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UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 3 The Seven Ages of Man

UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 3 The Seven Ages of Man

UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 3 The Seven Ages of Man

COMPREHENSION QUESTIONS

Read the following stanza and answer the questions on it: 
(निम्नलिखित पद्यांश को पढ़िए और उस पर दिए हुए प्रश्नों के उत्तर लिखिए 🙂
(1) All the world……………. seven ages.
Questions:
1. Who is the poet of the poem?
( कविता के कवि कौन हैं? )
2. To which the exits and entrances refer to?
( निकास और प्रवेश किसे प्रदर्शित करते हैं? )
Answers:
1. The poet of the poem is William Shakespeare.
( कविता के कवि विलियम शेक्सपियर हैं । )
2. Exit refers to death and entrance refers to birth of a person.
(निकास मृत्यु को और प्रवेश व्यक्ति के जन्म को प्रदर्शित करते हैं।)
 (2) At first the infant. ………….. to school.
Questions:
1. Which word in the extract is a synonym of ‘vomiting?
( अवतरण में कौन-सा शब्द ‘vomiting’ का पर्यायवाची है ? )
2. What is the meaning of the word ‘mewling’?
(‘Mewling’ शब्द का क्या अर्थ है ? )
Answers:
1. The word is pucking.
( शब्द है — pucking.)
2. ‘Mewling’ means ‘crying’.
(‘Mewling’ का अर्थ है – Crying.)
(3) Creeping like snail ………… mistress’ eyebrow.
Questions:
1. Who creeps like a snail and why?
(घोंघे की तरह कौन रेंगता है और क्यों ? )
2. Which word in the stanza means the same as ‘a chamber of heating material?’
( कौन-से शब्द का अर्थ ‘a chamber of heating material’ है?)
3. Which stage of life is described by the poet here ?
(यहाँ कवि के द्वारा जीवन की कौन-सी अवस्था का वर्णन किया गया है?)
4. What does ‘woeful’ mean?
(‘Woeful’ का क्या अर्थ है ? )
Answers:
1. The whining schoolboy creeps like snail and he creeps because he is unwilling to go to school.
(घोंघे की तरह रोता हुआ स्कूल जाने वाला लड़का रेंगता है और वह इसलिए रेंगता है क्योंकि वह स्कूल जाना नहीं चाहता।)
2. The word is Furnace.
( शब्द है – Furnace.)
3. In the line ‘creeping like snail unwilling to school’ second stage of life is described and in the line ‘then the lover….. eyebrow’ third stage of life has been described.
‘(पंक्ति ‘creeping like snail unwilling to school’ जीवन की दूसरी अवस्था है जो यहाँ वर्णन की गयी है और पंक्ति ‘then the lover. eyebrow’ में तीसरी अवस्था वर्णित की गयी है।) …….
4. ‘Woeful’ means ‘very sad’.
(‘Woeful’ का अर्थ है— ‘Very sad’. )
(4) And then………….. mistress’ eyebrow.
Questions:
1. Name the poetic device used in ‘sighing like furnace’.
(Sighing like furnace’ में कौन-सा अलंकार है? )
2. How does the lover spend his time?
(प्रेमी अपना समय कैसे व्यतीत करता है?)
3. Which word in the extract means the same as ‘very sad’?
( अवतरण में कौन-से शब्द का अर्थ ‘very sad’ जैसा है? )
4. Which stage is described here?
(इस अवतरण में कौन-सी अवस्था का वर्णन किया गया है ? )
Answers:
1. Simile.
(उपमा अलंकार ।)
2. The lover sighs like a furnace and sings a sad song. It is dedicated to his beloved’s eyebrows.
(प्रेमी भट्ठी की तरह आहें भरता है और एक दर्द भरा गीत गाता है। यह उसकी प्रेमिका की भौंहों के लिए समर्पित है।)
3. Woeful.
(Woeful.)
4. Third stage.
(तीसरी अवस्था )
(5) Then a soldier ……………….. cannon’s mouth.
Questions:
1. What does the poet mean by ‘pard’?
( कवि का ‘pard’ से क्या अर्थ है ? )
2. Describe the characteristics of a soldier.
एक सैनिक की चारित्रिक विशेषताओं का वर्णन कीजिए।)
3. Why has reputation been described as ‘bubble? What is ironical about a soldier dying for it?
(प्रतिष्ठा या पद को बुलबुले की तरह क्यों वर्णित किया गया है? सैनिक के लिए इस तरह मरने में क्या विडम्बना है?)
4. Who is the poet of the poem?
( कविता के कवि कौन हैं?)
Answers:
1. ‘Pard’ means ‘leopard’.
(‘Pard’ का अर्थ है- ‘leopard’. )
2. The fourth role (played by man) is of a soldier. Then he is full of strange oaths. He is dressed like a leopard (with his beard). He is very jealous as far as honour is concerned. He picks up quarrel suddenly and quickly. In a way, he is after a temporary fame. He is not even afraid of the gun as far as his honour is concerned.
(चौथी अवस्था (जो व्यक्ति निभाता है) एक सैनिक की है । तब वह अजीबोगरीब प्रतिज्ञाओं से बँधा होता है। उसके कपड़े एक तेंदुए जैसे होते हैं ( उसकी दाढ़ी भी ) । जहाँ वह स्वाभिमान की रक्षा के लिए सुतर्क रहता है। वह लड़ने के लिए तत्पर रहता है। वह जल्दी ही और तुरन्त लड़ने को तैयार हो जाता है। एक तरीके से, यहाँ तक कि जब उसके सम्मान की बात आती है वह बन्दूक से भी नहीं डरता।)
3. Reputation has been described as bubble because bubble is created for a very short time. Same happens with a soldier. If he dies his bubble reputation also ends with him and another person takes his place.
(प्रतिष्ठा को बुलबुले की तरह वर्णित किया गया है क्योंकि बुलबुला बहुत छोटे समय या थोड़ी-सी देर के लिए ही बनता है। ऐसा ही सैनिक के साथ होता है। यदि वह मर जाता है तो उसकी प्रतिष्ठा भी बुलबुले की तरह उसके साथ ही समाप्त हो जाती है और दूसरा व्यक्ति उसकी जगह ले लेता है।)
4. William Shakespeare is the poet of the poem.
( कविता के कवि विलियम शेक्सपियर हैं । )
(6) And then the ……………… plays his part.
Questions:
1. What differentiates the justice age from other ages?
(न्यायाधीश की भूमिका (अवस्था) दूसरी अवस्थाओं से भिन्न किस प्रकार से होती है ? )
2. How does a man perform in the justice age?
(न्यायाधीश की अवस्था को एक व्यक्ति कैसे प्रदर्शित करता है?)
3. What does ‘good capon lined’ mean?
(‘Good capon lined’ का क्या अर्थ है ?)
Answers:
1. His round fat body with a beard of formal cut and severe eyes differentiate the justice age from other ages.
(उसका गोल मोटा पेट, उसकी औपचारिकतापूर्ण कटी हुई दाढ़ी और गम्भीर आँखें न्यायाधीश को दूसरी अवस्थाओं से अलग करती हैं।)
2. He states many wise sayings and modern instances.
( वह बहुत समझदारी की बातें करता है और आधुनिक उदाहरण भी देता है।)
3. A fat and big male chicken filled with’.
(एक मोटा तगड़ा नर चूजा [मुर्गी का बच्चा]।)
(7) The sixth age………………… whistles in his sound.
Questions:
1. Which is the stage of man’s life that the poet describes here?
(यहाँ मानव की कौन-सी अवस्था का वर्णन किया गया है?)
2. Give the meaning of ‘shrunk shank’.
(‘Shrunk shank’ का अर्थ बताइए । )
3. Why does his voice again turn ‘towards childish treble?’
( उसकी आवाज दोबारा बच्चों जैसी तुतलाने क्यों लगती है ? )
4. What does youthful hose’ mean?
(‘Youthful hose’ का क्या अर्थ है ?)
Answers:
1. Sixth stage.
( उसकी छठी अवस्था जिसमें वह एक मजाकिया बूढ़ा व्यक्ति लगता है। )
2. Weak and shrunk legs from the knee to the ankle (shins).
(घुटनों से नीचे टखनों तक कमजोर और सिकुड़े हुए पैर।)
3. His voice again turn towards childish treble because at this stage he becomes without teeth.
(इस उम्र में उसकी आवाज दोबारा बच्चों जैसी इसलिए तुतलाने लगती है क्योंकि वह बिना होता का हो गया होता है।)
4. Tight fitting leg coverings of young days’.
(‘Youthful hose’ का अर्थ है —- कसे हुए कपड़े जो जवानी की उम्र में पैरों पर पहने जाते हैं।’)
 (8) His youthful hose ………… shrunk shank;
Questions:
1. Identify the stage being referred to.
(यहाँ किस अवस्था का वर्णन किया गया है?)
2. Which poetic device has been used in these lines.
( इन पंक्तियों में कौन-से अलंकार का प्रयोग हुआ है?)
3. Find the word in the stanza which means the same as ‘legs from the knee to the ankle’.
(अवतरण में से वह शब्द ढूँढ़िये जिसका अर्थ है- घुटने से नीचे टखनों तक कमजोर और सिकुड़े हुए पैर । )
4. Who is the poet of this poem?
( कविता के कवि कौन हैं?)
Answers:
1. Sixth stage has been referred to.
(यहाँ छठी अवस्था का वर्णन किया गया है।)
2. Simile has been used in thes lines.
( इन पंक्तियों में उपमा अलंकार का प्रयोग हुआ है।)
3. Shrunk shank.
श्रंक शेंक
4. William Shakespeare is the poet of this poem.
( कविता के कवि विलियम शेक्सपियर हैं । )
(9) Last scene of……………. sans everything.
Questions:
1. Why is this last stage called a ‘second childishness’?
(इस आखिरी अवस्था को दूसरा बचपन क्यों कहते हैं? )
2. What is meant by ‘that ends this strange eventful history’
(‘that ends this strange eventful? history’ का क्या अर्थ है?)
3. What is meant by the word, ‘oblivion’?
(‘Oblivion’ शब्द का क्या अर्थ है ? )
4. What does ‘sans’ mean?
(‘Sans’ का क्या अर्थ है ?)
Answers:
1. In this last stage man becomes like that of a child in every aspect.
(इस आखिरी अवस्था में आदमी हर तरीके से बच्चे जैसा हो जाता है।)
2. This stage is man’s last one and being last he dies.
(यह अवस्था व्यक्ति की आखिरी अवस्था है और अंत में वह मर जाता है।)
3. Forgetfulness.
(Forgetfulness [भुलक्कड़पन] । )
4. Without.
(Without. [ के बिना] ।)
APPRECIATION OF THE POEM
Answer the following questions:
Q. 1. How can you compare human life to drama?
( आप मानव जीवन की नाटक से तुलना कैसे कर सकते हो ? )
Ans. Human life can be compared to drama. As all men and women have been compared to players or actors and actresses of the stage. Like the stage in a theatre life too has its exits and entrances. Men and women take birth and enter the stage of life, they play their roles and after living through seven stages of life, depart from the world.
(मानव-जीवन की नाटक से तुलना की जा सकती है। सारे आदमी और औरतों की तुलना स्टेज पर काम करने वाले अभिनेता व अभिनेत्री से की जाती है। जीवन रंगमंच है। जीवन में भी निकास और प्रवेश द्वार होते हैं। आदमी और औरतें उसमें जन्म लेते हैं और जीवन के रंगमंच पर प्रवेश करते हैं तथा अभिनय करते हैं और यहाँ सात अवस्थाओं में जीवन जीने के बाद, इस संसार से विदा हो जाते हैं।)
Q. 2. Bring out the parallels between the life of man and actors on a stage.
(रंगमंच के कलाकार और मानव जीवन में समानताएँ बताइए । )
Ans. The life of a man and actors on a stage are same. As a man takes birth and has to play different roles throughout his life and after playing his roles he dies. It is a natural process that if someone has got birth will have to die one day. Same is with actors and actresses. They come on the stage, play their roles and move away. So there is a parallel in between human life and actors on a stage. Both have their entrances and exits at a fixed time.
रंगमंच के कलाकार का और एक मानव का जीवन एक जैसा होता है। जैसे कि किसी व्यक्ति का जन्म होता है और अपने पूरे जीवन में उसे विभिन्न रूपों में अभिनय करना होता है और अपना अभिनय करने के बाद वह मर जाता है। यह एक प्राकृतिक प्रक्रिया है कि अगर किसी का जन्म हुआ है तो एक दिन उसे मरना भी है। ऐसा ही अभिनेता और अभिनेत्रियों के साथ होता है। वे रंगमंच (स्टेज) पर आते हैं, अपना पात्र अभिनीत करते हैं और चले जाते हैं। इस प्रकार मानव-जीवन और रंगमंच के कलाकारों में समानता है। दोनों का एक निश्चित समय पर प्रवेश और निकास होता है।
Q. 3. Why does a schoolboy whine when he goes to school?
( एक स्कूल जाने वाला लड़का क्यों रोता है जब वह स्कूल जाता है ? )
Ans. The second stage of life is that of a schoolboy. He has a shining face in the morning. But he is unwilling to go to school. He carries a satchel with him and walks slowly like a snail towards his school.
(जीवन की द्वितीय अवस्था एक स्कूल जाने वाले लड़के की है। उसका सुबह के समय चमकीला चेहरा होता है। लेकिन वह स्कूल जाना नहीं चाहता। वह अपने साथ एक छोटा-सा थैला लेकर जाता है और एक घोंघे की तरह धीरे-धीरे अपने स्कूल की तरफ बढ़ता है। )
Q. 4. What role does the soldier play?
( एक सैनिक कैसी भूमिका अदा करता है ? )
Ans. In the fourth stage of life man plays the role of a soldier. He is full of strange oaths. He wears a beard like that of a leopard. He is jealous in honour and sudden and quick in quarrel. He is hungry for honour, name and fame. He is ready to enter the mouth of a cannon even for a moment any honour and reputation.
(जीवन की चौथी अवस्था में व्यक्ति एक सैनिक का अभिनय करता है। वह अजीबोगरीब प्रतिज्ञाओं से बँधा होता है। उसकी पोशाक तेंदुए की तरह दिखती है। वह सम्मान की रक्षा के लिए तत्पर रहता है और तुरन्त ही लड़ने को भी तैयार हो जाता है। वह नाम, प्रसिद्धि और सम्मान का भूखा होता है। वह स्वाभिमान की रक्षा के लिए प्रत्येक क्षण बन्दूक के मुँह में भी प्रवेश करने को तैयार रहता है।)
Q. 5. How does a man look and behave in the sixth stage of life?
(जीवन की छठी अवस्था में व्यक्ति कैसा दिखता है और कैसा व्यवहार करता है? )
Ans. In the sixth stage of life man becomes weak and thin. He looks funny with his slippers, spectacles on nose and a pouch on his side. He has kept well all the clothes, stockings and pantaloons that he bought when he was young. But all these clothes and stockings have become too loose for his shrunk and thin body. When he speaks, he creates whistles and pipes in his sound.
(जीवन की छठी अवस्था में व्यक्ति कमजोर और दुबला हो जाता है। वह अपनी चप्पल, नाक पर चश्मा और गालों के दोनों तरफ लटकी खाल की वजह से मजाकिया लगने लगता है। उसने अपनी जवानी के दिनों में खरीदे गये अपने सारे कपड़े, मोजे और पाजामे सँभालकर रखे हुए होते हैं। लेकिन ये सब कपड़े व मोजे उसके दुबले व घुटने से टखने तक सिकुड़े पैरों पर बहुत ढीले आने लगते हैं। जब वह बोलता है तो उसकी आवाज में सीटी की सी आवाज आने लगती है।)
Q. 6. What are the similarities between the last and the first stages of life?
( जीवन की प्रथम और आखिरी अवस्था में क्या समानताएँ हैं? )
Ans. The last stage of man’s life is that of an extreme old age. This phase of man’s life is compared to second childishness. Like a child, he loses control over his senses and becomes dependent on others as he was during his childhood. He becomes a victim of forgetfulness. He loses teeth, taste, eyesight and almost everything. And one day he departs from the stage of life.
(जीवन की आखिरी अवस्था बहुत ज्यादा बूढ़ी अवस्था होती है। व्यक्ति के जीवन के इस मुकाम को उसका दूसरा बचपन माना जाता है। एक बच्चे की तरह उसका अपनी इन्द्रियों पर नियंत्रण नहीं होता और जैसे वह अपने बचपन में हुआ करता था वैसे ही वह दूसरों पर निर्भर हो जाता है। वह दाँत, स्वाद, आँखों की रोशनी और लगभग सब-कुछ खो देता है। और एक दिन इस जीवन के रंगमंच से विदा हो जाता है।)
CENTRAL IDEA OF THE POEM
Shakespeare wishes to point out that human life is transitory; we are in this world for a short span of time. We are born with predetermined destiny and we must accept our fate with grace and humility. Every human being has to pass through the necessary stages of infancy, school boy, lover, soldier, judge, old age and very old age or second childishness. Death and birth are like the exits and entrances of actors and are in God’s hands. So we should not complain or grumble but perform our roles with dignity. Since life is short we should not resort to arrogance or vanity. We are mere puppets in the hands of the puppet master, i.e. God, so gratitude and compliance is expected from us.
( शेक्सपियर यह संकेत करना चाहते हैं कि मानव जीवन अस्थायी है। हम इस संसार में केवल (कुछ समय) थोड़े समय के लिए हैं। हम पूर्व निर्धारित भाग्य के साथ पैदा हुए हैं, इसलिए हमें अपने भाग्य को अनुग्रह और विनम्रता के साथ अपनाना चाहिए। हर मानव को जीवन की आवश्यक अवस्थाओं; शिशु, स्कूल जाने वाला बालक, प्रेमी, सैनिक, न्यायाधीश, उतरती उम्र और जरा अवस्था या द्वितीय बचपन से गुजरना पड़ता है। जन्म और मृत्यु रंगमंच पर आने वाले कलाकार के प्रवेश और निकास को व्यक्त करते हैं। इसलिए हमें शिकायत नहीं होनी चाहिए और न बड़बड़ाना चाहिए। लेकिन अपने अभिनय को शान से प्रदर्शित करना चाहिए, क्योंकि यह जीवन बहुत छोटा है इसलिए हमें घमंड और उद्दंडता नहीं दिखानी चाहिए। हम कठपुतली नचाने वाले मालिक यानी ईश्वर के हाथों की कठपुतली मात्र हैं। इसलिए हमसे कृतज्ञता और शालीनता की आशा की जाती है। )

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