वह तैरना जानती है।
Question 4.
Who did Sangeeta save from drowning?
संगीता ने डूबने से किसे बचाया?
Answer.
Sangeeta saved Adhi Shri, Roshni’s sister from drowning.
संगीता ने डूबने से अधिश्री, रोशनी की बहन को बचाया।
Question 5.
What did the principal announce in the assembly?
प्रधानाचार्य ने प्रार्थना-सभा में क्या बताया?
Answer.
The principal announced about the brave deed of Sangeeta in the assembly.
प्रधानाचार्य ने प्रार्थना सभा में संगीता की बहादुरी के बारे में बताया।
C. Answer the following questions in 20 to 30 words.
निम्न प्रश्नों के उत्तर 20-30 शब्दों में दीजिए।
Question 1.
How did Sangeeta’s mother inspire her?
संगीता की माँ ने उसे कैसे प्रेरित किया?
Answer.
Sangeeta’s mother inspired her by telling that everyone would like to be her friend when they will come to know about her good qualities.
संगीता की मां ने उसी यह समझाकर प्रेरित किया कि सभी उसके मित्र बनना पसंद करेंगे जब वे उसके गुणों से परिचित हो जाएंगे।
Question 2.
Why did the principal give “Bravery Award” to Sangeeta?
प्रधानाचार्य ने संगीता को “बहादुरी पुरुस्कार” क्यों दिया?
Answer.
The principal gave the “Bravery Award” to Sangeeta for her brave deed. She had saved the life of a child who was drowning in the canal.
प्रधानाचार्य ने संगीता को “बहादुरी पुरुस्कार” उसकी बहादुरी के लिए दिया था। उसने नहर में डूबते हुए बच्चे की जान बचाई थी।
Question 3.
Why did Roshni apologize to Sangeeta?
रोशनी ने संगीता से क्षमा क्यों मांगी?
Answer.
Roshni apologized to Sangeeta because inspite of her bad behaviour Sangeeta had saved her sister Adhi Shri’s life. Roshni was ashamed of her behaviour.
रोशनी ने संगीता से क्षमा इसलिए मांगी क्योंकि उसके बुरे व्यवहार के बावजूद भी संगीता ने उसकी बहन अधि श्री की जान बचाई थी। वह अपने व्यावहार के लिए बहुत शर्मिदा थी।
D. Answer the following question in 40 to 50 words.
निम्न प्रश्न का उत्तर 40-50 शब्दों में दीजिए।
Question 1.
How could one get inspired by Sangeeta?
संगीता से कोई कैसे प्रेरित सकता है?
Answer.
Sangeeta could inspire anyone. She inspires everyone to be brave. She had lost her leg in accident and was neglected by everyone. But she kept on doing whatever good she could do. We can also take inspiration from her to do and be good.
संगीता किसी को भी प्रेरित कर सकती है। वह सभी को बहादुर होने के लिए प्रेरित करती है। उसने दुर्घटना में एक पैर खो दिया था और सभी के द्वारा उपेक्षित थी। परंतु फिर भी वह जो भी अच्छा कर सकती थी, करती रही। हम भी उससे प्रेरणा लेकर अच्छा बनने तथा करने का प्रयास कर सकते हैं।