English 10

UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 2 The Psalm of Life

UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 2 The Psalm of Life

UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 2 The Psalm of Life

COMPREHENSIVE QUESTIONS BASED ON STANZAS

Read the following stanzas given below and answer the questions that follow each:
नीचे दिये गये निम्नलिखित अवतरणों को पढ़िये और प्रत्येक प्रश्नों के उत्तर दीजिए :
(1)
Life is real! Life is earnest! 
And the grave is not its goal. 
“Dust thou art, to dust returnest,” 
Is not spoken of the soul.
QUESTIONS :
(i) Write the name of this poet who has composed the poem from which the above noted stanza has been chosen.
उस कवि का नाम लिखिए जिसने उस कविता की रचना की जिसमें से उपरोक्त पद्यांश चयनित किया गया है।
(ii) Point out the rhyming words used in the given stanza.
पद्यांश में प्रयुक्त समान ध्वनि वाले शब्दों का चयन कीजिए।
(iii) What is meant by the following expressions—
निम्नलिखित भावों का अर्थ स्पष्ट कीजिए—
(i) Life is earnest.
(ii) Dust thou art, to dust returnest ?
(iv) What is the message of the poet that he intends to give through this stanza?
कवि का क्या सन्देश है जो इस पद्यांश द्वारा देना चाहता है ?
ANSWERS :
(i) The name of the poet is ‘H.W. Longfellow’.
कवि का नाम ‘यच0 डब्ल्यू० लाँगफेलो’ है ।
(ii) Rhyming words are earnest and returnest, goal and soul.
समान ध्वनि वाले शब्द हैं: earnest और returnest तथा goal और soul.
(iii) Life is earnest means life is serious.
लाइफ इज अर्नेस्ट का तात्पर्य है कि जीवन सार्थक है।
Dust thou art, to dust returnest means
‘Dust thou art’ means that life is made of dust,
डस्ट दाउ आर्ट का तात्पर्य है कि जीवन मिट्टी से बना है।
‘To dust returnest means’ it will again turn into dust after death.
टू डस्ट रिटर्नेस्ट का तात्पर्य है कि मृत्यु के बाद यह पुनः मिट्टी में मिल जायगा।
(iv) The message of the poet is that the aim of life is not only grave but to do something better.
कवि का सन्देश है कि जीवन का उद्देश्य मात्र कब्र की प्राप्ति नहीं है अपितु कुछ अच्छा करने से है।
(2)
Not enjoyment and not sorrow, 
Is our destined end or way; 
But to act that each tomorrow 
Finds us farther than today.
QUESTIONS :
(i) Who is the poet of this poem from which the above noted stanza has been taken?
उस कविता के कवि का नाम बताइए जिससे उपर्युक्त पद्यांश लिया गया है ?
Or What is the title of the poem from which these lines have been taken?
कविता का शीर्षक क्या है जिससे ये पंक्तियाँ ली गयी हैं?
(ii) What does the poet say in the first two lines of the stanza? What is meant by the word ‘destined’?
पद्यांश की प्रथम दो पंक्तियों में कवि क्या कहता है ? ‘destined’ शब्द का क्या अर्थ है ?
(iii) How should we act in life ? What is the meaning of the words find us farther’?
हमें जीवन में किस प्रकार के कार्य करने चाहिए ? Find us farther का क्या तात्पर्य है?
(iv) Point out the rhyming words in the given stanza.
दिये गये पद्यांश में समान ध्वनि वाले शब्द बताइए।
(v) What advice does the poet give to the youngmen in the above stanza?
उपर्युक्त पद्यांश में कवि नवयुवकों को क्या सलाह देता है?
ANSWERS :
(i) The author of the poem is ‘H. W. Longfellow’.
कविता के लेखक है ‘यच0 डब्ल्यू० लाँगफेलो’ है ।
(ii) In the first two lines of the stanza, the poet says that the real aim of life is not only enjoyment and sorrow. The word ‘destined’ means decided in advance.
पद्यांश की प्रथम दो पंक्तियों में कवि कहता है कि जीवन का वास्तविक उद्देश्य सुख या दुःख ही नहीं है। शब्द ‘destined’ का तात्पर्य भाग्य में लिखा होने से है।
(iii) We should act for the betterment in life. Our aim of life should be to make progress continuously. The meaning of the words ‘Find us farther’ mean that we should go ahead day by day.
हमें जीवन को अच्छा से अच्छा बनाने के लिए कार्य करते रहना चाहिए। हमारे जीवन का उद्देश्य लगातार प्रगति करने से है । Find us farther का तात्पर्य है कि हमें उत्तरोत्तर आगे बढ़ना चाहिए ।
(iv) Rhyming words are sorrow and tomorrow, way and today.
समान ध्वनि वाले शब्द हैं :
sorrow 3 tomorrow,
way today
(v) The Poet gives advice that we should work hard and go ahead with our progress.
कवि सलाह देता है कि हमें कठिन परिश्रम करना चाहिए एवं प्रगति करते आगे बढ़ना चाहिए।
(3)
In the world’s broad field of battle, 
In the bivouac of life. 
Be not like dumb, driven cattle; 
Be a hero in the strife !
QUESTIONS :
(i) Write the title of this poem from which the above noted lines of poetry have been taken.
उस कविता का शीर्षक लिखिए जिससे उपरोक्त पद्यांश लिया गया है।
Or Write the name of poet who has composed the poem from which the above noted stanza has been choosen?
उस कवि का नाम लिखिए जिस कविता से उपर्युक्त पंक्तियाँ ली गयी हैं।
(ii) What has the world been compared to ?
संसार की तुलना किससे की गयी है ?
(iii) How can we become a hero ?
हम हीरो कैसे बन सकते हैं?
(iv) Point out the rhyming words used in the given stanza.
पद्यांश में प्रयुक्त समान ध्वनि वाले शब्दों को बताइए।
ANSWERS :
(i) The title of the poem is ‘The Psalm of Life. Poet’s name is H.W. Long Fellow.
कविता का शीर्षक “The Psaln of Life’ है । H. W. Longfellow ने इस कविता की रचना की है।
(ii) The world has been compared to The broad field of battle’.
संसार की तुलना ‘विस्तृत युद्धभूमि’ से की गयी है।
(iii) We can become a hero if we are not like dumb and driven cattle.
हम नायक (हीरो) तभी बन सकते हैं जब हम गूंगे और निरीह जानवरों की भाँति न हों।
(iv) Rhyming words are –
समान ध्वनि वाले शब्द है :
battle and cattle
life and strife
(4)
Let us, then, be up and doing, 
With a heart for any fate; 
Still achieving, still pursuing, 
Learn to labour and to wait.
QUESTIONS:
(i) What does the poet mean by the phrase be up and doing?
‘Be up and doing’ से कवि का क्या तात्पर्य है?
(ii) What should we learn?
हमें क्या सीखना चाहिए?
Or What do we learn from the above stanza?
उपर्युक्त अवतरण से क्या सीखते हैं?
(iii) What are the rhyming words in the given stanza ?
पद्यांश में समान ध्वनि वाले शब्द कौन-कौन से है?
(iv) Name the poem from which the above noted stanza has been taken.
उस कविता का नाम लिखिए जिससे उपरोक्त पद्यांश लिया गया है।
Or Give the title of the poem from which the above lines have been selected.
कविता के शीर्षक का नाम लिखिए जिससे उपर्युक्त पंक्तियाँ उद्धृत की गयी हैं?
Or Give the title of the poem from which the above noted lines have been selected.
कविता के शीर्षक का नाम लिखिए जिससे ये पंक्तियाँ चयन की गयी हैं?
(v) What does the poet mean by the words, with a heart for any fate ?
‘with a heart for any fate’ से कवि का क्या तात्पर्य है ?
(vi) What do we learn from the above stanza?
इस अवतरण से हमें क्या सीख मिलती है?
 ANSWERS :
(i) The poet means that we should always be busy with the work by the phrase “be up and doing’.
‘Be up and doing’ से कवि का तात्पर्य है कि हम सदैव अपने कार्य में व्यस्त रहें।
(ii) We should learn to labour and to wait’
हमें यह सीखना चाहिए कि ‘काम करे और आगे का इन्तजार करें ।’
(iii) Rhyming words are
समान ध्वनि वाले शब्द है :
doing and pursuing
fate and wait
(iv) Name of the poem is The Psalm of Life’.
कविता का नाम ‘The Psalm of Life’ है।
(v) We should be patient and hard working in our life. We should not care for any remuneration.
हमें जीवन में धैर्यवान तथा परिश्रमी होना चाहिए। हमें किसी पारिश्रमिक (प्रतिफल) की चिन्ता नहीं करनी चाहिए
(vi) We learn from this stanza that the aim of life consists in straining hard to achiev the goal.
इस अवतरण से हम यह सीखते हैं कि जीवन का लक्ष्य है कि हमें अपना उद्देश्य प्राप्त करने के लिए कठोर परिश्रम करना चाहिए।
COMPREHENSIVE QUESTIONS AND THEIR ANSWERS
Answer the following questions:
निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दीजिए: 
Q1. What is life? What is not its goal?
जीवन क्या है? इसका क्या लक्ष्य नहीं है?
Ans. Life is real and earnest. Grave is not its goal.
जीवन यथार्थ एवं सार्थक है। कब्र में जाना इसका उद्देश्य नहीं है।
Q2. What is the main quality of the soul?
आत्मा का मुख्य गुण क्या है?
Ans. The main quality of the soul is that it is permanent and everlasting. It is immortal.
आत्मा का मुख्य गुण यह है कि यह स्थायी और निरन्तर चलने वाली है। यह अमर है।
Q3. What is not real aim of life?
जीवन का वास्तविक उद्देश्य क्या नहीं है?
Ans. Enjoyment and sorrow are not real aim of life.
सुख एवं दुःख जीवन का वास्तविक उद्देश्य नहीं है।
Q4. What should be the real aim of life?
जीवन का वास्तविक उद्देश्य क्या होना चाहिए?
Ans. The real aim of life should be to make progress continuously.
जीवन का वास्तविक उद्देश्य निरन्तर प्रगति करते रहना होना चाहिए।
Q5. How is this world compared to?
संसार की तुलना किससे की गयी है?
Ans. The world is compared to a broad field of battle.
संसार की तुलना विस्तृत युद्ध मैदान से की गयी है।
Q6. What does the poet advise us to be?
कवि हमें क्या बनने की सलाह देता है ?
Ans. The poet advises us to be a hero in the strife of life.
कवि हमें जीवन के संघर्ष नायक बनने की सलाह देता है।
Q7. How should we fight in the battle of life?
जीवन की युद्धभूमि में हमें किस प्रकार का संघर्ष करना चाहिए ?
Ans. We should fight bravely and boldly in the battle of life.
जीवन की युद्धभूमि में हमें बहादुरी और निर्भीकता से संघर्ष करना चाहिए ।
Q8. What should we learn and what should we wait?
हमें क्या सीखना चाहिए और किसका इन्तजार करना चाहिए ?
Ans. We should learn to work hard and to wait for its result.
हमें कठिन परिश्रम करना सीखना चाहिए और उसके परिणाम का इन्तजार करना चाहिए ।
Q9. What do we learn from the poem?
हमें कविता से क्या शिक्षा मिलती है?
Ans. We learn from the poem that our moto should be ‘work is worship’.
हम कविता से यह सीखते हैं कि ‘कर्म ही पूजा है’, यही हमारा लक्ष्य होना चाहिए।
Q10. Give the Central Idea of the poem ‘A Psalm of Life’.
‘A Psalm of Life’ कविता का केन्द्रीय भाव लिखिए।
Ans. There is a sincere advice of the poet for every young man who loves his country. He says that work is worship. So we should work honestly and sincerely in life without thinking of its result. We have to achieve a noble ideal of life.
प्रत्येक नवयुवक जो अपने देश से प्रेम करता है को कवि का यह परामर्श है कि कर्म ही पूजा है। इसलिए हमें बिना काम के परिणाम की चिन्ता किये हुए अपने कार्य को ईमानदारी और गम्भीरता से करते रहना चाहिए। हमें जीवन के उच्च आदर्श को प्राप्त करना चाहिए।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *