RB 9 English

RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education

RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education

Rajasthan Board RBSE Class 9 English Road Safety Education

1. Comprehension Passage
Read the following poem and answer the questions that follow :
नीचे लिखी कविता को पढ़ो और उसके नीचे दिये प्रश्नों के उत्तर दोः
Death of an Innocent (एक निर्दोष की मृत्यु)

Stanza 1
I went to a party, mom,
I remember what you said,
you told me not to drink, mom,
so I drank soda instead,
I didn’t touch a drink, mom,
though everyone said I should,
I really felt proud inside, mom,
just the way you said I would.
Paraphrase : An innocent boy went to a party. While going to the party his mother advised him not to take wine in the party. The boy informs her that he followed her advice and did not drink in the party. Instead of wine, he drank soda. Everyone in the party insisted him to take wine but as per the advice of his mother, he did not drink and for this he felt proud.

भावानुवाद – एक मासूम (निर्दोष) बच्चा एक पार्टी में गया। जाते समय उसकी माँ ने उसे पार्टी में शराब न पीने की सलाह दी। बालक ने उसे बताया कि उसने अपनी माँ की शिक्षा (सलाह) के अनुसार पार्टी में शराब नहीं पी। शराब के स्थान पर उसने सोडा ही लिया। पार्टी में प्रत्येक व्यक्ति (साथी) ने उसे शराब पीने के लिये प्रेरित किया लेकिन अपनी माँ की शिक्षा के अनुरूप उसने शराब नहीं पी और इसके लिये (शराब न पीने पर) उसे गर्व महसूस हुआ।

Stanza 2
I know I did the right thing, mom,
I know you’re always right,
Now the party is finally ending, mom,
and everyone’s driving out of sight.
As I got into my car, mom,
I knew I’d get home in one piece,
Because of the way you raised me, mom,
so responsible and sweet.
Paraphrase : The boy also informs his mother that she always advised her to go on the right path and he himself followed her as he did not drink in the party. This was due to the promise he made to his mother. He further informs that the party ended and everybody who participated in the party had gone after driving their cars. After the party he got into his car and thought that he would reach home in no time as he did not take wine and was in a jolly mood.

भावानुवाद – बालक ने अपनी माँ को सूचना दी कि उसने (माँ ने) उसे (बालक को) हमेशा सही रास्ते पर चलने की सलाह दी और उसने भी इसी मार्ग का अनुसरण किया और पार्टी में शराब का सेवन नहीं किया। ऐसा अपनी माँ को दिये गये वचन के कारण हुआ। उसने पुनः सूचित किया कि पार्टी समाप्त हो गयी और जो व्यक्ति पार्टी में आये थे वे अपनी कारों से चले गये। पार्टी के पश्चात वह अपनी कार में बैठा और सोचा कि वह शीघ्र ही घर पहुँच जायेगा क्योंकि उसने शराब तो पी नहीं थी और उसका मन प्रसन्न था।

Stanza 3
I started drive away, mom,
but as I pulled out onto the road,
The other car didn’t see me, mom
and hit me like a load.
As I lie here on the pavement, mom,
I hear the policeman say,
The other guy is drunk, mom,
and now I’m the one who’ll pay.
Paraphrase : The boy informs his mother that he started his car to drive and as he came out on the road, the driver of the other car did not see him due to his fast speed car and his car hit his (boy’s) car like a load. He further informs that due to accident he is lying on the hard flat area at the side of a road for people to walk. He heard the policeman saying that the other boy who was driving the other car was drunk and in such condition he would have to suffer for it.

भावानुवाद – बालक अपनी माँ को सूचित करता है कि उसने चलने के लिये अपनी कार को प्रारम्भ कर दिया और जैसे ही वह बाहर सड़क पर निकला, एक दूसरी कार का चालक तीव्र गति के कारण उस बालक की कार को नहीं देख पाया और उसमें टक्कर मार दी। अपनी माँ को वह आगे बताता है कि दुर्घटना (टक्कर) के कारण वह सड़क के किनारे पैदल चलने वाली जगह पर पड़ा हुआ है। उसने पुलिस के सिपाही को कहते हुए सुना है कि वह दूसरा लड़का जिसने टक्कर मारी, शराब के नशे में था और उसकी वजह से मुझे कष्ट सहना पड़ेगा।

Stanza 4
I’m lying here dying, Mom!
I wish you’d get here soon.
How could this happen to me, mom?
My life burst like a balloon.
There’s blood all around me,
mom, and most of it is mine,
I hear the medico say, mom,
I’ll die in a short time.
Paraphrase : The boy informs his mother that with the help of the policeman he is admitted to the hospital where his condition is becoming worse. He is almost on the verge of dying. He wishes that his mother should reach the hospital as early as possible to see him. He does not know how he got so much injury. Now his life is going to an end very soon like a balloon full of air. His body is bleeding very badly. There is his blood and blood all around him. He also informs his mother that according to the doctors he will die very soon. So he wishes to meet his mother as early as possible for the last time.

भावानुवाद – बालक अपनी माँ को सूचित करता है कि सिपाही की सहायता से उसे अस्पताल में भर्ती किया गया है। जहाँ उसकी स्थिति लगातार बिगड़ रही है। वह लगभग मृत्यु के निकट है। वह चाहता है कि उसकी माँ शीघ्र से शीघ्र उसे देखने के लिये अस्पताल पहुँचे। वह नहीं जानती कि उसे इतनी चोट कैसे लगी। हवा से भरे गुब्बारे की तरह उसका जीवन अब शीघ्र ही समाप्त होने जा रहा है। उसके शरीर से अत्यधिक रक्त स्राव हो रहा है। उसके चारों ओर उसका रक्त ही रक्त है। वह अपनी माँ को यह भी सूचित करता है कि डाक्टरों के अनुसार वह शीघ्र मर जाएगा। इसलिये वह अन्तिम समय यथाशीघ्र अपनी माँ से मिलना चाहता है।

Stanza 5
I just wanted to tell you, mom,
I swear I didn’t drink,
It was the other, mom.
The others didn’t think.
He was probably at the same party as I,
The only difference is,
he drank and I will die.
Paraphrase : The boy firmly informs his mother by taking oath that he did not drink in the party. Only the other boys drank in the party. They drank in an easy way without caring for the harmful effects of drinking. The boy who hit his car drank and due to accident his (boy’s) condition is becoming serious and definitely he would die

भावानुवाद – बालक दृढ़ता से शपथपूर्वक अपनी माँ को सूचित करता है कि उसने पार्टी में शराब नहीं पी थी। उसे छोड़कर अन्य सभी लड़कों ने पार्टी में शराब पी। उन्होंने शराब के दुष्प्रभावों की चिन्ता किये बिना खुलकर शराब का सेवन किया। उस लड़के ने, जिसने उसकी कार में टक्कर मारी, शराब पी रखी थी और (उसके द्वारा की गयी) दुर्घटना के कारण उसकी (मासूम यो निर्दोष लड़के की) स्थिति बिगड़ती जा रही है और वह निश्चित ही मर जायेगा।

Stanza 6
Why do people drink,
mom? It can ruin your whole life,
I’m feeling sharp pains now,
mom, pains just like a knife.
The guy that hit me is walking,
mom, I don’t think it is fair,
I’m lying here dying, mom,
all he can do is stare.
Paraphrase : While informing all the details of the accident and about his critical condition, the boy becomes serious. He asks his mother why do people drink. After drinking they can ruin life of anyone. So no one should use wine. He suddenly changes the topic and expresses about his great pain that he is feeling like the pain of a sharp knife. The boy who hit him is not hurt and is roaming on the road easily. He is not feeling guilty. He is only surprised to look at him (boy). But he (the boy) is facing serious position and is about to die.

भावानुवाद – दुर्घटना के तथ्यों तथा अपनी नाजुक स्थिति की सूचना देते समय बच्चा गंभीर हो जाता है। वह अपनी माँ से पूछता है कि लोग शराब क्यों पीते हैं? शराब पीकर वह किसी के भी जीवन को नष्ट कर सकते हैं। इसलिये किसी को शराब का सेवन नहीं करना चाहिए। वह अचानक (बातचीत का) विषय बदलता है और उस तीव्र दर्द के बारे में बताता है जो उसे तेज चाकू से काटने के समान अनुभव हो रहा है। उस लड़के को जिसने मुझमें टक्कर मारी, कोई चोट नहीं लगी और वह सड़क पर आराम से घूम रहा है। उसे कोई पश्चाताप भी अनुभव नहीं हो रहा है। वह मुझे देखकर मात्र आश्चर्यचकित है। लेकिन मैं गंभीर स्थिति से संघर्ष कर रहा हूँ और मरने वाला है।

Stanza 7
Tell my brother not to cry, mom,
Tell daddy to be brave.
And when I go to heaven, mom,
Put “daddy’s girl” on my grave.
Someone should have told him,
mom, not to drink and drive.
If only they had told him, mom,
I would still be alive.
Paraphrase : Towards the end of the poem the boy is advising his mother that his brother should not cry at his death and he also tells his mother to console his father and he should be brave and not move at his (boy’s) death. His father should keep ‘daddy’s girl’ on his grave. If some gentlemen had advised the other boy to avoid drinking who hit his car after drinking, he (the boy) would still be alive.

भावानुवाद – कविता के अन्त में (निर्दोष) बालक अपनी माँ को सलाह देता है कि उसका भाई उसकी मृत्यु पर न रोये और वह अपनी माँ से पिताजी को धैर्य प्रदान करने की प्रार्थना भी करता है और कहता है कि वह एक निर्भीक मनुष्य की तरह रहें और उसकी मृत्यु से विचलित न हों। वह कहता है कि पिताजी उसकी कब्र पर ‘daddy’s girl’ रखें। यदि किसी समझदार व्यक्ति ने उस लड़के को जिसने शराब पीकर मेरी कार में टक्कर मारी, शराब न पीने की शिक्षा दी होती तो आज मैं जीवित होता ।

Stanza 8
My breath is getting short, mom,
I’m becoming very scared.
Please don’t cry for me, mom.
When I needed you,
you were always there.
I have one last question, mom,
before I say goodbye.
I didn’t drink and drive, mom,
so why am I the one to die?
Paraphrase : The boy informs his mother that his condition is becoming worse due to heavy bleeding after the accident and his life is going to an end. Only a few breaths are remaining. He is totally frightened. But he asks his mother not to lament for him. He also accepts that his mother always helped him at the time of his needs. He assures again to his mother that he did not drink in the party and he drove the car easily. But he wants to ask his mother when he did not drive the car in drunken postion then why he got so serious injury and why he is the only one to die while the other drunken boy was saved.

भावानुवाद – बालक अपनी माँ को सूचित करता है कि अत्यधिक रक्तस्राव के कारण उसकी स्थिति और अधिक बिगड़ रही है और उसके जीवन का अन्त होने जा रहा है। केवल कुछ श्वाँस शेष हैं। वह अत्यधिक भयभीत है। लेकिन वह अपनी माँ से उसके लिये शोक न करने के लिए। कहता है। वह यह स्वीकार करता है कि जब भी आवश्यकता पड़ी है उसकी माँ ने उसकी हमेशा सहायता की है। वह पुनः अपनी माँ को विश्वास दिलाता है कि पार्टी में उसने शराब नहीं पी और उसने अपनी कार को आराम से चलाया। लेकिन वह अपनी माँ से पूछना चाहता है कि जब उसने शराब पीकर अपनी कार नहीं चलाई तो उसे इतनी गंभीर चोट क्यों लगी और वह ही अकेला क्यों मरने वाला है। जबकि दूसरा शराब पीकर कार चलाने वाला लड़का सुरक्षित

Short Questions

Question 1.
Who is the speaker of the above lines?
उपरोक्त पंक्तियों को कहने वाला कौन है?
Answer:
The speaker of the above lines is the boy who met with an accident.
उपरोक्त पंक्तियों को कहने वाला एक लड़का है जो दुर्घटनाग्रस्त हो गया है।

Question 2.
Who is he/she speaking to?
वह किससे बात कर रहा है?
Answer:
He is speaking to his mother.
वह अपनी माँ से बात कर रहा है।

Question 3.
What do you know about the speaker and his/her character?
तुम वक्ता के और उसके चरित्र के विषय में क्या जानते हो?
Answer:
He is an innocent boy who never drinks alcohol. He loves his mother very much.
वह (वक्ता) एक निर्दोष लड़का है जो कभी शराब नहीं पीता। वह अपनी माँ से अत्यधिक प्रेम करता है।

Question 4.
How old is the speaker of the above lines?
उपरोक्त पंक्तियों को कहने वाला किस उम्र का है?
Answer:
The speaker is a young boy.
(उपरोक्त पंक्तियों का) वक्ता एक किशोर बालक है।

Question 5.
Which scene has been described in the poem?
कविता में किस दृष्य का वर्णन किया गया है?
Answer:
The scene of the injured boy whose blood is coming out from many parts of his wounded body is described in the poem.
कविता में एक दुर्घटनाग्रस्त बच्चे का दृश्य वर्णित है जिसके शरीर के विभिन्न चोटग्रस्त भागों से रक्त बह रहा है।

Question 6.
What do you know about the other driver?
अन्य (कार) चालक के विषय में आप क्या जानते हो?
Answer:
The other driver is an alcoholic. He hit the car of the innocent boy.
अन्य (कार) चालक एक शराबी है। उसने निर्दोष बालक की कार में टक्कर मारी थी।

Question 7.
What social problem does the speaker’s plight bring to our mind?
वक्ता की दुर्दशा से हमारे मस्तिष्क में किसे सामाजिक बुराई का ध्यान आता है?
Answer:
The speaker’s plight brings to our mind the social problem of car driving after taking wine. In such state the car driver loses his control on the mind and body and the result is that he hits his car anywhere causing great accident and sometime fatal accident. The message is not to drive after drinking.

वक्ता की दुर्दशा हमें शराब पीकर गाड़ी चलाने वाली सामाजिक बुराई का ध्यान कराती है। इस स्थिति में कार चालक अपने मस्तिष्क और शरीर का नियंत्रण खो देता है। और इसका परिणाम यह होता है कि वह अपनी कार को किसी भी जगह टकराकर गम्भीर दुर्घटना करता है और कभी-कभी जान लेवा दुर्घटना करता है। सन्देश यह है कि शराब पीकर वाहन नहीं चलाना चाहिए।

Question 8.
What do you know about teenage driving?
किशोरवय वाहन चालन के बारे में आप क्या जानते हो?
Answer:
According to the NCSA, more than 20,000 teens die each year from injuries resulting from car collisions making it the number one killer of teens in India. Typical reasons include a lack of driving experience, poor vehicle control, risk-taking and failure to wear belts.

NCSA के अनुसार, भारत में 20 हजार से अधिक किशोर उम्र के बच्चे कार टक्करों (दुर्घटनाओं) में प्रतिवर्ष मर जाते हैं जिससे विश्व में भारत का दुर्घटनापूर्ण किशोर मृत्यु में प्रथम स्थान हैं दुर्घटनाओं के मुख्य कारण हैं वाहन चलाने के अनुभव की कमी, वाहन पर कमजोर नियंत्रण, खतरा उठाने की प्रवृत्ति एवं बैल्ट न बाँधना।

Question 9.
Why are many teenagers involved in car accident?
बहुत से किशोर कार दुर्घटनाओं में ग्रस्त क्यों हो जाते हैं?
Answer:
They drive without paying attention, do rash driving without following traffic rules. So they are involved in car accidents. वे (किशोर) ध्यान या सजगता रहित होकर वाहन चलाते हैं, यातायात के नियमों का उल्लंघन करते हुए खतरनाक तरीके से वाहने चलाते हैं। अत: कार दुर्घटनाओं में ग्रस्त हो जाते हैं।

Question 10.
The last two verses of the poem bring about a sense of ……… and …….. and make us feel very……….. about……………
कविता की अन्तिम दो पंक्तियाँ हमारे अन्दर………….और . ………..और …………… के प्रति ……..करती है।
Answer:
The last two verses of the poem bring about a sense of not drinking and driving and make us feel very scared about drunk driving.
कविता की अन्तिम दो पंक्तियाँ हमारे अन्दर शराब न पीने और शराब पीकर वाहन न चलाने तथा नशे की हालत में चलाने के प्रति भय उत्पन्न करती है।

Question 11.
Suggest another appropriate title of the poem.
कविता के लिये अन्य कोई उचित शीर्षक का सुझाव दीजिए।
Answer:
Harmful Effects of Drunk Driving.
नशायुक्त वाहन चालन के दुष्परिणाम।

2. Letter Writing

Driving Behaviour
(वाहन चलाने की प्रकृति)
News

RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 1
Driving behaviour is an extension of public behaviour. Social scientists say that “we are unable to ever ‘give way’, lest this be seen as a weaknees”. Seldom is the right of way given to an ambulance, while it is considered smart to jump queues at toll gates or violate a redlight traffic signal. Following the rules, it seems, is left to the meek. [The Economics Times]

समाचार । सामान्य जनता के स्वभाव का विस्तार ही हमारे वाहन चलाने की प्रकृति में दिखाई देता है। समाज विज्ञानी कहते हैं कि शायद ही हम किसी को रास्ता देते हैं क्योंकि इसे हम अपनी कमजोरी मानते हैं। यदा कदा ही हम मरीजों के ले जाने वाले वाहन (एम्बुलेंस) को रास्ता देते हैं जबकि टोल बूथ पर लाइने छोड़कर बीच में कूदने या यातायात सूचक लाल बत्ती को पार करने में हम अपनी चतुराई मानते हैं। हम मानते हैं। कि नियमों का पालन करना कमजोर व्यक्तियों का कर्तव्य

Word Meanings : behaviour = act to behave with other people, व्यवहार या प्रकृति; extention = act of increasing the area of activity, fashira; Give way = to give way, रास्ता प्रदान करना; seldom = rarely, शायद ही कभी; ambulence = a vehicle with special equipment’s to carry sick or injured person to hospital, मरीज ले जाने वाला वाहन;jump queues = to cross lanes, लाइन छोडकर बीच में प्रवेश करने का प्रयत्न; violate = refuse to obey law, उल्लंघन करना; meek = weak, कमजोर। You have just read the above article in the Economic Times. Write a letter to the editor expressing your concern over the ever increasing number of accidents on our roads today. Site inexperience, risk taking, lack of hazard perception, non-existent road culture and apathy towards rules and regulations are major causes that lead to accidents. (150-200 words) (आपने अभी ‘इकोनोमिक टाइम्स’ अखबार में उपरोक्त लघु लेख पढ़ा। हमारी सड़कों पर बढ़ती हुई सड़क दुर्घटनाओं पर चिन्ता व्यक्त करते हुए अखबार के सम्पादक को एक पत्र लिखो। दुर्घटना संभावित क्षेत्र, अनुभव की कमी, अनावश्यक खतरा लेने की प्रवृत्ति, दुष्परिणामों को न समझना, सड़क पर चलने की योग्यता, का अभाव और नियमों के प्रति उदासीनता सड़क दुर्घटनाओं के मुख्य कारण हैं।
Word Meaning : apathy = not being interested (उदासीनता); hazard = danger, खतरा perception = understanding, समझ।
Answer:
AB-19, Krishna Nagar
Jaipur
12th March, 20 – –
The Editor
The Rajasthan Patrika
Jaipur
Sub : Inceasing number of accidents on our roads.
Sir
Through the columns of your newspaper, I want to highlight my concern over increasing number of accidents on our roads. There are so many reasons of road accidents. Some of them are :
(a) We ignore the warning written on the road at some places ‘Driver safe as it is dangerous to drive here, it is an accidental zone’.
(b) We drive our vehicle at a very high speed taking the risk of life.
(c) We do not pay attention on the danger of accident and its after effects.
(d) We do not obey the rules of road while driving.
(e) We do not give importance to traffic signals.
Apart from all these and above all we should take oath not to drive a vehicle after drinking. It causes death or physical injury but it affects everyone around us. So drink driving must be avoided. Thanking you.
Yours faithfully
Mohan Verma

3. Article writing
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 2
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 3
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 4
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 5
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 6
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 7

Questions

Question 1.
Write the penalty on
(a) driving by minor
(b) driving without helmet
(c) driving in the center and not to left side
(d) dangerous or hasty driving.
जुर्माना राशि बताओ
(a) कम उम्र के बच्चे द्वारा वाहन चलाने पर
(b) हेलमेट के बिना वाहन चलाने पर
(c) सड़क के बाँऐ के बजाय बीच में वाहन चलाने पर
(d) खतरनाक तरीके से वाहन चलाने पर।
Answer:
(a) Rs. 500/-
(b) Rs. 100/-
(c) Rs. 100/-
(d) Rs. 1000/-

Question 2.
Write the penalty on
(a) driving under influence of alcohol
(b) using mobile phone while driving
(c) using horn in Silence Zone
(d) vehicles fitted with dark glasses.
जुर्माना राशि बताओ
(a) शराब के नशे में वाहन चलाने पर
(b) बाहन चलाते हुए मोबाइल फोन पर बात करने पर
(c) ध्वनि प्रतिबन्धित क्षेत्र में हॉर्न बजाने पर
(d) गहरे रंग वाले वाहन चलाने पर।
Answer:
(a) Rs. 2000/- and / or imprisonment (6 months)
(b) up to Rs. 1000/-
(c) Rs. 100/-
(d) Rs. 100/-

Question 3.
Write the penalty on
(a) using private vehicle for commercial purpose
(b) overloading a goods vehicle
(c) infringement of permit conditions
(d) plying in No Entry time.
जुर्माना राशि बताओ
(a) व्यक्तिगत वाहन का व्यावसायिक लाभ के लिए प्रयोग करने पर
(b) माल वाहक वाहन में क्षमता से अधिक भार भरने पर
(c) आज्ञा पत्रों के अभाव में
(d) प्रवेश वर्जित समय में वाहन प्रयोग करने पर
Answer:
(a) Rs. 5000/- (not less than Rs. 2000/-)
(b) Rs. 2000/- plus Rs. 1000/- for every additional ton
(c) imprisonment and / or fine of Rs. 5000/- (not less than 2000/-)
(d) up to 2000/-

Question 4.
Write the penalty on
(a) misbehavior by taxi driver
(b) refusal by taxi driver
(c) charging without meter
(d) parking away from footpath towards road.
जुर्माना राशि बताओ
(a) टैक्सी चालक के दुर्व्यवहार पर
(b) टैक्सी ड्राइवर के मना करने पर
(c) बिना मीटर के मनमाना पैसा लेने पर
(d) फुटपाथ को छोड़कर सड़क की ओर वाहन खड़ा करने पर।
Answer:
(a) Rs. 100/-
(b) Rs. 100/-
(c) Rs. 100/-
(d) Rs. 100/-

Question 5.
Write the penalty on
(a) parking at ‘No Parking Area’
(b) parking on footpath
(c) parking in front of a gate
(d) parking on Bridge
जुर्माना राशि बताओ
(a) वाहन खड़ा करने के लिये विशेष क्षेत्र में वाहन खड़ा करने पर
(b) फुटपाथ पर वाहन खड़ा करने पर
(c) दरवाजे के सामने वाहन खड़ा करने पर
(d) पुल पर वाहन खड़ा करने पर।
Answer:
(a) Rs. 100/-
(b) Rs. 100/-
(c) Rs. 100/-
(d) Rs. 100/-

Question 6.
Match the following table :
(निम्न सारणियों का मिलान करो) :
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 8
Answer:
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 9

Question 7.
Match the following table :
(निम्न सारणियों का मिलान करो) :
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 10
Answer:
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 11

Question 8.
You are Adarsh Srivastava, Head boy of Sainik School Korakunda. You have been asked to write an article on ‘Punishable Road Offences’ for your school magazine in order to sensitize school students about driving malpractices and their punishments. Write the article in not more than 200 words using the above table for reference.
आपको नाम आदर्श श्रीवास्तव है। आप सैनिक स्कूल कोरकुण्डा के मॉनीटर हैं। आपसे अपने स्कूल की पत्रिका के लिये दण्डनीय यातायात नियम उल्लंघन’ विषय पर एक लेख लिखने के लिए कहा गया है जिससे विद्यालय के विद्यार्थी लापरवाही से वाहन चलाने की प्रवृत्ति के प्रति तथा उसके फलस्वरूप मिलने वाले दण्ड के प्रति संवेदनशील हो सकें। लेख 200 शब्द से अधिक का न हो तथा उपरोक्त सारणी की सहायता ली जा सकती है।
Answer:
Punishable Road Offences
There are so many punishable road offences which are seen every day. We should learn a great deal about road safety. Driving without helmet, alcoholic driving, not fastening seat belts, rash & rough driving, using mobile and playing music while driving, using loud horn is silence zone, defective tyres, overloading passengers, parking the goods vehicles on busy roads are the maior punishable road offences. We should follow traffic rules & regulations to safeguard life of our beloved ones. We should be attentive and alert while driving on road.

ऐसे अनेक यातायात सम्बन्धी दण्डनीय अपराध है जो हम प्रतिदिन देखते हैं। हमें सड़क सुरक्षा सम्बन्धी नियमों के बारे में बहुत कुछ सीखना चाहिए। हेलमेट के बिना वाहन चलाना, शराब पीकर वाहन चलाना, सीट बेल्ट न बाँधना, गलत तरीके से वाहन चलाना, वाहन चलाते समय मोबाइल पर बात करना तथा संगीत सुनना, ध्वनि वर्जित क्षेत्र में हॉर्न बजाना, खराब टायरों से युक्त वाहन चलाना, क्षमता से अधिक सवारियाँ भरकर वाहन चलाना, व्यस्त सड़कों पर भार से लदे वाहन खड़े करना अनेक दण्डनीय अपराधों में से कुछ हैं। हमें अपने तथा अपने प्रियजनों के जीवन की सुरक्षा के लिए यातायात के नियमों का पालन करना चाहिए। हमें वाहन चलाते समय सावधान रहना चाहिए।

Grammar Exercise

Traffic Rules
Complete the following passage by filling in appropriate words :
(उचित शब्द भरकर निम्न गद्यांशों को पूर्ण करें-)
Exercise 1
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 12
Chandigarh : When, singers were reluctant to pen ……….(1)…………, verses on the “dry subject” of traffic rules ……….(2) ………… road safety, 41 year old head constable Desh Raj of the Traffic Police decided to put his passion ……….(3)…………….. poetry and singing to good use.
Answers:
(1) down
(2) of
(3) for

Exercise 2
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 13

Writing poems on road safety, need …………..(1)………… helmets for women, the hazards of drunk driving and the like, Desh Raj’s first poem was ……….(2)………… over speeding. He even staged a play on Duryodhan chasing Draupadi on the roads, breaking rules, ……….(3)……….. Road Safety Week celebrations.
Answers:
(1) of
(2) composed
(3) during

Exercise 3
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 14
The head constable holds court . (1)………… the Childern’s Traffic Park in Sector 23. He enjoys sessions on road safety ………(2)………… school children, peppers them with couplets, incorporates movies on ………. (3)………… serious issue, gathers informative reading material and gives practical demonstrations ……….(4)… training
Answers:
(1) in
(2) for
(3) some
(4) for

Exercise 4
RBSE Solutions for Class 9 English Road Safety Education 15

“For classes V to X traffic sessions deal ………(1)………… minor security issues. Class X onwards, teenagers are taught the importance of driving with license and the responsibility every driver must have. We ask students ……….(2)………… share their experience at the Traffic Park with ……….(3) ………… friends and others to spread traffic awareness, “said Raj. Many organisations and Army units invite ……….(4)………… for interactive sessions. Swelling with pride, Desh Raj tells, “Intelligent people will always appreciate public safety.” His collegeues call him ………(5)………… department hero.
Answer:
(1) with
(2) to
(3) their
(4) him
(5) a

This passage salutes an individual’s efforts to sensitize us to a burning social issue and reterates the fact that an individual CAN make a difference. Let’s work towards safe and accident free roads. We owe it to ourselves.

Follow Up Activity :
Use the internet to read up articles about children who have organized compaigns on road safety in their neighbourhoods. Bring two of your favourite articles to school and share them with your friends.

The Complete Educational Website

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *