English 9

UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 4 Indian Weavers

UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 4 Indian Weavers

UP Board Solutions for Class 9 English Poetry Chapter 4 Indian Weavers

COMPREHENSION QUESTIONS

Read the following stanza and answer the questions on it: 
(निम्नलिखित पद्यांश को पढ़िए और उस पर दिए हुए प्रश्नों के उत्तर लिखिए – )
(1) Weavers, weaving at break ………….. new-born child.
Questions:
1. What do the weavers do in the morning ?
( जुलाहे सवेरे के समय क्या करते हैं? )
2. What is the colour of robes of a new-born child?
( नवजात शिशु के कपड़ों का रंग क्या है ? )
3. Why are they making the robes so bright coloured?
( वे इतने चमकीले रंग की पोशाक क्यों बना रहे हैं? )
4. What is a halcyon ?
(हैलसिऑन क्या होता है?)
5. Which bird is compared to the new-born child?
(कौन-से पक्षी की तुलना नवजात शिशु से की गई है ? )
Answers:
1. The weavers weave the garments of a new-born child in the morning.
(जुलाहे सवेरे के समय नवजात शिशु के कपड़े बुनते हैं।)
2. The colour of the robes of a new-born child is blue.
(नवजात शिशु के कपड़ों का रंग नीला होता है। )
3. They are making the robes so bright because the birth of a child is a happy occasion.
(वे इतने चमकीले कपड़े इस कारण बुन रहे हैं, क्योंकि बच्चे का जन्म आनन्द का अवसर है।)
4. Halcyon is a bird of blue colour called ‘neelkanth’
(हैलसिऑन नीलकंठ नामक नीले रंग का पक्षी होता है।)
5. Halcyon is compared to a new-born child.
(हैलसिऑन नामक पक्षी की तुलना नवजात शिशु से की गई है।)
(2) Weavers, weaving at fall …………. .marriage-veils of a queen.
Questions:
1. At what time are the weavers weaving marriage veil ?
( जुलाहे विवाह के कपड़े किस समय बुन रहे हैं ?)
2. Why are the marriage-veils of a queen described as ‘bright’?
( रानी के विवाह के कपड़ों को चमकीला क्यों बताया गया है ? )
3. What are the marriage-veils of a queen compared to?
( रानी के विवाह के कपड़ों की तुलना किससे की गयी है ? )
Answers:
1. The weavers are weaving the marriage veil at the fall of night.
(जुलाहे विवाह के कपड़े रात होने पर बुन रहे हैं।)
2. The marriage-veils of a queen are described as bright because these are prepared for an occasion of happiness and joy.
( रानी के विवाह के वस्त्रों को चमकीला इसलिए कहा गया है क्योंकि ये खुशी और धूमधाम के अवसर के लिए बनाये गये हैं।)
3. The marriage-veils of a queen are compared to the plumes of a peacock.
( रानी के विवाह के वस्त्रों की तुलना मोर के पंखों के साथ की गयी है।)
(3) Weavers, weaving solemn …………….man’s funeral shroud.
Questions:
1. What do the weavers weave in the chill moon-light?
( ठण्डी चाँदनी रात में जुलाहे क्या बुनते हैं ? )
2. What is the mental state of weavers at this time ?
(इस समय जुलाहों की मानसिक दशा कैसी है?)
3. What is the colour of the shroud ?
(कफन के कपड़ों का रंग कैसा है? )
4. What is the shroud compared to?
(कफन की तुलना किससे की गई है ? )
Answers:
1. The weavers weave a dead man’s funeral shroud in the chill moon-light.
(ठण्डी चाँदनी रात में जुलाहे मृत व्यक्ति के कफन के लिए वस्त्र बुनते हैं।)
2. At this time the weavers are mentally serious and calm.
(इस समय मानसिक रूप से जुलाहे गम्भीर और शान्त हैं।)
3. The colour of the shroud is white.
(कफन के कपड़े का रंग सफेद है।)
4. Shroud is compared to a white feather and white cloud.
(कफन की तुलना सफेद पंख तथा सफेद बादल से की गई है।)
APPRECIATION OF THE POEM
Answer the following questions:
Q. 1. What are the three main stages in the life of man?
( मनुष्य के जीवन के तीन मुख्य चरण कौन-से हैं? )
Ans. The three main stages in the life of a man are : (1) childhood (birth), (2) youth (marriage) and (3) old age (death).
( मनुष्य के जीवन के तीन मुख्य चरण हैं—(1) बचपन (जन्म), (2) युवावस्था (विवाह) तथा (3) बुढ़ापा (मृत्यु) ।
Q. 2. Pick out the two words used to describe the weavers in the last stanza.
( अन्तिम पद्यांश से दो ऐसे शब्द चुनिए जो जुलाहों का वर्णन करते हों।)
Ans. The two words are used to describe the weavers are solemn and still.
(जुलाहों का वर्णन करने वाले दो शब्द हैं— गम्भीर और शान्त । )
Q.3. Which stage is the symbol of sorrow in man’s life?
( मनुष्य के जीवन में कौन-सा चरण दुःख का प्रतीक है ? )
Ans. Death is the symbol of sorrow in man’s life.
( मनुष्य के जीवन में मृत्यु दुःख का प्रतीक है।)
CENTRAL IDEA OF THE POEM
Life of man is divided into three main stages: birth, marriage and death. who is  One born must die one day. Birth and marriage are full of joy while death is the symbol of sorrow.
(मनुष्य का जीवन तीन मुख्य चरणों में विभाजित किया गया है – जन्म, विवाह तथा मृत्यु | वह व्यक्ति जिसने जन्म लिया है एक दिन अवश्य मरेगा। जन्म और विवाह आनन्द से भरपूर होते हैं, जबकि मृत्यु दुःख का प्रतीक है। )
LEARNING FROM THE POEM
The poem teaches us that life is not eternal. It may come to an end any time. It is full of joys and sorrows both. So we should live it as such.
(कविता हमें सिखाती है कि जीवन शाश्वत नहीं है। इसका किसी भी समय अन्त हो सकता है। यह सुख और दुःखों से भरपूर होता है । अतः हमें इसे इसी प्रकार जीना चाहिए। )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *