UK 10th Sanskrit

UK Board 10th Class Sanskrit – Chapter 1 शुचिपर्यावरणम्

UK Board 10th Class Sanskrit – Chapter 1 शुचिपर्यावरणम्

UK Board Solutions for Class 10th Sanskrit – संस्कृत – Chapter 1 शुचिपर्यावरणम्

[ पाठ-परिचय–पर्यावरण- प्रदूषण पर आधारित प्रस्तुत पाठ | आधुनिक संस्कृत-कवि हरिदत्त शर्मा के रचना – संग्रह ‘लसल्लतिका’ से संकलित है। इसमें कवि ने महानगरों की यान्त्रिक – बहुलता से बढ़ते प्रदूषण पर चिन्ता व्यक्त करते हुए कहा है कि यह लौहचक्र तन-मन का शोषक है। इससे वायुमण्डल और भूमण्डल दोनों मलिन हो रहे हैं। इस मलिनता से त्रस्त कवि महानगरीय जीवन से कहीं दूर नदी – निर्झर, वृक्षसमूह, लताकुञ्ज एवं पक्षियों से गुञ्जित वनप्रदेशों की ओर चलने की अभिलाषा व्यक्त करता है । ]
समस्त पाठ का हिन्दी- भावानुवाद
  1. यहाँ (नगरीय वातावरण में) दूभर (कठिन) हुए जीवन को शुद्ध (स्वच्छ) पर्यावरण (वाली) प्रकृति ही शरण है। (शुद्ध पर्यावरण होना चाहिए ) ।।
    महानगरों के मध्य में रात-दिन चलता हुआ लौह-चक्र मन का शोषण करता, तन को पीसता हुआ सदैव ( निरन्तर) टेढ़ा घूम रहा है। इसके भयंकर दाँतों द्वारा मानव-भक्षण (मानवों का विनाश ) नहीं होना चाहिए। शुद्ध ॥
  2. सैकड़ों मोटरगाड़ियाँ काजल के समान काला धुँआ छोड़ती हैं। रेलगाड़ियों की पंक्ति कोलाहल (शोर, ध्वनि-प्रदूषण) फैलाती (देती) हुई द्रुतगति से दौड़ती है। वाहनों की अनन्त पंक्तियों का (यह) आवागमन (संसरण, सरककर चलना) निश्चय ही कठिन है । शुद्ध ……… ॥
  3. (यहाँ नगरों में) वायुमण्डल अत्यधिक दूषित है (और) न ही जल निर्मल है। खाद्य वस्तुएँ व्यर्थ वस्तुओं का मिश्रण (मिलावटी) हैं, धरती गन्दगी से युक्त है। बाह्य और अन्तः जगत् में तो (हमें) बहुत अधिक शुद्धीकरण करना चाहिए। शुद्ध ……..॥
  4. (कवि यहाँ नगरीय वातावरण से दुःखी होकर गाँव और वनों के शुद्ध वातावरण में जाना चाहता है। अपनी इच्छा व्यक्त करता हुआ वह कह रहा है — ) कुछ समय के लिए मुझे इस नगर से बहुत दूर ले जाओ। गाँवों की सीमा पर ‘जल’ से परिपूर्ण झरने (और) नदी को (जीभरकर ) देखना चाहता हूँ। एकान्त वनप्रान्त (जंगल) में क्षणभर को मेरा घूमना हो। शुद्ध ……… ॥
  5. (कवि किस प्रकार के सौन्दर्यपूर्ण वातावरण में घूमना चाहता है, इसी का वर्णन करता हुआ वह कहता है – ) हरे-भरे वृक्षों (तथा) कोमल और सुन्दर लताओं की रमण करने योग्य माला हो । वायु से हिलायी जाती हुई पुष्पों की श्रेष्ठ (सुन्दर) पंक्ति में – (जहाँ). आम के पेड़ से मिलती नवमालिका लता हो, मेरा रुचिपूर्ण (सुन्दर) संगमन होना चाहिए। शुद्ध ……… ॥
  6. नगर के कोलाहल से भयभीत लोगों के लिए, जीवनरस का हरण करनेवाली चकाचौंध भरे संसार में हमारे लिए (यह) सुख – सन्देश धारण करने योग्य है – अरे बन्धु ! पक्षियों के समूह के कलरव से गूँजते वनप्रदेश को चलें। शुद्ध ……… ॥
  7. पत्थर की शिला पर ( स्थित ) लता, वृक्ष और झाड़ियाँ हमें प्रवेश न हो, जीते-मरते मानव-जीवन के लिए हमारी (यही) कामना पीसनेवाली हों, (ऐसी) पाषाणकालीन सभ्यतावाली प्रकृति में (हमारा ) है। (यहाँ कवि का आशय यह है कि यदि इस पर्यावरण प्रदूषण पर नियन्त्रण न किया गया तो हम शीघ्र ही अपना सबकुछ गँवाकर पाषाणकालीन युग में पहुँच जाएँगे । भगवान् करे कभी ऐसी स्थिति उत्पन्न न हो। )
पाठावबोधन-कार्य
निर्देश: – अधोलिखितं पद्यांशं पठित्वा प्रश्नान् उत्तरत-
(1) दुर्वहमत्र जीवितं जातं प्रकृतिरेव शरणम्।
शुचि- पर्यावरणम् ॥
महानगरमध्ये चलदनिशं कालायसचक्रम्।
मनः शोषयत् तनुः पेषयद् भ्रमति सदा वक्रम्॥
दुर्दान्तैर्दशनैरमुना स्यान्नैव जनग्रसनम् । बढ़ाएँ शुचि ……॥
प्रश्ना:- 1. एकपदेन उत्तरत- 
(क) कुत्र दुर्वहम् जीवितम् ?
(ख) अनिशम् किं चलत् ?
(ग) कालायसचक्रं सदा कीदृशम् भ्रमति ?
(घ) कैः जनग्रसनम् न स्यात् ?
उत्तरम्—(क) महानगरमध्ये,
(ख) कालायसचक्रम्
(ग) वक्रम्,
(घ) दुर्दान्तैर्दशनैः ।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) कं प्रकृति एव शरणम् ?
(ख) किं कुर्वन् कालायसचक्रं भ्रमति ?
(ग) अत्र किं न स्यात् ?
उत्तरम् — (क) दुर्वहं जीवितं जातं प्रकृति एव शरणम् ।
(ख) मनः शोषयत् तनुः पेषयद् च कालायसचक्रं भ्रमति ।
(ग) अत्र कालायसचक्र : दुर्दान्तैः दशनै: जनग्रसनं न स्यात् ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘सरलम्’ इति पदस्य विपरीतभावात्मकं शब्दं चित्वा लिखत ।
(ख) ‘पर्यावरणम्’ इति पदस्य विशेषणपदं किं प्रयुक्तम् ?
(ग) ‘प्रकृतिरेव’ अस्य पदस्य सन्धिच्छेदं कुरुत ।
उत्तरम् — (क) वक्रम्, (ख) शुचि, (ग) प्रकृतिः + एव ।
(2) कज्जलमलिनं धूमं मुञ्चति शतशकटीयानम् ।
वाष्पयानमाला संधावति वितरन्ती ध्वानम् ॥
यानानां पङ्क्तयो ह्यनन्ताः कठिनं संसरणम्। शुचि ……॥
प्रश्नाः – 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) कज्जलमलिनं किम् अस्ति ?
(ख) वाष्पयानमाला किं वितरन्ती ?
(ग) केषां पङ्क्तयः अनन्ता: ?
(घ) का संधावति ?
उत्तरम् — (क) धमम्,
(ख) ध्वानम्,
(ग) यानानाम्,
(घ) वाष्पयानमाला ।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) महानगरे शतशकटीयानं किं करोति ?
(ख) का ध्वानम् वितरन्ती संधावति ?
(ग) नगरे केषां संसरणम् कठिनम् अस्ति ?
उत्तरम् — (क) महानगरे शतशकटीयानं कज्जलमलिनं धूमं मुञ्चति ।
(ख) वाष्पयानमाला ध्वानम् वितरन्ती संधावति ।
(ग) नगरे यानानाम् अनन्ताः पङ्क्तयः संसरणं कठिनम् अस्ति ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘कोलाहलम्’ इति पदस्य समानार्थकपदं लिखत ।
(ख) ‘अनन्ताः’ अस्य पदस्य विशेष्यपदं किम् ?
(ग) अन्तिमपङ्क्त्यां प्रयुक्तम् अव्ययपदं किम् ?
(घ) ‘वाष्पयानमाला संधावति वितरन्ती ध्वानम्।’ अत्र किं क्रियापदम्?
उत्तरम्- (क) ध्वानम्,
(ख) पङ्क्तयः,
(ग) हि,
(घ) संधावति ।
(3) वायुमण्डलं भृशं दूषितं न हि निर्मलं जलम्।
कुत्सितवस्तुमिश्रितं भक्ष्यं समलं धरातलम् ॥
करणीयं बहिरन्तर्जगति तु बहु शुद्धीकरणम् । शुचि ……॥
प्रश्ना:- 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) किं भृशम् दूषितम् ?
(ख) नगरे निर्मलं किं न मिलति ?
(ग) अत्र समलं किम् ?
(घ) किं शुद्धीकरणं करणीयम् ?
उत्तरम्- (क) वायुमण्डलम्,
(ख) जलम्,
(घ) पर्यावरणम्।
(ग) धरातलम्,
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) कीदृशं भक्ष्यं नगरे मिलति ?
(ख) बहिरन्तर्जगति किं बहु करणीयम् ?
(ग) महानगरस्य समस्याः लिखत ।
उत्तरम् –(क) कुत्सितवस्तुमिश्रितं भक्ष्यं नगरे मिलति ।
(ख) बहिरन्तर्जगति बहु शुद्धीकरणं करणीयम् ।
(ग) दूषित वायुमण्डलं, निर्मलं जलं, कुत्सितवस्तुमिश्रितं भक्ष्यं समलं धरातलं च महानगरस्य समस्याः सन्ति ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘वायुमण्डलं भृशं दूषितम्’ अत्र किम् अव्ययपदम् ?
(ख) ‘भक्ष्यम्’ इत्यस्य किं विशेषणम् अत्र प्रयुक्तम् ?
(ग) ‘अमलम्’ इत्यस्य किं विलोमपदं प्रयुक्तम् ?
(घ) ‘स्वच्छम्’ अस्य पर्यायवाचिपदं चित्वा लिखत ।
उत्तरम्- (क) भृशम्,
(ख) कुत्सितवस्तुमिश्रितम्,
(ग) समलम्,
(घ) निर्मलम् ।
(4) कञ्चित् कालं नय मामस्मान्नगराद् बहुदूरम् ।
प्रपश्यामि ग्रामान्ते निर्झर – नदी – पयः पूरम्॥
एकान्ते कान्तारे क्षणमपि मे स्यात् सञ्चरणम् । शुचि ……॥
प्रश्नाः – 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) कविः कस्मात् दूरं गन्तुम् इच्छति ?
(ख) पयःपूरम् नदी कुत्र अस्ति ?
(ग) कुत्र क्षणमपि सञ्चरणं स्यात् ?
उत्तरम्- (क) नगरात्,
(ख) ग्रामान्ते,
(ग) कान्तारे।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) कविः कुत्र नेतुं कथयति ?
(ख) ग्रामान्ते कविः किम् अपश्यत् ?
(ग) एकान्ते कान्तारे कविः किं कर्तुम् इच्छति ?
उत्तरम् – (क) कवि: नगराद् बहुदूरं कञ्चित् कालं नेतुं कथयति ।
(ख) ग्रामान्ते कविः निर्झर – नदी – पयःपूरम् अपश्यत् ।
(ग) एकान्ते कान्तारे कविः क्षणमपि सञ्चरतुम् इच्छति।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘कञ्चित् कालं नय मामस्मान्नगराद् बहुदूरम्’ अत्र क्रियापदं किम् ?
(ख) ‘समयम्’ अस्य पर्यायपदं लिखत ।
(ग) ‘कञ्चित् कालम्’ अत्र विशेषणपदं किम् ?
(घ) ‘मामस्मान्नगराद् बहुदूरं नय’ अत्र ‘अस्मात् सर्वनामपदं कस्मै प्रयुक्तम् ?
उत्तरम् — (क) नय,
(ख) कालम्,
(ग) कञ्चित् ,
(घ) नगराय ।
(5) हरिततरूणां ललितलतानां माला रमणीया ।
कुसुमावलिः समीरचालिता स्यान्मे वरणीया ॥
नवमालिका रसालं मिलिता रुचिरं संगमनम्। शुचि ……॥
प्रश्ना:- 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) कीदृशी ललितलतानां माला?
(ख) समीरचालिता का ?
(ग) नवमालिका कं मिलिता ?
उत्तरम्- (क) रमणीया,
(ख) कुसुमावलिः,
(ग) रसालम्।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) अत्र रमणीया का?
(ख) कोदृशी कुसुमावलिः कवये वरणीया ?
(ग) अत्र कविः कं रुचिरं संगमनम् कथयति ?
उत्तरम्- (क) अत्र हरिततरूणां ललितलतानां माला रमणीया ।
(ख) समीरचालिता कुसुमावलिः कवये वरणीया ।
(ग) अत्र कविः नवमालिका रसालं मिलिता रुचिरं संगमनम् कथयति ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘संगमनम्’ अत्र कः उपसर्ग: प्रयुक्तः ?
(ख) ‘कुसुमावलिः समीरचालिता’ इत्यनयोः पदयोः विशेषणपदं किम्?
(ग) रुचिरम्’ इति शब्दस्य कोऽर्थ : ?
‘सुदीर्घम्, सुन्दरम्, क्षणिकं’ शुद्धम् उत्तरं लिख्यतम् ।।
(घ) ‘मिलिता’ अत्र प्रयुक्तः प्रत्ययः कः?
उत्तरम् — (क) सम्,
(ख) समीरचालिता,
(ग) सुन्दरम्,
(घ) क्त।
(6) अयि चल बन्द्यो! खगकुलकलरव गुञ्जितवनदेशम्।
पुर-कलरव सम्भ्रमितजनेभ्यो धृतसुखसन्देशम्॥
चाकचिक्यजालं नो कुर्याज्जीवितरसहरणम् । शुचि ……॥
प्रश्ना: – 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) वनदेशं केन गुञ्जितम् ?
(ख) अत्र केभ्यो सुखसन्देशम् ?
(ग) जना: केन सम्भ्रमिता : ?
(घ) जीवितरसहरणम् किम् ?
उत्तरम्— (क) खगकुलकलरवेण,
(ख) सम्भ्रमितजनेभ्यो,
(ग) पुर-कलरवेण,
(घ) चाकचिक्यजालम् ।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) कविः कं सम्बोधयति ?
(ख) कवि किं सम्बोधयति ?
(ग) चाकचिक्यजालं धृतसुखसन्देशम् किम्?
उत्तरम् — (क) कविः बन्धुं सम्बोधयति ।
(ख) कविः बन्धुं सम्बोधयति – अयि बन्धो ! खगकुलकलरव गुञ्जितवनदेशं चल।
(ग) चाकचिक्यजालं धृतसुखसन्देशम् अस्ति — आगच्छ ! खगकुलकलरव गुञ्जितवनदेशम् चल ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत—
(क) ‘चल’ इयं कस्य लकारस्य क्रिया अस्ति ?
(ख) ‘चाकचिक्यजालं नो कुर्याज्जीवितरसहरणम्’ अत्र क्रियापदं किम् ?
(ग) ‘नो’ इति शब्दस्य उचितम् अर्थं चिनुत — ‘अस्मभ्यम्, न हि, नवमः ।
उत्तरम् – (क) लोट्लकारस्य,
(ख) कुर्यात्,
(ग) अस्मभ्यम्।
(7) प्रस्तरतले लतातरुगुल्मा नो भवन्तु पिष्टाः ।
पाषाणी सभ्यता निसर्गे स्यान्न समाविष्टा ॥
मानवाय जीवनं कामये नो जीवन्मरणम् । शुचि ……॥
प्रश्नाः – 1. एकपदेन उत्तरत-
(क) के नः भवन्तु पिष्टा: ?
(ख) का निसर्गे न समाविष्टा ?
(ग) कस्मै कामये अत्र ?
उत्तरम् – (क) लतातरुगुल्माः
(ख) पाषाणी सभ्यता,
(ग) मानवाय।
2. पूर्णवाक्येन उत्तरत-
(क) अत्र कवि: कां कामना करोति ?
(ख) कुत्र लतातरुगुल्मा न पिष्टाः भवन्तु अस्मभ्यम् ?
उत्तरम् – (क) ‘पाषाणी सभ्यता निसर्गे न समाविष्टा स्यात्’ इति कामनाम् अत्र कविः करोति ।
(ख) प्रस्तरतले लतातरुगुल्मा न पिष्टाः भवन्तु अस्मभ्यम् ।
3. निर्देशानुसारम् उत्तरत-
(क) ‘पाषाणी सभ्यता’ अनयोः पदयोः विशेषणं किम् ?
(ख) ‘प्रस्तर’ अस्य किं पर्यायवाचिपदं पद्यांशे चित्वा लिखत ।
(ग) मरणम्’ इति पदस्य किं विलोमपदम् अत्र प्रयुक्तम् ?
(घ) ‘निसर्गे’ इति पदे का विभक्तिः प्रयुक्ता ?
उत्तरम् — (क) पाषाणी,
(ख) पाषाण,
(ग) जीवनम्,
(घ) सप्तमी ।
पाठ्यपुस्तक के अभ्यास-प्रश्नोत्तर
1. अधोलिखितानां प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृतभाषया लिखत-
(क) कविः किमर्थं प्रकृतेः शरणम् इच्छति?
उत्तरम् — कविः महानगरस्य दुर्वहं जीवनं जातं प्रकृतेः शरणम् इच्छति ।
(ख) कस्मात् कारणात् महानगरेषु संसरणं कठिनं वर्तते ?
उत्तरम् – महानगरेषु यानानाम् अनन्ताः पङ्क्तयः भवन्ति; अतः तत्र संसरणं कठिनं वर्तते ।
(ग) अस्माकं पर्यावरणे किं किं दूषितम् अस्ति ?
उत्तरम् – अस्माकं पर्यावरणे वायुमण्डलं, जलं, भक्ष्यं धरातलं च दूषितम् अस्ति ।
(घ) कविः कुत्र संचरणं कर्त्तुम् इच्छति?
उत्तरम् – कवि : ग्रामान्ते एकान्ते कान्तारे संचरणं कर्तुम् इच्छति ।
(ङ) स्वस्थजीवनाय कीदृशे वातावरणे भ्रमणीयम् ?
उत्तरम् – स्वस्थजीवनाय शुचि – वातावरणे भ्रमणीयम् ।
(च) अन्तिमे पद्यांशे कवेः का कामना अस्ति?
उत्तरम् – अन्तिमे पद्यांशे कवेः कामना अस्ति यत् निसर्गे पाषाणी सभ्यता समाविष्टा न स्यात् ।
2. सन्धिं / सन्धिविच्छेदं कुरुत-
(क) प्रकृति: + …………..                             = प्रकृतिरेव
(ख) स्यात् + ………….. + …………..            = स्यान्नैव
(ग) ………….. + अनन्ता:                             = ह्यनन्ताः
(घ) बहिः + अन्तः + जगति                           = …………..
(ङ) ………….. + नगरात्                             = अस्मान्नगरात्
(च) सम् + चरणम्                                        = …………..
(छ) धूमम् + मुञ्चति                                      = …………..
उत्तरम् —
(क) प्रकृतिः + एव                                        = प्रकृतिरेव
(ख) स्यात् + न + एव                                    = स्यान्नैव
(ग) हि + अनन्ता:                                         = ह्यनन्ताः
(घ) बहिः + अन्तः + जगति                           = बहिरन्तर्जगति
(ङ) अस्मात् + नगरात्                                  = अस्मान्नगरात्
(च) सम् + चरणम्                                        = सञ्चरणम्
(छ) धूमम् + मुञ्चति                                      = धूमं मुञ्चति
3. अधोलिखितानाम् अव्ययानां सहायतया रिक्तस्थानानि पूरयत-
भृशम्, यत्र, तत्र, अत्र, अपि, एव, सदा, बहि:
(क) इदानीं वायुमण्डलं …………… प्रदूषितमस्ति ।
(ख) ……………… जीवनं दुर्वहम् अस्ति ।
(ग) प्राकृतिक – वातावरणे क्षणं सञ्चरणम् ……….. लाभदायकं भवति ।
(घ) पर्यावरणस्य संरक्षणम् ………. प्रकृतेः आराधना।
(ङ) ……….. समयस्य सदुपयोगः करणीयः ।
(च) भूकम्पित-समये ………. गमनमेव उचितं भवति ।
(छ) ……… हरीतिमा ………. शुचि पर्यावरणम् ।
उत्तरम् –
(क) इदानीं वायुमण्डलं भृशं प्रदूषितमस्ति ।
(ख) अत्र जीवनं दुर्वहम् अस्ति ।
(ग) प्राकृतिक वातावरणे क्षणं सञ्चरणम् अपि लाभदायकं भवति ।
(घ) पर्यावरणस्य संरक्षणम् एव प्रकृतेः आराधना ।
(ङ) सदा समयस्य सदुपयोगः करणीयः ।
(च) भूकम्पित-समये बहिः गमनमेव उचितं भवति ।
(छ) यत्र हरीतिमा तत्र शुचि पर्यावरणम् ।
4. (अ) अधोलिखितानां पदानां पर्यायपदं लिखत-
(क) सलिलम्    ……………………
(ख) आम्रम्       ……………………
(ग) वनम्          ……………………
(घ) शरीरम्      ……………………
(ङ) कुटिलम्    ……………………
(च) पाषाण:      ……………………
उत्तरम् —
(क) सलिलम्                    जलम्
(ख) आम्रम्                       रसालम्
(ग) वनम्                          कान्तारम्
(घ) शरीरम्                       तनुः
(ङ) कुटिलम्                    वक्रम्
(च) पाषाण:                      प्रस्तर:
(आ) अधोलिखितपदानां विलोमपदानि पाठात् चित्वा लिखत-
(क) सुकरम्            ……………………
(ख) दूषिताम्          ……………………
(ग) गृहणन्ती           ……………………
(घ) निर्मलम्            ……………………
(ङ) दानवाय           …………………..
(च) सान्ता:              ……………………
उत्तरम् —
(क) सुकरम्              दुष्करम्
(ख) दूषिताम्             शुद्धीकरणम्
(ग) गृहणन्ती             वितरन्ती
(घ) निर्मलम्              मलिनम्/समलम्
(ङ) दानवाय            मानवाय
(च) सान्ता:              बाह्या:

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