RB 10 English

RBSE Class 10 English Solutions First Flight Chapter 6 The Hundred Dresses Part 2

RBSE Class 10 English Solutions First Flight Chapter 6 The Hundred Dresses Part 2

The Hundred Dresses Part 2 Summary and Translation in Hindi

कठिन शब्दार्थ एवं हिन्दी अनुवाद

While the class………………………………dresses were beautiful. (Pages 73-74 )

कठिन शब्दार्थ – circling (सक्लिङ्) = घूम रही थी। shuffling of feet (शक्लिङ् ऑव् फीट) = कदमों की हलचल। still and quiet (स्टिल् ऐन्ड् क्वाइअट्) = हलचल रहित व शांत । grew (D) = हो गया। tense (टेन्स्) = तनावपूर्ण। expectant (इक्स्पे क्टन्ट्) = आशापूर्ण। adjusted (अजस्ट्ड) = ठीक किया, glasses (ग्लासिज्) = चश्मा, deliberately (डिलिबरट्लि)= किसी विशेष उद्देश्य से/जानबूझकर indicated (इन्डिकेट्ड) = संकेत दिया। listened closely (लिस्न्ड क्लोज्लि) = ध्यानपूर्वक सुना। holler (हॉल(र)) = चिल्लाहट/पुकार । took off (टुक् ऑफ्) = उतारा। blew on (ब्लू ऑन्) = पर फूंक मारी। wiped (वाइप्ट) = साफ किया। put them on (पुट् देम् ऑन्) = उनको पहन लिया। handkerchief (हैङ्कचिफ्) = रुमाल । purposely (पपस्लि) = सोद्देश्य। hurt (हॅट) = ठेस पहुंचाना। unfamiliar (अन्फमिलिअ(र)) = अन्जाना। prefer (प्रिफॅर) = प्रमुखता देना। thoughtlessness (थॉट्लस्नस) = विचारशून्यता। stomach (स्टमक्) = पेट। coward (काउअड्) = कायर। stole a glance (स्टोल् अ ग्लान्स्) = नजर चुरा कर।

हिन्दी अनुवाद – जब कक्षा (कक्षा के विद्यार्थी) कमरे में घूम रही थी तब कक्षानायक प्रधानाचार्य के कार्यालय से मिस मैसन के लिए एक पत्र लेकर आया। मिस मैसन ने इसे कई बार पढ़ा और कुछ समय तक इस पर विचार किया। फिर उसने अपने हाथों से ताली बजाई।
“कक्षा (समस्त विद्यार्थी) ध्यान दें। प्रत्येक वापस अपनी सीट पर जाए।” . जब कदमों की हलचल बंद हो गई थी और कक्ष हलचल रहित व शांत था, तब मिस मैसन ने कहा, “मेरे पास वान्डा के पिता का एक पत्र है जिसे मैं आपको पढ़कर सुनाना चाहती हूँ।”

मिस मैसन वहाँ एक क्षण खड़ी रही और कक्ष की शांति तनावपूर्ण व आशापूर्ण हो गई। अध्यापिका ने धीरे से व एक विशेष उद्देश्य से अपने चश्मे को ठीक किया। उसका तरीका संकेत कर रहा था कि क्या होने जा रहा था – यह पत्र वान्डा के पिता का है-यह बहुत महत्त्व का था। जैसे ही मिस मैसन ने उस संक्षिप्त पत्र को  पढ़ा तो प्रत्येक ने ध्यानपूर्वक सुना।प्रिय टीचर : मेरी वान्डा आपके विद्यालय में अब और नहीं आयेगी। जैक भी नहीं। अब हम एक बड़े शहर में जा रहे हैं। अब ‘पोलॅक’ कह कर कोई नहीं चिल्लायेगा। कोई नहीं पूछेगा कि यह हास्यपूर्ण नाम क्यों? बड़े शहर में बहुत से हास्यपूर्ण नाम होते हैं। भवदीय,

जैन पेट्रोन्स्की इस पत्र को पढ़ने के बाद एक गहरी शांति छा गई। मिस मैसन ने अपना चश्मा उतारा, उस पर फूंक मारी और उसको अपने मुलायम सफेद रूमाल से उसे पोंछा। फिर उसने उसको पुनः पहन लिया और कक्षा की  ओर देखा। जब वह बोली तब उसकी आवाज बहुत धीमी थी।

“मुझे पक्का विश्वास है कि कक्ष संख्या 13 के लड़कों व लड़कियों में से किसी ने भी सोद्देश्य व जानबूझकर किसी की भावनाओं को इसलिए ठेस नहीं पहुँचाई होगी क्योंकि उसका नाम बहुत लंबा व अपरिचित है। मैं यह मानती हूँ कि जो कुछ भी कहा गया था वह विचारशून्यता से (अर्थात् बिना सोचे-समझे) कहा गया था। मैं जानती हूँ कि आप सभी भी मेरी तरह ही सोचते हैं कि यह जो कुछ भी घटित हुआ है वह बहुत ही दुर्भाग्यपूर्ण है दुर्भाग्यपूर्ण और दुःखदायी, दोनों। और मैं चाहती हूँ कि आप सभी इस बारे में सोचें।”

प्रथम कालांश पढ़ाई का कालांश था। मैडी ने अपना पाठ तैयार करने का प्रयत्न किया, किंतु वह अपना ध्यान अपने कार्य पर केन्द्रित नहीं रख सकी। उसे अपने पेट के पेंदे में एक बहुत ही बेचैनी महसूस हो रही थी। सच में, उसने पेगि के वान्डा से यह पूछे जाने का आनंद नहीं लिया था कि उसकी अलमारी में कितनी पोशाकें थीं, किंतु वह कभी कुछ कह भी नहीं पाई थी। वह चुपचाप देखती रहती थी और यह भी इतना ही बुरा था जैसा कि पेगि ने किया था। बहुत बुरा । वह एक कायर थी। कम से कम पेगि यह नहीं मानती थी कि वे गिरी हुई हरकत कर रही थीं, किंतु वह, मैडी, यह सोचती थी कि वे गलत कर रहे थे। वह अपने आपको वान्डा के स्थान पर रख कर सोच सकती थी।

हे भगवान ! क्या कुछ ऐसा नहीं था जो वह (मैडी) कर सकती थी? काश ! वह वान्डा को बता पाए कि उसका आशय उसकी भावनाओं को ठेस पहुँचाना नहीं था। वह दूसरी ओर मुड़ी और नजर चुराकर पेगि की तरफ देखा, किंतु पेगि ने ऊपर नहीं देखा। वह कठोर पढ़ाई करती प्रतीत हुई। खैर, पेगि को बुरा लगा हो या नहीं, उसे, मैडी को, तो कुछ न कछ करना ही था। उसे वान्डा पेट्रोनस्की को खोजना था। शायद वे अभी तक दूर नहीं गए हों। शायद पेगि उसके साथ हाइट्स पर चढ़े, और वे वान्डा को बता पाएं कि उसने प्रतियोगिता जीत ली थी, कि वे सोचती थीं कि वह विवेकशील थी और वे 100 पोशाकें सुंदर थीं।

When school was………………………………….unhappy again. (Pages 75-76)
कठिन शब्दार्थ – dismissed (डिस्मिस्ट) = विसर्जित हुआ/बंद हुआ। pretended (प्रिटेन्ड्ड) = बनावटी/दिखावटी। casualness (कैशुअल्नैस) = लापरवाही । glowed (ग्लोड) = प्रफुल्लित। drizzly (ड्रिग्लि) = फुहार वाली/सीलनभरी। damp and dismal (डैम्प् ऐन्ड डिस्मल्) = निराशाजनक । gruffly (ग्रलि ) = रूखेपन से। foreigner (फॉरन(र)) = विदेशी। dumb (डम्) = बुद्ध। gee (जी) = आश्चर्य, प्रसन्नता आदि प्रकट करने के लिए प्रयुक्त शब्द। wisps (विस्प्स) = लच्छे/ झुरमुट। stuck up (स्टक् अप्) = ऊपर की ओर खड़े होना/उगे होना। pathway (पाथ्वे) = पगडंडी/रास्ता। kittens (किट्नुज) = बिल्ली के बच्चे। sparse (स्पास्) = विरल/छितरा हुआ। shabby (शैबि) = भद्दा । make amends (मेक् अमेन्ड्ज्) = कुछ अच्छा कर क्षमायाचना जताना । conclusion (कन्क्लू शन) = निष्कर्ष । picking on someone (पिकिङ् आन् सम्वन्) = किसी से बुरा व्यवहार करना।हिन्दी अनुवाद – जब अपराह्न में विद्यालय बंद हुआ, तो पेगि ने दिखावटी लापरवाही से कहा, “हे, आओ चलें और देखें कि वह लड़की कस्बा छोड़कर गई है या नहीं।” अतः पेगि का. भी समान विचार था। मैडी प्रफुल्लित हुई। पेग वास्तव में बिल्कुल ठीक थी (अर्थात् ठीक कह रही थी।
दोनों लड़कियाँ भवन से शीघ्र निकलीं, बॉगिन्ज हाइट्स की ओर जाने वाली गली में आईं, यह कस्बे का वह हिस्सा था जहाँ नवंबर की इस प्रकार की (खिली धूप वाली) अपराह्न में भी अप्रीतिकर, सीलनभरी व निराश कर देने वाली वायु चल रहा था

“खैर, कम से कम,” पेगि ने अनमनेपन से कहा, “मैंने निश्चय ही उसे विदेशी नहीं कहा व उसके नाम का मजाक नहीं उड़ाया। मैंने कभी सोचा भी नहीं था कि उसमें यह जानने की समझ थी कि हम किसी  भी रूप में उसकी मजाक उड़ा रहे थे। मैंने सोचा था कि वह बहुत बुद्धू थी और आश्चर्य की बात, वह कैसी चित्रकारी कर सकती है।”मैडी कुछ नहीं कह सकी, उसने यह आशा की कि वे बस वान्डा को खोज पाएं। वह उसे बताना चाहती थी कि वे क्षमा चाहती थीं कि उन्होंने उसके साथ बुरा व्यवहार किया था और यह कि समूचा विद्यालय सोचता था कि वह कितनी अनूठी थी, और यह कि कृपया, छोड़कर न जाए और प्रत्येक अच्छा व्यवहार करेगा। वह व पेगि उससे लड़ेंगे जो अच्छा व्यवहार नहीं करेंगे। .. दोनों लड़कियों ने शीघ्रता की। उन्होंने आशा की कि अंधेरा होने से पहले ही पहाड़ी के ऊपर पहुँच जायेंगे।

“मेरे विचार में यह वही जगह है जहाँ पेट्रोन्स्की परिवार रहता है,” मैडी ने एक छोटे श्वेत घर की ओर इशारा करते हुए कहा। पगडंडी के साथ यहाँ-वहाँ ऊपर की ओर उगे हुए पुरानी घास के झुरमुट बिल्ली के पतले बच्चों जैसे लगते थे। घर व इसका विरल लघु आंगन भद्दा किंतु साफ दिखाई दिया। इसने मैडी को वान्डा की एकमात्र पोशाक, उसकी फीकी नीले रंग की भद्दी किंतु साफ सूती पोशाक, की याद दिला दी।

घर के आस-पास जीवन का जरा-सा भी संकेत नहीं मिल रहा था। पेगि ने दरवाजे पर जोर से खट खट की, किंतु कोई उत्तर नहीं आया। वह और मैडी चलकर पीछे के आंगन में गईं और वहां खट-खट की। अभी भी कोई उत्तर नहीं आया। अब इसके बारे में कोई संदेह नहीं रह गया था। पेट्रोन्स्की परिवार जा चुका था। वे अब कैसे जता पायेंगी कि वे क्षमायाचक हैं? वे धीरे से मुड़ी और पहाड़ी के नीचे की ओर अपना रास्ता तय करने लगीं।

“खैर, कोई बात नहीं,” पेगि ने कहा, “वह अब जा चुकी है, अतः अब हम क्या कर सकते हैं? इसके अतिरिक्त, जब मैं उससे उसकी सभी पोशाकों के बारे में पूछ रही थी, तब वह शायद अपने मित्रों के लिए अच्छे विचार प्राप्त कर रही थी,’ अन्यथा, वह शायद इस प्रतियोगिता को नहीं जीत पाती।”
. मैडी ने (पेगि के) इस (उपर्युक्त) विचार को सावधानी से अपने दिमाग में बैठा लिया, क्योंकि यदि इस विचार में कुछ है (अर्थात् कुछ लाभ है) तो उसे (कभी खराब स्थिति आने पर) इतना बुरा महसूस न करना पड़े।

किन्तु उस रात्रि वह सो नहीं सकी। वह वान्डा के बारे में और उसकी फीकी नीली पोशाक के बारे में और उसके छोटे-से घर जिसमें वह रहती थी, के बारे में सोचती रही। और वह उन सौ पोशाकों की चमकदार तस्वीरों के बारे में भी सोचती रही-जो कक्षा में पंक्तिबद्ध थीं। अंत में मैडी बिस्तर पर बैठ गई और अपने माथे को जोर से अपने हाथों से दबाया और वास्तव में सोचने लगी। यह सर्वाधिक कठोर विचार थी जो उसने अभी तक की थी। एक लंबे, लंबे समय के बाद वह एक महत्त्वपूर्ण निर्णय पर पहुंची थी।
वह अब कभी चुपचाप खड़े रहकर नहीं देखेगी और यह कि वह कुछ नहीं कहेगी (अर्थात् कुछ न कुछ अवश्य कहेगी।)
यदि वह अब किसी व्यक्ति को किसी अन्य से बुरा व्यवहार करते पायेगी (वह भी इसलिए) क्योंकि वे दिखने में हास्यास्पद थे या क्योंकि उनके नाम विचित्र थे, तो वह बोल देगी (अर्थात् बुरे व्यवहार करने का विरोध करेगी)। चाहे इसका आशय पेगि की मित्रता खोना ही क्यों न हो। वान्डा के साथ चीजें ठीक करने का (अर्थात् संबंध सुधारने का) उसके पास कोई मार्ग नहीं था, किंतु अब आगे से वह कभी भी किसी को पुनः इतना नाखुश नहीं करेगी।

On. Saturday Maddie…………………….listened intently. (Pages 77-78)

कठिन शब्दार्थ-went by (वेन्ट बाइ) = गुजर गए। decorated (डेकरेट्ड) = सजाया। gifted little artist (गिफ्ड लिट्ल आटिस्ट्) = प्रतिभाशाली छोटी कलाकार। intently (इन्ट्ल ) = दृढ़ निश्चय से।

हिन्दी अनुवाद-शनिवार को मैडी ने अपराह्न का समय पेगि के साथ व्यतीत किया। वे वान्डा पेट्रोन्स्की को पत्र लिख रही थीं। यह केवल एक मित्रता वाला पत्र था जिसमें प्रतियोगिता का उल्लेख था और यह उल्लेख था कि वान्डा जीत चुकी थी। उन्होंने उसे बताया कि उसकी चित्रकारी कितनी सुंदर थी। और उन्होंने

जानना चाहा था कि क्या उसे वह स्थान पसंद आया जहाँ वह रह रही थी और क्या उसे अपनी नई शिक्षिका पसंद आई। उनका आशय था कि वे क्षमाप्रार्थी थीं, किंतु यह पत्र उनके लिए केवल एक मित्रवत् पत्र लिखना बनकर ही समाप्त हो गया, ठीक उस ही प्रकार का जैसा उन्होंने अपने किसी अच्छे मित्र को लिखा हो और उन्होंने इसे प्रेम रूपी बहुत सारे ‘Xs’ के साथ हस्ताक्षरित किया। उन्होंने इस पत्र को बॉगिन्ज हाइट्स पर भेजा, लिफाफे पर यह लिखकर कि ‘कृपया आगे भेजें।

दिन व्यतीत होते गए किंतु कोई जवाब नहीं आया, किंतु पत्र भी वापस नहीं आया, इसलिए हो सकता है वान्डा को यह प्राप्त हो गया था। शायद उसे इतनी अधिक ठेस लगी थी व वह इतने गुस्से में थी कि वह जवाब नहीं देने वाली थी।

आप उस पर आरोप नहीं लगा सकते थे। सप्ताह व्यतीत होते गए और वान्डा ने अभी भी जवाब नहीं दिया था। पेगि इस पूरे मामले को भूलने लगी थी, और मैडी को अब रात्रि को नींद आने लगी, वान्डा के बारे में उद्गार व्यक्त करके, उन लड़कियों की भारी भीड़ से उसका बचाव करके जो उसे (वान्डा को) यह कहकर छेड़ रही थीं कि ‘तुम्हारे पास कितनी पोशाकें हैं?’ और इससे पहले कि वान्डा अपने होंठ एक सख्त पंक्ति में समीप लाकर भींचती, जैसा कि वह उत्तर देने से पहले किया करती थी, मैडी (बीच में ही) चिल्ला पड़ती थी, ‘रुक जाओ!’ (अर्थात् वान्डा की हँसी उड़ाना बंद करो)।

तब प्रत्येक को वैसे ही शर्मिन्दगी उठानी पड़ती जैसे वह (मैडी) शर्मिन्दगी महसूस किया करती थी। – अब क्रिसमस का समय था और जमीन पर बर्फ थी। क्रिसमस की घंटियाँ व एक छोटा क्रिसमस ट्री कक्षाकक्ष को सजा रहे थे (अर्थात् शोभा बढ़ा रहे थे)। छुट्टियों से पूर्व के विद्यालय के अंतिम दिन शिक्षिका ने कक्षा को एक पत्र दिखाया जो उसे उस प्रात:काल ही प्राप्त हुआ था।

“आपको वान्डा पेट्रोन्स्की की याद है, वह प्रतिभाशाली छोटी कलाकार जिसने चित्रकला प्रतियोगिता जीती थी? देखो, उसने मुझे एक पत्र लिखा है और मैं यह जानकर खुश हूँ कि वह कहाँ रहती है, क्योंकि अब मैं उसे वह पदक भेज सकती हूँ। मैं उसका पत्र आपको पढ़कर सुनाना चाहती हूँ।”
कक्षा एक आकस्मिक दिलचस्पी के साथ सीधे बैठ गई और ध्यानपूर्वक सुनने लगी।

Dear Miss Mason,………………………………….all lined up. (Pages 78-79)

कठिन शब्दार्थ – equalise (ईक्वलाइज्) = की बराबरी करना। wreaths (रीद्ज) = मालाएँ। holly (हॉलि) = शूलपर्णी, चमकीले गहरे हरे नुकीले पत्तों वाला पौधा। grocery store (ग्रॉसॅरि स्टॉ(र)) = घरेलू सामान की दुकान। candy peppermint sticks (कैन्डि पेपमिन्ट स्टिक्स) = पुदीनायुक्त मिठाई की छड़ें। cornucopias (कोन्युकॉपिअज) = सजीले बर्तन। shiny (शाइनि) = चमकीले। transparent (ट्रैन्स्पै रन्ट्) = पारदर्शी। strung (स्ट्रन्ग) = डोरी से बंधे थे। smelled (स्मेल्ड्) = महक रही थी। reflected (रिफ्लेक्ट्ड ) = प्रतिबिम्बित कर रही थी। brilliancy (ब्रिलिअन्सि) = चमक। blurred (ब्ल(र)ड) = धुंधला। gazed (गेज्ड) = एकटक देखा। hastily (हेस्टलि) = शीघ्रता से। rubbed (रब्ड) = पोंछा। clattered up (क्लैट(र)ड अप्) = खड़खड़ करते हुए। blinked away (ब्लिफ्ट अवे) = आँखें झपक कर दूर करने का प्रयत्न करते हुए।

हिन्दी अनुवाद- प्रिय मिस मैसन, आप व कक्ष संख्या 13 कैसे हैं? कृपया उन लड़कियों को कह दीजिए कि वे उन एक सौ पोशाकों को रख सकती हैं, क्योंकि मेरे नए घर में मेरे पास एक सौ नई पोशाकें हैं, सभी मेरी अलमारी में पंक्तिबद्ध। मैं चाहूँगी कि लड़की पेगि उस हरी वाली पोशाक को ले जिसमें लाल झालर लगी है और उसकी मित्र मैडी वह नीली वाली (पोशाक) ले। क्रिसमस पर, मैं इस विद्यालय की कमी महसूस कर रही हूँ और मेरी नई शिक्षिका भी आपकी बराबरी नहीं कर सकती है। आपको व सभी को क्रिसमस की बधाई।

भवदीया, वान्डा पेट्रोन्स्की विद्यालय से घर वापसी के समय मैडी व पेगि ने अपने चित्र बहुत सावधानी से पकड़े रखे। सभी घर फूलमालाओं और खिड़कियां शूलपर्णी से सजी थीं। घरेलू सामान की दुकान के बाहर, सैकड़ों क्रिसमस ट्री

लटके थे और खिड़की में पुदीनायुक्त मिठाई की छड़ें और चमकीले पारदर्शी कागज से बने सजीले बर्तन डोरी से बंधे हए थे। वाय क्रिसमस की भांति महक रही थी और सभी जगह चमक रही रोशनी बर्फ पर भिन्न-भिन्न रंग प्रतिबिम्बित कर रही थी।
“बॉइ!” पेगि ने कहा, “यह प्रदर्शित करता है कि वह वास्तव में हमें पसंद करती थी। यह दिखाता है कि उसे हमारा पत्र मिल गया था और उसके यह कहने का तरीका है कि सब ठीक है और यह वही है (अर्थात् उसने हमें क्षमा कर दिया है)।”

“मैं ऐसी आशा करती हूँ,” मैडी ने निराशा से कहा। उसने निराश महसूस किया क्योंकि वह जानती थी कि वह उस छोटी, कम बोलने वाली पोलैन्ड की लड़की को पुनः नहीं मिल पायेगी और उनके बीच के रिश्तों को ठीक नहीं कर पायेगी।

वह घर गई और उसने शयन कक्ष में लगे गुलाबी फूलों वाले वॉलपेपर के फटे हुए स्थान पर उसके चित्र को पिन से लगा दिया। रंगों की चमक से वह गंदा-सा कक्ष भी जीवंत हो उठा। मैडी अपने बिस्तर पर बैठ गई और चित्र को ध्यान से देखने लगी। वह चुपचाप खड़ी देखती रहती थी और कुछ नहीं कहती थी (जब वान्डा के साथ बुरा बर्ताव होता था), किंतु, फिर भी, वान्डा ने उसके प्रति अच्छा व्यवहार रखा था।आँसुओं ने उसकी आँखों को धुंधला कर दिया था। और वह एक लंबे समय तक तस्वीर की ओर देखती रही थी। फिर शीघ्रता से उसने अपनी आँखों को पोंछा और इसका ध्यान से निरीक्षण किया। पोशाक के रंग इतने जीवंत थे कि उसने चित्र के मुख (चेहरे) व सिर पर मुश्किल से ही ध्यान दिया था (अर्थात् ध्यान ही नहीं दिया था) लेकिन यह तो उसके जैसी लग रही थी, मैडी! यह तो उसके अपने जैसा मुंह दिखाई पड़ रहा था। क्यों यह तो वास्तव में उसके अपने जैसी दिखाई दे रही थी! वान्डा ने वास्तव में यह उसके लिए ही बनाई थी। उत्तेजित होकर, वह पेगि के घर की ओर दौड़ पड़ी।
“पेग !” उसने कहा, “मुझे तुम्हारा चित्र देखने दो तो।” “बात क्या है?” पेगि ने पूछा, ज्योंही वे खड़खड़ करके चलते हुए उसके कक्ष के उस स्थान तक गई जहाँ वान्डा का चित्र बिस्तर पर उल्टा रखा हुआ था। मैडी ने इसे ध्यान से ऊपर उठाया।

“देखो!” उसने तुम्हारा चित्र बनाया। यह तुम हो!” वह भावावेश में चिल्लाई। और इस चित्र का सिर व मुख निश्चय ही पेगि जैसा दिखाई दे रहा था।
“मैंने क्या कहा था!” पेगि ने कहा, “वह हमें कैसे भी, वास्तव में पसंद करती थी।” “हाँ, वह अवश्य ही (पसन्द करती थी),” मैडी सहमत थी और उसने आँखें झपक कर आंसुओं को दूर करने का प्रयत्न किया जो हर उस बार आ जाते थे जब भी वह विद्यालय के अहाते में उस धूपदार स्थान पर अकेले खड़े होकर वान्डा के बारे में सोचती थी और लड़कियों के उस समूह की ओर भावशून्य होकर देखती थी जो उसके (वान्डा के) चले जाने के पश्चात्, व उसके यह कहने के पश्चात् कि, ‘निश्चय ही, एक सौ पोशाकें, सभी पंक्तिबद्ध, उस पर हँसती थीं।

RBSE Class 10 English The Hundred Dresses Part 2 Textbook Questions and Answers

Oral Comprehension Check (Page 71)

Question 1.
What did Mr. Petronski’s letter say ?
श्रीमान् पेट्रोनस्की के पत्र में क्या कहा गया था? .
Answer:
Mr. Petronski’s letter said that Wanda would not come to school any more and so wouldn’t Jack because they were moving to a big city. They would listen ‘Pollack’ no more. And no body would ask about their funny name.

श्रीमान् पेट्रोन्स्की के पत्र में कहा गया था कि वान्डा अब विद्यालय नहीं आ पायेगी और ऐसे ही जैक भी नहीं आयेगा क्योंकि वे एक बड़े शहर में (रहने) जा रहे थे। वे अब और ‘पोलॅक’ शब्द नहीं सुनेंगे। और कोई भी उनके हास्यपूर्ण नाम के बारे में नहीं पूछेगा।

Question 2.
Is Miss Mason angry with the class, or is she unhappy and upset ?
क्या मिस मैसन कक्षा से नाराज हैं, या क्या वह अप्रसन्न व दु:खी हैं?
Answer:
No, Miss Mason is not angry with the class. Yes, she is unhappy and upset. By Wanda’s father’s letter she knows about Wanda’s leaving of school. Other students made fun of Wanda’s name and poverty. It was unfortunate and sad. But it was not purposeful and deliberate.नहीं, मिस मैसन कक्षा से नाराज नहीं हैं । हाँ वह अप्रसन्न व दु:खी हैं । वान्डा के पिता के पत्र द्वारा वह वान्डा के विद्यालय छोड़ने के बारे में जान जाती हैं दूसरे विद्यार्थी वान्डा के नाम व गरीबी का मजाक उड़ाते थे। यह दुर्भाग्यपूर्ण व निराशापूर्ण था। लेकिन यह सोद्देश्य व जानबूझ कर नहीं किया गया था।

Question 3.
How did Maddie feel after listening to the note from Wanda’s father ?
वान्डा के पिता का पत्र सुनने के उपरांत मैडी ने कैसा महसूस किया?
Answer:
After listening to the note from Wanda’s father, Maddie couldn’t concentrate on her work. She had a very sick feeling in the bottom of her stomach. She was equally guilty in what Peggy had done. She was a coward. She couldn’t stop Peggy. She stood by her silently and that was just as bad as what Peggy had done.

वान्डा के पिता का पत्र सुनने के उपरांत, मैडी कार्य पर अपना ध्यान केन्द्रित नहीं कर सकी। उसे अपने पेट के पेंदे में एक बहुत ही बेचैनी महसूस हो रही थी जो कुछ पेगि ने किया था वह उसमें समान रूप से दोषी थी। वह एक कायर थी। वह पेगि को रोक नहीं सकी। वह चुपचाप उसके पास खड़ी रही और यह भी इतना ही बुरा था जैसा कि पेगि ने किया था।

Question 4.
What does Maddie want to do ?
मैडी क्या करना चाहती है?
Answer:
Maddie wants to find Wanda Petronski. She wants to climb the Heights with Peggy. She wants to tell Wanda that she had won the contest. And that she is smart and the hundred dresses are beautiful.मैडी, वान्डा पेट्रोन्स्की को खोजना चाहती है। वह पेगि के साथ हाइट्स पर चढ़ना चाहती है। वह, वान्डा को बताना चाहती है कि प्रतियोगिता उसने जीत ली है और यह कि वह प्रतिभाशाली है और वे एक सौ पोशाकें सुंदर हैं।

Page 76 – 77

Question 1.
What excuses does Peggy think up for her behaviour ? Why ?
पेगि ने अपने व्यवहार के लिए क्या बहाने सोचे ? क्यों?
Answer:
For her behaviour Peggy thinks up these excuses. She never calls Wanda a foreigner or makes fun of her name. Wanda gets ideas for drawing dresses. She is too dumb.Peggy thinks up such excuses to show that she isn’t mean and wrong.

अपने व्यवहार के लिए पेगि इन बहानों को खोजती है। वह वान्डा को कभी भी विदेशी नहीं कहती है या उसके नाम का मजाक नहीं उड़ाती है। वान्डा को पोशाकें बनाने के विचार प्राप्त होते हैं। वह निम्न बुद्धि वाली है। पेगि ऐसे बहानों को यह दिखाने के लिए खोजती है कि वह संकीर्ण सोच वाली व दोषी नहीं है।

Question 2.
What are Maddie’s thoughts as they go to Boggins Heights ?
मैडी के क्या विचार हैं जब वे बॉगिन्ज हाइट्स जाते हैं?
Answer:
Maddie wants to tell Wandą that they are sorry for their behaviour. She was wonderful. She requests not to move away and everybody will be nice; and that she and Peggy will fight anybody who is not nice.

मैडी वान्डा को यह बताना चाहती है कि वे अपने व्यवहार के लिए क्षमा चाहती हैं कि उन्होंने उसके साथ बुरा बर्ताव किया; कि वह प्रतिभाशाली थी; कि वे निवेदन करती हैं कि वह (कस्बा छोड़कर) न जाए; कि प्रत्येक अच्छा व्यवहार करेगा; और यह कि वह और पेगि किसी से भी लड़ेगी जो अच्छा बर्ताव नहीं करेंगे।

Question 3.
Why does Wanda’s house remind Maddie of Wanda’s blue dress ?
वान्डा का घर मैडी को वान्डा की नीली पोशाक की याद क्यों दिलाता है? .
Answer:
Wanda’s house reminds Maddie of Wanda’s blue dress because both look similar. Wanda’s house and its sparse little yard looked shabby but clean. So was Wanda’s faded blue dress, shabby but clean.

वान्डा का घर मैडी को वान्डा की नीली पोशाक का स्मरण कराता है क्योंकि ये दोनों ही समान दिखते हैं। वान्डा का घर व इसका छितराया हुआ/विरल लघु आंगन भद्दा किंतु स्वच्छ दिखाई दिया। इसी प्रकार वान्डा की फीकी नीली पोशाक भी भूददी किंतु स्वच्छ थी।

Question 4.
What does Maddie think hard about ? What important decision does she come to ?
मैडी किस विषय में गहनता से विचार करती है? वह किस महत्त्वपूर्ण निर्णय पर आती है?
Answer:
Maddie thinks hard about Wanda, her faded blue dress, her little house, and her glowing pictures of those hundred dresses lined up in the classroom. . She comes to an important decision of never going to stand by. She will speak up
against anybody picking on someone.

मैडी, वान्डा के विषय में, उसकी फीकी नीली पोशाक, उसके छोटे से घर, और उसकी उन सौ पोशाकों, जो कक्षा-कक्ष में पंक्तिबद्ध थीं, की चमकीली तस्वीरों के विषय में सोचती है। वह इस महत्त्वपूर्ण निर्णय पर आती है कि वह कभी चुपचाप खड़ी देखती नहीं रहेगी। वह उस किसी के विरुद्ध बोल देगी जो किसी पर छींटाकशी कर रहा हो।

Page 79

Question 1.
What did the girls write to Wanda ?
लड़कियों ने वान्डा को क्या लिखा?
Answer:
The girls wrote to Wanda that she had won the contest; that her drawings were pretty; whether she liked her new school and new teacher, and that they were sorry for their behaviour.

लड़कियों ने वान्डा को लिखा कि उसने प्रतियोगिता जीत ली थी; कि उसकी चित्रकारियाँ सुंदर थीं; क्या उसको उसका नया विद्यालय व उसकी नयी शिक्षिका पसंद आए; और कि वे अपने व्यवहार के लिए क्षमाप्रार्थी थीं।

Question 2.
Did they get a reply ? Who was more anxious for a reply, Peggy or Maddie ? How do you know ? ।
क्या उनको जवाब मिला? कौन जवाब के लिए अधिक उत्सुक थी, पेगि या मैडी? आप कैसे जानते हैं?
Answer:
No, they did not get a reply to their letter. Maddie was more anxious for a reply. We know it by her actions. She used to put herself to sleep at night making speeches about Wanda and defending her from great crowds of girls who were trying to tease her.

नहीं, उन्हें अपने पत्र का जवाब नहीं मिला। मैडी जवाब के लिए अधिक उत्सुक थी। हम इसे उसके कार्यों द्वारा,जानते हैं। वह वान्डा के बारे में उद्गार व्यक्त करके ही रात्रि को सोने जाया करती थी और उसे लड़कियों की भारी भीड़ से बचाती थी जो उसे (वान्डा को) छेड़ने का प्रयास कर रही होती थी।

Question 3.
How did the girls know that Wanda liked them even though they had teased her ?
लड़कियों को कैसे जानकारी हुई कि वान्डा उनको पसंद करती थी जबकि वे उसको तंग करती थीं?
Answer:
By Wanda’s loving gestures, the girls knew that she liked them even though they had teased her. She wanted Peggy to have the drawing of the green dress with the red trimming and Maddie to have the blue one. On careful examination they discovered that these were their own pictures.

वान्डा के प्रेमभाव वाले प्रदर्शन से लड़कियाँ जान गईं कि वह उन्हें पसंद करती थी जबकि उन्होंने उसको तंग किया था। वह चाहती थी कि पेगि लाल झालर वाली हरी पोशाक वाला चित्र ले तथा मैडी नीले वाला ले। सावधानीपूर्वक निरीक्षण पर उन्होंने पाया कि ये तो उनकी स्वयं की तस्वीरें थीं। .Thinking About The Text

Question 1.
Why do you think Wanda’s family moved to a different city? Do you think life there was going to be different for their family ?
आपके विचार में वान्डा का परिवार एक भिन्न शहर में क्यों गया? क्या आपके विचार में वहाँ उनके परिवार का जीवन भिन्न होने जा रहा था? .
Answer:
I think Wanda’s family moved to a different city because they were called ‘Pollack’ and ridiculed for long and unfamiliar names. Yes, I think so. People in a big city never make fun a long and unfamiliar name. They don’t have time for such trivial things.

मेरे विचार से वान्डा का परिवार एक भिन्न शहर में इसलिए गया क्योंकि उनको ‘पोलॅक’ कहा जाता था और लंबा व अपरिचित-से नाम के कारण मजाक उड़ाया जाता था। – हाँ, मैं ऐसा सोचता हूँ। एक बड़े शहर में लोग लंबे व अपरिचित नाम का मजाक नहीं उड़ाते। उनके पास ऐसी तुच्छ चीजों के लिए समय ही नहीं होता है।

Question 2.
Maddie thought her silence was as bad as Peggy’s teasing. Was she right?
मैडी ने विचार किया कि उसकी चुप्पी उतनी ही दोषी थी जितना पेगि का छेड़ना। क्या वह सही थी?
Answer:
Yes, Maddie was right in her thought that her silence was as bad as Peggy’s teasing. She never dissuaded Peggy doing so. She was a coward. She never put herself in Wanda’s shoes.

हाँ, मैडी अपने विचार में ठीक थी कि उसकी चुप्पी उतनी ही दोषी थी जितना पेगि का उसको छेड़ना। उसने पेगि को ऐसा करने से कभी नहीं रोका। वह एक कायर थी। उसने अपने को कभी भी वान्डा की जगह नहीं रखा।

Question 3.
Peggy says, “I never thought she had the sense to know we were making fun of her anyway. I thought she was too dumb. And gee, look how she can draw!” What led Peggy to believe that Wanda was dumb ? Did she change her opinion later ?
पेगि कहती है, “मैंने कभी नहीं सोचा था कि उसमें यह जानने की समझ थी कि हम उसका कैसे भी मजाक उड़ा रहे थे। मैंने सोचा था कि वह बुद्ध थी। और आश्चर्य है, देखो वह कैसे चित्र बना सकती है!” पेगि ने वान्डा को बुद्ध कैसे समझा? क्या बाद में उसे अपना विचार बदलना पड़ा?
Answer:
Wanda repeated her reply that she had a hundred dresses. She always wore a shabby but clean, faded blue cotton dress. This led Peggy to believe that Wanda was dumb. Yes, she changed her opinion later when she saw her beautiful drawings of a hundred dresses.

वान्डा ने अपना जवाब दोहराया कि उसके पास एक सौ पोशाकें थीं। वह हमेशा एक भद्दी किंतु स्वच्छ, फीकी नीली सूती पोशाक पहनती थी। इस बात ने पेगि को यह विश्वास कराया कि वान्डा बुद्ध थी। हाँ, बाद में उसने अपना विचार बदल लिया जब उसने एक सौ पोशाकों की सुंदर चित्रकारियाँ देखीं।

Question 4.
What important decision did Maddie make ? Why did she have to think hard to do so ?
मैडी ने क्या महत्त्वपूर्ण निर्णय लिया? उसे ऐसा करने के लिए गहन विचार क्यों करना पड़ा?
Answer:
Important decision Maddie made was of never going to stand by anybody picking on someone.
She had to think hard to do so because she held herself equally guilty in teasing Wanda. She was unable to have proper sleep and concentration on her work.

मैडी द्वारा लिया गया महत्त्वपूर्ण निर्णय यह था कि उस व्यक्ति का कभी साथ नहीं देना जो किसी अन्य पर छींटाकशी करे।
उसे ऐसा करने के लिए गहनता से विचार करना पड़ा क्योंकि उसने वान्डा को छेड़ने में स्वयं को समान रूप से दोषी माना। वह ठीक से नींद ले पाने व अपने कार्य पर ध्यान केन्द्रित कर पाने में असमर्थ थी।

Question 5.
Why do you think Wanda gave Maddie and Peggy the drawings of the dresses ? Why are they surprised ?
आपके विचार में वान्डा ने मैडी व पेगि को पोशाकों की चित्रकारियाँ क्यों दीं? वे आश्चर्यचकित क्यों थीं?
Answer:
I think Wanda gave Maddie and Peggy the drawings of the dresses because she liked them. She had no prejudice.
They are surprised because Wanda not only presented the drawings of their liking but also drew them in those.मेरे विचार में वान्डा ने मैडी व पेगि को पोशाकों की चित्रकारियाँ इसलिए दी क्योंकि वह उनको पसंद करती थी। उसके कोई पूर्वाग्रह नहीं था।
वे आश्चर्यचकित हैं क्योंकि वान्डा ने न केवल उनको उनकी पसंद की चित्रकारियाँ ही दी थीं बल्कि उनमें उनको ही चित्रित किया था।

Question 6.
Do you think Wanda really thought the girls were teasing her ? Why or Why not ?
आपके विचार में क्या वान्डा वास्तव में सोचती थी कि लड़कियाँ उसे छेड़ रही थीं? क्यों या कों नहीं?
Answer:
I think Wanda really thought the girls were teasing her because her father wrote to Miss Mason complaining about it. But she condoned the girls. Her letter on Christmas to Miss Mason substantiates it.

मेरे विचार से वान्डा ने वास्तव में सोचा था कि वे लड़कियाँ उसे चिढ़ा रही थीं क्योंकि उसके पिता ने इस बात की शिकायत करते हुए मिस मैसन को पत्र लिखा था। लेकिन उसने उन लड़कियों को माफ कर दिया था। क्रिसमस पर मिस मैसन को लिखा उसका पत्र इसे प्रमाणित करता है।

Thinking About Language

I. Here are thirty adjectives describing human qualities. Discuss them with your partner and put them in the two word-webs (given below) according to whether you think they show positive or negative qualities. You can consult a dictionary if you are not sure of the meanings of some of the words. You may also add to the list the positive or negative ‘pair’ of a given word.

यहाँ 30 विशेषण हैं जो मानवीय विशेषताओं का वर्णन करते हैं। इन पर अपने साथी के साथ विचार विमर्श करें और इनको दो शब्द-जालों में रखें (नीचे दिये जैसे) उसी अनुसार जैसे आपको ये सकारात्मक या नकारात्मक विशेषताएँ बतलाते हैं। यदि आप इनमें से कुछ के अर्थों से परिचित नहीं हैं तो शब्दकोश की सहायता ले सकते हैं । आप भी अपनी ओर से सकारात्मक या नकारात्मक ‘जोड़ा’ इनमें जोड़ सकते हैं।

kind, sarcastic, courteous, arrogant, insipid, timid, placid, cruel, haughty, proud, zealous, intrepid; sensitive, compassionate, introverted, stolid, cheerful, contented, thoughtless, vain, fridly, unforgiving, fashionable, generous, talented, lonely, determined, creative, miserable, complacent.
Answer:
Positive : Kind (अच्छा /भला),Courteous (शिष्ट), Placid (शांत), Intrepid (साहसी) Sensitive (कोमल हृदय), Compassionate (दयालु), Cheerful (प्रसन्न), Contented (संतुष्ट), Friendly (स्नेही), Fashionable (शौकीन), Generous (दयालु), Talented (प्रतिभाशाली), Determined (दृढ़ – निश्चयी), Creative (रचनात्मक), Complacent (आत्मसंतुष्ट), Zealous (उत्साही)।
Negative : Sarcastic (व्यंग्यात्मक), Arrogant (अक्खड़), Insipid (फीकापन), Timid (डरपोक), Cruel (क्रूर), Haughty (घमंडी), Proud (अहंकारी), Introverted (अंतर्मुखी), Stolid (भावशून्य), Thoughtless (लापरवाह), Vain (बेकार), Unforgiving (अक्षमाशील), Lonely (अकेला), Miserable (दुःखी)।

II. What adjectives can we use to describe Peggy, Wanda and Maddie ? You can choose adjectives from the list above. You can also add some of your own.

पेगि, वान्डा और मैडी का वर्णन करने के लिए हम कौनसे विशेषणों का प्रयोग कर सकते हैं? आप उपर्युक्त सूची में से विशेषणों का चुनाव कर सकते हैं। आप अपने स्वयं के कुछ जोड़ सकते हैं।
1. Peggy ……….
2. Wanda  …………….
3. Maddie………….
Answer:
(1) Peggy : Sarcastic, arrogant, intrepid, cheerful, proud, thoughtless, fashionable, haughty.
(2) Wanda : Kind, courteous, placid, sensitive, timid, insipid, compassionate, introverted, stolid, generous, talented, lonely, determined, creative, miserable, complacent.
(3) Maddie : Kind, courteous, timid, placid, sensitive, compassionate, introverted, generous, determined, miserable.

III.
1. Find the sentences in the story with these phrasal verbs :
(कहानी में उन वाक्यों को ढूंढ़िए जिनमें ये phrasal verbs प्रयुक्त हैं 🙂
Lined up, thought up, took off, stood by
Answer:
(i) Lined up – “Sure, a hundred of them all lined up.
(ii) Thought up – And she thought up the glowing picture those hundred dresses made-all lined up in the classroom.
(iii) Took off – Miss Mason took off her glasses, blew on them and wiped them on her soft white handkerchief.
(iv) Stood by – She had stood by silently and that was just as bad as what Peggy had done.2. Look up these phrasal verbs in a dictionary to find out if they can be used in some other way. (Look at the entries for line, think, take and stand in the dictionary.) Find out what other prepositions can go with these verbs. What does each of these phrasal verbs mean?
इन phrasal verbs को शब्दकोश में देखिए यह पता लगाने के लिए कि क्या ये किसी अन्य तरीके से भी प्रयुक्त हो सकती हैं। (शब्दकोश में line, think, take व stand वाली प्रविष्टियों को ध्यान से देखें।) जानकारी करें कि क्या अन्य prepositions भी इन क्रियाओं के साथ प्रयुक्त हो सकती हैं। इन प्रत्येक phrasal varbs का क्या अर्थ है?
Answer:


IV. Colours are used to describe feelings, moodes and emotions. Match the following colour expressions with a suggested paraphrase.संवेदनाओं, मनोदशाओं व संवेगों का वर्णन करने के लिए हम रंगों का प्रयोग करते हैं। निम्न ‘रंग अभिव्यक्तियों’ का सुझाए गए भावानुवाद से मिलान कीजिए।
(i) the Monday morning – feel embarrassed/angry/ashamed blues
(ii) go red in the face – feel very sick, as if about to vomit
(iii) look green – sadness or depression after a weekend of fun
(iv) the red carpet – the sign or permission to begin an action
(v) blue-blooded – a sign of surrender or acceptance of defeat; a wish to stop fighting
(vi) a green belt – in an unlawful act; while doing something wrong
(vii) a blackguard – a photographic print of building plans; a detailed plan or scheme
(viii) a grey area — land around a town or city where construction is prohibited by law
(ix) a white flag – an area of a subject or a situation where matters are not very clear
(x) a blueprint – a dishonest person with no sense of right or wrong
(xi) red-handed – a special welcome
(xii) the green light – of noble birth or from a royal family
Answer:
(i) the Monday morning blues – sadness or depression after a weekend of fun
(ii) go red in the face – feel embarrassed/angry/ashamed
(iii) look green  – feel very sick, as if about to vomit
(iv) the red carpet  – a special welcome
(v) blue-blooded – of noble birth or from a royal family
(vi) a green belt – land around a town or city where construction is prohibited by law.
(vii) a blackguard – a dishonest person with no sense of right or wrong.
(viii) a grey area – an area of a subject or a situation where matters are not very clear
(ix) a white flag – a sign of surrender or acceptance of defeat; a wish to stop fighting
(x) a blueprint – a photographic print of building plans; a detailed plan or scheme
(xi). red-handed – in an unlawful act, while doing something wrong
(xii) the green light  – the sign or permission to begin an action

Speaking[Note : Class Activity.]

Writing

Question 1.
Look again at the letter which Wanda’s father writes to Miss Mason, Wanda’s teacher. Mr Petronski is not quite aware how to write a formal letter in English. Can you rewrite it more appropriately ? Discuss the following with your partner before you do so. The format of a formal letter : How to begin the letter and how to end it; the language of the letter needs to be formal. (Avoid informal words like “holler” and fragments like. “No more ask why funny name.”) Write complete sentences.
Answer:
21 Suzane Street
Polish Road
Las Vegas
11 July 2014
American Grade School
Clinton Street
Las Vegas
Dear Teacher
Sub. : Information for Leaving School My daughter, Wanda Petronski, and Jake, the students of your school, are leaving this town and this school for ever. I regret to point out that they were teased by other students for having long, unfamiliar names, Polish origin, poor conditions of living. In this big city, we will not have such painful experience. Thanking you Yours truly Jan Petronski

Question 2.
Are you interested in drawing and painting ? Ritu Kumari, one of India’s best known dress designers, has no formal training in designing. She started by sketching ideas or her own dresses, and getting them stitched by a tailor. Ritu’s friends liked her dresses so much that they asked her to design clothes for them, and even paid her for it |
Imagine you are going to make a career out of your hobby. What sort of things will you need to learn ? Write a paragraph or two on this topic after consulting an expert or doing reference work on your chosen area.
Answer:
Dress Designing As a Career Designs of dresses always enthral youths, kids, ladies, and gentlemen. My hobby is dress designing. I am going to make a career out of my hobby. For this, I consulted an eminent fashion designer of a prestigious fashion designing institute. He explicated that I should have a fertile mind for ideas and an adept hand for drawings. I should have profound understanding for colour combinations. Fortunately, I have aptitude and skills for fashion designing. I went to Mumbai and had formal training also. And then, gradually, I established myself as a renowned fashion designer.

Question 3.
Rewrite a part of the story as if Wanda is telling us her own story.
Answer:
I, Wanda Petronski, and Jake joined an American school in a small town. I was poor. I had no friend. I lived in a little house in a poor locality. I always wore a faded blue dress. My class was in Room No.13. Peggy and Maddie were good friends. Peggy made fun of me by asking how many dresses I had and by my reply of having a hundred . dresses all lined up in my closet. Thus, I was a moving entertainment for them.

RBSE Class 10 English The Hundred Dresses Part 2 Important Questions and Answers

Question 1.
What was Maddie’s decision about picking on someone? किसी व्यक्ति से अनुचित व्यवहार करने के विषय में मैडि का क्या निर्णय था?
Answer:
Maddie is a sensitive girl, she doesn’t want to hurt others. Maddie’s decision is this that if she ever hears anyone picking on someone, she will object and speak up. She will also speak when anyone picks that they are funny looking or because their names are strange. She will not care about the result of her objection. Even if it means losing Peggy’s friendship. She has no way of making things right with Wanda. But from now on she would never make anybody else Cunhappy again.
मैडि एक संवेदनशील लड़की है। वह किसी दूसरे को चोट नहीं पहुँचाना चाहती है। मैडि का निर्णय यह है कि अगर वह कभी यह सुनती है कि किसी के साथ बुरा व्यवहार हो रहा है, वह विरोधी करेगी और बोलेगी। वह उस समय भी बोलेगी, कोई किसी के लिए यह कहा जाएगा कि वे दिखने में हास्यपूर्ण हैं या उनके नाम विचित्र हैं। वह उसके विरुद्ध होने वाली आपत्ति की परवाह भी नहीं करेगी। अगर इसका परिणाम पेगि की मित्रता खोना ही क्यों न हो। उसके पास वान्डा के साथ सब ठीक करने का कोई मार्ग नहीं था। लेकिन अब से वह किसी को भी दुबारा इतना नाखुश नहीं करेगी।
Question 2.
How can you say that Maddie is an emotional girl?
आप कैसे कह सकते हैं कि मैडि एक भावुक लड़की है?
Answer:
Maddie has thought over her own behaviour and words. After listening to the note from Wanda’s father, she goes to Wanda’s house to feel sorry. At night, she could not sleep properly. She had hardest thinking she had ever done. She with Peggy; writes a letter to Wanda expressing her regret. She tearfully gazes at the gift of Wanda. Excitedly, he runs over to see the Peggy’s dressing. All these things and actions show that she was very emotional. She thinks at the highest level. Thus, we can say that Maddie is emotional.
मैडि ने अपने स्वयं के व्यवहार और शब्दों पर विचार किया था। वान्डा के पिता के पत्र को सुनने के बाद वह वान्डा के घर माफी माँगने जाती है। रात्रि में वह ठीक से सो भी नहीं सकी थी। उसने इतनी गहराई से विचार किया था जितना अभी तक नहीं किया था। वह पेगि के साथ, वान्डा को दु:ख प्रकट करते हुए एक पत्र लिखती है। वह आँखों में आँसू भरकर वान्डा के उपहार की ओर देखती है। वह पेगि के चित्र को देखने के लिए उत्तेजनापूर्णता से दौड़ती है । यह सब बातें और कार्य यह प्रदर्शित करते हैं कि वह बहुत भावुक थी। वह उच्चतम स्तर पर सोचती है। अतः हम यह कह सकते हैं कि मैडि भावुक है।
Question 3.
Compare and contrast Wanda and Peggy.
वान्डा और पैगि की तुलना कीजिए।
Answer:
Wanda and Peggy have some similarities and dissimilarities. They both have differences at social, economical and their habits are also different. Wanda is a gifted artist. Peggy is also a good artist. Wanda comes to school on foot. Peggy also comes to school on foot. Wanda is a poor girl. Peggy is a rich girl. Wanda is a Polish-American girl. Peggy is an American girl. Wanda is a taciturn girl. Peggy is a talkative girl. Wanda is not popular in school. Peggy is popular in school.
वान्डा और पैगि में कुछ समानताएँ और भिन्नताएँ हैं। उन दोनों में सामाजिक, आर्थिक में भिन्नताएँ हैं और उनकी आदतें भी भिन्न हैं । वान्डा एक होनहार कलाकार है। पैगि भी एक अच्छी कलाकार है । वान्डा पैदल चलकर ही स्कूल आती है। पैगि भी पैदल ही चलकर स्कूल आती है। वान्डा एक गरीब लड़की है। पैगि एक अमीर लड़की है। वान्डा एक पोलिश-अमेरिकन लड़की है। पैगि एक अमेरिकन लड़की है। वान्डा एक गम्भीर लड़की है। पैगि एक बातूनी लड़की है। वान्डा विद्यालय में लोकप्रिय नहीं है। पैगि विद्यालय में लोकप्रिय है।
Question 4.
Compare and contrast Peggy and Maddie.
पैगि व मैडि की तुलना कीजिए। .
Answer:
There are differences and similarities in between Peggy and Maddie. They are close friends. They both study in the same school. They both wait for Wanda together to make fun of her. She never calls Wanda a foreigner or makes fun of her name.
Peggy is rich but Maddie is poor. Peggy is a good artist. Peggy makes beautiful pictures. Maddie doesnot have this quality. Peggy always finds faults among others but Maddie is moralist. Peggy always wants to dominate over others. She always tries to show whatever she has but Maddie is a timid and emotional girl.
पैगि और मैडि में बहुत सारी भिन्नताएँ और समानताएँ हैं। वे दोनों गहरी दोस्त हैं। वे दोनों एक ही विद्यालय में अध्ययन करती हैं। वे दोनों वान्डा का एक साथ इन्तजार करती हैं कि उसका वे मजाक बना सकें। वह वान्डा को विदेशी नहीं कहती हैं और न ही उसके नाम का मजाक बनाती हैं। पैगि धनवान है परन्तु मैडि गरीब है। पैगि एक अच्छी कलाकार है। पैगि सुन्दर तस्वीरें बनाती है। मैगि में यह गुण नहीं है। पैगि हमेशा दूसरों में गलतियाँ ढूँढ़ती है मगर मैडि नैतिकतावादी है। पैगि हमेशा दूसरों पर प्रभुत्व जमाना चाहती है। वह हमेशा वह सब दिखाने का प्रयास करती है जो उसके पास है मगर मैडि एक डरपोक और भावुक लड़की है।
Question 5.
Draw a character sketch of Miss Mason.
सुश्री मैसन का चरित्र चित्रण कीजिए। .
Answer:
Miss Mason has an important role in the school. She tries at her best to come close to every student and know his/her feelings and emotions. She has a sympathetic heart. After reading the letter sent by Wanda’s father, she becomes very cautious, she warns students as they have shown unfeeling behaviour towards Wanda. She calls the incident both unfortunate and sad. Miss Mason has moral an mental qualities. She tackles all the students in a very thoughtful manner. When she receives Wanda’s letter on Christmas she draws attention of the whole class and reads the letter aloud to the students. She sends girls medal to Wanda.
सुश्री मैसन की विद्यालय में बहुत महत्त्वपूर्ण भूमिका है। वह प्रत्येक छात्र के नजदीक आने का बहुत अधिक प्रयास करती है एवं उनकी भावनाओं और महसूस करने वाली बातों को जानती है। उसका हृदय सहानुभूतिपूर्ण है। वान्डा के पिता द्वारा भेजे गये पत्र को पढ़ने के उपरान्त वह बहुत सचेत हो जाती है, वह छात्रों को चेतावनी देती है कि उन्होंने वान्डा के प्रति भावरहित व्यवहार प्रदर्शित किया है। वह इस घटना को दुर्भाग्यपूर्ण और दुःखी बताती है । मिस मैसन में मानसिक एवं नैतिक गुण हैं। वह सभी छात्रों से विचारशील होकर बात करती है। जब उसे क्रिसमस पर वान्डा का पत्र मिलता है तो वह पूरी कक्षा का ध्यान आकर्षित कर उसे छात्रों को जोर से पढ़कर सुनाती है। वह छात्रा पदक वान्डा को भेज देती है।
Question 6.
How did Miss Mason’s manners indicate that something important was coming? :
मिस मैसन के तौर-तरीकों ने कैसे संकेत दिया कि कुछ महत्त्वपूर्ण सूचना दी जाने वाली थी?
Answer:
When Miss Mason got a letter from principal’s office, she read the letter many times. Then she clapped her hands and asked every student to go back to his/her seat. She then stood there a moment and the silence in the room grew tense and expectant. The teacher adjusted her glasses slowly and deliberately. The room was still and quiet. The looks at the class in a thoughtful manner. She asks them in her slow but important poice about their behaviour towards Wanda. Thus, Miss Mason’s all the above manners indicated that something important was coming.
जब मिस मैसन को प्रधानाचार्य के कार्यालय से पत्र मिला, उसने उस पत्र को बहुत बार पढ़ा। तब उसने अपने हाथों से ताली बजाई और प्रत्येक छात्र से उसकी सीट पर जाने के लिए कहा। फिर वह वहाँ पर कछ क्षण खडी हो गई तथा कक्षा कक्ष की शान्ति तनाव भरी व आशा भरी हो गई। टीचर ने अपना चश्मा धीरे से व जानबूझकर ठीक किया। कक्ष हलचल रहित व शान्त था। वह उनसे अपनी धीमी परन्तुं महत्त्वपूर्ण आवाज में वान्डा के प्रति उनके व्यवहार के बारे में पूछती है। इस प्रकार मिस मैसन के उपर्युक्त तौर-तरीकों ने कुछ ऐसा संकेत दे दिया था कि कुछ महत्त्वपूर्ण होने जा रहा था।
Question 7.
How was that Christmas special for school?
वह क्रिसमस विद्यालय के लिए विशेष कैसे था?
Answer:
That Christmas was special for school. The former student Wanda inspite of the unfeeling behaviour of her fellows, was in love with them all. The teacher, Miss Mason had received a letter on Christmas from Wanda Petronski. Wanda was a gifted and talented child. She won the drawing contest. She gifted all her drawings to her former school girls, even to Peggy and Maddie who made fun of her through dress-game. She remembers her old school, teacher and students. The teacher Miss Mason informed the class about the kindness and love of Wanda that she showed through her gifts of her own drawings. She also wrote a letter in this regard to them.
वह क्रिसमस विद्यालय के लिए विशेष था। तात्कालिक छात्रा वान्डा अपने सहयोगियों के अभावरहित व्यवहार के बावजूद भी उन सभी से प्यार करती थी। सुश्री मैसन जो कि उनकी शिक्षिका थी, उसे क्रिसमस पर वान्डा पेट्रोन्स्की से एक पत्र मिला था। वान्डा एक कुशल और प्रतिभाशाली बच्ची थी। उसने चित्रकला प्रतियोगिता जीती थी। उसने अपने सभी चित्र अपनी तात्कालिक विद्यालय की छात्राओं को दिए थे, पेगि और मैडि को भी दिए थे, जो कि पोशाकों के खेल द्वारा उसकी हँसी उड़ाती थीं। वह अपनी पुरानी स्कूल, शिक्षक एवं छात्राओं को याद करती है। शिक्षिका मिस मैसन कक्षा को उसकी दयालुता और प्रेम के बारे में बताती है जो उसने अपने स्वयं के बनाए हुए चित्रों को उपहार में देकर प्रदर्शित की थी। उसने इस सम्बन्ध में उनको एक पत्र भी लिखा था।
Question 8.
What changes were there in the room of Maddie? What brought all these changes?
मैडि के कक्ष में क्या परिवर्तन हुए थे? यह परिवर्तन किससे आए थे?
Answer:
Maddie was a poor girl. She lived in a shabby room. In this story her room is compared with her thoughts. Maddie’s heart is unfeeling heart. Wanda’s drawing is Wanda’s feeling of love and liking for Maddie. Wanda was a good and talented artist. She expressed her love through her pictures. The colours are Wanda’s emotions for Maddie. Brilliancy is Wanda’s expression of emotions of love and liking which illuminate Maddie’s heart. The brilliancy of the colours of Wanda’s drawings has brought the tremendous changes in room and heart as well of Maddie.
मैडि एक गरीब लडकी थी। वह एक जीर्ण-शीर्ण कक्ष में रहती थी। इस कहानी में उसके कमरे की उसके हृदय से तुलना की गई है। मैडि का हृदय भावनारहित हृदय है । वान्डा के चित्र वान्डा के मैडि के प्रति प्रेम और उसकी पसन्द को व्यक्त करता है। वान्डा एक कुशल और प्रतिभाशाली कलाकार थी। वह अपने प्रेम को अपने चित्रों के द्वारा प्रदर्शित करती है। वान्डा की भावनाओं के लिए रंग है। चमक के द्वारा प्रेम की भावनाओं और पसन्द को व्यक्त किया गया है जो मैडि के हृदय को चमक से भर देता है। वान्डा के चित्रों का चमक मैडि के कक्ष और हृदय में अद्भुत बदलाव लाती है।
Question 9.
What do you know about the Petronski’s house?
आप पेट्रोन्स्की परिवार के बारे में क्या जानते हैं?
Answer:
The Petronski had a little white house at Boggins Heights. Wisps of old grass stück up here and there along the pathway like thin kittens. The house and its sparse little yard looked shabby but clean. It reminded Maddie of Wanda’s one .dress, her faded blue cotton dress, shabby but clean. There was not a sign of life about the house. Later on the Petronski family left the place and moved to another place. This was told in a letter written by them to Wanda’s classmates.
पैट्रोन्स्की परिवार के पास बॉगिन्ज हाइट्स में एक सफेद छोटा घर था। पुरानी घास का झुण्ड में आसपास उगा था, जैसे कि बिल्ली के दुबले-पतले बच्चे हों। घर व उसका बिखरा हुआ छोटा आँगन भद्दा किन्तु साफ था। इसने मैडि को वान्डा की एक ड्रेस की याद दिलाई, उसकी उतरे रंग की सूती ड्रेस, जो भद्दी किन्तु साफ थी। घर के आसपास जीवन के चिह्न नजर नहीं आए थे। बाद में पैट्रोन्स्की परिवार उस स्थान को छोड़कर अन्य स्थान पर चला गया था। यह उनके द्वारा लिखे गए एक पत्र में लिखा गया था जिसे वान्डा के कक्षा के साथियों को लिखा था।
Question 10.
What was Maddie’s condition before an after studying the blue drawing intently?
नीले चित्र के ध्यानपूर्वक निरीक्षण से पूर्व व पश्चात् मैड़ि की क्या दशा थी?
Answer:
Wanda was a good and talented artist. Her drawings were very nice. Wanda made a blue drawing intently, she knew that it was her own self. Before studying the blue drawing intently, Maddie tearfully gazed at the picture for a long time. The colours in the dress were so vivid that she had scarcely noticed the face and head of the drawing. Wanda had really drawn this for her. Then she ran over to see the picture of Peggy.
वान्डा एक कुशल और प्रतिभाशाली कलाकार थी। उसके चित्र बहुत अच्छे थे। इस नीले चित्र को ध्यानपूर्वक देखने के बाद उसने जाना कि यह तो स्वयं ही थी। नीले चित्र को ध्यानपूर्वक निरीक्षण के पूर्व, मैडि ने चित्र की ओर लम्बे समय तक अश्रुपूर्ण होकर देखा। चित्र के रंग इतने जीवन्त थे कि उसने उसके चेहरे व सिर की ओर देखा ही नहीं। वान्डा ने यह उसके लिए ही बनाई थी। तब वह पैगि का चित्र देखने के लिए दौड़ पड़ी।
Comprehension PassagesPassage 1.

While the class was circling the room, the monitor from the principal’s office brought Miss Mason a note. Miss Mason read it several times and studied it thoughtfully for a while. Then she clapped her hands.“Attention, class. Everyone back to their seat.” When the shuffling of feet had stopped and the room was still and quiet,
Miss Mason said, “I have a letter from Wanda’s father that I want to read to you.”
Miss Mason stood there a moment and the silence in the room grew tense and expectant. The teacher adjusted her glasses slowly and deliberately.

Tick (✓) the correct answers :Question 1.
(i) Who brought the letter?
(a) Peon
(b) Teacher
(c) A student
(d) Monitor
Answer:

(d) Monitor

(ii) Who has written the letter?
(a) Peggy
(b) Maddie
(c) Wanda’s father
(d) Wanda.
Answer:

(c) Wanda’s father

Question 2.
(i) What did Miss Mason do with the letter?
(ii) How was the atmosphere in the class?
Answer:
(i) Miss Mason read the letter several times. She studied the letter thoughtfully for a while.
(ii) The atmosphere of the class was disturbing because there was shuffling of feet.

Question 3.
(i) Find out the word similar in meaning to – Spectacles.
(ii) Find out the word opposite in meaning to Quickly’.
Answer:
(i) Glasses.
(ii) SlowlyPassage 2.

Her manner indicated that what was coming-this letter from Wanda’s father-was a matter of great importance. Everybody listened closely as Miss Mason read the brief note.
Dear Teacher :
My Wanda will not come to your school any more. Jake also. Now we move. away to big city. No more holler ‘Pollack’. No more ask why funny name. Plentyi of funny names in the big city.
Yours truly,
Jan Petronski

Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) Who read the brief note
(a) Wanda
(b) Jan Petronski
(c) Miss Mason
(d) A student
Answer:
(c) Miss Mason(ii) Where did they move away?
(a) Another village
(b) Small village
(c) Big city
(d) Small city
Answer:
(c) Big city

Question 2.
(i). What did the other do when Miss Mason read the letter?
(ii) What name did they call them?
Answer:
(i) When Miss Mason read the letter everybody listened closely.
(ii) They call them ‘Pollock’

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which means — very near ……..
(ii) Find out the word from the passage opposite in meaning to — ‘large’.
Answer:
(i) Close
(ii) BriefPassage 3.

A deep silence met the reading of this letter. Miss Mason took off her glasses, blew on them and wiped them on her soft white handkerchief. Then she put them on again and looked at the class. When she spoke her voice was very low.
“I am sure that none of the boys and girls in Room Thirteen would purposely and deliberately hurt anyone’s feelings because his or her name happened to be a long, unfamiliar one. I prefer to think that what was said was said in thoughtlessness.
Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) With what Miss Mason wipe her glasses?
(a) White handkerchief
(b) Blue handkerchief
(c) Soft tissue paper
(d) With her sari.
Answer:
(a) White handkerchief(ii) What was the number of the room?
(a) Twelve
(b) Thirteen
(c) Fourteen
(d) Thirty.
Answer:
(b) Thirteen

Question 2.
(i) How did Miss Mason speak?
(ii) What was the cause of saying by name?
Answer:
(i) Miss Mason spoke in very low and important. She looked at the whole class at that time.
(ii) The cause of saying to them by name was their thoughtlessness.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage similar in meaning to remove …..
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘familiar’.
Answer:
(i) take off
(ii) unfamiliar

Passage 4.
I know that all of you feel the way I do, that this is a very unfortunate thing to have happened-unfortunate and sad, both. And I want you all to think about it.”
The first period was a study period. Maddie tried to prepare her lessons, but she could not put her mind on her work. She had a very sick feeling in the bottom of her stomach. True, she had not enjoyed listening to Peggy ask Wanda how many dresses she had in her closet, but she had said nothing. She had stood by silently, and that was just as bad as what Peggy had done. Worse. She was a coward.. “
Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) How was Maddie feeling in the first period?
(a) Very happy feeling
(b) Very sick feeling
(c) Very bad feeling
(d) Very unfortunate feeling
Answer:
(b) Very sick feeling(ii) What was Peggy and Wanda talking about?
(a) About their study
(b) About their dresses
(c) About other classmates
(d) About the weather
Answer:
(b) About their dresses

Question 2.
(i) What did Maddie try in her first period?
(ii) What did Maddie not enjoy?
Answer:
(i) Maddie tried to put her mind to prepare for her lesson in the first period.
(ii) Maddie did not enjoy the talking of Peggy and Wanda. They were … talking about their dresses.

Question 3.
(i). Find out from the passage the word similar in meaning to one who is not brave……..
(ii) Find out from the passage the word opposite in meaning to – ‘top’.
Answer:
(i) coward
(ii) bottom

Passage 5.

At least Peggy hadn’t considered they were being mean but she, Maddie, had thought they were doing wrong. She could put herself in Wanda’s shoes. Goodness! Wasn’t there anything she could do? If only she could tell Wanda she hadn’t meant to hurt her feelings. She turned around and stole a glance at Peggy, but Peggy did not look up. She seemed to be studying hard. Well, whether Peggy felt badly or not, she, Maddie, had to do something. She had to find Wanda Petronski. Maybe she had not yet moved away. Maybe Peggy would climb the Heights with her, and they would tell Wanda she had won the contest, that they thought she was smart and the hundred dresses were beautiful.

Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) Maddie put herself in Wanda’s shoes. This means
(a) She wore shoes of Wanda.
(b) She imagined herself in Wanda’s place.
(c) She does not have her own shoes.
(d) All the above.
Answer:
(b) She imagined herself in Wanda’s place.
(ii) How are the hundred dresses?
(a) Ugly and worn out
(b) Beautiful but worn out
(c) Beautiful but unfit
(d) Beautiful
Answer:
(d) BeautifulQuestion 2.
(i) What did she want to tell Wanda?
(ii) What had Peggy not consider?
Answer:
(i) She wanted to tell Wanda she had not meant to hurt her feelings.
(ii) Peggy had not considered that they were mean.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage opposite in meaning to ‘right’.
(ii) Find out the word from passage similar in meaning to think’.
Answer:

(i) wrong
(ii) consider.Passage 6.

When school was dismissed in the afternoon, Peggy said, with pretended casualness, “Hey, let’s go and see if that kid has left town or not.” So Peggy had had the same idea! Maddie glowed. Peg was really all right.
The two girls hurried out of the building, up the street toward Boggins Heights, the part of town that wore such a forbidding air on this kind of a November afternoon, drizzly, damp and dismal.
“Well, at least,” said Peggy gruffly, “I never did call her a foreigner or make fun of her name.

Tick (✓) the correct answers :

Question 1.
(i) When was the school dismissed?
(a) Morning
(b) Evening
(c) Noon
(d) Afternoon
Answer:
(d) Afternoon

(ii) What was the name of the part of town?
(a) Boggins Heights
(b) Wuthering Heights
(c) Mountain Heights
(d) Wonderful Heights
Answer:
(a) Boggins Heights

Question 2.
(i) How was the month of November afternoon?
(ii) What did Peggy say after the school?
Answer:
(i) The month of November afternoon was drizzly, damp and dismal.
(ii) Peggy said after the school to go and see the kid whether she had left the town.Question 3.
(i) Find out the word from the passage similar in meaning to – ‘wet’.
(ii) Find out the word from passage opposite in meaning to ‘different’.
Answer:
(i) Damp.
(ii) Same.

Passage 7.

I never thought she had the sense to know we were making fun of her anyway. I thought she was too dumb. And gee, look how she can draw!”
Maddie could say nothing. All she hoped was that they would find Wanda. She wanted to tell her that they were sorry they had picked on her, and how wonderful the whole school thought she was, and please, not to move away and everybody would be nice. She and Peggy would fight anybody who was not nice.
The two girls hurried on. They hoped to get to the top of the hill before dark.

Tick (✓) the correct answers :Question 1.
(i) What did the two girls hope?
(a) To meet their friend
(b) To get to the top of hill before dark
(c) To feel sorry
(d) To have a wonderful journey
Answer:
(b) To get to the top of hill before dark

(ii) They would fight with
(a) Their friend
(b) Who would not nice
(c) Fight everyone
(d) Their enemies
Answer:
(b) Who would not nice

Question 2.
(i) What was the hope of Maddie?
(ii) What did they feel sorry for?
Answer:
(i) Maddie hoped to find Wanda.
(ii) They felt sorry that they had picked on her.Question 3.
(i) Find out the word from the passage smilar in meaning to – one who …cannot speak’.
(ii) Find out the word from passage opposite in meaning to ‘light’.
Answer:
(i) Dumb
(ii) Dark

Passage 8.

“I think that’s where the Petronskis live,” said Maddie, pointing to a little white house. Wisps of old grass stuck up here and there along the pathway like thin kittens. The house and its sparse little yard looked shabby but clean. It reminded Maddie of Wanda’s one dress, her faded blue cotton dress, shabby but clean.
There was not a sign of life about the house. Peggy knocked firmly on the door, but there was no answer. She and Maddie went around to the back yard and knocked there. Still there was no answer.

Tick (✓) the correct answers :

Question 1.
(i) Where did Petronskis live?
(a) On a hill
(b) A little house
(c) A little white house
(d) In the town
Answer:

(c) A little white house
(ii) How was the dress of Wanda?
(a) Shabby and ugly
(b) Shabby and worn out
(c) Shabby but clean
(d) Shabby but old
Answer:
(c) Shabby but clean
Question 2.
(i) What did Maddie remind of Wanda?
(ii) What did Peggy do when they were before the house?
Answer:
(i) Maddie reminded of Wanda’s blue cotton dress.
(ii) When they were before the house Peggy knocked firmly on the door.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘wise open area’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘dirty’.

Answer:
(i) yard
(ii) cleanPassage 9.

There was no doubt about it. The Petronskis were gone. How could they ever make amends?
They turned slowly and made their way back down the hill.
“Well, anyway,” said Peggy, “she’s gone now, so what can we do? Besides, when I was asking her about all her dresses, she probably was getting good ideas for her drawings. She might not even have won the contest, otherwise.”
Maddie turned this idea carefully over in her head, for if there were anything in it she would not have to feel so badly.
Tick (✓) the correct answers :Question 1.
(i) There way to return home was
(a) From the back part of the hill
(b) From down the hill
(c) Beyond the hill
(d) None of the above
Answer:
(b) From down the hill

(ii) What did Peggy ask her?
(a) about all her dresses
(b) about her future plans
(c) about her day
(d) about school homework
Answer:
(a) about all her dresses

Question 2.
(i) What was there no doubt about?
(ii) What idea Maddie turned over in her head?
Answer:
(i) There was no doubt that Petronskis were gone.
(ii) Middie had turned over the idea to feel sorry to Wanda.

Question 3.
(i) Find out the word similar in meaning to – “perhaps’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘careless’.
Answer:
(i) probably
(ii) carefullyPassage 10.

But that night she could not get to sleep. She thought about Wanda and her faded blue dress and the little house she had lived in. And she thought of the glowing picture those hundred dresses made all lined up in the classroom. At last Maddie sat up in bed and pressed her forehead tight in her hands and really thought. This was the hardest thinking she had ever done. After a long, long time, she reached an important conclusion. She was never going to stand by and say nothing again.
Tick (✓) the correct answers :Question 1.
(i) What did Maddie press?
(a) Button
(b) Bell
(c) Her hand
(d) Her head
Answer:

(d) Her head

(ii) How was Wanda’s dress?
(a) Red dress
(b) Blue dress
(c) Green dress
(d) Grey dress
Answer:

(b) Blue dress

Question 2.
(i) What did she think about the dress?
(ii) What was the conclusion drawn by Maddie?
Answer:

(i) She thought about the dresses that all are lined up in the classroom.
(ii) Maddie concluded that she would never stand by and day anything again.
Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘shining’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘always’.
Answer:
(i) Glowing
(ii) Never
Passage 11.
If she ever heard anybody picking on someone because they were funny looking or because they had strange names, she’d speak up. Even if it meant losing Peggy’s friendship. She had no way of making things right with Wanda, but from now on she would never make anybody else that unhappy again. On Saturday Maddie spent the afternoon with Peggy. They were writing a letter to Wanda Petronski. It was just a friendly letter telling about the contest and telling Wanda she had won. They told her how pretty her drawings were.

Tick (✓) the correct answers :

Question 1.
(i) What did Maddie do on Saturday afternoon?
(a) They were talking to Wanda Petronski
(b) They were writing a letter to Wanda Petronski.
(c) They were reading books with Wanda Petronski.
(d) They were playing with Wanda Petronski.
Answer:
(b) They were writing a letter to Wanda Petronski.

(ii) What information given in the letter of Maddie.
(a) To inform her that she had won the contest.
(b) To inform her that she had left her books in school.
(c) To inform her that she had allotted homework.
(d) None of the above.
Answer:
(a) To inform her that she had won the contest.

Question 2.
(i) What would she speak up about?
(ii) What did she write about her drawings?
Answer:
(i) If anyone picks on someone or calling them strange name, she would speak up.
(ii) She wrote that her drawings were beautiful.

Question 3.
(i) Find out the word similar in meaning from the passage beautiful’.
(ii) Find out the word opposite in meaning from the passage-happy’.
Answer:
(i) pretty
(ii) unhappy.
Passage 12.And they asked her if she liked where she was living and if she liked her new teacher. They had meant to say they were sorry, but it ended up with their just writing a friendly letter, the kind they would have written to any good friend, and they signed it with lots of X’s for love. They mailed the letter to Boggins Heights, writing ‘Please Forward’ on the envelope.
Days passed and there was no answer, but the letter did not come back, so maybe Wanda had received it. Perhaps she was so hurt and angry she was not going to answer. You could not blame her.

Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) Where did the mail the letter?
(a) Hoggins Power
(b) Boggins Heights
(c) Pollock
(d) Petronski
Answer:

(b) Boggins Heights

(ii) How did they sign the letter?
(a) Written name at the end
(b) Lots of X’s for love
(c) No signature at the end
(d) All the above
Answer:

(b) Lots of X’s for love

Question 2.
(i) What did she write on the envelope?
(ii) What about the letter? Whether it reached or not?
Answer:

(i) She wrote on the envelope “Please Forward”.
(ii) The letter did not come back. There was no answer. The letter did not come back, so may be Wanda received it.Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘post’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘backward’.
Answer:
(i) Mail
(ii) Forward

Passage 13.
Weeks went by and still Wanda did not answer. Peggy had begun to forget the whole business, and Maddie put herself to sleep at night making speeches about Wanda, defending her from great crowds of girls who were trying to tease her with, “How many dresses have you got?” And before Wanda could press her lips together in a tight line, the way she did before answering, Maddie would cry out, “Stop!” Then everybody would feel ashamed the way she used to feel.Question 1.
(i) What was the great crowds of girls doing?
(a) Trying to meet Wanda
(b) Trying to praise Wanda
(c) Trying to tease Wanda
(d) Trying to dack Wanda
Answer:
(c) Trying to tease Wanda

(ii) What did Maddie say in a loud voice?
(a) Play
(b) Stop
(c) Sleep
(d) All the above
Answer:
(b) Stop

Question 2.
(i) What did Maddie do at night?
(ii) How much time has passed since Wanda answered?
Answer:
(i) Maddie was making speeches about Wanda at night.
(ii) Many weeks passed since Wanda answered.Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘save’.
(ii) Find out the word’ from the passage which is opposite in meaning to remember’.
Answer:
(i) defend
(ii) forget

Passage 14.

Now it was Christmas time and there was snow on the ground. Christmas bells and a small tree decorated the classroom. On the last day of school before the holidays, the teacher showed the class a letter she had received that morning.
“You remember Wanda Petronski, the gifted little artist who won the drawing contest? Well, she has written me, and I am glad to know where she lives, because now I can send her medal. I want to read her letter to you.” The class sat up with a sudden interest and listened intently.

Tick (✓) the correct answers :

Question 1.
(i) What was there on the grand?
(a) Water
(b) Cold
(c) Snow
(d) Pebbles
Answer:
(c) Snow

(ii) What did the teacher show to the class?
(a) Book
(b) Letter
(c) Pen
(d) Chalk
Answer:
(b) Letter

Question 2.
(i) What quality of Wanda Petronski did the teacher mention?
(ii) What did Wanda Petronski send to the teacher?
Answer:
(i) The teacher told that Wanda Petronski was a talented artist. She won the drawing contest.
(ii) Wanda Petronski send a letter to the teacher.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to the time of vacation’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘competition’.
Answer:
(i) holidays
(ii) contest

Passage 15.

Dear Miss Mason,
How are you and Room Thirteen? Please tell the girls they can keep those hundred dresses, because in my new house I have a hundred new ones, all lined up in my closet. I’d like that girl Peggy to have the drawing of the green dress with the red trimming, and her friend. Maddie to have the blue one. For Christmas, I miss that school and my new teacher does not equalise with you. Merry Christmas to you and everybody.

Yours truly,
Wanda Petronski
On the way home from school Maddie and Peggy held their drawings very carefully. All the houses had wreaths and holly in the windows.
Tick (✓) the correct answers :
Question 1.
(i) What is the number of the room mentioned in this letter?
(a) Fifteen
(b) Twelve
(c) Thirteen
(d) Fourteen
Answer:
(c) Thirteen(ii) How many dresses are lined up in the closet?
(a) 101
(b) 100
(c) 1000
(d) 1001
Answer:
(b) 100

Question 2.
(i) What did they hold in their hands on their way home from school?
(ii) What did Wanda like for Peggy to have?
Answer:
(i) On their way back from school they held the drawings carefully.
(ii) Wanda liked that she can have the drawing of the green dress with the red trimming.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage similar in meaning to – “picture made by hand’.
(ii) Find out the word from the passage opposite in meaning to – ‘old’.
Answer:
(i) Drawing
(ii) New

Passage 16.
“I hope so,” said Maddie sadly. She felt sad because she knew she would never see the little tight-lipped Polish girl again and couldn’t ever really make things right between them.
She went home and she pinned her drawing over a torn place in the pink flowered wallpaper in the bedroom. The shabby room came alive from the brilliancy of the colours. Maddie sat down on her bed and looked at the drawing. She had stood by and said nothing, but Wanda had been nice to her, anyway.
Tick (✓) the correct answers :Question 1.
(i) Where did she pin the drawing?
(a) On her study table.
(b) Over a torn place on wallpaper
(c) In her drawing sheet book
(d) She threw in the dustbin.
Answer:
(b) Over a torn place on wallpaper

(ii) What girl Maddie would not see again?
(a) English girl
(b) Polish girl
(c) Canadian girl
(d) German girl
Answer:
(b) Polish girl

Question 2.
(i) How was her shabby room after pinning the drawing?
(ii) What did Maddie do when she sat down on her bed?
Answer:
(i) Her shabby room cames alive after pinning the drawing.
(ii) When Maddie sat down on the bed she looked at the drawing.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to – ‘good’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to –  ‘clean’.
Answer:
(i) nice
(ii) shabbyPassage 17.

Tears blurred her eyes and she gazed for a long time at the picture. Then hastily she rubbed her eyes and studied it intently. The colours in the dress were so vivid that she had scarcely noticed the face and head of the drawing. But it looked like her, Maddie! It really looked like her own mouth. Why it really looked like her own self! Wanda had really drawn this for her. Excitedly, she ran over to Peggy’s.
“Peg!” she said, “let me see your picture.”
“What’s the matter?” asked Peggy, as they clattered up to her room where Wanda’s drawing was lying face down on the bed. Maddie carefully raised it.

Question 1.
(i) How were the colours in the dress?
(a) Faded
(b) Vivid
(c) Dark
(d) Light
Answer:
(b) Vivid(ii) She gazed at
(a) Her friend Peggy
(b) Her teacher. Miss Mason
(c) Her English text book
(d) At the picture
Answer:
(d) At the picture

Question 2.
(i) What did she scarcely notice?
(ii) How was the drawing lying on the bed?
Answer:
(i) She scarcely noticed the face and head of the drawing.
(ii) The drawing was lying face down on the bed.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘quickly’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to, ‘carelessly’.
Answer:
(i) hastily
(ii) carefully

Passage 18.

“Look! She drew you. That’s you!” she exclaimed. And the head and face of this picture did look like Peggy.
“What did I say!” said Peggy, “She must have really liked us, anyway.”
“Yes, she must have,” agreed Maddie, and she blinked away the tears that came every time she thought of Wanda standing alone in that sunny spot in the school yard; looking stolidly over at the group of laughing girls after she had walked off, after she had said, “Sure, a hundred of them, all lined up.”

Tick (✓) the correct answers :

Question 1.
(i) How did the head and face of the picture look like?
(a) Like Peggy
(b) Like Maddie
(c) Like an animal
(d) None of the above
Answer:
(a) Like Peggy

(ii) With whom did she think of?
(a) Wanda
(b) Peggy
(c) Maddie
(d) Miss Mason and the girls
Answer:
(a) WandaQuestion 2.
(i) Where was the girl standing?
(ii) What did Peggy say after looking at the picture?
Answer:
(i) The girl was standing in a sunny spot I the school yard.
(ii) Peggy said that she must have really liked them.

Question 3.
(i) Find out the word from the passage which is similar in meaning to ‘large open space’.
(ii) Find out the word from the passage which is opposite in meaning to ‘sitting’.
Answer:
(i) Yard
(ii) Standing Glimpses of India

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *