RB 10 English

RBSE Class 10 English Short Writing Task

RBSE Class 10 English Short Writing Task

RBSE Class 10 English Short Writing Task

Based On Verbal Stimulus

Verbal Stimulus पर आधारित Short writing Task को करते समय ध्यान रखने योग्य बिन्दु
1. दिए गए Verbal Stimulus का ध्यानपूर्वक अध्ययन करें।
2. शीर्षक व विषयवस्तु के विषय में स्पष्टता Verbal stimulus को समझकर करें। शीर्षक, प्रश्न में ही होता है, उसे समझकर ढूँढें व लिखें।
3. Verbal Stimulus की सूचना के अनुसार आवश्यक tense का प्रयोग करें। जिस tense में Verbal Stimulus हो उस ही tense में paragraph लिखें।
4. शीर्षक को पृष्ठ के बीचों-बीच लिखें।
5. संक्षिप्त व अच्छे वाक्य बनाएँ।
6. अपने तर्कों या बिन्दुओं के समर्थन में तथ्य, आँकड़े, प्रमाण आदि दें।
7. व्याकरणीय (grammatical) त्रुटियों से बचें।
8. चिह्नों का उचित प्रयोग करें।
9. शब्द-सीमा का ध्यान रखें।
10. Task को पुनः पढ़ें ताकि किसी भी त्रुटि को सुधारा जा सके।

Verbal Stimulus पर आधारित Short Writing Task बिल्कुल उसी तरह ही लिखे जाते हैं जिस तरह से Paragraph लिखे जाते हैं। इसे लिखते समय दिये गये Verbal Stimulus को ध्यान में रखना अत्यावश्यक है। यहाँ पर Verbal Stimulus पर आधारित उपयोगी Short Writing Task दिये जा रहे हैं। जिनके अध्ययन से आप इन्हें लिखना समझ सकेंगे तथा अन्य topics पर भी सफलतापूर्वक लिख सकेंगे।

Question 1.
Attempt a short writing task in about 60 words on ‘COVID-19’.
Answer:
COVID-19

COVID-19 is a Communicable Virus Disease which started in 2019 at Wuhan in China. The virus is artificial one. It was made from bats. It has various strains. It is unseen and unsmelled. It is deadly. Its symptoms are tastelessness, fever, badthroat, problem in respiration etc. It damages lungs badly and ultimately the patient dies. Lakhs of people across the world have died. For protection masking, physical distancing and sanitizing are needed.

कोविड-19

कोविड-19 एक संक्रामक वायरस है जो चीन के वुहान से आरम्भ हुआ था। यह एक कृत्रिम वायरस है। इसे चमगादड़ों से बनाया गया था। इसके अनेक रूप हैं। यह दृश्यविहीन व गंधहीन है। यह घातक है। इसके लक्षण स्वादहीनता, ज्वर, गलरोध, श्वसन कठिनता आदि हैं। यह फेफड़ों को बुरी तरह से नुकसान पहुँचाता हैं और आखिरकार मरीज की मृत्यु हो जाती है। संसारभर में लाखों लोग मारे जा चुके हैं । सुरक्षा के लिए मास्क, शारीरिक दूरी तथा सैनिटाइजर का उपयोग जरूरी है।

Question 2.
Write a paragraph in about 60 words on ‘A local fair’.
Answer:
A Local Fair

A local fair, Sheetla Mata Fair is a famous tribal fair held in village, Seel-Ki Doongri, near Chaksu in Jaipur district. This fair is held in Chaitra (March-April). Sheetla Mata is considered a deity of ghosts, sores, pustules and epidemic diseases. This fair is held every year. The fair is held to please the goddess so that she doesn’t bring scourges and pandemics to people. Markets are arranged. People enjoy it.

स्थानीय मेला

जयपुर जिले में चाकसू के निकट शील की डूंगरी गाँव में एक लोकप्रिय जनजातीय मेले का आयोजन होता है। यह मेला चैत्र में लगता है (मार्च-अप्रैल)। शीतला माता को प्रेतात्मा, शारीरिक फोड़े फुन्सी, दाद और महामारी वाली बीमारियों की देवी माना जाता है। यह मेला प्रतिवर्ष लगता है। यह मेला देवी को प्रसन्न करने के लिये लगता है जिससे कि वह लोगों को महाकष्टों और महामारियों से बचाए रखे। बाजार लगते हैं। लोग इस मेले का आनन्द लेते हैं।

Question 3.
Write a paragraph in about 60 words on the topic ‘SUPW Camp’.
Answer:
SUPW Camp

The SUPW (Socially Useful Productive Work) camp was held during the winter break in our school. It is based on the educational ideas of Mahatma Gandhi. The first day, we did community cleanliness outside our school. The second day, we planted trees in the surrounding localities. The third day, we did art, craft and needle work. The fourth day, we did cooking and baking. day we undertook music and dance activities. Thus, it was educational and entertaining.

एस.यू.पी.डब्ल्यू. शिविर ।

SUPW (समाज उपयोगी उत्पादन कार्य) शिविर हमारे विद्यालय में शीतावकाश के दौरान आयोजित किया गया। यह महात्मा गाँधी के शैक्षिक विचारों पर आधारित है। पहले दिन हमने विद्यालय के बाहर सामुदायिक स्वच्छत न हमने आस-पास के क्षेत्रों में पौधारोपण का कार्य किया। तीसरे दिन हमने कला, क्राफ्ट तथा सुई से बनने वाली चीजों का कार्य किया। चौथे दिन हमने कुकिंग (पाककला) तथा बेकिंग (सिकाई) से सम्बन्धित कार्य किया। अन्तिम दिन हमने संगीत व नृत्य का कार्य किया। इस प्रकार यह शैक्षिक व मनोरंजक था।

Question 4.
Write a paragraph in about 60 words on the topic ‘A Visit to a Zoo’.
Or
Have you ever visited a zoo? Write a paragraph in about 60 words detailing a visit to a zoo. Mention the animals and birds you saw.
Answer:
A Visit to a Zoo

Last week I went to the zoo at Ramnivas Garden in Jaipur with my parents. I saw a number of animals and birds there. In animal section I saw white lions, tawny lions, tigers, bears white and black, elephants, zebra, jackals, hyenas, monkeys, deer, crocodiles etc. In the bird section I saw white peacocks and white pigeons, colourful parrots and sparrows, cranes, ostriches etc. I enjoyed by feeding them grains and by watching their gleeful activities.

एक चिड़ियाघर का भ्रमण

पिछले सप्ताह मैं अपने माता-पिता के साथ जयपुर के रामनिवास बाग स्थित चिड़ियाघर गया। मैंने वहाँ बहुत से जानवर व पक्षी देखे। जानवर विभाग में मैंने सफेद शेर, भूरा-पीला शेर, बाघ, सफेद व काले भालू, हाथी, जेब्रा, गीदड़, लकड़बग्घे, बन्दर, हिरण, मगरमच्छ आदि देखे। पक्षी विभाग में मैंने सफेद मोर व सफेद कबूतर, रंग-बिरंगे तोते व चिड़ियाँ, सारस, शुतुरमुर्ग आदि देखे। मैंने उन्हें अनाज के दाने खिलाकर व उनकी प्रसन्नतादायक गतिविधियों को देखकर आनन्द लिया।

Question  5.
Write a paragraph in about 60 words on ‘Good Health Habits’.
Answer:
Good Health Habits

Obviously, everyone likes ‘Good Health Habits’. These are early-rising, exercising, peace-keeping, hard-working, behaving lovingly, having patience, helping, pitying etc. These are good habits because these habits make us good humAnswer: They lead to the sustainable development of the world. We are benefitted by them. We have balance of physical and mental growth. We become calm, diligent, patient, well-behaved, helpful and merciful.

अच्छी स्वास्थ्य आदतें

स्वाभाविक रूप से, प्रत्येक व्यक्ति अच्छी स्वास्थ्य आदतें पसन्द करता है। ये हैं-प्रात:काल जल्दी उठना, योग-प्राणायाम करना, शांतचित्त रहना, कठिन परिश्रम करना, प्रेमपूर्वक व्यवहार करना, धैर्य खना, सहायता देना, दयाभाव रखना आदि। ये अच्छी हैं, क्योंकि ये हमें एक अच्छा मानव बनाती हैं। ये विश्व के पोषणीय विकास की ओर ले जाती हैं । हमें इनके द्वारा लाभ मिलता है। हमारा संतुलित शारीरिक व मानसिक विकास होता है। हम शांतचित्त, परिश्रमी, धैर्यवान, सुव्यवहारशील, सहायता करने वाले तथा दयावान हो जाते|

Question 6.
Once, your mother was not at home. Suddenly some guests came to your house. Write in about 60 words how you welcomed and entertained the guests.
Answer:
How I Welcomed and Entertained the Guests

Once my mother was not at home. Suddenly some guests came to my house. I welcomed them and requested them to sit in the Drawing Room. Then I went into the kitchen and brought drinking water. They had it and then asked about my mother. I replied she had gone to market and would return in an hour. Then I brought some refreshment. They had it and then went away giving me blessings. Thus I welcomed and entertained the guests.

मैंने मेहमानों का स्वागत-सत्कार कैसे किया

एक बार मेरी माँ घर पर नहीं थी। अचानक कुछ मेहमान मेरे घर पर आ गए। मैंने उनका स्वागत किया और उनसे ड्राइंग रूम में बैठने का आग्रह किया। फिर मैं रसोई में गया और पीने का पानी लाया। उन्होंने इसे पीया और फिर मेरी माँ के बारे में पूछा। मैंने उत्तर दिया कि वह बाजार गई हुई हैं तथा एक घंटे में लौटेंगी। फिर मैं कुछ नाश्ता लाया। उन्होंने इसे लिया और फिर मुझे आशीर्वाद देते हुए चले गए। इस प्रकार मैंने मेहमानों का स्वागत-सत्कार किया।

Question 7.
Grass and bushes have grown up in your school ground during the rainy season. To check the spread of any epidemic, the Principal and the staff of your school decided to clean the campus of your school. Write in about 60 words how you helped in this noble work.
Answer:
Cleaning of the School Campus

During the rainy season grass and bushes grew up in my school ground. To check the spread of any epidemic, the Principal and the staff of my school decided to clean the campus of my school. I also helped in this noble work. I took the spade and cut the bushes. The next day, I took the motor mower and mowed the grass. Then, I sprinkled the pesticide in the grass. I burnt the dry grass and weeds. The Principal praised me.

स्कूल कैम्पस की सफाई

वर्षा ऋतु के दौरान मेरे विद्यालय के कैम्पस में घास व झाड़ियाँ उग आईं। किसी भी प्रकार की महामारी के फैलने को रोकने के लिए प्रधानाचार्य व स्टाफ ने स्कल के कैम्पस को साफ करने का निश्चय किया। मैंने भी इस भले कार्य में सहायता की। मैंने फावड़ा उठाया और झाड़ियाँ काट डालीं। अगले दिन, मैंने मोटरचालित घास काटने की मशीन ली और घास को काट डाला। फिर मैंने घास में दवा डाली। मैंने सूखी घास तथा खरपतवार जला डाली। प्रधानाचार्यजी ने मुझे शाबासी दी।

Question 8.
You cherish a strong wish to be a doctor. Write in about 60 words, what steps would you take to achieve your goal?
Answer:
Steps To Fulfil My Wish To Be A Doctor

Medical Science attracts me very much. I cherish a strong wish to be a doctor. To achieve this goal, I would like to take the following steps. I’ll know the syllabus of RPMT (Rajasthan Pre Medical Test) and CPMT (Central Pre Medical Test). While pursuing schooling after tenth class, I would like to join a coaching centre also for the preparation of these tests. I’ll use my whole energy, time and money for the success in these.

अपनी डॉक्टर बनने की इच्छा पूर्ण करने हेतु उठाने योग्य कदम

चिकित्सा विज्ञान मुझे बहुत आकर्षित करता है। डॉक्टर बनने की मेरी तीव्र इच्छा है। इस लक्ष्य की प्राप्ति हेतु मैं निम्न कदम उठाना चाहूंगा। मैं RPMT व CPMT के पाठ्यक्रमों की जानकारी प्राप्त करूँगा। कक्षा दस के बाद की स्कूली शिक्षा के साथ-साथ मैं इन टेस्टों की तैयारी के लिए एक कोचिंग सेन्टर भी ज्वॉइन करूँगा। मैं अपनी समस्त ऊर्जा, समय व धन इनमें सफलता प्राप्त करने में

Question 9.
Do you have a dream or something you very much wish to do? Write a paragraph in about 60 words saying what you want or wish to do and say how you can make your dream come true.
Answer:
How I Can Make My Dream Come True

I have a dream. I wish to obtain more than 90% marks in 10th class. I can make this dream come true. From the beginning of the session, I have made a ‘Schedule For Studies’ for whole of the session. From July to November, I’ll complete my full syllabus by self-study and make notes from Sanjiv English Course’. In December, I’ll make a quick revision and take ‘Half Yearly Examinations’. In Jan.-Feb., I’ll buy a ‘Sanjiv Desk Work’ and attempt its ‘Model Papers’. Thus, I can make my dream come true.

मैं अपने स्वप्न को सच कैसे कर सकता हूँ

मेरा एक स्वप्न है। मैं दसवीं कक्षा में 90% से अधिक अंक प्राप्त करना चाहता हूँ। मैं अपने इस स्वप्न को सच कर सकता हूँ। सत्र के आरम्भ से ही, मैंने पूरे सत्र के लिए ‘पढ़ाई की योजना’ बना ली है। जुलाई से नवम्बर तक मैं स्वाध्याय से अपने सम्पूर्ण पाठ्यक्रम को पूरा कर लूँगा और ‘संजीव इंग्लिश कोर्स’ से नोट्स तैयार कर लूँगा। दिसम्बर में, मैं एक शीघ्र दोहरान कर लूँगा और ‘अर्धवार्षिक परीक्षा’ दूंगा। जनवरी-फरवरी में, मैं ‘संजीव डेस्क वर्क’ खरीद लूँगा और इसके ‘मॉडल पेपर्स’ को हल करूँगा। इस प्रकार, मैं अपने स्वप्न को सच कर सकता हूँ।

Question 10.
Write a paragraph in about 60 words on ‘Clean India Mission’.
Answer:
Clean India Mission

Prime Minister, Narendra Modi, started the ‘Clean India Mission’ on Gandhi Jayanti in 2014. Under this mission, India is to be made clean and dirt free. Modiji has requested the countrymen to give two hours every week to community cleanliness. The Modi government is to construct 11.11 crore toilets across the country. Students should keep their schools and homes clean. Cleanliness saves us from sickness. Thus, it saves our money. Clean India will attract more tourists. There will be more business, prosperity and happiness.

स्वच्छ भारत अभियान

प्रधानमंत्री, नरेन्द्र मोदी ने स्वच्छ भारत अभियान का शुभारंभ 2014 में गाँधी जयन्ती पर किया था। इस अभियान के तहत, भारत को स्वच्छ तथा गंदगी मुक्त बनाना है। मोदीजी ने देशवासियों से निवेदन किया है कि वे सप्ताह में दो घंटे सामुदायिक स्वच्छता को दें। मोदी सरकार भारत भर में 11.11 करोड़ शौचालयों का निर्माण करने जा रही है। विद्यार्थियों को अपने विद्यालयों तथा घरों को स्वच्छ रखना चाहिए। स्वच्छता हमें बीमारियों से बचाती है। इस प्रकार यह हमारा धन बचाती है। स्वच्छ भारत अधिक से अधिक पर्यटकों को आकर्षित करेगा तो यहाँ अधिक व्यापार, समृद्धि तथा खुशहाली होगी।

Question 11.
Yoga is beneficial for preservation of health and treatment of various diseases. Write a paragraph in about 60 words telling how yoga and health has direct relation.
Answer:
Yoga And Health

Yoga is of great value as a method of preservation of health and treatment of various diseases. Yoga chiefly deals with the removal of psychological pains. It also cleans and massages the internal organs. It regulates blood circulation, improves the lung capacity and eradicates all diseases – insomnia, hypertension, bronchial asthma, rheumatoid arthritis, diabetes, cancer, AIDS, etc. Yogic stretching grows and survives body cells. Therefore, a yogi has long life. Thus, yoga keeps us healthy.

योग व स्वास्थ्य

स्वास्थ्य के परिरक्षण व विभिन्न रोगों की चिकित्सा की विधि के रूप में योग बहुत महत्त्व का है। योग मुख्य रूप से मनोवैज्ञानिक दु:खों को दूर करता है। यह आन्तरिक अंगों को साफ करता है व मसाज करता है. है। यह रक्त प्रवाह को नियमित करता है, फेफड़ों की क्षमता में सुधार करता है व सभी रोगों का उन्मूलन करता है-अनिद्रा, अत्यधिक टेन्शन, ब्रॉन्किअल ऐस्मा (श्वासनली दमा), रूमैटॉइड आर्धाइटिस (जोड़ों का दर्द), डाइबिटिज, कैंसर, एड्स आदि। यौगिक फैलाव शरीर की कोशिकाओं को पैदा करता है व लम्बा जीवित रखता है। इसीलिए एक योगी लम्बा जीवन जीता है। इस प्रकार योग हमें स्वस्थ रखता है।

Question 12.
Education influences life. Good Education makes life a heaven, poor-a hell and no education-a beast. Write a paragraph in about 60 words saying how education and life are correlated.
Answer:
Education And Life

‘Education’ and ‘Life’ are correlated. Education influences life. A good education makes our life a heaven. A poor, defective, incomplete, bad education can make our life a hell. If a person, in his life, has EDUCATION – Efficiency, Dutifulness, Unbiasedness, Compassion, Attention, Trustworthiness, Imagination, Optimism and Non-violence, his life is a happy one. If one doesn’t have these qualities, the life will be an unhappy one. And life without education is a beastial one.

शिक्षा और जीवन

शिक्षा और जीवन सहसम्बन्धित हैं। शिक्षा जीवन पर प्रभाव डालती है। अच्छी शिक्षा जीवन को स्वर्ग बनाती है। एक हल्की या दोषपूर्ण या अधूरी या खराब शिक्षा जीवन को नरक बनाती है। यदि एक व्यक्ति अपने जीवन में EDUCATION – कुशलता, कर्त्तव्यनिष्ठता, पूर्वाग्रहरहितता, करुणा, सावधानी, विश्वसनीयता, कल्पनाशीलता, आशावादिता और अहिंसा रखता है, तब उसका जीवन प्रसन्नता वाला है। यदि एक व्यक्ति ये गुण नहीं रखता है तब जीवन अप्रसन्नता वाला होगा। और बिना शिक्षा वाला जीवन तो पशुता वाला है।

Question 13.
Do you know uses (job applications, online exams, paying of bills, know results, get reservation etc.) and abuses (net-chat, pornography etc.) of internet. Write a paragraph in about 60 words telling what are the uses of internet and what are its abuses.
Answer:
Internet : Its Uses And Abuses

Internet has its uses and abuses. It has a number of uses. Access internet for any piece of information about a govt. department or a private organisation. Job inquiries can be accessed upon it. Online examinations can be taken by using internet. Prominent personalities can be consulted. Bills can be paid. Exam-results can be seen. Rail/bus/air reservation can be received. But, internet has its abuses, too. It may lead to obscenity. Net-chat is also harmful.

इंटरनेट : इसके उपयोग व दुरुपयोग

इंटरनेट के उपयोग भी हैं व दुरुपयोग भी। इसके बहुत से उपयोग हैं। एक सरकारी विभाग या प्राइवेट संगठन की किसी भी सूचना के लिए इंटरनेट का प्रयोग करें। जॉब पूछताछ भी इंटरनेट पर की जा सकती है। इंटरनेट के प्रयोग द्वारा ऑन-लाइन परीक्षाएँ दी जा सकती हैं। जानी-मानी हस्तियों से सलाह-मशविरा किया जा सकता है। बिलों का भुगतान किया जा सकता है। परीक्षाओं के परिणाम देखे जा सकते हैं। रेल/बस/हवाई जहाज आरक्षण प्राप्त किया जा सकता है। किन्तु, इंटरनेट के अपने दुरुपयोग भी हैं। यह अश्लीलता/फूहड़पन की ओर ले जा सकता है। नेट-चैट भी नुकसानदेह है।

Question 14.
Do you know the significance of space technology? Write a paragraph in about 60 words giving significance of space technology, such as in communication, mineral detection, for a watch on enemy countries etc.
Answer:
Significance of Space Technology

Space technology is very much significant in today’s international scenario. A nation with advanced space technology will remain prosperous and lead the world. By space technology we can get accurate information about the minerals, forests, rivers, climate and so on. It is also helpful in keeping a watch on enemy countries. It will be useful in bringing mineral wealth to the earth from other planets and satellites. It will be useful for communication also. Thus, it is highly significant.

अंतरिक्ष प्रौद्योगिकी का महत्त्व

अंतरिक्ष प्रौद्योगिकी आज के अन्तरराष्ट्रीय परिदृश्य में बहुत महत्त्वपूर्ण है। अग्रणी अंतरिक्ष प्रौद्योगिकी वाला राष्ट्र समृद्ध रहेगा व विश्व का नेतृत्व करेगा। अंतरिक्ष प्रौद्योगिकी द्वारा हमें खनिजों, वनों, नदियों, जलवायु आदि के बारे में सटीक सूचना प्राप्त हो सकती है। यह शत्रु राष्ट्रों पर नजर रखने के लिए भी सहायक है। यह अन्य ग्रहों व उपग्रहों से खनिज सम्पदा पृथ्वी पर लाने के लिए भी उपयोगी है। यह संचार के लिए
भी उपयोगी रहेगी। इस प्रकार यह अत्यधिक महत्त्वपूर्ण है।

Question 15.
Do you know our environment is imbalancing day by day? Write a paragraph in about 60 words highlighting environmental imbalances and possible solutions, such as global warming, ozone hole; grow trees, solar energy, etc.
Answer:
Environmental Imbalances And Possible Solutions

Today there are environmental imbalances but there are possible solutions too. The global warming is creating green house effect which is fast melting the icebergs. So, rivers are increasing the water level of the seas and oceans which will . drown the coastal areas. The solution is – grow more and more trees to counter the heat. Ozone hole is yet another problem. The solution is develop and maximize the use of solar energy.

पर्यावरणीय असंतुलन व सम्भव हल

आज पर्यावरणीय असंतुलन है किन्तु सम्भव हल भी हैं। वैश्विक ताप ग्रीन हाउस इफेक्ट पैदा कर रहा है जो आइसबर्ग को तेजी से पिघला रहा है । अतः नदियाँ सागरों व महासागरों के जलस्तर को ऊँचा कर रही हैं जिससे तटीय क्षेत्र डूब जायेंगे। इसका हल है-ताप का मुकाबला करने के लिए अधिक से अधिक वृक्ष लगाएँ। ओजोन छिद्र एक और समस्या है। इसका हल है-सौर ऊर्जा के प्रयोग को विकसित करें व बढ़ाएँ।

Question 16.
Have you ever visited a hill station? Write a paragraph in about 60 words telling about your visit to a hill station; which hill station you visited; what were its physical and other features?
Answer:
A Visit to a Hill Station

Last week I visited the town of Mount Abu, the only hill station in Rajasthan. It is located at an elevation of 1220 metres. There is Mount Abu Wildlife Sanctuary in 290 kmof the mountain. There are Dilwara Jain Temples of 11th and 13th centuries AD. The Achalgarh fort, built in the 14th century by Rana Kumbha of Mewar, stands nearby. There is Nakki Lake with the Maharaja Jaipur Palace and Toad Rock.

एक पर्वतीय स्थल की यात्रा

पिछले सप्ताह मैंने माउंट आबू कस्बे की यात्रा की जो कि राजस्थान का एकमात्र पर्वतीय स्थल है। यह 1220 मीटर की ऊंचाई पर स्थित है। पर्वत के 290 वर्ग किलोमीटर क्षेत्र में माउंट आबू वन्यजीव अभयारण्य है। वहाँ 11वीं व 13वीं शताब्दी के दिलवाड़ा जैन मन्दिर हैं। 14वीं शताब्दी में राणा कुम्भा द्वारा बनाया गया अचलगढ़ का किला भी समीप ही खड़ा है। वहाँ नक्की झील है जिसके पास महाराजा जयपुर के महल व टॉड रॉक भी हैं। .

Question 17.
Do you visit an exhibition? Write a paragraph in about 60 words describing a visit to an exhibition giving its type, sections, your enjoyments etc.
Answer:
A Visit to an Exhibition

Yesterday, I went to see the exhibition at Ramlila Ground. It was a ‘Book Exhibition’. I bought a ticket and made my entry. The exhibition was divided into six sections. East section was for the books for Humanities, west section for the books for Commerce stream, north section for Science stream, south section for Agriculture stream, mid section for the books for competitions and the south-west section for Entertainment and Refreshment. I bought some books, enjoyed some refreshment and came back.

एक प्रदर्शनी का भ्रमण

कल मैं रामलीला मैदान पर प्रदर्शनी देखने गया। यह एक ‘पुस्तक प्रदर्शनी’ थी। मैंने टिकट खरीदा और . प्रवेश किया। यह छ: भागों में बँटी थी। पूर्व का भाग कला संकाय की पुस्तकों के लिए था, पश्चिमी भाग वाणिज्य संकाय की पुस्तकों के लिए था, उत्तरी भाग विज्ञान संकाय के लिए, दक्षिणी भाग कृषि संकाय के लिए, बीच का भाग प्रतियोगिता सम्बन्धी पुस्तकों के लिए व दक्षिण-पश्चिम भाग मनोरंजन व नाश्ते के लिए था। मैंने कुछ पुस्तकें खरीदी, कुछ नाश्ते का आनन्द लिया और वापस आ गया।

Question 18.
Do you know how to get a Rail Reservation? Write a paragraph in about 60 words telling the process of getting a rail reservation.
Answer:
How to Get a Rail Reservation

To get a rail reservation one goes to Rail Reservation Office. Reservation form is to be taken and filled up with Name, Father’s Name, Address, Journey from ………… to…….., Date of Journey, Train Number, Amount Paid, Signature etc. The duly filled form and amount are to be given to the Reservation Clerk. He feeds the data in the computer which clears the latest position. The clerk issues you a computerized reservation ticket if seats are available.

रेल आरक्षण कैसे प्राप्त करें

रेल आरक्षण प्राप्त करने के लिए व्यक्ति रेल आरक्षण कार्यालय जाता है। आरक्षण प्रपत्र लिया जाता है व नाम, पिता का नाम, पता, यात्रा कहाँ से…………………………कहाँ तक…………………, यात्रा का दिनांक, गाड़ी संख्या, भुगतान की गई राशि, हस्ताक्षर आदि भरे जाते हैं। पूर्ण रूप से भरा प्रपत्र व राशि आरक्षण लिपिक को दी जाती है। वह इन आँकड़ों को कम्प्यूटर में दर्ज करता है जो अद्यतन स्थिति की जानकारी दे देता है। यदि सीट उपलब्ध हैं तो वह कम्प्यूटराइज्ड आरक्षण टिकट दे देता है।
Question 19.
Does your school celebrate any function? Write a paragraph in about 60 words saying how the annual function of your school was celebrated. Also mention chief guest, cultural programmes, annual report, speech, prizes, thanks etc.
Answer:
The Annual Function of My School
Or
An Important Event in the School
The annual function was celebrated in my school on 3rd January in the school auditorium. The Chief Guest was welcomed. The cultural programmes were presented. The annual report of the school was read by the Principal. The Chief Guest made.a short and sweet speech. He praised the staff and the students for their remarkable achievements. Then the Chief Guest gave away the prizes to the students for their achievements. The Vice Principal gave a vote of thanks to all.

मेरे विद्यालय का वार्षिक समारोह
या
विद्यालय की एक महत्त्वपूर्ण घटना मेरे विद्यालय में तीन जनवरी को स्कूल सभा भवन में वार्षिक समारोह मनाया गया था। मुख्य अतिथि का स्वागत किया गया। सांस्कृतिक कार्यक्रम प्रस्तुत किए गए। प्रधानाचार्य द्वारा विद्यालय की वार्षिक रिपोर्ट को  पढ़ा गया। मुख्य अतिथि ने एक संक्षिप्त व मधुर भाषण दिया। उन्होंने स्टाफ व विद्यार्थियों की उनकी उल्लेखनीय उपलब्धियों के लिए प्रशंसा की। फिर मुख्य अतिथि ने विद्यार्थियों को उनकी उपलब्धियों के लिए इनाम बाँटे । उपप्रधानाचार्य ने सभी का धन्यवाद ज्ञापित किया।

Question 20.
Has the district level tournament ever been held in your school? Write a paragraph in about 60 words telling about arrangements for it and what happened on the first day, during the tournament days and the last day.
Answer:
The District Level Tournament

The district level tournament was held this year in our school from 14 October to 20 October. Boarding and food arrangements for the teams were made in the school. On the first day the Collector inaugurated the tournament. There was a football match between the teams of Fort School and Khalsa School. Different matches were played during the five days. On the last day final match was played. The Education Minister was invited. He gave away the shield to the winner team. It was a grand event.

जिलास्तरीय टूर्नामेंट

जिलास्तरीय टूर्नामेंट इस वर्ष हमारे स्कूल में 14 अक्टूबर से 20 अक्टूबर तक आयोजित किया गया। टीमों के रहने व भोजन की व्यवस्था हमारे स्कूल में थी। प्रथम दिन जिलाधीश ने टूर्नामेंट का उद्घाटन किया। फोर्ट स्कूल व खालसा स्कूल की टीमों के मध्य फुटबॉल का मैच खेला गया। पाँच दिनों की अवधि में विभिन्न मैच खेले गए। अन्तिम दिन फाइनल मैच खेला गया। शिक्षा मंत्री को आमंत्रित किया गया था। उन्होंने विजयी टीम को शील्ड प्रदान की। यह एक शानदार उत्सव था।

Question 21.
Has your bike ever got punctured? Write a paragraph in about 60 words telling when your bike got punctured. Also mention the situation faced and the help received.
Answer:
When My Bike Got Punctured

I was ready to leave for school to appear in my annual examination. I took my bike and departed for school. I was supposed to reach at 7 a.m. I was driving smoothly. Suddenly I felt that the bike was imbalancing. Anyhow I stopped it and got off it to check the problem. I found it had got punctured. No puncture repairer was nearby. The road was empty. The time was of severe winter. By chance my friend came there and I could reach school.

जब मेरी बाइक पंक्चर हो गई

मैं अपनी वार्षिक परीक्षा में शामिल होने के लिए विद्यालय के लिए रवाना होने की तैयारी में था। मैंने अपनी बाइक ली और विद्यालय के लिए प्रस्थान किया। मझे सबह 7 बजे पहँचना १ गाड़ी चला रहा था। अचानक मैंने महसूस किया कि बाइक असंतुलित हो रही थी। मैंने किसी तरह इसे रोका और समस्या जानने को उतरा। मुझे पता चला कि यह पंक्चर हो गई थी। समीप में कोई भी मरम्मत वाला नहीं था। सड़क सुनसान थी। कड़ाके की सर्दी का समय था। संयोगवश मेरा मित्र वहाँ आ गया और मैं विद्यालय पहुँच सका।

Question 22.
Have you ever seen a fire accident? Write a paragraph in about 60 words describing a fire accident. Also mention what you saw and how you helped.
Answer:.
A Fire Accident
Or
A House on Fire
I cannot forget that fire accident. I was sleeping on the roof of my house. Suddenly I heard a loud noise, ‘Fire! Fire!’ I saw a house on fire. So there. Many people were there. I ran to a’ telephone booth and called the fire center. Some people were throwing water on the fire. Some people were throwing sand on the fire. Then fire-brigade vehicles came and controlled the fire. We thanked God that no one lost his or her life.

एक आग की दुर्घटना
या
एक मकान में आग मैं आग की उस दुर्घटना को नहीं भूल सकता। मैं अपने मकान की छत पर सो रहा था। अचानक मैंने ‘आग! आग!’ का एक तेज शोर सना। मैंने एक मकान में आग देखी। जल्दी ही मैं वहाँ पहँचा। अनेक व्यक्ति वहाँ एकत्रित हो गये। मैं एक टेलीफोन बूथ की ओर दौड़ा और अग्निशमन केन्द्र को फोन किया। कुछ लोग आग पर पानी फेंक रहे थे। कुछ लोग आग पर मिट्टी फेंक रहे थे। तब अग्निशमन वाहन (आग बुझाने वाली गाड़ियाँ) आ गए तथा आग पर नियंत्रण पा लिया। हमने ईश्वर को धन्यवाद दिया कि किसी व्यक्ति की जीवन-हानि नहीं हुई।

Question 23.
Do you ever dream about your dream school? Write a paragraph in about 60 words describing the type of school your dream school should be its building, classrooms, labs, campus, playgrounds, students etc.
Answer:
My Dream School

My dream school is modern and spiritual. Its building is modern in architecture. It is airy, lighted and spacious. Its classrooms have spiritual setting with scientific audio-visual teaching aids. Its laboratories are equipped with ultra-modern apparatus and instruments. Its campus is lush green. Flowers make it fragrant. It has playgrounds for all the games. Its staff is highly qualified and experienced. Its students are modern in thoughts and Indians in conduct. So it’s wonderful.

मेरे सपनों का विद्यालय

मेरे सपनों का विद्यालय आधुनिक व आध्यात्मिक दोनों है। इसका भवन वास्तुकला में आधुनिक है। यह हवादार, रोशनीदार व खुला-खुला है। इसके कक्षा-कक्ष आध्यात्मिक परिदृश्य के साथ वैज्ञानिक श्रव्य-दृश्य शिक्षण सामग्री वाले हैं। इसकी प्रयोगशालाएँ अत्याधुनिक उपकरणों व साधनों से सज्जित हैं। इसका कैम्पस हरा-भरा है। फूल इसे सुगंधित बनाते हैं। इसमें सभी खेलों के लिए खेल मैदान हैं। इसका स्टाफ अत्यधिक योग्य व अनुभवी है। इसके विद्यार्थी विचारों से आधुनिक व आचरण से भारतीय हैं। इसलिए यह अद्भुत है।

Question 24.
Do you believe that fortune favours the brave? Write a paragraph in about 60 words highlighting how the fortune favours the brave. Cite the instances of the past and the present India fame personalities–Gandhi,
Maharana Pratap, Anna Hazare and so on.
Answer:
Fortune Favours the Brave

“Always believe that fortune favours the brave. Mahatma Gandhi, a lean and thin person, with the unity of the common Indians drives out the mighty British from the Indian soil. Maharana Pratap fights bravely against the Mughal army at Haldighati. And thus protects the Indian self-respect. Anna Hazare compels the central govt. of India to agree to enact stringent law against corruption and black money. Thus, these all act bravely and the fortune favours them. If you act bravely, it will favour you too.

भाग्य बहादुरों का साथ देता है

हमेशा विश्वास रखें कि भाग्य बहादुरों का साथ देता है। महात्मा गाँधी, एक दुबला-पतला व्यक्ति, आम भारतीयों की एकता से शक्तिशाली अंग्रेजों को भारतभूमि से बाहर भगा देता है। महाराणा प्रताप हल्दीघाटी में मुगल सेना के खिलाफ बहादुरी से लड़ते हैं। और इस प्रकार भारतीय आत्मसम्मान की रक्षा करते हैं। अन्ना हजारे. भारत की केन्द्र सरकार को भ्रष्टाचार व काले धन के खिलाफ सख्त कानून बनाने के लिए सहमत हो जाने को बाध्य कर देते हैं। इस प्रकार ये सभी बहादुरी से कार्य करते हैं तो भाग्य भी इनका साथ देता है। यदि आप भी बहादुरी से कार्य करेंगे तो यह आपका भी साथ देगा।

Question 25.
Do you know about the festivals of Rajasthan? Write a paragraph in about 60 words telling about Rajasthani Festivals – exclusive to the state and the regional ones.
Answer:
Rajasthani Festivals

Rajasthani festivals portray Rajasthan’s rich culture and tradition. Some festivals are exclusive to the state of Rajasthan while some others are regional. In ‘Gangaur’ festival, women worship Isar-Gangaur (Lord Shiva and Goddess Parvati) by the day. In the evening ‘Gangaur Ki Savari’ is taken through the main markets of the walled city of Jaipur. Teej festival or Festival of Swings is celebrated by women in Shravan. Mewar festival, Marvar festival, Desert festival and Bikaner camel festival are also celebrated.

राजस्थानी त्यौहार

राजस्थानी त्यौहार राजस्थान की समृद्ध संस्कृति व परम्परा को चित्रित करते हैं। कुछ त्यौहार पूरे राजस्थान में मनाए जाते हैं व कुछ अन्य एक भाग/क्षेत्र विशेष में। गणगौर के त्यौहार में महिलाएँ ईसर-गणगौर (भगवान् शिव-देवी पार्वती) की दिन के दौरान पूजा करती हैं। शाम को ‘गणगौर की सवारी’ जयपुर में परकोटे के मुख्य बाजारों से निकाली जाती है। तीज का त्यौहार या झूलों का त्यौहार महिलाओं द्वारा श्रावण में मनाया जाता है। मेवाड़ उत्सव, मारवाड़ उत्सव, मरु उत्सव, बीकानेर का ऊँट उत्सव भी मनाए जाते हैं।

Question 26.
Do you know the position of female foeticide in Rajasthan? Write a paragraph in about 60 words telling how alarming the female foeticide is in Rajasthan, what are its causes and what actions should be taken.
Answer:
Female Foeticide-in Rajasthan

Female foeticide in Rajasthan is alarming. Newspaper reports highlight it day after day. The differing male-female ratio of the census 2011 and of the previous censuses reveal it clearly. Pregnant ladies go to hospitals and by sonography or other measures identify the sex of the foetus. The greedy doctors help in this unnatural act. The girl-child is taken as a burden. So, the female foetus is aborted. Strict actions must be taken against those involved in female foeticide.

राजस्थान में कन्या भ्रूण हत्या

राजस्थान में कन्या भ्रूण हत्या चिन्ताजनक है। समाचार पत्र रिपोर्ट इसे दिनों-दिन प्रकाश में लाती हैं। 2011 की जनगणना का पुरुष-महिला अनुपात व पूर्व की जनगणनाओं का अनुपात इसे स्पष्टतया प्रकट करते हैं। गर्भित महिलाएँ चिकित्सा केन्द्रों पर जाती हैं व सोनोग्राफी व अन्य उपायों से भ्रूण का लिंग पता कर लेती हैं। लालची चिकित्सक अप्राकृतिक कृत्य में सहायता करते हैं। बालिका को एक बोझ के रूप में लिया जाता है। अतः कन्या भ्रूण को नष्ट करा दिया जाता है। जो कन्या भ्रूण में लिप्त हों, उनके खिलाफ सख्त कार्रवाई की जानी चाहिए।

Question 27.
Do you know about’ terrorism? Write a paragraph in about 60 words giving details of the local and global terrorism-Indian Parliament, J & K Assembly, Mumbai, American WTC etc. attacked.
Answer:
Terrorism

Terrorism is the global problem. Indian Parliament was attacked Legislative Assembly to Jammu and Kashmir was attacked. Terrorists attacked Mumabi too. American World Trade Centres were attacked. British Railway Station was attacked. Punjab State and Jammu and Kashmir have experienced terrorism for a long period. Terrorists kill innocent and ordinary people. Poverty, frustration, discrimination, unemployment, politics etc. are the reasons for terrorism. Some rogue nations also aid and abate terrorism. The nations of the world should join hand to curb it.

आतंकवाद

आतंकवाद एक विश्व समस्या है। भारतीय संसद पर आक्रमण किया गया। जम्मू व कश्मीर की विधानसभा पर आक्रमण किया गया। आतंकवादियों ने मुम्बई पर भी आक्रमण किया। अमेरिका के वर्ल्ड ट्रेड सेन्टरों पर आक्रमण किया गया। ब्रिटिश रेलवे स्टेशन पर आक्रमण किया गया। पंजाब राज्य तथा जम्मू व कश्मीर ने लम्बा आतंकवाद देखा है। आतंकवादी निर्दोष व साधारण जनता को मारते हैं। गरीबी, , भेदभाव, बेरोजगारी, राजनीति आदि आतंकवाद के कारण हैं। कुछ बदमाश राष्ट्र भी आतंकवाद की सहायता करते हैं व बढ़ावा देते हैं । विश्व के राष्ट्रों को इसे दबाने के लिए आपस में हाथ मिलाने चाहिए।

Question 28.
Do you know about corruption in India? Write a paragraph in about 60 words telling what does the corruption mean, where is the corruption and what is the question before us now.
Answer:
Corruption in India

Corruption means to earn money by illegal ways. In India it has been a grave problem. Newspapers report corruption in the Executive, the Legislature, the Judiciary, the Military, the Administration, the International Deals, the Police and so on. There are Bofors Scam, Fodder Scam, 2G Scam, CWG Scam and so on. Newspapers report that it has become a type of ‘Facility Charge’. We are among the worst corrupt countries. Now the question is how it will be eradicated.

भारत में भ्रष्टाचार

भ्रष्टाचार का अर्थ है अवैध तरीकों से धन कमाना। भारत में यह एक गम्भीर समस्या बन गया है। समाचार-पत्र कार्यपालिका, विधायिका, न्यायपालिका, सेना, प्रशासन, अन्तरराष्ट्रीय समझौतों, पुलिस आदि में । भ्रष्टाचार की रिपोर्ट प्रकाशित करते हैं। बोफोर्स घोटाला, चारा घोटाला, 2-जी घोटाला, सी.डब्ल्यू.जी. घोटाला आदि हैं। समाचार-पत्र रिपोर्ट करते हैं कि यह एक प्रकार का ‘सुविधा शुल्क’ बन गया है। हम सर्वाधिक भ्रष्ट राष्ट्रों में से हैं। अब प्रश्न यह है कि इसका उन्मूलन कैसे किया जायेगा।

Based On Visual Stimulus
(picture, chart, table etc.)

‘Visual’ means a picture or a video or a graphic or an image and ‘stimulus’ means something that rouses a person to an activity. So, visual stimulus helps students in giving thoughts, facts, data, statistics etc. to write the instructed paragraph.

Visual का अर्थ है एक तस्वीर या एक चित्रमुद्रण या एक आरेखन या एक बिंबचित्र और stimulus का अर्थ है वह चीज जो एक व्यक्ति में किसी कार्य को करने के प्रति रुचि जाग्रत कर दे। अत: Visual Stimulus विद्यार्थियों को विचारशीलता, तथ्य, आँकड़े आदि उपलब्ध कराकर निर्देशित पैराग्राफ लिखने में सहायता करते हैं। यहा diagram, picture, graph, map, chart, table, flow chart आदि Visual Stimulus पर आधारित Short Writing Task दिये जा रहे हैं । इनका अध्ययन करें। इनके अध्ययन से आप Visual Stimulus वाले अन्य topics पर भी Short Writing Task लिखने में सक्षम हो सकेंगे।

Question 1.
Write a paragraph in about 60 words on the given visual aid.
Stop Child Labour
It’s Cruel
It’s Crime
Answer:


Stop Child Labour

We must stop child labour. It’s cruel. It’s crime. Child labour is a blot on humanity. Govts. and public should work sincerely to stop child labour. Free education and free meals can be a’ way. Mobile school can also be a solution. Adoption of poor children for education is a way too. Punishment to the employer of the child labourer may reduce their number. In this visual child labour has been depicted. Message has been delivered to stop child labour.

बाल श्रम रोकें हमें बाल श्रम को रोकना चाहिए। यह निर्दयता है। यह अपराध है। यह मानवता पर कलंक है। सरकारों एवं जनता को बाल श्रम रोकने के लिए ईमानदारी से कार्य करना चाहिए। निःशुल्क शिक्षा एवं निःशुल्क भोजन एक रास्ता हो सकता है। मोबाइल स्कूल (चल विद्यालय) एक समाधान हो सकता है। शिक्षा के लिए गरीब बच्चों को गोद लेकर भी इनकी संख्या को कम किया जा सकता है। इस चित्र में बाल श्रम का चित्रण है। बालश्रम रोकने का संदेश दिया गया है।

Question 2.
Write a paragraph in about 60 words on the given visual aid.

Answer:
Diseases, Health and Cleanliness The given visual aid displays water borne diseases like Dengue, Malaria, Chikungunya, Zika, Viral, etc. The visual suggests to drink clean water. It also suggests to keep the surroundings clean. Clean surroundings keep a person healthy and free from diseases. Mosquitoes take birth in dirty water and unclean surroundings. They spread these diseases. We still don’t have proper treatment for these diseases. Precautions are better than treatment. We should keep our body covered so that the mosquitoes of these diseases can not bite us.

बीमारियाँ, स्वास्थ्य तथा स्वच्छता दिया गया चित्र जल जनित बीमारियाँ जैसे डेन्गू, मलेरिया, चिकनगुनिया, जीका, वायरल, आदि बीमारियाँ दिखाता है। चित्र परामर्श देता है कि स्वच्छ जल पीना चाहिए। यह इसे भी दिखाता है कि हमें अपने परिवेश को स्वच्छ रखना चाहिए। स्वच्छ परिवेश एक व्यक्ति को स्वस्थ तथा बीमारियों से मुक्त रखता है। मच्छर गंदे जल तथा अस्वच्छ परिवेश में जन्म लेते हैं। ये इन बीमारियों को फैलाते हैं। हमारे पास अभी भी इन बीमारियों का उपयुक्त इलाज नहीं है। सावधानियाँ, इलाज से बेहतर होती हैं। हमें अपने शरीर को ढककर रखना चाहिए ताकि इन बीमारियों के मच्छर हमें काट न सकें।

Question 3.
Write a paragraph in about 60 words on the personality given in the picture :

Answer:
Dr. A.P.J. Abdul Kalam The personality given in the picture of Dr. A.P.J. Abdul Kalam. He was born on 15 Oct. 1931 in Rameswaram. He studed at St. Joseph’s College in Tirucherapalli. He was a professor, author and an aerospace scientist. He worked as a science administrator at DRDO and ISRO. He is also known as the missile man of India. He was the 11th president of India from 2002 to 2007. He was given the Bharat Ratna Award in 1997. He died on 27 July 2015 in shillong, Meghalaya, India.

डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम चित्र में दिया गया व्यक्तित्व डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम का है। आप 15 अक्टूबर, 1931 को रामेश्वरम् में जन्मे थे। आपने तिरुचिरापल्ली के सेन्ट जोजेफ कॉलिज में शिक्षा ग्रहण की थी। आप एक प्रोफेसर, लेखक तथा अंतरिक्ष विज्ञानी थे। आपने विज्ञान प्रशासक के रूप में DRDO तथा ISRO (संस्थानों) में कार्य किया था। आप भारत के ‘मिसाइल मैन’ के नाम से भी प्रसिद्ध हैं। आप 2002 से 2007 तक भारत के 11वें राष्ट्रपति भी रहे। आपको 1997 में भारत रत्न पुरस्कार प्रदान किया गया था। आपका 27 जुलाई, 2015 को शिलांग, मेघालय, भारत में देहावसान हो गया था।

Question 4.
Look at the following picture related to noise pollution and write a paragraph in about 60 words.

Answer:
The picture shows the problem of noise pollution. People use loudspeakers, amplifiers, speakers, mikes etc. which spread noise pollution. Strong horns of vehicles noise of engines of aeroplane and trains and factories also create noise pollution. Noise pollution causes many diseases like stress, tension, high blood pressure, headache etc. The Supreme Court has banned the use of loudspeakers after 10 p.m.

चित्र ध्वनि प्रदूषण की समस्या प्रकट करता है, लोग ध्वनिविस्तारक, एम्पलीफायर, स्पीकर, माइक आदि यन्त्रों का उपयोग करते हैं जिनसे ध्वनि प्रदूषण होता है। वाहनों के तीव्र हॉर्न, रेलगाड़ियों और हवाई जहाजों के इन्जनों और कारखानों से ध्वनि प्रदूषण निर्मित होता है। ध्वनि प्रदूषण से अनेकों बीमारियाँ फैलती हैं जैसे चिन्ता एवं दबाव, तनाव, उच्च रक्तचाप, सिरदर्द आदि। सर्वोच्च न्यायालय ने रात्रि में 10 बजे ध्वनिविस्तारक यन्त्रों का उपयोग वर्जित किया हुआ है।

Question 5.
Write a paragraph in about 60 words using the visual aid shown in the picture below :

Answer:
The visual aid shown in the picture is about saving trees. Trees are helpful in bringing rain. They play a vital role for the protection of wild animals. They save the soil from erosion. They absorb the rain water and thus maintain underground water level. They provide shelter to insects and birds. Therefore, we should not cut down the green trees. We should save trees. We should grow more and more trees.

वृक्ष बचाएँ दृश्य सामग्री जो इस तस्वीर में दिखाई गई है, वह वृक्ष बचाने के बारे में है। वृक्ष वर्षा लाने में सहायक हैं। जंगली जीवों की रक्षा में ये एक महत्त्वपूर्ण भूमिका अदा करते हैं। ये भूमि को कटाव से बचाते हैं । ये वर्षा जल का अवशोषण करते हैं तथा इस प्रकार भूजल स्तर को बनाए रखते हैं। ये कीट व पक्षियों को शरण देते हैं। इसलिए हमें हरे वृक्ष नहीं काटने चाहिए। हमें वृक्ष बचाने चाहिए। हमें अधिकाधिक वृक्ष उगाने चाहिए।

Question 6.
Write a paragraph in about 60 words using the visual aid given below :
Answer:

A Farmer and A Village

This visual has the picture of a farmer, a lady and a village. The farmer is cultivating his field with a plough and two oxen. The lady has water-pots on her head and in her hand. The village appears to be well planned. It is a green village. It has a lot of trees. The village seems to be neat and clean. The village path appears to be clean also. What a peaceful and healthy life here is!

एक किसान तथा एक गाँव इस दृश्य में एक किसान, एक महिला तथा एक गाँव की तस्वीर है। किसान एक हल व दो बैलों से अपने खेत को जोत रहा है। महिला के सिर पर तथा हाथ में जल के पात्र हैं। गाँव सुनियोजित दिखाई जान पड़ता है। यह एक हरा-भरा गाँव है। इसमें बहुत से वृक्ष हैं । गाँव साफ-सुथरा जान पड़ता है। गाँव का रास्ता स्वच्छ दिखाई दे रहा है। यह कितना शान्त व स्वस्थ जीवन है!

Question 7.
Write a paragraph/picture composition using the details given below in about 60 words :
Follow Traffic Signals


Follow Traffic Signals
This picture is about following of the traffic signals. There are two scenes in it. One is of zebra crossing and the other is of traffic light. Pedestrians must cross the road at the zebra crossing. Red light signals the traffic to stop. Saffron light signals the traffic to be ready. And green light signals the traffic to go. The stop line for the vehicles must not be crossed. Thus, we must follow traffic signals.

यातायात के संकेतों का पालन करें यह चित्र यातायात के संकेतों के पालन करने के बारे में है। इसमें दो दृश्य हैं। एक पैदल पार पथ के बारे में है तथा दूसरा ट्रैफिक लाइट के बारे में है। पैदल सड़क पार करने वालों को जीब्रा क्रॉसिंग (पैदल पार पथ) से ही सड़क पार करनी चाहिए। लाल लाइट, ट्रैफिक रुकने का संकेत है। केसरिया लाइट तैयार होने का संकेत है। और हरी लाइट ट्रैफिक के जाने का संकेत है। वाहनों की स्टॉप लाइन को पार नहीं करना चाहिए। इस प्रकार, हमें यातायात के संकेतों का अवश्य पालन करना चाहिए।

Question 8.
Write a paragraph in about 60 words on the natural scene given in the picture :
Answer:

Natural Harmony

The natural scene given in the picture exhibits natural harmony. There are vegetation, birds, animals, fish, flowers, water, habitation and so on in it. Every being is performing the natural function. There is natural peace everywhere. Nature is at her best here. It is enthralling to behold such a beauteous natural scene. Humans must practise the system of nature. The different beings in the picture are not interfering in other’s life. Every being has opportunity of flourishing.

प्राकृतिक सामंजस्य । चित्र में दिया गया प्राकृतिक दृश्य प्राकृतिक सामंजस्य को दर्शाता है। इसमें वनस्पति, पक्षी, जानवर, मछली, फल, जल, बस्ती आदि हैं। प्रत्येक जीव प्राकृतिक कार्य कर रहा है। सभी जगह प्राका प्रकृति यहाँ अपने सर्वोत्तम रूप में है। ऐसे सुन्दर प्राकृतिक दृश्य को निहारना बहुत आकर्षक होता है। मानवों को प्रकृति की प्रणाली का अवश्य ही पालन करना चाहिए। चित्र के विभिन्न जीव, दूसरे के जीवन में हस्तक्षेप नहीं कर रहे हैं। प्रत्येक जीव को फलने-फूलने का अवसर है।

Question 9.
Given pictures describe how man is polluting the environment. With the help of these pictures, write a paragraph in about 60 words on ‘Pollution’.
Answer:

Pollution

The above pictures describe how man is polluting the environment. The air is being polluted by the harmful emission of smokes from the vehicles. This emission causes fatal diseases. The sound pollution is caused by musical instruments, loudspeakers etc. It’s harmful for human ears. It disturbs the peace. Environment is polluted by the black gases from industries. It has increased the world temperature. Water pollution is caused by misusing the water or neglecting its maintenance.

प्रदूषण उपर्युक्त चित्र दर्शाते हैं कि मानव पर्यावरण को कैसे प्रदूषित कर रहा है। वायु को वाहनों के निकलते धुएँ से प्रदूषित किया जा रहा है। यह निकास घातक बीमारियाँ पैदा कर देता है। ध्वनि प्रदूषण, संगीत वाद्ययंत्रों, लाडस्पीकरों आदि द्वारा पैदा किया जाता है। यह मानव कानों के लिए हानिकारक है। यह शान्ति को भंग करता है। पर्यावरण को उद्योगों के काले धुएँ से प्रदूषित किया जाता है। इससे वैश्विक तापमान में वृद्धि हो गई है। जल का दुरुपयोग करके या इसके संरक्षण की उपेक्षा करके जल प्रदूषित कर दिया जाता है।

Question 10.
Write a paragraph in about 60 words on the personality shown in the pictures
RBSE Class 10 English Short Writing Task 10
Answer:
Indira Gandhi

The personality shown in the picture is Indira Gandhi. She was the only daughter of Jawaharlal Nehru, our first Prime Minister. Her association with politics started from her childhood. She was born on 19 Nov. 1917 in Allahabad. Her maiden name was Indira Priyadarshini. After her marriage her name became Indira Gandhi. She was elected as the Prime Minister of India for the first time in 1966. She was very firm in her decisions. She died on 31 October, 1984.

इंदिरा गाँधी

व्यक्तित्व जो चित्र में दिखाया गया है, इंदिरा गाँधी है। वह हमारे प्रथम प्रधानमंत्री, जवाहरलाल नेहरू की एकमात्र पुत्री थीं। राजनीति से उनकी संबद्धता बचपन से ही थी। उनका जन्म 19 नवम्बर, 1917 को इलाहाबाद में हुआ था। उनका विवाह पूर्व नाम इंदिरा प्रियदर्शिनी था। इनके विवाह के पश्चात् इनका नाम इंदिरा गाँधी हो गया। 1966 में आप पहली बार भारत की प्रधानमंत्री चुनी गईं। आप अपने निर्णयों में बहुत सख्त थीं। आपका स्वर्गवास 31 अक्टूबर, 1984 को हुआ।

Question 11.
Write a paragraph in about 60 words on the personality shown in the picture.
RBSE Class 10 English Short Writing Task 11
Answer:
Narendra Modi

The picture given above is our India’s 14th Prime Minister. His name is Shri Narendra Damodardas Modi. He was sworn in on 26 May, 2014 as the Prime Minister of India. He started Jandhan Yojana. The aim of this yojana is to integrate every citizen in the financial system of the nation. His clear message ‘Make in India’ has inspired many investors and entrepreneurs. He has launched social security schemes and Swachha Bharat Mission etc. He also took a bold step of demonetisation. Our Indian people have many expectations from him.

नरेन्द्र मोदी

उपर्युक्त चित्र हमारे भारत के 14वें प्रधानमन्त्री का है। उनका नाम श्री नरेन्द्र दामोदर दास मोदी है। उन्हें 26 मई, 2014 को भारत के प्रधानमन्त्री की शपथ दिलाई गई थी। उन्होंने जनधन योजना का शुभारम्भ किया जिसका उद्देश्य प्रत्येक नागरिक को आर्थिक प्रणाली से जोड़ने का है। उनके स्पष्ट सन्देश ‘मेक इन इण्डिया’ ने निवेशकों एवं उद्यमियों को प्रेरित किया है। उन्होंने सामाजिक सुरक्षा योजनाओं एवं स्वच्छ भारत मिशन आदि को आरम्भ किया है। उन्होंने विमुद्रीकरण का साहसिक फैसला भी लिया। देश की जनता को उनसे बहुत उम्मीदें हैं।

Question 12.
Write a short paragraph in about 60 words on the incident shown in picture.
Picture of A Drowning Boy

Answer:
A Drowning Incident

The picture is of a drowning incident. A small child falls into a pond. He doesn’t know how to swim. He cries ‘Save! Save!’ A man who is standing nearby hears his cries. He knows how to swim. So he at once jumps into the pond. He swims fast and reaches the drowning child. He takes the child in his arms and brings him back on the bank. The child’s parents thank the man. The man says that it was his duty.

एक डूबने की घटना

यह तस्वीर डूबने की एक घटना की है। एक छोटा बच्चा एक तालाब में गिर जाता है। वह तैरना नहीं जानता है । वह चिल्लाता है, ‘बचाओ! बचाओ!’ एक व्यक्ति जो समीप ही खड़ा होता है (बच्चे की) चिल्लाहटें सुनता है। वह तैरना जानता है। इसलिए वह तत्काल तालाब में कूद जाता है। वह तेज तैरता है व डूबते बच्चे तक पहुँच जाता है। वह बच्चे को अपनी बाँहों में लेता है और उसे वापस किनारे पर लाता है। बच्चे के माता पिता उस व्यक्ति का धन्यवाद करते हैं। वह व्यक्ति कहता है कि यह उसका कर्त्तव्य था।

Question 13.
Write a paragraph in about 60 words on the building shown in the picture.
Picture of ‘State Museum of Rajasthan’

Name : Albert Hall Museum, Situated-Ram Niwas Garden, Jaipur, Example
of Indo-Saracenic Architecture, Rich Collection of Artefacts.
Answer:
State Museum of Rajasthan

Albert Hall Museum is the State Museum of Rajasthan at Ram Niwas Garden, Jaipur. It is named after Albert Edward, Prince of Wales, during whose visit to Jaipur its foundation-stone was laid on Feb. 6, 1876. The building was designed by Sir Samuel Swinton Jacob. It is a fine example of Indo-Saracenic architecture. It was opened as public museum in 1887. It has a rich collection of artefacts like paintings, carpets, ivory, stone, metal sculptures, colourful crystal works etc.

राजस्थान का राज्य संग्रहालय

एल्बर्ट हॉल म्यूजियम राजस्थान का राज्य संग्रहालय है जो रामनिवास बाग, जयपुर में स्थित है। यह वेल्स के राजकुमार एल्बर्ट एडवर्ड के नाम से है, जिसकी जयपुर यात्रा के दौरान 6 फरवरी, 1876 को इसकी नींव लगाई गई थी। इस भवन का डिजाइन सर सेम्युअल स्विन्टन जैकब द्वारा बनाया गया था। यह इन्डो-सारसेनिक स्थापत्यकला का एक अच्छा उदाहरण है। यह 1887 में सार्वजनिक संग्रहालय के रूप में खोला गया था। इसमें शिल्पकृतियों का अच्छा संग्रह है, जैसे-पेन्टिंग्स, दरियाँ, हाथीदाँत की चीजें, प्रस्तर की चीजें, धातु शिल्पकला, रंगीन क्रिस्टल का कार्य आदि।

Question 14.
Write a paragraph in about 60 words on the personality shown in the picture.


Answer:
Mahatma Gandhi

The personality shown in the picture is Mahatma Gandhi. He was born on 2 October, 1869 at Porbander in Gujarat. He is called the ‘Father of the Nation’. He studied law in London and became a barrister. He fought for the cause of the natives and the Indians in South Africa. He practised Satyagrah and non-violence in Indian Freedom Movement. He became a great leader of Indian National Congress. He was shot dead on 30. January, 1948.

महात्मा गाँधी

चित्र में दिखाया गया व्यक्तित्व, महात्मा गाँधी है। इनका जन्म 2 अक्टूबर, 1869 को पोरबंदर, गुजरात में हुआ था। वह राष्ट्रपिता कहलाते हैं। इन्होंने लंदन में कानून की पढ़ाई पढ़ी और बैरिस्टर बन गए। इन्होंने दक्षिणी अफ्रीका में वहां के निवासियों व भारतीयों के हितों के लिए संघर्ष किया। इन्होंने भारतीय स्वतंत्रता आन्दोलन में सत्याग्रह व अहिंसा का मार्ग अपनाया। वह भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस के महान् नेता बन गए। 30 जनवरी, 1948 को उनकी गोली मार कर हत्या कर दी गई।

Question 15.
Write a paragraph in about 60 words on the scene given in the picture.
RBSE Class 10 English Short Writing Task 15
Answer:
A Library

The scene given in the picture is of a library. It is a library-cum-reading room. Readers are reading in the reading space. They are reading peacefully. They are jotting down the required information. There are book racks with shelves. The books have been neatly arranged in the shelves. A reader is searching for the required book. The library is spacious and clean. It is properly ventilated. Its environment is charming. Every reader would like to use it.

एक पुस्तकालय

चित्र में दिया गया दृश्य एक पुस्तकालय का है। यह पुस्तकालय साथ ही साथ वाचनालय भी है। पाठन के नियत स्थान पर पाठक पढ़ रहे हैं। वे शान्तिपूर्वक पढ़ रहे हैं। वे आवश्यक सूचना को लिख रहे हैं। इसमें, पुस्तक रखने के खानों के साथ रैक लगी हैं। पुस्तकों को इन खानों में क्रमबद्धता से व्यवस्थित किया गया है। एक पाठक, आवश्यक किताब को ढूंढ़ रहा है। पुस्तकालय खुला-खुला व स्वच्छ है। इसमें उचित प्रकाश व्यवस्था है। इसका वातावरण आकर्षक है। प्रत्येक पाठक इसका उपभोग करना चाहेगा।

Question 16.
Write a paragraph in about 60 words on the lifestyle shown in the picture.

Picture for ‘My Favourite Hobby”

Answer:
My Favourite Hobby

Different people have different hobbies. Coin-collecting, stamp-collecting, painting, gardening etc. are common hobbies. My favourite hobby is gardening. I have a garden. I work in it everyday. I get fresh air. I grow some vegetables and flowers in it. „Thus, we get free and fresh vegetables from this garden. There is a temple near our house. I pluck flowers from my garden. I put those flowers on the feet of the goddess. I do not allow my hobby to stand in the way of my studies.

मेरी पसंदीदा अभिरुचि

भिन्न-भिन्न लोगों की भिन्न-भिन्न रुचियाँ होती हैं। सिक्कों को एकत्रित करना, टिकटों को एकत्रित करना, पेंटिंग, बागवानी आदि सामान्य अभिरुचियाँ हैं। मेरी पसंदीदा अभिरुचि बागवानी है। मेरा एक बगीचा है। मैं प्रतिदिन इसमें काम करती हूँ। मैं प्रतिदिन ताजी हवा प्राप्त करती हूँ। मैं इसमें कुछ सब्जियाँ और फूल उगाती हूँ। इस प्रकार हम मुफ्त एवं ताजी सब्जियाँ इस बाग से प्राप्त करते हैं। हमारे मकान के निकट एक मन्दिर है। मैं अपने बगीचे से फूल तोड़ती हूँ। मैं फूलों को देवी के चरणों में चढ़ाती हूँ। मैं अपनी अभिरुचि को अपनी पढ़ाई में आड़े नहीं आने देती हूँ।

Question 17.
Write a paragraph in about 60 words on the event shown in the picture.
Picture of ‘A Visit to A Fair’

Answer:
A Visit to A Fair

Last Sunday I went to see the fair of Baba Ramdevji. There were many shops and stalls in the fair. They were selling sweets, clothes, toys, balloons, toy-guns, pictures, dolls, fruits and many other things. Hundreds of men, women and children were there. They were in colourful dresses. I went into the temple. I offered sweets and coconuts. There were some. merry-go-rounds. Men, women and children were enjoying themselves of them. I also enjoyed the fair. Now it was evening. I returned home. I was very happy.

ग्रामीण मेले में जाना

गत रविवार को मैं बाबा रामदेवजी का मेला देखने गया। वहाँ अनेक दुकानें व स्टॉल थे। वे मिठाइयाँ, वस्त्र, खिलौने, गुब्बारे, (खिलौने की) बन्दूकें, तस्वीरें, गुड़िया, फल तथा अन्य वस्तुएँ बेच रहे थे। वहाँ सैकड़ों स्त्रया तथा बच्चे थे। वे रंग-बिरंगे वस्त्रों में थे। मैं मन्दिर में गया। मैंने मिठाई तथा नारियल चढ़ाए। वहाँ घूमने वाले कछ झले भी थे। आदमी, स्त्रियाँ तथा बच्चे उनका आनन्द ले रहे थे। मैंने भी मेले का आनन्द लिया। अब शाम हो गई थी। मैं घर लौट आया। मैं बहुत खुश था।

Question 18.
Write a paragraph in about 60 words on the person shown in the picture.
Picture of ‘My Best/Favourite Teacher’
RBSE Class 10 English Short Writing Task 18
Answer:
My Best/Favourite Teacher

I read in a Govt. Sec. School. There are many teachers in the school. Shri Gupta is my most favourite teacher. He teaches us English. He works very hard. He loves all the students. He helps the weak and poor students. He is a kind teacher. He lives a simple life. Sometimes he takes extra-classes. He gives good advice to the students. He wishes that every student should progress in his life. In real sense, he is an ideal teacher. We are proud of him.

मेरे सबसे अच्छे अध्यापक

मैं राजकीय माध्यमिक स्कूल में पढ़ता हूँ। विद्यालय में अनेक अध्यापक हैं। श्री गुप्ता मेरे सबसे अधिक प्रिय अध्यापक हैं। वह हमें अंग्रेजी पढ़ाते हैं। वह बहुत कठिन परिश्रम करते हैं। वह सभी विद्यार्थियों को प्यार करते हैं। वह कमजोर तथा निर्धन विद्यार्थियों की सहायता करते हैं। वह एक दयालु अध्यापक हैं। वह सादा जीवन व्यतीत करते हैं। कभी-कभी वह अतिरिक्त कक्षाएँ भी लेते हैं। वह विद्यार्थियों को अच्छी सलाह देते हैं। वह चाहते हैं कि प्रत्येक विद्यार्थी अपने जीवन में उन्नति करे। सही अर्थ में वह एक आदर्श अध्यापक है। हमें उन पर गर्व है।

Question 19.
Write a paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.
Picture of ‘Scene at the Railway Platform
RBSE Class 10 English Short Writing Task 19
Answer:
Scene At the Railway Platform

Last Sunday my mother asked me to receive my uncle at the railway station. I reached the platform. There was a great rush. There were tea-stalls. Vendors were selling sweets, namkin and other eatables. The train arrived at the platform. There was a great noise. Some passengers were getting down and many passengers were getting on. The coolies were carrying luggage of the passengers. Vendors were crying. I saw my uncle. I touched his feet to show respect. We came out of the platform.

रेलवे प्लेटफॉर्म का दृश्य

गत रविवार को मेरी माता ने मुझे मेरे चाचाजी को लेने रेलवे स्टेशन भेजा। मैं प्लेटफॉर्म पर पहुँचा। वहाँ बहुत भीड़ थी। वहाँ चाय की स्टालें थीं। फेरी वाले मिठाइयाँ, नमकीन और अन्य खाद्य-पदार्थ बेच रहे थे। ट्रेन आई। वहाँ बहुत शोरगुल हो रहा था। कुछ यात्री ट्रेन में से उतर रहे थे और अनेक यात्री चढ़ रहे थे। कुली यात्रियों का सामान ले जा रहे थे। फेरी वाले चिल्ला रहे थे। मैंने अपने चाचाजी को देखा। मैंने उनके पैर छुए। हम प्लेटफॉर्म के बाहर आए।

Question 20.
Write a paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.
Picture of The Scene of the Recess Period’

Answer:
The Scene of the Recess Period

Recess-period is very enjoyable for the students and the teachers. After the fourth period we have a recess period for half an hour. There is a long bell. Teachers go to the staff-room. Students also go out. Some students go to the water-hut to drink water. Some students take their lunch. Some students go to playground. Some of them sit in the class-room and do their homework. Teachers take tea. After half an hour the recess period is over. We all go to our classes.

मध्यावकाश का दृश्य

मध्यावकाश विद्यार्थियों तथा अध्यापकों के लिए बहुत ही आनन्दप्रद होता है। चौथे कालांश के पश्चात् हमें आधे घण्टे का मध्यावकाश होता है। लम्बी घण्टी बजती है। अध्यापक स्टाफ-रूम में चले जाते हैं। विद्यार्थी भी बाहर चले जाते हैं। कुछ विद्यार्थी जल पीने प्याऊ पर जाते हैं। कुछ विद्यार्थी भोजन करते हैं। कुछ विद्यार्थी खेल के मैदान में जाते हैं। कुछ कक्षा में बैठते हैं और गृह-कार्य करते हैं। अध्यापक चाय पीते हैं। आधे घण्टे बाद मध्यावकाश समाप्त हो जाता है। हम सब अपनी कक्षाओं में आ जाते हैं।

Question 21.
Write a paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.
Picture of An Election Scene

Answer:
An Election Scene

The above picture shows an election scene. In the first section of the picture there are queues of the voters. In the second section, the election officers are observing the Daily election process for voters to cast their votes. They are checking the election identity cards of the voters. In the third section, the finger of the voter is being marked as a proof of having cast her/his vote. In the final section, the vote is being cast.

मतदान का दृश्य

उपर्युक्त तस्वीर एक मतदान का दृश्य दिखा रही है। तस्वीर के प्रथम भाग में मतदाताओं की कतारें हैं। दूसरे भाग में मतदान अफसर मतदाताओं के मत देने की मतदान प्रक्रिया का पालन कर रहे हैं। वे मतदाता का मतदान पहचान पत्र देख रहे हैं। तीसरे भाग में, मतदाता की अंगुली को इस बात के प्रमाण के रूप में चिह्नित किया जा रहा है कि उसने अपना मत दे दिया है। अन्तिम भाग में मत दिया जा रहा है।

Question 22.
Write a paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.
Picture of ‘Overburdened Students’

Answer:
Overburdened Students

Sight of small children carrying heavy bags seems to be really pathetic. It is really serious as this may result in chronic back pain, hunch back, neck and posture problems. It can even lead to choking of air-tubes. It might even hinder natural growth of a child. The educationists and the policymakers should think about a solution of this problem.

बोझ के मारे विद्यार्थी

भारी बस्ते ढोते हुए छोटे बच्चों का दृश्य वास्तव में दयनीय प्रतीत होता है। यह वास्तव में गम्भीर है क्योंकि यह पुराने और कमर के जटिल दर्द, कुबड़ापन, गले तथा बैठने, खड़े होने की मुद्रा से सम्बन्धित समस्याओं के रूप में घटित हो सकती है। यहाँ तक कि यह वायुनलियों के बन्द होने का कारण बन सकती है। यह एक बच्चे की प्राकृतिक वृद्धि को बाधित कर सकती है। शिक्षाविदों तथा नीति बनाने वालों को इस समस्या के समाधान के विषय में सोचना चाहिए।

Question 23.
Write a short paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.

Picture of ‘Need of Rain Water Harvesting’

Answer:
Need of Rain Water Harvesting

The given picture is about the need of rain water harvesting. It is the crying need of today. The rain is falling on a house. The house has rain water harvesting system. The drains of the house are connected with the nearby underground tank. The rain water is reaching there through the drainage system. Thus the rain water is being stored for future uses. And there is greenery near this house. It is good for us.

वर्षा जल संरक्षण की आवश्यकता दी गई तस्वीर वर्षा जल संरक्षण की आवश्यकता के बारे में है। यह आज की महती आवश्यकता है । एक घर पर वर्षा हो रही है । इस घर में वर्षा जल संरक्षण प्रणाली है। घर के नाले समीप के ही एक भूमिगत टैंक से जुड़े हुए हैं । जल निकासी प्रणाली के द्वारा वर्षा जल वहाँ पहुँच रहा है। इस प्रकार से भावी प्रयोगों के लिए वर्षा जल को संरक्षित किया जा रहा है। और इस घर के पास हरियाली है। यह हमारे लिए अच्छा है।

Question 24.
Write a short paragraph in about 60 words on the scene shown in the picture.

Answer:
A Visit To A Book Fair

In this picture a book fair is being held. A huge number of book lovers have thronged the book fair. There are a large number of book shops in it. Book lovers are visiting shop after shop. They are searching the books of their taste and need. All the shops in the book fair are neat and tidy. There are shop owners and their employees in the shops. There is separate part for food and entertainment.

एक पुस्तक मेले का भ्रमण

इस तस्वीर में एक पुस्तक मेला चल रहा है। बड़ी संख्या में पुस्तक प्रेमी पुस्तक मेले में उपस्थित हैं। इसमें बड़ी संख्या में दुकानें हैं। पुस्तक प्रेमी एक के बाद दूसरी दुकान में जा रहे हैं । वे अपनी पसन्द व आवश्यकता की पुस्तकें ढूँढ़ रहे हैं। पुस्तक मेले में सभी दुकानें साफ-सुथरी व व्यवस्थित हैं। दुकानों में दुकान मालिक व उनके नौकर (कर्मचारी) हैं। चाट-पकौड़ी व मनोरंजन के लिए अलग से विभाग है।

Question 25.
Write a short paragraph in about 60 words on an accident shown in the picture.


Answer:
A Train Accident

This picture shows a train accident. There is a head on collision between the two passenger trains near a very small railway station. Both of the trains are at the same track. The engines and the coaches of both the trains have derailed and fallen down. There are dead bodies. Many police personnels are there. The rescue work is going on. There are people enquiring about their kith and kins. Thus, it’s a heart-rending train accident.

एक रेल दुर्घटना

यह तस्वीर एक रेल दुर्घटना को दिखा रही है। एक छोटे से स्टेशन के समीप यह दो गाड़ियों के मध्य आमने-सामने की टक्कर है। दोनों गाड़ियाँ एक ही लाइन पर हैं। दोनों गाड़ियों के इंजन व डब्बे पटरी से उतर गए हैं व नीचे गिर गए हैं। वहाँ शव भी हैं। बहुत से पुलिस कार्मिक वहाँ हैं । बचाव कार्य जारी है। वहाँ लोग अपने सगे-सम्बन्धियों के बारे में पूछताछ कर रहे हैं। अतः यह एक हृदय-विदारक रेल दुर्घटना है।

Question 26.
Write a paragraph in about 60 words on the bar chart shown below.
Bar Chart of ‘Foreign Tourists in India’

Answer:
Foreign Tourists in India

India is a land of tourist attraction. The bar chart confirms the above statement. 2.28 lac foreign tourists came to India in 2001, 2.07 in 2002, 2.72 in 2003, 3.45 in 2004, 3.91  in 2005, 4.44 in 2006 and 4.97 in 2007. Thus, the inflow of foreign tourists is increasing every year except the year 2002. This credit goes to the union and state govts. Development of the tourist spots and creation of infrastructure have greater say in it.

भारत में विदेशी पर्यटक

भारत, पर्यटकों को आकर्षित करने वाली भूमि है। उपर्युक्त बार चार्ट इस कथन की पुष्टि करता है। 2001 में 2.28 लाख विदेशी पर्यटक भारत आये, 2002 में 2.07, 2003 में 2.72, 2004 में 3.45, 2005 में 3.91, 2006 में 4.44 व 2007 में 4.97 लाख। इस प्रकार वर्ष 2002 को छोड़कर प्रत्येक वर्ष विदेशी पर्यटकों का आंतरिक प्रवाह बढ़ रहा है। यह श्रेय केन्द्रीय व राज्य सरकारों को जाता है। पर्यटन स्थानों का विकास व संरचनात्मक ढाँचे का निर्माण इसमें बहुत महत्त्वपूर्ण रहा है।

Question 27.
Write a short paragraph in about 60 words on the pie chart shown below.
Pie Chart of ‘State of Forest Cover in Rajasthan’

Answer:
State of Forest Cover in Rajasthan

The state of forest cover in Rajasthan is very poor. Very Dense Forest is 0.02%. Moderately Dense Forest is 1.30%. Open Forest is 3.36%. Scrub is 1.28%. Thus, total forest cover is 5.96% only. The non-forest area is 94.04%. But the recorded forest area is 9.54% of the State’s geographical area. Reserved Forest constitutes 38.16%, Protected Forest constitutes 53.36%. Unclassified Forest constitutes 8.48% of the total forest area.

राजस्थान में वनाच्छादन की स्थिति

राजस्थान में वनाच्छादन की स्थिति भयावह है। बहुत सघन वन 0.02% हैं। कम सघन वन 1.30% हैं। खुले वन 3.36% हैं । झाड़-झंखाड़ वाला इलाका 1.28% है। इस प्रकार कुल वनाच्छादन 5.96% है। वनरहित क्षेत्र 94.04% है। किन्तु दर्ज वन क्षेत्र राज्य के भौगोलिक क्षेत्र का 9.54% है। इसमें 38.16% आरक्षित वन हैं। 53.36% रक्षित वन हैं। 8.48% अवर्गीकृत वन हैं।

Question 28.
Write a paragraph in about 60 words on the flow chart shown below.

Flow Chart of ‘Borrowing a Book from a Library

Answer:
Borrowing a Book from a Library

To borrow a book from a library, first of all, one should go to it. Then, go to the catalogue shelf and find the accession number of the book. After that search the book in the proper shelf. If the book is available, take it and go to the librarian. Give your library card and the book for necessary entries. Collect the book and depart. But if you don’t find the book on the shelf, it means it has already been issued to someone.

पुस्तकालय से एक पुस्तक लेना

एक पुस्तकालय से एक पुस्तक लेने के लिए सर्वप्रथम एक व्यक्ति को यहाँ जाना चाहिए। फिर कैटलॉग शेल्फ तक जाइए और पुस्तक का एक्सेशन नम्बर तलाशिए। इसके बाद पुस्तक को उचित शेल्फ में ढूंढ़िए। यदि पुस्तक उपलब्ध है तो इसे लीजिए और पुस्तकालय अध्यक्ष के पास जाइए। अपना पुस्तकालय कार्ड तथा वह पुस्तक आवश्यक प्रविष्टियों के लिए दीजिए। पुस्तक प्राप्त करें व प्रस्थान करें। किन्तु यदि आपको पुस्तक अपने शेल्फ पर नहीं मिलती है तो इसका अर्थ है कि यह पहले ही किसी को दी जा चुकी है।

Question 29.
Write a short paragraph about 60 words on the table shown below.
Table of “Noise Levels in Major Indian Cities’

Answer:
Noise Levels in Major Indian Cities

The increased socio-economic status of urban population coupled with inadequacy of public transport has encouraged personalized means of transport. The craze for owning vehicles in urban centres has led to considerable noise and air pollution. The acceptable noise level is 50 db as prescribed by Ministry of Environment and Forest (1989). Delhi has the highest noise level of 83 db, followed by Kolkata 82 db, Mumbai 80 db and Chennai 77 db by the day. At night, Delhi has 77 db and Mumbai 71 db.

मुख्य भारतीय शहरों में शोर का स्तर

शहरी जनसंख्या के बढ़ते हुए सामाजिक-आर्थिक स्तर के साथ सार्वजनिक यातायात की अपर्याप्तता ने यातायात के निजी साधनों में अभिवृद्धि कर दी है। शहरों में, वाहन स्वामी बनने की इच्छा, ध्वनि व वायु प्रदूषण को काफी कुछ बढ़ाने की ओर ले गई है। पर्यावरण व वन मन्त्रालय द्वारा 1989 में निर्धारित स्वीकार्य शोर स्तर 50 डेसीबल है। दिल्ली में दिन में सर्वाधिक शोर स्तर 83 डेसीबल है, इसके बाद कोलकाता में 82 डेसीबल, मुम्बई में 80 डेसीबल व चेन्नई में 77 डेसीबल है । रात्रि में दिल्ली में 77 डेसीबल व मुम्बई में 71 डेसीबल है।

Question 30.
Write a paragraph in about 60 words on the graph shown below.
Graph of ‘Literacy in Rajasthan’

(Percentage of Literacy in different years in Rajasthan)
Answer: .
Literacy in Rajasthan

Literacy in Rajasthan has been the point of discussion and action. Post Independence period of over sixty years has carried it from 8.02% in 1951 to 67.06% in 2011. The decadal growth has been almost 7% in 1961, 4% in 1971, 5% in 1981, 14% in 1991, 22% in 2001 and 7% in 2011. Thus, the progress in literacy has been very slow. The efforts are on. We hope, it will improve soon.

राजस्थान में साक्षरता

राजस्थान में साक्षरता चर्चा का व कार्यवाही का विषय रहा है। स्वतंत्रता प्राप्ति के पश्चात् की 60 वर्ष से अधिक की अवधि इसे 1951 की 8.02% से 2011 में 67.06% तक ले जा सकी है। इसकी दशक वृद्धि दर 1961 में 7%, 1971 में 4%, 1981 में 5%, 1991 में 14%, 2001 में 22% व 2011 में 7% रही है। इस प्रकार, साक्षरता में वृद्धि बहुत धीमी रही है। प्रयास जारी हैं। हम आशा करते हैं, यह शीघ्र ही सुधर जायेगी।

Question 31.
Write a paragraph in about 60 words on the diagram shown below :

Diagram of ‘Growing Trend of Rajasthan’s Popuiation’

Answer:
Growing Trend of Rajasthan’s Population

The given diagram displays the growing trend of Rajasthan’s population. It was 1.03 crore in 1921, 1.18 in 1931, 1.39 in 1941, 1.51 in 1951 and 2.02 in 1961. It doubled up in 40 years. It was 2.58 crore in 1971, 3.43 in 1981 and 4.40 in 1991. It again doubled up in only 30 years. It was 5.65 crore in 2001 and 6.86 in 2011. Thus, it’s growing but its increasing rate has fallen in the last decade.

राजस्थान की जनसंख्या का बढ़ता हुआ रुझान

दिए गए आरेख में राजस्थान की जनसंख्या के बढ़ते हुए रुझान को प्रदर्शित किया गया है । यह 1921 में 1.03, 1931 में 1.18, 1941 में 1.39, 1951 में 1.51 व 1961 में 2.02 करोड़ थी। यह 40 वर्ष में दुगुनी हो गई। यह 1971 में 2.58 करोड़ थी, 1981 में 3.43 व 1991 में 4.40 करोड़ थी। यह पुनः दुगुनी हो गई वह भी मात्र 30 वर्ष में। यह 2001 में 5.65 करोड़ थी व 2011 में 6.86 करोड़ हो गई। इस प्रकार यह बढ़ तो रही है किन्तु पिछले दशक में इसकी वृद्धि दर में गिरावट आई है।

The Complete Educational Website

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *