RBSE Solutions for Class 11 English The Magic of The Muse Short Stories Chapter 6 The Parrot’s Training
RBSE Solutions for Class 11 English The Magic of The Muse Short Stories Chapter 6 The Parrot’s Training
Rajasthan Board RBSE Class 11 English The Magic of The Muse Short Stories Chapter 6 The Parrot’s Training
For the sake of students we have gathered the complete Class 11 English syllabus and provided on the pdf. Refer the chapter wise RBSE Board Solutions for Class 11 English Topics and start the preparation. You can estimate the importance of each chapter, find important English grammar concepts which are having more weightage. Concentrate on the important grammar topics from RBSE Board Solutions for Class 11 English Chapter 6 The Parrot’s Training Questions and Answers PDF, prepare well for the exam.
RBSE Class 11 English The Magic of The Muse Short Stories Chapter 6 Textual Activities
Choose the correct option :
Question 1.
Who built the cage for the bird?
(a) The blacksmith
(b) The Nephews
(c) The goldsmith
(d) The Pundits
Answer:
(c) The goldsmith
Question 2.
“Maharaja, have you seen the bird?” Who asks this question to the Raja?
(a) The blacksmith
(b) The fault-finder
(c) One of the nephews
(d) The pundit
Answer:
(b) The fault-finder
Answer the following questions in 15-20 words each :
Question 1.
What kind of cage was built for the bird?
पक्षी के लिए किस प्रकार का पिंजरा बनाया गया था?
Answer:
A golden cage was built for the bird.
पक्षी के लिए सोने का पिंजरा बनाया गया था।
Question 2.
What fault did the nephews find with the fault-finders?
भतीजों को त्रुटि ढूँढ़ने वालों की सहायता से कौनसी त्रुटियाँ मिलीं?
Answer:
The nephews found fault with the fault-finders that every creature connected with a cage flourished beyond the words.
भतीजों को त्रुटि हूँढ़ने वालों के माध्यम से त्रुटि मिली कि प्रत्येक प्राणी एक पिंजरे से जुड़ा हुआ है जो कि फल-फूल रहा है जिसे शब्दों से बयान करना सम्भव नहीं है।
Question 3.
Why were the musical instruments sounded at the gate of the Hall of Learning?
शैक्षणिक भवन के मुख्य द्वार पर वाद्ययन्त्र क्यों बजाए जा रहे थे?
Answer:
The musical instruments sounded at the gate of the Hall of Learning because the Raja had came to visit the Education Department.
शैक्षणिक भवन के मुख्य द्वार पर वाद्ययन्त्र बजाए जा रहे थे क्योंकि राजा शिक्षा विभाग का भ्रमण करने आ चुका था।
Question 4.
Why was the Kotwal honoured?
कोतवाल को सम्मानित क्यों किया गया?
Answer:
The kotwal was honoured because of his good service of watching education department of the king.
कोतवाल को राजा के शिक्षा विभाग की अच्छी सेवा तथा देखरेख के लिए सम्मानित किया गया था।
Question 5.
By whom was the news of the bird’s death spread?
पक्षी की मृत्यु की खबर किसके माध्यम से फैली थी?
Answer:
The news of the bird’s death would spread with the help of the fault-finder.
पक्षी की मृत्यु की खबर त्रुटि हूँढ़ने वाले के द्वारा फैली थी।
Answer the following questions in 30-40 words each :
Question 1.
How does the author describe the bird?
लेखक पक्षी का वर्णन कैसे करता है?
Answer:
The author describes the bird in different way. He says that it would sing songs in proper way but could not utter the religious words. It was active and hopped frequently in attractive manner but had lack of manners and was ignorant.
लेखक पक्षी का भिन्न तरीके से वर्णन करता है। वह कहता है कि पक्षी सही तरीके से गीत गाता था। लेकिन धार्मिक शब्दों का उच्चारण नहीं करता था। वह सक्रिय था तथा आकर्षक तरीके से बार-बार फुदकता था लेकिन उसमें संस्कारों की कमी थी तथा वह अज्ञानी था।
Question 2.
What reason did the pundits suggest for the ignorance of the bird?
पंडितों ने पक्षी की अज्ञानता के लिए क्या कारण बताया?
Answer:
The pundits suggested that the main cause of the ignorance of the bird was the natural habit of the bird living in a poor nest. Means to say it requires a suitable cage to make it educated and well-mannered.
पंडितों ने सुझाव दिया कि पक्षी की अज्ञानता का मुख्य कारण उसका साधारण घोंसले में रहना है। कहने का आशय है कि इसे एक शिक्षित व सुसंस्कृत बनाने के लिए उचित पिंजरे की आवश्यकता है।
Question 3.
Why did the nephews bring together a crowd of scribes?
भतीजे अपने साथ लिपिकों की भीड़ क्यों लेकर आए?
Answer:
The nephews brought a crowd of scribes together them to copy of the notebooks and copy from the copies in order to make the bird educated.
भतीजे अपने साथ लिपिकों की भीड़ पक्षी को शिक्षित करने हेतु अभ्यास-पुस्तिकाओं की नकल करने एवं उन नकलों की भी नकल करने के लिये ले आये।
Question 4.
What is the author’s attitude to the method of instructing the bird?
लेखक का पक्षी को निर्देशित करने की प्रक्रिया के बारे में क्या रवैया है?
Answer:
The author does not favour the process of directing the bird. He does not approve cramming knowledge. He supports individual and creative thoughts of the students.
लेखक पक्षी को निर्देशित करने की प्रक्रिया का समर्थन नहीं करता है। वह रटन्त विद्या को सही नहीं मानता है। वह विद्यार्थियों की व्यक्तिगत एवं रचनात्मक विचारधारा का समर्थन करता है।
Answer the following questions in about 150 words each :
Question 1.
What message does the author want to convey through the story?
लेखक कहानी के माध्यम से क्या शिक्षा देना चाहता है?
Answer:
The author wants to deliver an important message to the human being through the story that the system of education is faulty. It must be changed and there must be perfect liberty of learning. The bird has been introduced as a metaphor by the author. He says that the learners or the children are like the birds and the bird cannot be taught having trapped in a golden cage.
Any kind of pressure or punishment cannot be effective in teaching and knowledge cannot be inserted forcefully such as the pundits inserted the bits of papers inside the stomach of the bird through its beak which would block its throat and became the cause of its death inspite of making it educated. When the bird was free and lived in open nest at that time it would hopped and sing effectively. So there ought to be perfect liberty and natural environment for learning.
कहानी के माध्यम से लेखक मानव को महत्त्वपूर्ण शिक्षा देना चाहता है कि शिक्षा की पद्धति त्रुटिपूर्ण है। इसे बदल दिया जाना चाहिए तथा सीखने के लिए पूर्ण आजादी होनी चाहिए। पक्षी को लेखक के द्वारा एक रूपक के रूप में पेश किया गया है। वह कहता है कि सीखने वाला या बच्चे पक्षी की तरह होते हैं तथा पक्षी को सोने के पिंजरे में कैद करके नहीं पढ़ाया जा सकता है। इसमें किसी भी प्रकार की बाध्यता तथा दण्ड प्रभावशाली नहीं होता है।
शिक्षण और ज्ञान बलपूर्वक नहीं दिया जा सकता है जैसेकि पंडितों ने कागज के टुकड़े पक्षी के पेट में ढूंस दिये उसकी चोंच के माध्यम से जिसने उसके गले को अवरुद्ध कर दिया तथा उसे शिक्षित करने की बजाय वह उसकी मृत्यु का कारण बन गया। जब पक्षी स्वतन्त्र था तथा खुले घोंसले में रहता था तो वह उछलकूद करता था तथा प्रभावशाली तरीके से गाता था। इस तरह शिक्षण के लिए पूर्ण आजादी व प्राकृतिक वातावरण होना चाहिए।
Question 2.
Discuss the elements of satire in the story?
कहानी में व्यंग्यात्मक तत्त्वों का विवेचन करो।
Answer:
In this story the author satires to the present system of the education. He says that the student is like a bird and the entire nature should be the classroom. Every natural element is the source of knowledge. The golden cage is the perfect element by which the author satires that decorative classrooms which cannot attract the attention of the learner and regular cleaning and scrubbing to the external bars of the cage cannot be effective.
Iron chains by which the wings of the bird had been clipped is the mark of slavery and the slaves desire to be released besides taking lesson. The copies of the books and then copies of copy is unnecessary effort which waste our time and energy but it is not effective in making someone interested in learning. In this way the author desires to go into the nature to learn manners and courtesy.
इस कहानी में लेखक वर्तमान शिक्षण पद्धति पर व्यंग्य करता है। वह कहता है कि छात्र एक पक्षी की तरह होता है और सम्पूर्ण प्रकृति कक्षाकक्ष होना चाहिए। प्रत्येक प्राकृतिक वस्तु ज्ञान का माध्यम है। सोने का पिंजरा उचित तत्त्व है जिसके माध्यम से लेखक सुसज्जित कक्षाकक्षों पर व्यंग्य करता है जो सीखने वाले को ध्यान आकर्षित नहीं कर सकते हैं तथा पिंजरे की बाहरी सलाखों की नियमित सफाई भी प्रभावशाली नहीं हो सकती है।
लोहे की जंजीर जिससे पक्षी के पंखों को बाँध दिया गया, दासता का प्रतीक है तथा दास सीखने की बजाय आजाद होना चाहता है। किताबों की नकल तथा नकल की नकल अनावश्यक प्रयास है जो हमारी शक्ति व समय को बर्बाद करता है और यह किसी को सीखने के प्रति रुची पैदा करने में प्रभावशाली नहीं है। इस तरह से लेखक प्रकृति में जाना चाहता है शिष्टाचार व तौर-तरीके सीखने के लिए।
RBSE Class 11 English The Magic of The Muse Short Stories Chapter 6 Additional Questions
Answer the following questions in 60 words each :
Question 1.
Who invited the pundits and why?
पंडितों को किसने तथा क्यों निमन्त्रण दिया?
Answer:
The nephews of the Raja invited the pundits for the schooling of the bird because they had the knowledge to teach the birds and could approach to the root of the matter. This is the work of the pundits who are considered great scholars and they know the techniques of teaching which could make the job easy and perfect.
राजा के भतीजों ने पंडितों को पक्षी की शिक्षा के लिए निमन्त्रण दिया क्योंकि उनके पास पक्षियों को पढ़ाने का ज्ञान था तथा वे मामले की जड़ तक जा सकते थे। यह पंडितों का कार्य है जिन्हें महान विद्वान समझा जाता है तथा वे शिक्षण की तकनीकियाँ जानते हैं जो कि उस कार्य को आसान तथा पूर्ण बना सकती थीं।
Question 2.
What did the nephews do to make the work easy of the pundits?
भतीजों ने पंडितों का कार्य आसान करने के लिए क्या किया?
Answer:
The nephews brought a number of scribes together them in order to copy of the text books in easy words so that the bird can learn it easily and they would remain busy regularly to scrubs and clean to the golden cage with great care because it could develop better concentration of the bird in perfect surrounding which would make the work easy of the pundits.
भतीजे अपने साथ में बहुत अधिक संख्या में लिपिकों को लेकर आए, आसान शब्दों में पाठ्यपुस्तकों की नकल करने के लिए, जिससे कि पक्षी इसे आसानी से याद कर सके तथा वे सोने के पिंजरे को नियमित रूप से बड़े सावधानी से रगड़ने व साफ करने में व्यस्त रहते थे क्योंकि यह पक्षी में अधिक अच्छी एकाग्रता ला सकता था तथा यह पंडितों के कार्य को आसान कर सकता था।
Question 3.
Why did the Raja give reward to the goldsmith?
राजा ने सुनार को पुरस्कार क्यों दिया?
Answer:
The Raja rewarded to the goldsmith because he made an attractive cage of gold and it was decorated gorgeously and it had become the matter of discussion in the country. So that the number of people came to see the wonderful golden cage which was very large and stout.
राजा ने सुनार को पुरस्कार दिया क्योंकि उसने सोने का बहुत ही आकर्षक पिंजरा बनाया तथा उसे अच्छी तरह से सजाया और यह पूरे देश में चर्चा का कारण बन गया। इसलिए इस अद्भुत पिंजरे को देखने के लिए बहुत सारे लोग आए जो कि बहुत बड़ा व मजबूत था।
Question 4.
Why did the Raja appoint large number of men and supervisors?
राजा ने बहुत अधिक संख्या में लोगों को तथा निरीक्षकों को काम पर क्यों नियुक्त किया?
Answer:
The Raja employed men in large numbers as well as the supervisors also because he wanted to make the work of teaching easy and perfect for the Education Department. So that the bird. Could be pained perfectly and these extra men would he helpful for the teaching staff of the Education Department.
राजा ने बहुत अधिक संख्या में लोगों को तथा निरिक्षकों को रोजगार पर नियुक्त किया। क्योंकि वह शिक्षा विभाग के लिए शिक्षण कार्य को आसान व पूर्ण बनाना चाहता था। जिससे कि पक्षी को अच्छे तरीके से प्रशिक्षित किया जा सके तथा ये अतिरिक्त आदमी शिक्षक वर्ग के लिए तथा शिक्षा विभाग के लिए सहायक सिद्ध होते।
Answer the following questions in 80 words each :
Question 1.
Why was the Raja immensely impressed ?
राजा अत्यधिक प्रभावित क्यों था?
Answer:
The Raja was impressed immensely because he was satisfied completely having seen the method which was being used to teach the bird and there was not important changes in the activities of the bird and the members of the Education Department presented the situation in favour of the bird. There was perfect arrangement of teaching and the pundits were doing their best efforts to teach the bird. So that the Raja was impressed very much.
राजा अत्यधिक प्रभावित था क्योंकि वह पक्षी को पढ़ाने की प्रक्रिया को देख कर पूर्ण रूप से संतुष्ट था। तथा पक्षी के क्रिया-कलापों में कोई विशेष परिवर्तन नहीं था तथा शिक्षा विभाग के सदस्यों ने परिस्थितियों को पक्षी के पक्ष में प्रस्तुत किया था। वहाँ पढ़ाई का पूर्ण प्रबन्ध था तथा पंडित पक्षी को पढ़ाने के लिए अपने पूर्ण प्रयास कर रहे थे इसलिए राजा बहुत अधिक प्रभावित था।
Question 2.
Why did the Raja reach at the great Hall of Learning and how was he greeted?
राजा शिक्षा के महान भवन में क्यों पहुंचा तथा उसका अभिनन्दन कैसे किया गया?
Answer:
The Raja reached at the great Hall of Learning because he desired to see the work of the Education Department and liked to see the improvement in the bird with his own eyes. He was welcomed at the entrance of the Education Hall. The pundits began to chant mantras with their topmost voices while the goldsmiths, scribes, supervisors and other members together his cousins cheered the king with the music of several musical instruments.
राजा शिक्षा के महान कक्ष में पहुँचा क्योंकि वह अपनी आँखों से शिक्षा विभाग के कार्य को तथा पक्षी में सुधार को देखना चाहता था। उसका शिक्षा भवन के प्रवेश द्वार पर भव्य स्वागत किया गया। पंडित अपनी तेज आवाज में मंत्रों का उच्चारण करने लगे जबकि, सुनार, लिपिक, निरीक्षक तथा अन्य सदस्यों ने उसके भतीजों के साथ राजा को विभिन्न वाद्ययन्त्रों के संगीत के साथ प्रसन्न किया।
Question 3.
Are you agree with the arrangement of teaching for the bird? Discuss.
क्या तुम पक्षी के शिक्षण के लिए की गई व्यवस्था से सहमत हो? विवेचन कीजिए।
Answer:
We are not agree with the arrangement of teaching for the bird because all the efforts which were being done to teach the bird, were useless because the cage which was built of gold inspite of an ordinary natural nest was folly decision of the pundits and to clip the wings of the bird with iron chain and copies of the text books by the scribes was also baseless. The stick in one hand of the pundit and book in other seems folly act. The bird must be set free and there must be oral practice gradually to teach the bird.
हम पक्षी के लिए की गई शिक्षण व्यवस्था से सहमत नहीं है। क्योंकि वे सभी प्रयास जो पक्षी को पढ़ाने के लिए किये जा रहे थे व्यर्थ थे क्योंकि एक साधारण प्राकृतिक घौंसले के बजाय सोने का पिंजरा बनाना पंडितों का मूर्खतापूर्ण निर्णय था तथा पक्षी के पंखों को लोहे की जंजीर से बाँधना तथा पुस्तकों की नकल करना भी आधारहीन था। पंडित के एक हाथ में डंडा तथा दूसरे में पुस्तक भी मूर्खतापूर्ण कार्य था। पक्षी को आजाद छोड़ देना चाहिए तथा उसे सिखाने के लिए धीरे-धीरे मौखिक प्रयास होने चाहिए।