UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 Tom Sawyer (Mark Twain)
UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 Tom Sawyer (Mark Twain)
UP Board Solutions for Class 10 English Prose Chapter 1 Tom Sawyer (Mark Twain)
COMPREHENSION QUESTIONS ON PARAGRAPHS
Read the following passage and answer the questions on it:
(निम्नलिखित गद्यांश को पढ़िए और उस पर आधारित प्रश्नों के उत्तर लिखिए 🙂
(1) The old lady………………Tom hard.
Questions :
1. Why did the old lady turn round quickly?
(बूढ़ी औरत तेजी से क्यों मुड़ी?)
2. Whom does the word ‘you’ stand for in this passage?
(इस गद्यांश में ‘you’ शब्द किसके लिए प्रयोग किया गया है?)
3. Why did Aunt Polly raise her stick high?
(मौसी पॉली ने अपनी छड़ी ऊपर क्यों उठायी ?)
Answers :
1. The old lady turned round quickly because she had heard a sound behind her.
(बूढ़ी औरत इसलिए तेजी से मुड़ी क्योंकि उसने अपने पीछे से एक आवाज सुनी थी।)
2. In this passage the word ‘you’ stands for Tom.
(इस गद्यांश में ‘you’ शब्द टॉम के लिए प्रयोग किया गया है।)
3. Aunt Polly raised her stick high to strike Tom.
(मौसी पॉली ने टॉम को पीटने के लिए अपनी छड़ी ऊपर उठायी।)
(2) Aunt Polly was angry………… will punish him.”
Questions :
1. Why was Aunt Polly angry with Tom ?
(मौसी पॉली टॉम से नाराज क्यों थी ? )
2. Why did Aunt Polly love Tom ?
(मौसी पॉली टॉम को प्यार क्यों करती थी ?)
3. Why did Aunt Polly want to punish Tom on a holiday?
(मौसी पॉली टॉम को छुट्टी के दिन क्यों दण्डित करना चाहती थी ?)
4. How did she plan to punish Tom ?
(उसने टॉम को कैसे दण्डित करने की योजना बनाई? )
5. Why was Aunt Polly kind and strict with Tom ?
(मौसी पॉली टॉम के प्रति दयालु और कठोर कैसे थी ? )
Answers :
1. Aunt Polly was angry with Tom because he had made her fool and run away.
(मौसी पॉली नाराज थी, क्योंकि टॉम ने उसे मूर्ख बनाया था और भाग गया था।)
2. Aunt Polly loved Tom because he was her dead sister’s son.
(मौसी पॉली टॉम को इसलिए प्यार करती थी, क्योंकि वह उसकी स्वर्गवासी बहन का पुत्र था।)
3. Aunt polly wanted to punish Tom on a holiday, because holiday is for enjoyment. But Tom will have to work. Thus he may repent on his mistake. He may improve himself.
(मौसी पॉली टॉम को छुट्टी के दिन इसलिए दण्डित करना चाहती थी; क्योंकि छुट्टी का दिन आनन्द मनाने के लिए होता है। किन्तु टॉम को काम करना पड़ेगा। इस प्रकार वह अपनी भूल पर दुःखी हो सकता है। वह स्वयं को सुधार सकता है।)
4. She planned to punish Tom by making him work on holiday.
(उसने छुट्टी के दिन टॉम से काम करवाकर उसे दण्डित करने की योजना बनाई।)
5. Aunt Polly was kind with Tom because his mother had died. She was strict with him otherwise he would grow lazy and wicked.
(मौसी पॉली टॉम के प्रति दयालु इसलिए थी क्योंकि उसकी माँ मर गई थी । वह उसके प्रति कठोर इसलिए थी अन्यथा वह निकम्मा और दुष्ट हो जाएगा।)
(3) Tom came sadly …………….. sighed heavily.
Questions :
1. How did Tom look at the fence and why?
(टॉम ने चहारदीवारी की ओर कैसे देखा और क्यों ? )
2. Why did Tom draw the brush slowly ?
(टॉम ने ब्रश को धीरे-धीरे क्यों चलाया ? )
3. Why did Tom sigh heavily?
(टॉम ने गहरी साँस क्यों ली ? )
4. What did he hold in his hands ?
( उसके हाथों में क्या था ? )
5. What did he have in his bucket ?
(उसकी बाल्टी में क्या था ? )
6. Why did Tom sit down and sigh heavily?
(टॉम क्यों बैठ गया और उसने गहरी साँस क्यों ली ? )
Answers :
1. Tom looked at the fence sadly because his aunt was making him whitewash the fence.
(टॉम ने चहारदीवारी की ओर दुःखी होकर देखा, क्योंकि उसकी मौसी उससे चहारदीवारी पर सफेदी करवा रही थी । )
2. Tom drew the brush slowly because he was not willing to do it.
(टॉम ने ब्रश को धीरे-धीरे इसलिए चलाया क्योंकि वह ऐसा करना नहीं चाहता था। )
3. Tom sighed heavily because it looked too difficult and dull work for him.
(टॉम ने इसलिए गहरी साँस ली क्योंकि उसे यह कार्य कठिन और नीरस लगा।)
4. He held a long brush and a bucket in his hands.
( उसके हाथों में एक लम्बा ब्रश और एक बाल्टी थी । )
5. He had whitewash in his bucket.
(उसकी बाल्टी में सफेदी थी। )
6. Tom thought that the fence was very long and high. To whitewash it was a very difficult task. So he sat down and sighed heavily.
(टॉम ने सोचा कि चहारदीवारी बहुत लम्बी और ऊँची है। इस पर सफेदी करना बहुत मुश्किल काम है। इसलिए वह दु:खी होकर बैठ गया और गहरी साँस ली। )
(4) Slowly and unwillingly ……………. whitewash on it.
Questions :
1. Who was Ben?
(बेन कौन था ? )
2. What was Tom doing while Ben was whitewashing the fence?
( जब बेन चहारदीवारी पर सफेदी कर रहा था तब टॉम क्या कर रहा था ? )
3. Why did Tom give the brush slowly and unwillingly?
(टॉम ने ब्रश धीरे से और बेमन से क्यों दिया?)
4. What were the things that Tom got from his friends?
( वे कौन-सी वस्तुएँ थीं, जो टॉम को अपने मित्रों से प्राप्त हुईं ? )
5. How did Tom have an easy time?
(टॉम का समय आसानी से कैसे गुजरा ? )
Answers:
1. Ben was a companion of Tom Sawyer.
( बेन टॉम सायर का साथी था। )
2. Tom was watching Ben and eating his apple while Ben was whitewashing the fence.
( जब बेन चहारदीवारी पर सफेदी कर रहा था तब टॉम उसे देख रहा था और उसका सेब खा रहा था।)
3. Tom wanted to show that he was leaving an interesting job for Ben. So he gave him the brush slowly and unwillingly.
(टॉम यह दिखाना चाहता था कि वह बेन के लिए एक रोचक कार्य छोड़ रहा है। इसलिए उसने ब्रश को धीरे से और संकोच के साथ दिया। )
4. Tom got from his friends twelve marbles, a tin soldier, a key, a dog’s collar, handle of a knife and four pieces of orange.
(टॉम को अपने मित्रों से बारह कंचे, टिन का एक सिपाही, एक चाबी, कुत्ते के गले का एक पट्टा चाकू की एक मुठिया तथा सन्तरे की चार फाँकें मिली। )
5. Tom had an easy time because he did no work yet the wall had three coats of whitewash.
(टॉम का समय आसानी से गुजरा क्योंकि उसने कोई कार्य नहीं किया, फिर भी दीवार पर सफेदी की तीन परतें हो गयीं।)
(5) Aunt Polly was ……………… Tom either.
Questions:
1. Why was Aunt Polly fond of medicines?
(मौसी पॉली दवाइयों की शौकीन क्यों थी ?)
2. What two types of treatments did Aunt Polly adopt?
(मौसी पॉली ने कौन-से दो प्रकार के इलाज अपनाये ? )
3. What was Aunt Polly’s newest idea? How did she treat Tom?
(मौसी पॉली का नवीनतम विचार क्या था? उन्होंने टॉम का इलाज किस प्रकार किया? )
4. Why did Aunt Polly give Tom treatments herself instead of calling a doctor?
( डॉक्टर को बुलाने के स्थान पर मौसी पॉली ने टॉम का इलाज स्वयं ही क्यों किया?)
5. What was the condition of Tom after Aunt Polly’s bath treatment?
(मौसी पॉली के स्नान चिकित्सा के बाद टॉम की हालत कैसी थी ? )
Answers:
1. Aunt Polly was fond of medicines because she had many books on this subject to read.
(मौसी पॉली दवाइयों की शौकीन थी क्योंकि उनके पास इस विषय पर बहुत सी पुस्तकें पढ़ने के लिए थीं ।)
2. Aunt Polly adopted two types of treatments: (i) The treatment with ice-cold water and (ii) the treatment with hot water.
(मौसी पॉली ने दो प्रकार के इलाज अपनाये – (i) बर्फ जैसे ठण्डे पानी से और (ii) गर्म पानी से।)
3. Aunt Polly’s newest idea was that when a boy was ill, he must bathe in cold water everyday. She threw ice-cold water on Tom. After that she wrapped him in a wet sheet and made him lie in bed.
(मौसी पॉली का नवीनतम विचार था कि यदि कोई लड़का बीमार हो, तो उसे प्रतिदिन ठण्डे पानी में नहाना चाहिए। उन्होंने टॉम के ऊपर ठण्डा पानी डाला। उसके पश्चात् उसे एक गीली चादर में लपेटा और बिस्तर पर लिटा दिया।)
4. Aunt Polly had good knowledge of illness and its treatment. So she herself gave Tom treatment.
(मौसी पॉली को बीमारी और उसके इलाज का अच्छा ज्ञान था। अतः उसने स्वयं ही टॉम का इलाज किया।)
5. After Aunt Polly’s bath treatment the conditon of Tom got worse.
(मौसी पॉली के स्नान इलाज के बाद टॉम की दशा पहले से खराब हो गयी।)
(6) “What’s the ………………. feel better.
Questions:
1. What was the truth that Aunt Polly guessed?
(वह कौन-सी सच्चाई थी जिसका मौसी पॉली ने अनुमान लगा लिया ? )
2. How did Aunt Polly guess the truth?
(मौसी पॉली ने सच्चाई का अनुमान कैसे लगाया ? )
3. Why did Aunt Polly advise Tom not to take the medicine any more ?
(मौसी पॉली ने टॉम को यह सलाह क्यों दी कि वह अब उस दवा को न ले? )
Answers:
1. Aunt Polly guessed that Tom had given medicine to the cat.
(मौसी पॉली ने अनुमान लगा लिया कि टॉम ने बिल्ली को दवा दी है। )
2. Aunt Polly saw the bottle of pain-killer, the spoon and a saucer. Thus she guessed the truth.
(मौसी पॉली ने दर्दनिवारक दवा की बोतल, चम्मच और एक तश्तरी देखी। इस प्रकार उसने सच्चाई का अनुमान लगा लिया।)
3. Aunt Polly had seen the bad effect of the medicine on the cat. So she advised Tom not to take it any more.
(मौसी पॉली ने बिल्ली पर दवा के बुरे प्रभाव को देख लिया था। अतः उसने टॉम को उस दवा को न लेने की सलाह दी। )
LONG ANSWER TYPE QUESTIONS
Read the following questions and answer them in about 60 words:
(निम्नलिखित प्रश्नों को पढ़िए और उनके उत्तर लगभग 60 शब्दों में लिखिए 🙂
Q. 1. who was Tom? Why and how did Aunt Polly punish him?
(टॉम कौन था ? मौसी पॉली ने उसे क्यों और कैसे दण्ड दिया ? )
Ans. Tom was Aunt Polly’s dead sister’s son. One day Tom was stealing jam. His aunt saw him. She took up her stick to beat him. But he ran away. She decided to punish him in another way.
It was holiday on Saturday. Tom wanted to enjoy the holiday. But Aunt Polly asked him to whitewash the fence as punishment.
(टॉम मौसी पॉली की मृत बहन का पुत्र था। एक दिन टॉम जैम चुरा रहा था। उसकी मौसी ने उसे देख लिया। उसने उसे पीटने के लिए अपनी छड़ी उठायी। किन्तु वह भाग गया। उसने उसे दूसरे तरीके से दण्ड देने का निश्चय किया।
शनिवार को छुट्टी का दिन था। टॉम छुट्टी का आनन्द लेना चाहता था। किन्तु मौसी पॉली ने उससे दण्डस्वरूप चहारदीवारी पर सफेदी करने के लिए कहा। )
Q. 2. Did Tom whitewash the fence? If not, how did he save himself from the punishment given to him by Aunt Polly?
(क्या टॉम ने चहारदीवारी की सफेदी की ? यदि नहीं, तब उसने मौसी पॉली द्वारा दिये गये दण्ड से स्वयं को कैसे बचाया ? )
Or What trick did Tom use to have Ben work for him while whitewashing the fence?
( चहारदीवारी की सफेदी करते समय टॉम ने बेन से काम कराने के लिए क्या चाल चली ?)
Ans. Tom started whitewashing the fence but did not complete it. He was not doing it willingly. Ben, one of his friends, came there. He laughed at him.
But Tom pretended as if he was enjoying it. He said it was a fun.
So, Ben also wanted to enjoy it. He became ready to give his apple to Tom. Then he allowed him to whitewash the fence. After some time other boys also came and started whitewashing the fence. Soon the fence had three coats of whitewash on it.
(टॉम ने चहारदीवारी पर सफेदी करना आरम्भ कर दिया किन्तु उसे पूरा नहीं किया। वह इसे मन से नहीं कर रहा था। उसका एक मित्र बेन वहाँ आया। वह टॉम का मजाक उड़ाने लगा। लेकिन टॉम ने ऐसा दिखाया मानो उसे इस काम में आनन्द आ रहा हो। उसने बेन को कहा कि यह बड़े आनन्द का काम है।
अत: बेन भी इस काम का आनन्द उठाना चाहता था। वह (काम करने के लिए) टॉम को अपना सेब देने को तैयार हो गया। टॉम ने उसे चहारदीवारी की सफेदी का काम करने दिया। कुछ समय बाद अन्य लड़के भी आ गये और वे भी सफेदी करने में लग गये। शीघ्र ही दीवार पर सफेदी की तीन परतें चढ़ाई जा चुकी थीं । )
Q. 3. What treatment did Aunt Polly apply on Tom? How did he feel better?
(मौसी पॉली ने टॉम पर कौन-सा इलाज अपनाया ? वह कैसे ठीक हुआ? )
Ans. One day Tom fell ill. Aunt Polly used bath treatment to cure Tom. Tom stood in the courtyard. Aunt Polly threw ice-cold water over him. Then she wrapped him in a wet sheet. Then she made him lie in the bed. But his condition became worse. Now she gave him hot water bath. But it also had no effect. Now she gave him a pain-killer.
(एक दिन टॉम बीमार पड़ गया। मौसी पॉली ने टॉम को ठीक करने के लिए स्नान का इलाज अपनाया। टॉम आँगन में खड़ा हो गया। मौसी पॉली ने उस पर बर्फ का ठण्डा पानी फेंका। फिर उसने उसे एक गीली चादर में लपेट दिया। इसके बाद उसने उसे बिस्तर में लिटा दिया। किन्तु उसकी दशा पहले से अधिक खराब हो गयी। अब उसने उसे गर्म पानी से स्नान कराया। किन्तु इसका भी कोई प्रभाव नहीं पड़ा। अब उसने उसे एक दर्दनिवारक ओषधि दी । )
Q. 4. What was the strange behaviour of the cat after Tom had given it a pain-killer?
(टॉम ने जब बिल्ली को दर्दनिवारक दवा दी तब बिल्ली का क्या विचित्र व्यवहार हुआ ?)
Ans. One day Aunt Polly’s cat was sitting before Tom. He poured the pain-killer in the cat’s mouth. The cat got irritated. At once it jumped high into the air and started dancing on its back legs. It rushed about the room. It broke away many things. It ran as if it were mad. Thus, the effect of the pain-killer on the cat was funny.
( एक दिन मौसी पॉली की बिल्ली टॉम के सामने बैठी हुई थी। उसने वह दर्दनिवारक दवा बिल्ली के मुँह में डाल दी। बिल्ली परेशान हो गयी। वह तुरन्त हवा में उछली और अपनी पिछली टाँगों पर नाचना आरम्भ कर दिया। वह कमरे में इधर- उधर दौड़ी। उसने बहुत सी वस्तुएँ तोड़ डालीं। वह पागलों की भाँति दौड़ी। इस प्रकार बिल्ली पर दर्दनिवारक दवा का प्रभाव अनोखा था।)
Q. 5. How did Tom get rid of the pain-killer given to him by his aunt?
(मौसी पॉली के द्वारा दी गई दर्दनिवारक दवा से टॉम ने कैसे छुटकारा पाया ? )
Ans. One day Tom fell ill. Aunt Polly gave him many treatments. She gave him bath of ice-cold water. But it had no effect on him. Then she gave him bath of hot water. But it also could not cure Tom. Then she gave him a pain-killer. Its taste was like fire. So Tom did not like it. He threw it into a hole in the absence of Aunt Polly.
(एक दिन टॉम बीमार पड़ गया। मौसी पॉली ने उसके बहुत से इलाज किये। उसने उसे बर्फ जैसे ठण्डे पानी का स्नान कराया। किन्तु उस पर इसका कोई प्रभाव नहीं हुआ। फिर उसने उसे गर्म पानी का स्नान कराया। किन्तु यह भी टॉम को ठीक नहीं कर सका। फिर उसने उसे एक दर्दनिवारक दवा दी। इसका स्वाद तीखा था। इसलिए यह टॉम को पसन्द नहीं थी। मौसी पॉली की अनुपस्थिति में वह उसे एक गड्ढे में डाल देता था।)
Q. 6. Give the character sketch of Tom Sawyer.
(टॉम सायर का चरित्र चित्रण कीजिए | )
Ans. Tom sawyer was an orphan. He was brought up by his Aunt Polly. He was a naughty boy. Once he stole jam from the cupboard and was caught red handed by Aunt Polly. She wanted to beat him but he ran away by a trick. By his another trick he escaped punishment and made his friends to whitewash the fence. He also got gifts from them. He threw the pain-killer into a hole and into the mouth of a cat. Thus he was naughty, tricky and smart.
(टॉम सायर एक अनाथ लडक़ा था। उसकी मौसी पॉली के द्वारा उसका पालन पोषण हुआ। वह एक शैतान लडक़ा था। एक बार उसने अलमारी में से मुरब्बा चुरा लिया और मौसी पॉली के द्वारा रंगे हाथों पकड़ा गया। वह उसे पीटना चाहती थी किन्तु चालाकी से वह भाग गया। दूसरी चालाकी से वह दण्ड से बचा और अपने मित्रों से चहारदीवारी पर सफेदी करवायी। उसने उनसे उपहार भी प्राप्त किए। उसने दर्दनिवारक दवा को एक छेद में तथा एक बिल्ली के मुँह में डाल दिया। इस प्रकार वह शैतान, चालबाज तथा फुर्तीला था।)
Q.7. Give the character sketch of Aunt Polly.
(मौसी पॉली का चरित्र चित्रण कीजिए ।)
Ans. Aunt Polly was a very kind lady. After the death of her sister she brought up her sister’s son like her own son. She punished him lightly so that he might not be spoiled. But at the same time she loved him. She was a homely doctor. She knew about medicines and treatments. She gave bath treatment and pain-killer to cure Tom. But seeing the bad effect of pain-killer on her cat, she asked Tom not to take it. Thus Aunt Polly is kind, loving, sympathetic and wise.
(मौसी पॉली बहुत ही दयालु स्त्री थी। अपनी बहन की मृत्यु के बाद उसने अपनी बहन के बेटे को अपने बेटे के समान पाला। वह उसे हल्का दण्ड देती थी ताकि वह बिगड़ न जाए। किन्तु साथ ही साथ वह उसे प्यार भी करती थी। वह घरेलू डॉक्टर भी थी । वह दवाओं तथा इलाज के विषय में जानती थी। उसने टॉम का इलाज करने के लिए उसे स्नान चिकित्सा तथा दर्दनिवारक ओषधि दी, किन्तु दर्दनिवारक ओषधि का अपनी बिल्ली पर बुरा प्रभाव देखकर उसने टॉम से इसे न लेने के लिए कहा। इस प्रकार मौसी पॉली दयालु, प्रेमी, सहानुभूतिपूर्ण तथा बुद्धिमान है।)
SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS
Read the following questions and answer them in about 25 words each:
(निम्नलिखित प्रश्नों को पढ़िए और उनके उत्तर लगभग 25 शब्दों में लिखिए 🙂
Q. 1. Tom did not answer when his aunt called out to him. Where was he? What was he doing?
(टॉम ने उत्तर नहीं दिया, जब उसकी मौसी ने उसे बुलाया । वह कहाँ था ? वह क्या कर रहा था ?)
Ans. When his aunt called out Tom, he was standing near the cupboard door. He had been stealing the jam again. There was jam all round his mouth.
(जब उसकी मौसी ने उसे आवाज दी, टॉम अलमारी के दरवाजे के पास खड़ा था। वह मुरब्बा चुरा रहा था। मुरब्बा उसके मुँह के चारों ओर लगा हुआ था।)
Q. 2. “Look behind you, Auntie !” shouted Tom. What was behind Auntie? Why did Tom say this?
(“मौसी, पीछे देखो!” टॉम चिल्लाया । मौसी के पीछे क्या था? टॉम ने ऐसा क्यों कहा?)
Ans. Tom said this to divert her attention and to run away from there. There was nothing behind Auntie. She wanted to hit him with her stick.
(टॉम ने उसका ध्यान बटाने तथा वहाँ से भाग जाने के लिए ऐसा कहा। मौसी के पीछे कुछ नहीं था। वह अपनी छड़ी से उसे पीटना चाहती थी । )
Q. 3. Aunt Polly took her stick and raised it high. Why did she raise her stick? Could she hit him ? Why?
(मौसी पॉली ने अपनी छड़ी ली और उसे ऊपर को उठाया। उसने अपनी छड़ी को ऊपर को क्यों उठाया ? क्या वह उसको छड़ी मार सकी? क्यों ? )
Ans. Aunt Polly raised her stick to hit Tom. But she could not hit him because Tom ran away by a trick.
(मौसी पॉली ने अपनी छड़ी टॉम को मारने के लिए उठाई, किन्तु वह उसको मार नहीं सकी क्योंकि वह चालाकी से भाग गया। )
Q. 4. “But I love him.” Why did she love him? Whose son was he?
( “किन्तु मैं उसे प्यार करती हूँ ।” वह उसे प्यार क्यों करती थी? वह किसका बेटा था ? )
Ans. Aunt Polly loved Tom because his mother had died. He was the son of her dead sister.
(मौसी पॉली टॉम से प्यार करती है क्योंकि उसकी माँ मर गई थी । वह उसकी मृत बहन का बेटा था।)
Q. 5. “I don’t like to hurt him, but I have to.” Why did she have to punish him? How did she punish him for stealing the jam?
(“मैं उसे पीटना नहीं चाहती, फिर भी मुझे पीटना पड़ता है।” मौसी को टॉम को क्यों दण्ड देना पड़ा? मुरब्बा चुराने के लिए मौसी ने टॉम को कैसे दण्ड दिया?)
Ans. Aunt Polly had to punish Tom because she did not want him to grow up lazy and wicked. She made him whitewash the fence on a holiday as a punishment.
(मौसी को टॉम को दण्ड देना पड़ा, क्योंकि वह नहीं चाहती थी कि वह आलसी और दुष्ट बन जाये। दण्डस्वरूप उसने उससे छुट्टी के एक दिन चहारदीवारी पर सफेदी करवायी।)
Q.6. Why did Tom come out of the house sadly?
(टॉम दुःखी मन से घर से बाहर क्यों आया?)
Ans. One Saturday Tom’s friends were going for swimming. Tom too wanted to go with them. But his aunt had punished him to whitewash the fence on that day. So he came out of the house sadly.
(शनिवार के अवकाश के दिन टॉम के मित्र तैरने के लिए जा रहे थे। टॉम भी उनके साथ जाना चाहता था। किन्तु उस दिन उसकी मौसी ने उसे चहारदीवारी पर सफेदी करने का दण्ड दिया था। इसलिए वह दुःखी मन से घर से बाहर आया। )
Q. 7. Did Tom regard whitewashing as work or play? How did he convince his friends of it?
(टॉम सफेदी करने को काम समझता था या खेल? उसने अपने मित्रों को इसके लिए कैसे सन्तुष्ट किया?)
Ans. Tom regarded whitewashing as work. He convinced his friends by pretending that whitewashing was a fun and an interesting work and everybody could not do it.
(टॉम सफेदी करने को काम समझता था। उसने अपने मित्रों को विश्वास दिलाया कि सफेदी करना बहुत मजेदार रोचक काम था और यह हर किसी के लिए सम्भव नहीं था। )
Q. 8. Did Tom paint the whole fence? What did he get from his friends?
(क्या टॉम ने सारी चहारदीवारी पर सफेदी की? उसे अपने मित्रों से क्या मिला? )
Ans. Tom did not paint the whole fence. He got an apple, twelve marbles, a tin soldier, a key, a dog’s collar, the handle of a knife and four pieces of orange from his friends.
(टॉम ने पूरी चहारदीवारी पर सफेदी नहीं की। टॉम को अपने मित्रों से एक सेब, बारह कंचे, एक टिन का सिपाही, एक चाबी, कुत्ते के गले का एक पट्टा, चाकू की एक मुठिया और सन्तरे की चार फाँकें मिलीं।)
Q. 9. Why did Tom’s aunt decide to give him the bath-treatment?
(टॉम की मौसी ने उसे स्नान – चिकित्सा देने का निर्णय क्यों किया?)
Ans. Aunt Polly’s newest idea was that when a boy was ill, he must bathe in cold water everyday. So she decided to give that treatment to Tom.
(मौसी पॉली का नवीनतम विचार था कि जब कोई लड़का बीमार हो, तो उसे प्रतिदिन ठण्डे पानी से नहाना चाहिए। इसी कारण उन्होंने टॉम को स्नान – चिकित्सा देने का निर्णय लिया। )
Q. 10. Describe the bath-treatment given by Aunt Polly to Tom. What was its effect on Tom?
(मौसी पॉली द्वारा टॉम को दी गयी स्नान- चिकित्सा का वर्णन कीजिए। टॉम पर इसका क्या प्रभाव पड़ा?)
Ans. Aunt Polly threw ice-cold water over Tom. Then she wrapped him in a wet sheet and made him lie in bed. But this treatment had no effect on Tom. Then she threw hot water over him instead of cold water. But it did not help Tom either.
(मौसी पॉली ने टॉम पर बर्फ जैसा ठण्डा पानी डाला। फिर उसने उसे गीली चादर में लपेटा और बिस्तर में लिटा दिया। किन्तु इस चिकित्सा का टॉम पर कोई प्रभाव नहीं पड़ा । फिर उसने ठण्डे पानी के स्थान पर उस पर गर्म पानी डाला। किन्तु यह भी टॉम के लिए सहायक नहीं हुआ ।)
Q. 11. Why did Tom not like the pain-killer? Whom did he give it to?
(टॉम को दर्दनिवारक ओषधि क्यों पसन्द नहीं थी? उसने यह ओषधि किसको दी ? )
Ans. Tom did not like the pain-killer because it had the taste of fire. The naughty Tom poured it into the mouth of the cat.
(टॉम को दर्दनिवारक ओषधि पसन्द नहीं थी, क्योंकि इसका स्वाद आग जैसा तीखा था। शरारती टॉम ने इसे एक बिल्ली के मुँह में डाल दिया। )
Q.12. What was the effect of pain-killer on the cat? Seeing it what did Tom do?
( दर्दनिवारक ओषधि का बिल्ली पर क्या प्रभाव हुआ? इसे देखकर टॉम ने क्या किया?)
Ans. The cat jumped into the air. It started dancing and running as if it was mad. This scene made Tom laugh heartily after a long time.
(बिल्ली हवा में उछली । उसने नाचना और दौड़ना आरम्भ कर दिया, मानो वह पागल हो। इस दृश्य ने टॉम को बहुत दिन बाद खूब हँसाया।)
Q. 13. Tom did not have the pain-killer. Why was his aunt not angry with him?
(टॉम ने दर्दनिवारक ओषधि नहीं ली। उसकी मौसी उससे नाराज क्यों नहीं हुई ? )
Ans. His aunt had seen the effect of the pain-killer on the cat. So she was not angry with Tom for not taking the pain-killer instead she said that the medicine was not good for boys.
(उसकी मौसी ने दर्दनिवारक दवा का प्रभाव बिल्ली पर देख लिया था। इसलिए वह टॉम के दवा न लेने पर नाराज नहीं हुई वरन् उसने कहा कि यह दवाई लड़कों के लिए ठीक नहीं है । )
Q. 14. If you had been Tom’s aunt, how would you have punished Tom for stealing the jam?
(यदि आप टॉम की मौसी के स्थान पर होते तब मुरब्बे की चोरी के लिए आप उसे कैसे दण्डित करते?)
Ans. If I had been Tom’s aunt, I would not have punished him. I would have advised him not to steal anything. I would have given him jam to eat everyday.
(यदि मैं टॉम की मौसी के स्थान पर होता, तो मैं उसे दण्ड नहीं देता। मैं उसे किसी भी वस्तु को न चुराने की शिक्षा देता। मैं उसे खाने के लिए प्रतिदिन मुरब्बा देता)
VOCABULARY
(a) Match the words under ‘A’ with their meanings under ‘B’:
‘A’ ‘B’
(i) surprise requested
coats poured
threw astonishment
begged layers
strike almirah
cupboard hit
(ii) wrapped run
rush opportunity
get better covered
chance recover
hated lifted
raised disliked
Answers :
(i) surprise – astonishment
coats – layers
threw – poured
begged – requested
strike – hit
cupboard – almirah
(ii) wrapped – covered
rush – run
get better – recover
chance – opportunity
hated – disliked
raised – lifted
(b) Fill in the blanks with the words given below:
perhaps, fully, unwillingly, quietly
Answers :
1. Let him do his work quietly.
2. Perhaps it’s not a good medicine for you.
3. You have fully spoiled your health.
4. My friend gave his consent unwillingly.
(c) Use the following words and phrases in your own sentences so as to make their meanings clear:
spoonful, any more, fresh and lovely, notice
Answers :
1. Give one spoonful of medicine to the patient.
2. Do you want any more money from me.
3. This child always looks fresh and lovely.
4. Going to market, I noticed your son smoking.