RBSE Solutions for Class 10 English Prose Chapter 6 What is Amiss With Us?
RBSE Solutions for Class 10 English Prose Chapter 6 What is Amiss With Us?
Rajasthan Board RBSE Class 10 English Literature Prose Chapter 6 What is Amiss With Us?
Activity 1: Comprehension
A. Answer the following questions in about 30-40 words each:
Question 1.
What was the study undertaken in the schools of Britain for?
स्कूल्स ऑफ ब्रिटेन में अध्ययन के लिए किन विषयों को लिया गया?
Answer.
In the schools of Britain the study was undertaken to find out the children of which nations excelled in intelligence. Such kind of studies is often made either at home or abroad.
स्कूल्स ऑफ ब्रिटेन में अध्ययन के लिए इस विषय को लिया गया कि किस देश के बच्चे बौद्धिक क्षमता में बेहतर है। इस तरह के अध्ययन या तो देश के अंदर किया गया या फिर अन्य देशों में जाकर संपन्न किया गय।
Question 2.
Why are we not pacing up with other Super powers?
हम अन्य सुपर पावर के साथ कदम से कदम मिलाकर क्यों नहीं चल पाते हैं?
Answer.
The Indiana are far superior to the other super powers. But the grandeur of the big and small is always neglected. In our country no value is given to the small. Such kind of thinking has hampered our glory.
हम भारतीय विश्व के अन्य सुपर पावर देशों से बहुत आगे हैं। लेकिन इस विशाल देश के अन्तर्गत बौद्धिक विकास को बड़ों और छोटों के चक्कर में पड़कर नजरअंदाज कर दिया जाता है। हमारे देश में छोटों को कोई महत्त्व नहीं दिया जाता है। इस तरह की विचारधारा हमारे हुनर की चमक को नष्ट कर देती है।
Question 3.
Which are our big achievements?
हमारी बड़ी उपलब्धियाँ क्या है?
Answer.
The Bhakra Nagnal Dam, Rourkela,Durgapur Steel Plants, Tarapore nuclear Reactor, etc. are some of our big achievements. We are certainly proud of our country.
भाखड़ा नाँगल बाँध, राउरकेला, दुर्गापुर स्टील प्लांट, तारापुर परमाणु रिएक्टर आदि कुछ हमारी बड़ी उपलब्धियाँ हैं। निश्चय ही हम अपने देश पर गर्व महसूस करते हैं।
Question 4.
What are the means of noise pollution?
ध्वनि प्रदूषण से क्या तात्पर्य है? ।
Answer.
A TV programme or a radio broadcast, playing a tap recorder or any other instrument, a gossip or a chit-chat in a company playing a loud speaker and blowing horns at a high pitch are means of noise pollution.
एक टीवी कार्यक्रम अथवा रेडियो पर प्रसारित होने वाले कार्यक्रम, टेपरिकार्डर अथवा अन्य वाद्य यंत्रों का बजाया जाना, आपसी वार्तालाप अथवा किसी कंपनी में होनेवाला चिट-चेट, लाउडस्पीकर का बजाया जाना और बड़ी तेज होने की बजाया जाना आदि ध्वनि प्रदूषण के कारण हैं।
Question 5.
What are the statutory warnings written on the pack of cigarettes?
किस तरह की वैधानिक चेतावनी सिगरेट के पैकेटों पर लिखी होती है?
Answer.
The statutory warnings written on the pack of cigarettes-“ Smoking is injurious to health”.
सिगरेटों के पैकेटों पर लिखी गयी वैधानिक चेतावनी कुछ इस प्रकार से होती है-” धूम्रपान करना स्वास्थ्य के लिए हानिकारक है।”
Question 6.
Which are the basic norms of driving that we ignore on the road?
सड़क पर गाड़ियों के परिचालन के कौन से आधारभूत नियम हैं, जिसे हम नजरअंदाज कर देते हैं?
Answer.
The basic norms of driving that we ignore on the roads are- How and when to overtake a vehicle, when to take a turn, obeying the traffic signals keeping the vehicle in order and smokeless, driving in proper lanes etc.
सड़क पर वाहन चलाने के वे आधारभूत नियम जिसे हम सामान्यत: नजरअंदाज कर देते हैं-किसी दूसरी गाड़ी को हम कब और कैसे ओवरटेक करें, किस समय हम अपनी वाहन को मोड़े, ट्रैफिक के निर्देशकों का अनुपालन करें, गाड़ियों को धुआँ रहित और क्रम में रखें, उपयुक्त लेन में गाड़ियों को चलाएँ,आदि।
Question 7.
What increases the possible risk of accidents?
संभावित दुर्घटना के जोखिम को कौन बढ़ाता है?
Answer.
Some people drive their vehicles overloaded on the road. They overtake another vehicle in the dangerous manner. They disobey the traffic rules and create all the possible risks of accident for the innocent people.
कुछ लोग अपने वाहन को अत्यधिक भार लाद कर सड़कों पर चलाते हैं। वे दूसरों की गाड़ियों को बड़े ही खतरनाक ढंग से ओवरटेक करते हैं। वे ट्रैफिक के सभी नियमों का उल्लंघन करते हैं और निर्दोष लोगों के साथ होनेवाले संभावित दुर्घटना हेतु तमाम तरह के जोखिम मोल लेते हैं।
Question 8.
Whom does the writer call uncivilized?
लेखक ने किसे असभ्य मानव कहा है?
Answer.
The writer call the people with muscle power uncivilized. The proverb- ‘ Pen is mightier than sword’, is applicable to such people. They encroach upon the rights of another people
लेखक ने शारीरिक क्षमता का प्रदर्शन करने वालों को असभ्य मानव कहा है। यह लोकोक्ति–‘कलम सदा तलवार से ताकतवर है’ कुछ ही लोगों पर सही साबित होती है। ऐसे असभ्य लोग दूसरों की अधिकारों का हनन करते हैं और उन पर अपना आधिपत्य कायम करने की हर संभव कोशिश करते हैं।
Question 9.
What is the easiest way of our protest?
हमारे लिए विरोध का सबसे आसान रास्ता क्या है?
Answer.
We should adopt a suitable device to express our protest. We have to keep in mind that our protest may not create inconvenience to others. It should not damage our national property also. We may follow the path of Satyagraha or hunger strike taught by Gandhi jee.
हम अपने विरोध को दर्ज कराने के लिए एक उपयुक्त रास्ते का चयन कर लें। हम इस बात को अपने दिमाग में बिठाकर चलें कि हमारे विरोध से किसी दूसरे पर कोई असर नहीं पड़ेगा। इसके साथ ही यह भी ध्यान में रखना जरूरी है कि सार्वजनिक संपत्ति को किसी प्रकार का नुकसान न हो। हम गांधीजी द्वारा बताए गए मार्ग सत्याग्रह और असहयोग अथवा भूख हड़ताल को अपने विरोध के लिए अपनाएँ।
Question 10.
When can we hope for prosperity and pleasure?
किस समय हम समृद्धि और वैभव को उम्मीद करें?
Answer.
Our country is facing countless problems. Noise pollution, cleanliness, encroachments, and traffic violence are some of them. We have to follow some suitable methods to solve these problems. When these issues are solved in a peaceful manner and we develop proper civic sense, we may hope prosperity and pleasure.
हमारा देश अनेक समस्याओं के दौर से गुजर रहा है। ध्वनि प्रदूषण, गंदगी, जबरन कब्जा करना और ट्रैफिक के नियमों को तोड़ना आदि इसी के अंतर्गत आते हैं। हमें इन समस्याओं के निराकरण के लिए एक उपयुक्त विधि का ईजाद करना होगा। और जब शांतिपूर्ण ढंग से इन समस्याओं का समाधान हो जाएगा और तब फिर हम लोगों को नागरिक-बोध कराने का काम शुरू करें और ऐसा करने के बाद इस बात की प्रवल संभावना है कि हमारा देश समृद्ध और वैभव संपन्न हो जाए।
B. Answer the following questions in about 60 words each:
Question 1.
Which are the important issues that have hampered our glory?
हमारी कीर्ति को धूमिल करनेवाले महत्त्वपूर्ण मुद्दे क्या हैं?
Answer.
We are facing some basic issues. These days noise pollution has come a big problem for all of us. When we travel by bus or train, we do not cooperate with other passengers. We smoke and throw leftovers carelessly here and there While driving on the road, we have do not observe traffic rules. Our disobedience can create problems for the sensitive people. Now encroachment has become a means of showing our muscle power. It is also a very big problem for the country. We do not show the sense of cleanliness. We litter even the places of God. In fact our ignorance of cleanliness has become a big issue for us. Besides, our way of demonstrating our protest is also unbearable for the common people. It creates inconvenience for them. Unless these issues are solved, our country may not progress in the real sense.
हम कुछ आधारभूत मुद्दों में उलझे हुए हैं। आज के समय में ध्वनि प्रदूषण एक बहुत बड़ी समस्या बन कर सामने खड़ी है। जब भी हम बस अथवा ट्रेन से यात्रा करते हैं, हम दूसरे यात्रियों के साथ किसी भी स्थिति में सहयोग करने के लिए तैयार नहीं होते हैं। हम धूम्रपान करते हैं और लापरवाही के साथ उसके अवशेष को जहाँ-तहाँ फेंक देते हैं। जब हम सड़कों पर वाहन चला रहे होते हैं तो उस समय ट्रैफिक के नियमों का हम सही तरीके से पालन नहीं करते। हमारी उदंडता भले लोगों के लिए परेशानी खड़ा कर देती है। आज के समय में अवैध कब्जा करने की मंशा हमारी शारीरिक क्षमता का परिचायक बन गई है। देश के सामने यह एक बड़ी समस्या बन गई है। हम अपनी स्वच्छता के भाव को बरकरार नहीं रख पाते। हैं। यहाँ तक कि हम मंदिरों और देवालयों को भी गंदा करने से नहीं चूकते। सच तो यह है कि स्वच्छता के प्रति हमारी यही लापरवाही का नजरिया आज बहुत बड़ा मुद्दा बन गया है। हमारे विरोध प्रदर्शन के चलते भी आम नागरिकों को परेशानियों का सामना करना पड़ता है, जो कि असहनीय हो जाता है। यह उनके लिए परेशानियाँ ही खड़ा करने का काम करता है। जब तक कि इन मुद्दों का समाधान नहीं कर लिया जाता है, तब तक सही मायने में हमारा देश विकास के पथ पर अग्रसर नहीं हो पाएगा।
Question 2.
How does noise pollution affect our life?
किस प्रकार ध्वनि प्रदूषण हमारे जीवन को प्रभावित करता है?
Answer.
Human ear can receive the sound of normal rage. The sound received beyond the fixed limit may be jarring and cause damage to our hearing sense organs. The heavy vehicles make our unbearding. The truck drivers blow horns without purpose and constantly. It may create problems for the heart patients. Our neighbors may be serious students or sick persons. Playing the tape recorder and any other instrument may disturbed them. Students may get disturbance in their concentration.
मनुष्य का कान सामान्य तीव्रता की ध्वनि को ही सुन सकता है। एक निश्चित सीमा से अधिक तीव्रता वाली ध्वनि को ग्रहण करने से हमारी श्रवण शक्ति पर इसका बुरा प्रभाव पड़ता है और यह उसे नुकसान पहुँचा सकता है। भारी वाहनों के द्वारा मचाए गए शोर हमारे लिए असह्य होते हैं। ट्रकों के ड्राइवर बिना किसी उपयुक्त कारण के ही लगातार होर्न बजाते रहते हैं। यह हृदय की बीमारियों से ग्रसित मरीज के लिए यह घातक साबित होता है। हमारे पड़ोस में अपने भविष्य के प्रति कोई सतर्क छात्र और बीमार आदमी भी हो सकता है। टेप रिकार्डर और अन्य वाद्य यंत्र उनके लिए व्यवधान खड़ा कर सकते हैं। छात्र अपने एकाग्रता में इनके कारण बाधा का अनुभव करते हैं।
Question 3.
How can you keep public places clean?
आप किस तरह से सार्वजनिक स्थलों को स्वच्छ रख सकते हैं?
Answer.
We must develop the sense of cleanliness. We must remember that cleanliness is next to Godliness. We should not throw rubbish and waste material at the public places like the roads, educational institutions, historical monuments and government buildings. In the absence of proper knowledge we even letter the holy places of worship like the temples. We should always be careful to the dirt which we throw here and there. Instead we should throw away rubbish and waste material at the proper places made for this purpose only.
निश्चय ही हम अपने स्वच्छता-बोध को विकसित कर सकते हैं। हमें यह समझना होगा कि स्वच्छता के साथ ही हमें ईश्वर का सन्निध्य प्राप्त हो सकता है। हम अपने घरों के बेकार पदार्थों और कूड़े आदि को सार्वजनिक स्थलों, जैसे सड़कों, शैक्षणिक संस्थानों, ऐतिहासिक इमारतों ओर सरकारी भवनों के सामने न फेंकें। अपने वास्तविक ज्ञान के अभाव में हम यहाँ तक कि मंदिर आदि पवित्र स्थलों को भी गंदा कर देते हैं। हमें उन कचड़ों को लेकर जागरूक होना होगा जिसे हम जहाँ-तहाँ फेंकते रहते हैं। इसकी जगह हम उन बेकार पदार्थों और कूड़ों को एक निश्चित जगह पर फेंके जो खासकर इसी काम के लिए बनाया गया है।
Question 4.
Why has the movement on roads become dangerous?
आज के समय में सड़कों पर चलना किस प्रकार में खतरनाक हो गया है?
Answer.
These days the violation of traffic rules and driving rashly has become a fashion. The movements on roads being fearful and unsafe are dangerous to the nervous system of several sensitive human beings. It seems that there is no control over vehicles on the roads. The smoke coming out of the vehicles makes our environments unfit for our lives. The overloaded vehicles playing on the roads may cause accidents at any movements. The innocent people never find themselves safe on the roads.
आज के समय में ट्रैफिक के नियमों का उल्लंघन और गलत ढंग से गाड़ियों का चलाना एक फैशन बन गया है। अनेक भावनात्मक व्यक्तियों के स्नायु तंत्र के लिए सड़कों पर चलना कठिन, असुरक्षित और भयावह हो गया है। हम देखते हैं कि सड़कों पर गाड़ियाँ चलने का कोई नियम नहीं है। इन गाड़ियों से जो धुआँ निकलता है, वह हमारे वातावरण को जहरीला बनाती है जो हमारे जीवन के लिए असुरक्षित है। सड़कों पर अत्यधिक भार लदे वाहन धड़ल्ले से चलते हैं, जो कभी भी दुर्घटना का कारण बन सकते हैं। निर्दोष व्यक्ति अपने-आप को सड़कों पर चलते समय हमेशा असुरक्षित महसूस करते हैं।
Question 5.
What measures can we take to make clean our surroundings?
हम अपने आस-पास को स्वच्छ रखने के लिए क्या-क्या महत्त्वपूर्ण कदम उठा सकते हैं?
Answer.
For a healthy life we certainly need clean environment. But we throw rubbish and waste material wherever we like. We do not hesitate to think about the clean environment of public places even. Our roads, historical places, educational institutions and government buildings are littered by rubbish and waste materials thrown by us. It seems that we have become immune to these harmful acts. We must know that cleanliness is very important for our life. The government should make strict laws to deal with the offenders. If somebody is found polluting the public places, immediate action should be taken against him
एक स्वस्थ जीवन के लिए निश्चय ही हमें अपने आस-पास के वातावरण को साफ-सुथरा रखना होगा। लेकिन हम अपने घरों के बेकार पदार्थ और कूड़े आदि को जहाँ भी मन होता है, वहीं फेंक देते हैं। यहाँ तक कि हम सार्वजनिक स्थलों के स्वच्छ वातावरण को गंदा करने में तनिक भी नहीं हिचकते। हमारी एतिहासिक इमारतें, सरकारी भवन, शैक्षणिक संस्थन और सड़कें हमारे द्वारा फेंके गए कचरों से भरे पड़े होते हैं। ऐसा लगता है कि मानो हम इन खतरनाक गंदगियों को फैलाने का तंत्र बन गए हैं। निश्चय ही हमें यह जानना होगा कि स्वच्छता हमारे जीवन के लिए अत्यंत उपयोगी है। इसका उल्लंघन करनेवालों के साथ निपटने के लिए सरकार को एक कड़ा कानून बनाने की आवश्यकता है। यदि किसी व्यक्ति को सरकारी इमारतों को गंदा करते पाया जाए तो उसे तत्काल उसी जगह सजा देने का प्रावधान किया जाए।
Question 6.
According to the writer how can we express our protests without causing any difficulties to others?
लेखक के अनुसार हम अपना विरोध प्रदर्शन किस प्रकार से करें ताकि दूसरों को किसी प्रकार की परेशानी का सामना न करना पड़े?
Answer.
The writer thinks that we should demonstrate our protest without causing any difficulty to others. Satyagraha or hunger strike is the greatest weapon given by Mahatma Gandhijee, the father of our nation. Satyagraha or hunger strike is nonviolent in nature. It never causes difficulty for others. It is the best method to show our protests because only the protesters suffer here. No harm or damage is caused to the person against whom it is adopted. Gandhijee made our country free with help of this powerful weapon.
लेखक मानते हैं कि हम किसी को परेशान किए बिना ही अपना विरोध प्रदर्शन कर सकते हैं। सत्याग्रह और भूख हड़ताल, ये दो सशक्त हथियार हमें गांधीजी ने दिए हैं जो कि अहिंसा की प्रकृति का है। इसके द्वारा किसी को भी परेशानी नहीं होता है। हमारे द्वारा विरोध प्रदर्शित करने का यह सर्वोपयुक्त हथियार है जिसके चलते किसी दूसरे को कोई परेशानी नहीं होती जबकि इससे विरोध करनेवाला ही प्रभावित होता है। इससे उस आदमी को कोई हानि अथवा नुकसान नहीं होता है जिसके विरोध में इसका उपयोग किया जाता है। गांधीजी ने इसी सशक्त हथियार के माध्यम से हमारे देश को आजाद कराया था।
Question 7.
Which is superior between the muscle power and the brain power and why?
शारीरिक क्षमता और मानसिक क्षमता में से कौन बड़ा है और क्यों?
Answer.
People say that pen is mightier than sword. But the fact is different. these days the muscle power is superior to the brain power. Actually the people with muscle power are uncivilized. They have no sense of charity. They think everything is made for them only. They use public property as their own. In the beginning they make a small start and gradually they grab the entire thing. They even snatch away the rights of civilized and law-abiding people. They think that nobody can throw challenge to them or thwart their design.
लोग कहते हैं कि कलम तलवार से अधिक शक्तिशाली है। लेकिन सच्चाई कुछ और ही है। आज के समय में शारीरिक क्षमता दिमागी दक्षता (क्षमता) से अधिक ताकतवर है। वास्तव में शारीरिक शक्ति वाले लोग असभ्य होते हैं। वे परोपकार नाम की कोई बात नहीं जानते। वे यही समझते हैं कि हर चीज सिर्फ उन्हीं के लिए बनी है। यही वजह है। कि वे सार्वजनिक संपत्ति को निजी संपत्ति मान लेते हैं। प्रारंभ में तो वे थोड़े से शुरुआत करते हैं लेकिन धीरे-धीरे उस पर संपूर्ण अधिकार जमा लेते हैं। यहाँ तक कि वे सभ्य और कानून का पालन करनेवालों के अधिकार को भी छीन लेते हैं। वे यही सोचते हैं। कि उसे कोई भी चुनौति नहीं दे सकता अथवा उसे उसकी योजना को मूर्त करने में व्यवधान नहीं डाल
सकता।
Question 8.
How do the workers of a shoe factory in Japan demonstrate their protest?
जापान में जूता बनानेवाली कंपनी के कर्मचारियों ने अपना विरोध किस प्रकार से प्रदर्शित किया?
Answer.
The writer has cited a very good example from Japan. In that country when the workers of a shoe factory want to show their protest, they make shoes of different sizes of right foot only. This is the novel idea of demonstrating our protest. They wait for settlement of their issues. When their issues are settled , they make shoes of left foot. In this way the workers complete the pairs and compensate the initial loss suffered by the owner.
लेखक ने जापान से एक अत्यंत सटीक उदाहरण पेश किया है। उस देश में जब जूता बनानेवाली कंपनी के कर्मचारियों ने अपना विरोध जताना चाहा, तो उन्होंने विभिन्न आकार के मात्र दाएँ पैर के जूते बनाए। यह हमारे विरोध जताने का बौद्धिकता से परिपूर्ण विचार है। उन्होंने अपने मुद्दों के समाधान का इंतजार किया। जब उनके मुद्द निपट गए तो उन्होंने बाएँ पैर का जूता बनाकर जोड़ी तैयार कर दिया और इस तरह से जूतों का जोड़ा तैयार कर कर्मचारियों ने कंपनी को हुई हानि का भरपाई कर दिया।
Question 9.
How do we lack in our social behavior and cultivation of civic sense?
हममें किस तरह से सामाजिक व्यवहार की कमी है। और हम किस प्रकार से अपने सामाजिक बोध को बढ़ा सकते हैं?
Answer.
We throw rubbish and waste material at public places. We litter the historical places and government buildings even. We play tape recorders at high pitch without care of the students and heart patients. In the buses and trains we never willingly offer the vacant seats to our neighbors. We often try show our muscle power to snatch away the rights of civilized and law-abiding persons. On the roads we violate the traffic rules and create problems for others. Our workers also create incontinence by adopting illegal methods of strikes. Certainly we lack in social behavior and need to develop civic sense.
भवनों और ऐतिहासिक इमारतों को भी गंदा करने में नहीं हिचकते। हम छात्रों और हृदय रोग से ग्रसित मरीजों का खयाल रखे बिना ही अपने टेपरिकॉर्डर आदि को तेज ध्वनि में बजाते हैं। यही नहीं हम कानुन को । मानने वाले और सभ्य नागरिकों के अधिकार छीनने के लिए अपने शारीरिक क्षमता का भी दुरुपयोग करने से नहीं चूकते। सड़कों पर हम यातायात के नियमों का उल्लंघन करते हैं और दूसरों के लिए समस्या उत्पन्न करते हैं। हमारे देश के कर्मचारी लोग भी गैरकानूनी ढंग से हड़ताल आदि करते हैं। इस प्रकार से निश्चय ही हममें सामाजिक व्यवहार की कमी है और हमें अपने सामाजिक बोध को बढ़ाने की आवश्यकता है।
C. Tick the correct alternatives:
1. The noise pollution is caused most because of:
(a) playing a tape recorder at high pitch.
(b) blowing horns
(c) using loud speakers in ceremonies.
(d) lack of civic sense and careless social behavior.
2. What causes more harm to our health?
(a) direct smoking
(b) passive smoking
(c) chewing of tobacco
(d) selling of smoking substances.
3. ………… is next to godliness.
(a) encroachment
(b) cleanliness
(c) social behavior
(d) civic sense
Answers.
1.-(c),
2.-(b),
3.-(b).
B. Say whether the following statements are true or false. Write T for true and F for false in brackets:
1. According to the author, there is ‘brain drain’ from our country.
2. High pitch of loud-speakers can collapse even buildings.
3. People willingly allow others to sit on the vacant seat while travelling in a bus or train.
4. Pen is mightier than the sword.
5. Vehicles overloaded would not cause an accident.
6. Protesters should not follow satyagraha and hunger strike which cause inconvenience to the citizens.
Answer.
1.-T,
2.-T,
3.-F,
4.-T,
5.-F,
6.-F.
Activity 2: Vocabulary
A. Match the words in column A with the words of their meanings in column B and also use them in your own sentences:
Example: collapse = fall down
Building may collapse one day because of the noise pollution.
Answer:
Sentences:
1. The affluent people have all the facilities of life.
2. Sentence – In Hinduism there are several rituals.
4. A healthy man is full of vigour.
5. Playing tape recorders at a high pitch is a malady for sick people.
6. Since aeon the people are fighting over trivial things.
7. Our legitimate demands should not be overlooked.
8. My father was reluctant to go to office today.
9. Laziness mars the life of students.
10. He is suffering from agony.
B. Fill in the blanks with appropriate choice from the words given below:
incessantly, littered, slump, calamity, grab, protest, hamper, crass
1. These days there is a great ……in real estate sector.
2. Most of us exhibit ……………. ignorance of minimum basic human decencies.
3. Blowing the horns………..make living intolerable.
4. Public places can be seen ………. with all sorts of stinking refuse.
5. Violation of traffic rules may lead to serious ……..
6. Can’t we think other way of our expressing ………………..?
7. Cultural barriers may……..the learning of language.
Answer.
1. These days there is a great slump in the real estate sector.
2. Most of us exhibit crass ignorance of minimum basic human decencies.
3. Blowing the horns incessantly make living intolerable.
4. Public places can be seen littered with all sorts of refuse.
5. Violation of traffic rules may lead to serious calamity
6. Can’t we think of other way of our expressing protest?
7. Cultural barriers may hamper the learning of language.
Activity 3: Grammar
Exercise
A. Change the following sentences into Indirect speech
Example:
He said, “Alas! It is a great loss.” (Direct)
He exclaimed with sorrow that it was a great loss. (Indirect)
He said, “May you long live”. (Direct)
He wished me that I should long live. (Indirect)
1. John said, “I work every day.”
2. Mohan said, “I am playing the Guitar now.”
3. He said, “He has bought a new car recently.”
4. Shalini said, “I’ll go to cinema tomorrow.”
5. Sita said to me, “I can speak English fluently.”
6. Mother said to the son, “I have cooked pasta for you.”
7. She said to me, “Yesterday I saw the movie ‘Pink.”
8. Tom said to me, “Will you go with me there?”
9. Sister said, “Don’t put this T-shirt on.”
10. The teacher said to the boys, “Don’t make a noise.
11. Ramesh said, “When does the train arrive?”
12. Sarla said, “I have forgotten my e-mail password.”
13. Manish asked, “Where have you hidden the data?”.
14. My friend said to me, “Have you finished your home work?”
15. He said to him, “Were you present in the party last night?”
16. She asked, “Can you bring the moon for me?”
17. My friends said, “Let’s go to cinema”
18. I said, “Sit down”
19. Mali said to them, “Do you solve my problem?”
20. He said, “Who are you?”
Answer.
1. John said that he worked every day.
2. Mohan said that he was playing the Guitar then.
3. He said that he had bought a new car recently.
4. Shalini said that he would go to cinema the next day.
5. Sita told me that she could speak English fluently.
6. Mother told the son that she had cooked pasta for him.
7. She told me that the previous day she had seen the movie ‘Pink’.
8. Tom asked me if I should come with him there.
9. Sister advice not to put this T-shirt on.
10. The teacher ordered the boys not to make a noise.
11. Ramesh enquired of me when the train arrived.
12. Sarla said that she had forgotten her e-mail password.
13. Manish asked me where I had hidden the data.
14. My friend asked me if I had finished my homework.
15. He enquired of me asked me if I had been present in the party the previous night.
16. She enquired of me if I could bring the moon for her.
17. My friends proposed them that they should go to me cinema.
18. I ordered him to sit down.
19. Mali asked them if they solved his
20. He asked me who I was.
B. Correct the errors in the following sentences:
1. He asked where she lives.
2. The instructor warned not drive too fast
3. He asked there is anyone.
4. They said that they have done their work.
5. The taxi driver asked where I want to
6. Vasu assures that they will win the match.
7. She requested him bring a glass of water.
8. He exclaimed with joy that how beautiful is the rainbow.
9. I asked him what is his name.
10. They told him attend the classes regularly.
Answer.
1. He asked where she lived.
2. The instructor warned him not to drive too fast.
3. He asked if there was anyone.
4. They said that they had don their work.
5. The taxi driver asked me where I wanted to go.
6. Vasu assures them that they will win the match.
7. She requested him to bring a glass of water.
8. He exclaimed with joy that the rainbow was very beautiful.
9. I asked him what his name was.
10. They advised/ told him to attend the classes regularly.
Activity 4: Speech Activity
Question 1.
Divide the whole class into groups. The group should first discuss the dos and don’ts of our life amongst itself then each group should present its ideas through its leader before the class.
संपूर्ण कक्षा के छात्रों को दो वर्गों में विभक्त करें। दोनों ही वर्गों के छात्र आपस में पहले ही जीवन के वारे में क्या करें और क्या न करें, तय कर लें। इसके बाद दोनों ही वर्ग के छात्र अपने नेता के माध्यम से अपने विचार कक्षा में प्रस्तुत करें।
Answer.
Do your self.
Activity 5: Composition
Question 1.
Write a paragraph on importance of cleanliness in about 75 words.
स्वच्छता के महत्त्व को स्पष्ट करते हुए लगभग 75 शब्दों में एक अनुच्छेद लिखें।
Answer.
Importance of Cleanliness problem.
Cleanliness is a deep concept. Since the germ theory of disease, it has come to mean an effort to remove germs and other hazardous materials. A reaction to an excessive desire for a germ-free environment began to occur around 1989. In this year David Strachan put forth the “hygiene hypothesis”in the British Medical Journal. In essence, this hypothesis holds that dirt plays a useful role in developing the immune system; the fewer germs people are exposed to in childhood, the more likely they are to get when they grow-up. So we should keep our environment near clean to keep a healthy body and mind.
स्वच्छता का महत्त्व
स्वच्छता एक गंभीर विषय है। जब से बीमारियों के कीटाणु संबंधी विचारधारा का प्रादुर्भाव हुआ है, तभी से यह केंद्रीय विचारधारा बन गया कि इन कीटाणुओं और अन्य हानिकारक पदार्थों को हर हाल में अपने आप: से दूर किया जाए। अत्यधिक कीटाणुरहित वातावरण की कामना के परिणामस्वरूप 1989 में इसकी एक प्रतिक्रिया सामने आई। इसी साल डेविड स्ट्रेचन ने एक अन्य शोध ‘हाइजीन हाइपोथिसिस’ का परिणाम सामने लाया जो ब्रिटिश मेडिकल जरनल में प्रकाशित भी हुआ। सार रूप में यह हाइपोथिसिस बताती है कि गंदगी भी हमारे प्रतिरक्षा तंत्र को विकसित करने में मदद करती है इनमें से कुछ कीटाणुओं के फायदे तो हमारे अंदर बचपन में ही खुल कर दिखाई देने लगते हैं और यह अधिकांशतः बच्चों के विकास-क्रम में साथ साथ विकसित होते चले जाते हैं। इसलिए यह आवश्यक है। कि हम अपने आस-पास के वातावरण को स्वच्छ रखें ताकि हमारा शरीर और मस्तिष्क स्वस्थ रह सके।
Question 2.
Write a paragraph on importance of traffic sense in about 75 words.
लगभग 75 शब्दों में यातायात बोध के महत्त्व को स्पष्ट करते हुए एक अनुच्छेद लिखें।
Answer.
Traffic sense is essential for save driving. But these days the violation of traffic rules has become common. People often like to violate the traffic rules and drive vehicles at a high speed on the roads. If we have traffic sense, we can understand how and when to overtake vehicles and take a turn. We obey traffic signals and keep our vehicle in a proper over. We are also bound to drive our vehicle in the proper lane. We must know that dreaded movements on the roads create problems for the sensitive people. Besides, the reckless driving may cause risks for accident. So, must give importance to the traffic rules.
वाहनों के सुरक्षित परिचालन के लिए यातायात का बोध होना आवश्यक है। लेकिन इन दिनों यातायात के नियमों का उल्लंघन एक सामान्य-सी घटना हो गई है। लोग यातायात के नियमों का उल्लंधन करना अधिक पसंद करते हैं और अपनी गाड़ियों को तय सीमा से अधिक तेज दौड़ाना पसंद करते हैं। यदि हमारे पास यातायात का बोध है तो हम यह समझ सकते हैं कि कब और केसे दूसरी गाड़ियों का पीछा किया जाए।और अपनी गाड़ी को कैसे और कब मोड़ा जाए। हम ट्रैफिक के संकेतकों का पालन करते हैं और अपनी गाड़ी को सही क्रम में रखते हैं। हम अपनी गाड़ियों को सही लेन में ही चलाते हैं। हम निश्चय ही यह जानते हैं कि गलत ढंग से गाड़ी चलाने के कारण दूसरे भावुक और निर्दोष व्यक्तियों को परेशानी का सामना करना पड़ सकता है। इसके साथ ही गलत ढंग से गाड़ी चलाने के कारण दुर्घटना की भी अधिक संभावना रहती है। इसलिए यह आवश्यक है कि ट्रेफिक के नियमों का सदा ध्यान रखा जाए।
Additional Questions And Answers
A. Tick the correct alternative:
1. What may happen to our hearing sense organ if sound is received beyond the fixed limit?
(a) It may get damaged.
(b) It may get enhanced.
(c) Our ear may become large wide.
(d) It may affect our eye.
2. Even a gossip or a chit-char in a company creates:
(a) a high hearing power
(b) noise pollution
(c) a sound music
(d) a jarring sound
3. What are buses and trains?
(a) Means of public transport
(b) Means of water transport
(c) Means of costly transport
(d) Means of cheap transport
4. The statutory warning related to smoking is written on the……
(a) sacks
(b) floor
(c) pillars
(d) cigarette packets
5. When we obey traffic signals, we follow………
(a) water safety rules
(b) anti-traffic rules
(c) traffic rules
(d) road rules
6. Pen is mightier than ……..
(a) guns
(b) biscuits
(c) sword
(d) schools
7. Cleanliness is next to Godliness’. It is an……….
(a) proverb
(b) innings
(c) adage
(d) old story
8. What can be said about the free movements of stray animals on the roads?
(a) It may cause accidents.
(b) It enhances the beauty of roads
(c) Animals also have traffic sense
(d) Animals are our friends
9. In Japan the workers make the shoes of ……. foot during their protests.
(a) both
(b) right
(c) left
(d) only soles
10. Who gave us the weapon of non violence to demonstrate our protest?
(a) Rajive Gandhi
(b) Indira Gandhi
(c) Sonia Gandhi
(d) Mahatma Gandhi
Answers.
1.-(a),
2.-(b),
3.-(a),
4.-(d),
5.-(c),
6.-(c),
7.-(c),
8.- (a),
9.-(b),
10.-(d).
B. Say whether the following statements are true or false. Write T for true and F for false:
1. Ours is a nation of fools.
2. Brain-drain means the export of brains from the foreign countries.
3. In civic sense our nation is at the lowest ebb.
4. Any T.V. programme does not create noise pollution.
5. Noise pollution’s is harmful to the sensitive people.
6. We willingly engage the vacant seats in buses or trains.
7. Smoking is injurious to healthy people.
8. Rash driving is a sign of our gallantry.
9. We think brain power is greater than muscle power.
10. We throw skin of vegetable on the road because we lack in civic sense.
11. The unsuitable way of protest creates inconvenience for the common people.
12. The sense of traffic rules is essential for the safety of our life.
Answers.
1.-F,
2.-F,
3.-T,
4.-F,
5.-T,
6.-T,
7.-F,
8.-T,
9.-F,
10.-T.
11.-T,
12.-T.
C. Answer the following questions in about 30 40 words each:
Question 1.
Why was the study conducted in the schools of Britain?
स्कूल्स ऑफ ब्रिटेन में अध्ययन क्यों कराया गया था?
Answer.
The study was conducted in the schools of Britain with a purpose. It was to find out the children of which nation actually excelled in intelligence. It is a matter of surprise for all of us that the Indian children were declared superior to the children of other countries.
एक निश्चित उद्देश्य से ब्रिटेन के स्कूल्स ऑफ ब्रिटेन में अध्ययन कराया गया था। अध्ययन के माध्यम से यह जानने की कोशिश किया गया कि किस देश का बच्चा बौद्धिकता में सबसे आगे है। यह हमारे लिए आश्चर्य का विषय है कि भारतीय बच्चों की बौद्धिक क्षमता विश्व के अन्य सभी देशों के बच्चों के बौद्धिक क्षमता से कहीं अधिक है।
Question 2.
What important issues are raised by the author here?
लेखक ने यहाँ किन मत्त्वपूर्ण मुद्दों को उठाया हैं?
Answer.
The author has raised very important issues. They are related to the prestige of our country. These issues are- the backwardness of our country, the problem of brain-drain, high imports and less exports as well as financial support from the other countries. What is wrong with our country?
लेखक ने कुछ महत्त्वपूर्ण मुद्दों को उठाया है। इन मुद्दों का संबंध हमारे देश की प्रतिष्ठा से है। ये मुद्दे हैं- हमारे देश का पिछड़ापन, प्रतिभा पलायन की समस्या, दूसरे देशों से आर्थिक मदद के बावजूद अधिक आयात और कम निर्यात। क्या ये सभी हमारे देश के साथ अन्याय नहीं है?
Question 3.
How do our neighbors avoid our lack of civic sense?
हमारे पड़ोसी किस तरह से हमारे नागरिक बोध की कमी को नजरअंदाज करते हैं?
Answer.
When we play the tap recorder or other instrument at a high pitch, our neighbors do nothing. They are peace loving people. They do not want to quarrel with us. They simply shut the windows or doors and put cotton in their ears to reduce the effect of high pitched sound. In this way they avoid our lack of civic sense.
हम जब अपने घरों में टेप रिकार्डर अथवा किसी अन्य वाद्य यंत्रों को तेज आवज में बजाते हैं, हमारे पडोसी हमें कुछ नहीं कहते हैं। वे शांतिपूर्ण जीवन जीने वाले लोग हैं। वे हमारे साथ किसी भी स्थिति में उलझना नहीं चाहते। वे बड़े ही आसानी से अपने दरवाजे और खिड़कियों को बंद कर लेते हैं और अपने कानों में रूई डाल लेते हैं ताकि ऊँची आवाज में बज रहे यंत्रों की ध्वनि के प्रभाव को कम किया जा सके। इस प्रकार वे हमारे नागरिक-बोध की कमी को नजरअंदाज कर देते हैं।
Question 4.
How is noise pollution generally caused?
ध्वनि प्रदूषण के सामान्य कारण क्या हैं?
Answer.
Noise pollution is caused because we lack in civic sense. The truck driver often blows horns loudly when he does not need it. Actually his lacks in civic sense is poor. He does not know his act may cause problems to the heart sensitive persons.
हमारे पास नागरिक-बोध की कमी का होना ध्वनि प्रदूषण का सबसे बड़ा कारण है। ट्रकों के ड्राइवर बिना किसी कारण के ही होर्न बजाते रहते हैं। इसका। कारण यह है कि उनका नागरिक बोध अत्यल्प होता है। उन्हें यह पता नहीं होता है कि उनकी यह गतिविधि हृदय रोग के मरीजों के लिए खतरनाक हो सकते हैं।
Question 5.
What kind of sound is jarring?
किस प्रकार की ध्वनि का प्रभाव बुरा होता है?
Answer.
Our ears are made to receive the sound of normal range of decibels. If this sound is received beyond the fixed decibels, it is jarring. Such kind of sound is harmful to our ears. It may damage our sense organs.
हमारे कान की संरचना सामान्य डिसीबल के ध्वनि को सुनने के अनुकूल है। यदि इससे अधिक स्तर की ध्वनि हमारे कानों में जाती है तो इससे इसे हानि पहुँच सकती है। इसका इस पर बुरा प्रभाव पड़ सकता है। इस तरह की ध्वनि हमारे कान के लिए घातक साबित होते हैं। यह हमारे ज्ञानेद्रियों को हानि पहुँचा सकती है।
Question 6.
What sad experience do we generally have when we travel by public transport, buses or trains?
जब हम बस अथवा ट्रेन जैसे सार्वजनिक वाहनों से यात्रा करते हैं तो इस दौरान हमें किस प्रकार का बुरा अनुभव प्राप्त होता है?
Answer.
At such occasions our experience is generally very sad. The orderly queue system is often disobeyed at the time of purchasing tickets. The passengers neglect the queue system while boarding the bus or train. They never show respect to the rights of others. In this manner our genuine rights are flouted away.
निश्चय ही इस प्रकार की यात्रा का अनुभव सामान्यतः हमारे लिए दुखी करने वाला होता है। हम पंक्तियों में लगकर टिकट लेते समय इस नियम का उल्लंघन होते देखते हैं। लोग बसों और ट्रेनों में चढ़ते समय पंक्तियों को तोड़ते हुए चढ़ने की कोशिश करते हैं। वे दूसरों के अधिकारों के प्रति किसी प्रकार का सम्मान नहीं दिखाते। इस क्रम में हमारे वास्तविक अधिकारों का हनन हो जाता है।
Question 7.
What is the purpose of statutory warnings written on the packets of cigarettes?
सिगरेट के डब्बों पर वैधानिक चेतावनी देने का क्या उद्देश्य होता है?
Answer.
The purpose of statutory warnings written on the packets of cigarettes is spreading awareness. People are warned that Smoking cigarettes is harmful to their health. They are also warned that they make our environment unfit for the other people. Besides, passive smoking is more harmful to our health.
सिगरेट के डब्बों पर वैधानिक चेतावनी देने का उद्देश्य जागरूकता बढ़ाना है। लोगों को यह चेतावनी दी जाती है कि सिगरेट पीने से उनके स्वास्थ्य को हानि पहुँच सकती है। उन्हें यह भी चेतावनी दी जाती है कि उनके द्वारा सिगरेट पीने के दौरान जो धुआँ छोड़ा जाता है, उससे हमारा वातावरण दूषित होता है जो हमारे अनुकूल नहीं रह जाता। इस प्रकार से अप्रत्यक्ष तौर पर धूम्रपान करना हमारे स्वास्थ्य के लिए और भी अधिक खतरनाक होता है।
Question 8.
What is the pride of modern youths on the roads?
सड़कों पर नये जमाने के युवकों के लिए गर्व का क्या विषय है?
Answer.
The modern youths like to drive fast. They take pride in driving at a high speed. In their pride they disobey the traffic rules also. They never follow how and when to overtake the other vehicles. They take turn as they desire. Their vehicles are not in proper order and they avoids driving in their lane.
आज के युवा वर्ग सड़कों पर तेज गाड़ी चलाना पसंद करते हैं। वे काफी तेज रफ्तार में अपनी गाड़ियों को चलाने में अपनी शान समझते हैं। अपनी शान को पूरा करने के दौरान वे ट्रैफिक के नियमों का उल्लंघन करते हैं। वे दूसरी गाड़ियों को कब और कैसे पीछे किया नहीं जानते। वे अपने अनुसार गाड़ियों को मोड़ते हैं। उनकी गाड़ी सही क्रम में नहीं होती है। और वे अन लेन में चलना भी पसंद नहीं करते।।
Question 9.
How do people with muscle power snatch the rights of civilized people?
सभ्य नागरिकों के अधिकार को किस तरह से शारीरिक क्षमता वाले लोग छीन लेते हैं?
Answer.
The people with muscle power have immense reliance on their muscle. They think that they can do anything in the world. Such people take the public property their won. After making a small beginning, they tray to grab as much public property as they can. In this way they snatch the rights of other civilized people.
शारीरिक क्षमता वाले व्यक्ति का विश्वास अपनी शारीरिक शक्ति पर अधिक होता है। वे समझते हैं। कि वे दुनिया में कुछ भी कर सकते हैं। इस तरह के लोग सार्वजनिक संपत्ति को निजी संपत्ति समझ बैठते हैं। एक छोटे से शुरुआत के साथ ही उनकी यह मंशा होती है कि वह जितना संभव हो, अधिक से अधिक सार्वजनिक संपत्ति पर अपने जीवन में अधिकार कर ले। इस क्रम में वह हमेशा सभ्य जनों के अधिकारों का हनन कर डालते हैं।
Question 10.
How is uncleanliness a big challenge for us?
गंदगी किस प्रकार से हमारे लिए एक बड़ी चुनौती बन गई है?
Answer.
We have become so much used to uncleanliness that it never affects us. We generally throw the rubbish and waste material wherever we like. We have littered all the important public places because we lack in civic sense. In this regard we not spaced even the places of Gods. So, it has become a big challenge for us.
हम गंदगियों से इतने अधिम अभ्यस्त हो गए हैं कि इसका हम पर किसी प्रकार का प्रभाव ही नहीं पड़ता है। हम जहाँ कहीं चाहते हैं, वहीं कूड़े-करकट और अपने घरों के अवशिष्ट पदार्थों को फेंक देते हैं। अपने नागरिक-बोध के अभाव में हम हर सार्वजनिक स्थलों को गंदा कर देते हैं। इस क्रम में हम धार्मिक स्थलों तक को नहीं छोड़ते अर्थात उसे भी गंदगियों से पाट देते हैं। यही वजह है कि आज यह हमारे लिए एक बहुत बड़ी चुनौती बन गई है।
Question 11.
According to the writer, how should we demonstrate our protest?
लेखक के अनुसार हम किस प्रकार से अपना विरोध प्रदर्शन करें?
Answer.
When we demonstrate our protest, we create inconvenience for the other people also. Rail Roko, Hartal and Road show are not in favour of our nation. The writer has suggested that we should follow Satyagraha or hunger strike shown by Mahatma Gandhijee. When the protesters follow Gandhijee, they create no problems for the common people. Only they have to suffer for their cause.
हम जब भी अपना विरोध प्रदर्शन कर रहे होते हैं। तो इस दौरान हम दूसरों के लिए परेशानी खड़ी कर देते हैं। रेल रोको, हड़ताल और रोड शो आदि हमारे देश के हित में नहीं है। लेखक हमें सलाह देते हैं। कि गांधी जी द्वारा प्रयोग किए गए भूख हड़ताल और सत्याग्रह जैसे हथियारों का हम अपने विरोध प्रदर्शन के लिए उपयोग करें। जब भी प्रदर्शनकारी गांधीजी के इन मार्गों का अनुकरण कर अपना विरोध जताएँगे, अन्य लोगों को किसी भी प्रकार की परेशानी नहीं होगी। मात्र विरोध प्रदर्शन करनेवाले ही अपने इस कार्य से प्रभावित होंगे।
D. Answer the following questions in about 60 words each:
Question 1.
How do we create problems for our neighbors?
हम अपने पड़ोसियों के लिए किस प्रकार से परेशानी खड़ी करते हैं?
Answer.
We know that our ear can hear the sound of normal range of decibels. Still we play tape recorders or any other musical instruments at a high pitch. We forget that our neighbors may be a serious student or a sick person or a peace loving person who cannot bear the jarring sound of our music. The sound produced by us certainly creates problems for them. But they never want to quarrel with us and silently bear our torture. As a result, they generally shut doors and windows to avoid the jarring sound. Sometimes they even put cotton in their ears.
हम इस बात को भली-भाँति जानते हैं कि हमारा कान सामान्य डिसीबल की ध्वनि को ही सुन सकता है। इसके बावजूद हम जब भी टेप रिकार्डर अथवा कोई अन्य संगीत सुनाने वाले यंत्रों को बजाते हैं। तो उसके आवाज को काफी तेज कर देते हैं। हम इस बात को भूल जाते हैं कि हमारे पड़ोस में कोई ऐसा भी छात्र होगा जो अपने पढ़ाई के प्रति अत्यंत संवेदनशील है, हमारे कोई पड़ोसी शंति प्रिय अथवा बीमार भी हो सकते हैं जो हमारे इस संगीत के ऊँची आवाज के प्रभाव को नहीं सह सकते हैं। हमारे द्वारा उत्पन्न की गई यह ध्वनि निश्चय ही दूसरों के लिए परेशानी खड़ी कर सकती है, और उन्हें हानि पहुँचा सकती है। लेकिन वे हमारे साथ लड़ाई-झगड़ा करना पसंद नहीं करते और हमारे इस अत्याचार को सहन कर लेते हैं। परिणामस्वरूप वे इस हानिकारक ध्वनि को नजरअंदाज करते हुए अपने दरवाजे-खिड़कियों को बंद कर लेते हैं। कई बार तो वे अपने कानों में रूई भी डाल लेते हैं।
Question 2.
What tendency of people is shown on the special occasions like a marriage function, ritual or prayer meeting?
शादी-विवाह समारोह, धार्मिक अनुष्ठानों अथवा सम्मेलनों आदि विशेष अवसरों पर लोगों द्वारा किस प्रकार के भावों को दर्शाया जाता है?
Answer.
On these special occasions people generally hire the loud speakers and band parties. They are the devices of producing high sound. The pitch of sound is often kept high which is unbearable for the sick and sensitive persons. They may get shocks, but we do not bother about this uncivilized manner. Besides, the high pitched sounds produced by these devices shake the buildings. The assume that these buildings may not get collapse by this high pitched sound.
इस तरह के अवसरों पर लोग सामान्यत: बैंड पार्टी और लाउडस्पीकर आदि का उपयोग भाड़े पर लेकर करते हैं। ये सभी अत्यंत उच्च ध्वनि उत्पन्न करने वाले उपकरण है। इनकी आवाज को इतना अधिक रखा जाता है कि इससे निकलनेवाली ध्वनि के प्रभाव को भावुक और बीमार आदमी सहन नहीं कर सकते। हो सकता है कि वे इससे परेशान हो जाएँ लेकिन हम इस असभ्य तरीके पर कोई ध्यान नहीं देते है। इसके साथ ही इन उपकरणों से निकलने वाली इस उच्च ध्वनि के प्रभाव से इमारतें भी हिलने लग जाती है। उम्मीद की जाती है कि ये इमारतें संभवत: इस उच्च ध्वनि के प्रभाव से नहीं गिरेंगी।
Question 3.
How do people show the lack of civic sense and social behavior while travelling by Public Transport?
लोग जब सार्वजनिक वाहनों से यात्रा करते हैं तो उस समय किस तरह से अपने नागरिक-बोध और सामाजिक व्यवहार की कमी को प्रदर्शित करते हैं?
Answer.
While travelling by Public Transport people often violate civic sense and Social behavior. They seldom follow the queue system while buying and tickets and boarding the bus or train. The passengers already sitting in the bus or train never like to offer the vacant seats willingly to the other co passengers. In such condition they always like to grab half of the vacant seat laying near them. Besides, they chew betels and spit wherever they like. Their habit of smoking is also harmful to the other passengers. So, they do not pay attention to the problems of others.
लोग जब भी सार्वजनिक वाहनों से यात्रा करते हैं। तो उस समय नागरिक-बोध और सामाजिक व्यवहार का उल्लंघन करते हैं। वे जब भी सजनिक वाहनों यथा बसों या ट्रेनों से यात्रा करते हैं तो बड़ी मुश्किल से पंक्तियों के नियम को मानते हैं। यात्री जो पहले से ही बसों या ट्रेनों में बैठे होते हैं, नए आने वाले सहयात्रियों को किसी भी हाल में खाली सीट नहीं देना चाहते क्योंकि उस पर वे पहले से ही कब्जा जमा कर बैठे होते हैं। इस स्थिति में वे अपने बगल में पहले से खाली पड़े सीट पर भी आधा कब्जा जमाए होते हैं। इसके साथ ही वे पान, तम्बाकू और गुटखा आदि चबाते रहते हैं और जहाँ भी चाहते हैं, वहीं थूक देते हैं। उनके धूम्रपान की बुरी आदत भी अन्य यात्रियों के लिए हानिकारक होता है। लेकिन वे दूसरों को हाने वाली समस्याओं पर कोई ध्यान नहीं देता है।
Question 4.
The youths and truck drivers are the problems for the innocent people on the roads. Describe.
सड़कों पर चलते समय नवयुवक और ड्राइवर निर्दोष नागरिकों के लिए परेशानी खड़ी करते हैं। व्याख्या करें।
Answer.
The modern youths are fond of driving vehicles at a high speed. They generally do not give importance to the traffic signals. They overtake and take turns wherever they desire. Like them, the truck drivers often drive the overloaded trucks on the roads in a risky way. Their habit of blowing horns constantly without purpose is quite harmful to sensitive people. The chances of accident cannot be avoided. So, the youths and the truck drivers never mind the presence of innocent people on the roads.
नए जमाने के युवक सड़कों पर काफी तेज गाड़ी चलाना पसंद करते हैं। सामान्यतः वे यातायात के संकेतकों को कोई महत्त्व नहीं देते। वे अपने अनुसार जहाँ भी चाहते हैं, वहीं गाड़ी मोड़ लेते हैं और दूसरी गाड़ी से अपनी गाड़ी को आगे निकाल लेते हैं। उसी के अनुसार ट्रकों के ड्राइवर भी ट्रक की क्षमता से अधिक भार लादकर खतरनाक ढंग से चलते हैं। अकारण ही लगातार होर्न बजाने की उनकी आदत संवेदनशील व्यक्तियों के लिए हानिकारक होती है। दुर्घटना के अवसरों को वे नजरअंदाज नहीं करते। इस तरह से ट्रकों के ड्राइवर और नवयुवक सड़को पर बेकसूर लोगों को होनेवाली समस्याओं पर कोई ध्यान नहीं देते।
Question 5.
How does encroachment snatch away our rights?
अतिक्रमण किस प्रकार से हमारे अधिकारों का हनन करता है?
Answer.
Some people think that the muscle power is stronger than the brain power. With this power they encroach upon the public property as their own. They consider the footpaths as their own property and install shops over them. this act creates problems for the common people. actually they are selfish and they have no care for the peace loving and law abiding people. In this way the rights of common people are snatched away by the people with the muscle power.
कुछ लोग यह सोचते हैं कि शारीरिक ताकत दिमागी ताकत से खड़ी है। इस क्षमता के आधार पर सार्वजनिक संपत्ति पर अधिकार यह सोचकर कर लेते हैं कि यह उन्हीं का है। वे फुटपाथ को अपनी संपत्ति मान बैठते हैं और उस पर अपनी दुकान लगा लेते हैं। उनका यह कार्य जन सामान्य के लिए परेशानी खड़ा करता है। वास्तव में वे स्वार्थी लोग होते हैं। और उन्हें शांतिप्रय लोगों का कोई खयाल नहीं होता है। इस क्रम में सामान्य नागरिकों के अधिकारों का हनन शारीरिक क्षमता से युक्त लोगों के द्वारा कर लिया जाता है।
Question 6.
How do people pollute the public places?
किस तरह से लोग सार्वजनिक स्थलों को गंदा करते
Answer.
The pec a who lack in civic sense and social behavioral generally pollute the public places. They throw the rubbish and waste material at any places. The rubbish and waste material can like shit of the children, the skin of vegetables and fruits and other stuffs be found at all the important buildings. Not to ask of educational institutions, historical places, government buildings, people have littered even the places of worship. Our roads and even the temples say the story of this unmindful act of the people.
जिन लोगों के पास नागरिक-बोध और सामाजिक व्यवहार का अभाव होता है, वे सार्वजनिक स्थलों को गंदा करते हैं। वे बेकार पदार्थों और कचड़े आदि को कहीं भी फेंक देते हैं। ये बेकार पदार्थ; जैसे-बच्चों के मल, सब्जियों और फलों के छिलके और अन्य अवशिष्ट पदार्थ सभी महत्त्वपूर्ण इमारतों के सामने भी देखे जा सकते हैं। शिक्षण संस्थान, ऐतिहासिक स्थल, सरकारी इमारतें और यहाँ तक कि धार्मिक स्थलों को भी लोग गंदा करने से नहीं चूकते। हमारी सड़कें और समस्त मंदिरों में फैली गंदगी लोगों की नासमझी भरी हरकतों की कहानी कह देती है।
Question 7.
What is the most suitable way to demonstrate our protests?
हमारे लिए विरोध प्रदर्शित करने का सबसे उपयुक्त रास्ता क्या है?
Answer.
We must take care that our protests: may not disturb the common people. When we adopt the methods like Rail Roko or Dharan Bandh, they create problems for the common people and the government. Instead, we should apply the method of Satyagraha hunger strike taught by Mahatma Gandhijee. It is the most suitable method to put up our demands. Here the protesters do not create problem for the other people. Instead only they are bound to suffer. So, it is the best method to stage our protests.
हम इस बात का हमेशा ध्यान रखें कि सामान्य नागरिकों को हमसे किसी प्रकार की परेशानी न हो। हम जब भी बंद, धरना-प्रदर्शण, रेल रोको आयोजित करते हैं तो इससे आम नागरिकों और सरकार को परेशानियों का सामना करना पड़ता है। इसके बदले हम सत्याग्रह/भूख हड़ताल जैसे प्रभावी हथियार का उपयोग करें जो कि गांधीजी द्वारा प्रयोग में लाया गया था। यह हमारे लिए अपनी मांग मनवाने का सर्वोपयुक्त साधन है। इस तरह से किए गए विरोध द्वारा अन्य किसी नागरिको को किसी प्रकार की परेशानी नहीं होती है। इसकी जगह वे स्वयं पर परेशानी को झेलते हैं। यही वजह है कि इसे विरोध का सबसे उपयुक्त साधन माना जाता है।
Questions For Practice
1. How is the lack of civic sense a serious problem for our country?
किस प्रकार नागरिक-बोध का अभाव हमारे देश के लिए सबसे बड़ी समस्या है?
2. How do the serious students and the sick persons bear the jarring sound?
किस प्रकार अध्ययन में रत लगनशील छात्र और बीमार व्यक्ति घातक ध्वनि को सहन करते हैं?
3. What problems are faced by the common people travelling by Public Transport?
सार्वजनिक वाहनों से यात्रा करते समय सामान्य नागरिकों को किस तरह की समस्याओं का सामना करना पड़ता है?
4. Why do people generally litter the public places?
सामान्यतः लोग किस प्रकार से सार्वजनक स्थलों को गंदा करते हैं?
5. How is smoking a problem for the other people?
दूसरे लोगों के लिए धूम्रपान किस प्रकार से समस्या उत्पन्न करता है?
6. What are the main issues being encountered by our country?
देश को किस प्रकार की महत्त्वपूर्ण समस्याओं का सामना करना पड़ता है?
7. Why should people develop good civic sense?
लोगों के लिए नागरिक-बोध को जगाने की क्यों आवश्यकता है?
8. How can encroachment be checked?
अतिक्रमण को किस तरह से रोका जा सकता है?
9. How can cleanliness be maintained at the public places?
सार्वजनिक स्थलों पर किस तरह से स्वच्छता को बनाए रखा जा सकता है?
10. What are the benefits of good social behavior in our life?
हमारे जीवन में अच्छे सामाजिक व्यवहार के क्या लाभ हैं?