UK Board 9th Class English – (Prose) – Chapter 10 Kathmandu
UK Board 9th Class English – (Prose) – Chapter 10 Kathmandu
UK Board Solutions for Class 9th English – (Prose) – Chapter 10 Kathmandu
KATHMANDU (Vikram Seth)
Introduction: This lesson is an extract from Vikram Seth’s book ‘From Heaven Lake’. In this book he records his experiences of a long journey from China to India via Tibet and Nepal. Here he gives an account of the temples and the bazaar of Kathmandu.
[ परिचय – यह पाठ विक्रम सेठ की पुस्तक ‘From Heaven ‘Lake’ से उद्धृत है। इस पुस्तक में उन्होंने तिब्बत और नेपाल के मार्ग से
होते हुए चीन से भारत की लम्बी यात्रा के अपने अनुभवों को संगृहीत किया है। यहाँ उन्होंने काठमांडू के मंदिरों तथा बाजार का विवरण दिया है।]
SUMMARY OF THE LESSON IN ENGLISH
The author visits the temple of Pashupatinath at Kathmandu in the morning. There is a signboard at the gate of the temple. It reads ‘Entrance for the Hindus Only’. There is an atmosphere of utter confusion in and around the temple. There are a number of devotees inside the temple. They push one another to make their way to the Lord. A group of Westerners claiming to be Hindus struggles for permission to enter the temple. Monkeys can be seen fighting there.
The holy Bagmati flows below the temple. Washerwomen are washing clothes on its banks. Children bathe in the river. There is a small temple on the river bank. It seems that half of the temple is in the river and the other half out of it. It is believed that the day the whole of the temple comes out of the river, the evil period of Kaliyug will come to an end.
The author next visits the Buddhist shrine of Kathmandu.
There is a calm and quiet atmosphere. The temple is ringed by a road. Small shops of Tibetan immigrants stand on the outer edge of temple.
Kathmandu bazaar is full of noise and din. It is full of fruit sellers, flute sellers and hawkers of postcards. There are a number of shops. The author buys some eatables which he gulps down with Coca Cola. He also buys some books.
He buys an air ticket for Delhi from a Nepal Airlines office and returns to his hotel. He is fascinated by a flute seller. He carries fifty or sixty flutes stuck to the attachment at the top of a pole. From time to time he selects a flute from his stock and plays for a few minutes. His carefree style pleases the author. In fact flute music always attracts him. It reminds him of the commonalty of all mankind.
सम्पूर्ण पाठ का हिन्दी रूपान्तर
Para 1. “I get a cheap ……… and Buddhists.”
मुझे नगर के मध्य में एक सस्ता कमरा मिल जाता है और मैं घंटों सोता हूँ। अगले दिन प्रात: मैं श्री शाह के पुत्र और भतीजे के साथ काठमांडू में दो मन्दिरों को देखता हूँ, जो हिन्दुओं और बौद्धों के लिए बहुत अधिक पवित्र हैं।
Para 2. “At Pashupatinath………… on earth.”
पशुपतिनाथ (जिसके बाहर एक सूचना लगी है— ‘केवल हिन्दुओं’ के लिए प्रवेश’ ) का वातावरण बहुत अस्त-व्यस्त रूप में है। पुजारी, फेरी वाले, भक्तजन, पर्यटक, गाय, बन्दर, कबूतर और कुत्ते मैदान में इधर-उधर घूमते रहते हैं। हम कुछ पुष्पों की भेंट चढ़ाते हैं। वहाँ इतने अधिक पूजा करने वाले लोग हैं कि जो लोग पुरोहित का ध्यान आकर्षित करने की कोशिश करते हैं उनको अन्य लोग धक्का देकर एक ओर धकेल देते हैं और स्वयं भगवान के समक्ष पहुँच जाते हैं। नेपाली राजघराने की एक राजकुमारी उपस्थित होती है; सब लोग नत मस्तक होते हैं और उसके लिए मार्ग छोड़ देते हैं। मुख्य द्वार पर केसरिया वस्त्र धारण किए हुए पाश्चात्य लोग प्रवेश की अनुमति चाहते हैं। सिपाही संतुष्ट नहीं है कि ये लोग हिन्दू हैं (केवल हिन्दुओं को ही प्रवेश करने की अनुमति है)। दो बन्दरों में लड़ाई शुरू हो जाती है। एक बन्दर दूसरे का पीछा करता है, जो शिवलिंग पर छलाँग लगाता है, तब मन्दिरों के चारों ओर चीखता हुआ दौड़ता है, और नीचे पवित्र बागमती नदी पर पहुँच जाता है। बागमती मन्दिर से नीचे की ओर बहती है। उसके तट पर एक शव का अन्तिम संस्कार किया जा रहा है।
धोबिनें कपड़े धो रही हैं, बच्चे स्नान कर रहे हैं। छज्जे से एक टोकरी पुरानी पूजा के फूल और पत्तियाँ, जो अब मुरझा गए हैं, नदी में फेंके जाते हैं। नदी के तट पर बने पत्थर के प्लेटफार्म पर एक छोटा-सा मन्दिर जिसका आधा भाग नदी से बाहर निकला हुआ है और दूसरा आधा भाग नदी में डूबा है। जब वह मन्दिर पूरी तरह से बाहर आ जाएगा तो उसके अन्दर जो देवी है वह निकल कर चली जाएगी और पृथ्वी पर कलियुग का अंत हो जाएगा।
Para 3. “At the Baudhnath ………around.”
इसके विपरीत काठमांडू के बौद्ध मन्दिर, बौद्धनाथ स्तूप पर शांति का वातावरण है। इसकी विशाल सफेद गुम्बद के चारों ओर एक सड़क बनी है। इसके बाह्य किनारे पर छोटी-छोटी दुकानें हैं। इनमें बहुत-सी दुकानों के मालिक तिब्बत से आए आप्रवासी हैं। यहाँ फेल्ट बैग, तिब्बती प्रिन्ट और चाँदी के आभूषण खरीदे जा सकते हैं। यहाँ भीड़-भाड़ नहीं है। आसपास की भीड़ वाली गलियों को देखते हुए यहाँ शांति का माहौल है।
Para 4. “Kathmandu is. …………….better for it.”
काठमांडू सजीव, धनलोलुप और धार्मिक नगर है। यहाँ बहुत तंग और व्यस्त गलियों में भी फूलों से सजे देवी-देवताओं के छोटे-छोटे मन्दिर हैं। यहाँ फल बेचने वालों, बाँसुरी बेचने वालों, पोस्टकार्ड – चित्र बेचने वालों की बहुत बड़ी संख्या है। यहाँ दुकानों पर पाश्चात्य सौन्दर्य प्रसाधन, फिल्म की रीलें और चॉकलेट, ताँबे के बर्तन और नेपाल की पुराकालीन वस्तुएँ बिकती हैं। रेडियो से फिल्मी गीत ऊँची आवाज में प्रसारित होते हैं, कार के भोंपू बजते रहते हैं, बाइसिकल की घंटियाँ बजती रहती हैं। मोटर साइकिलों को देखकर भटकती गायें रँभाती हैं। विक्रेता अपना सामान बेचने के लिए जोर से पुकारते हैं। मैं बिना सोचे-समझे आनंद ले रहा था। मैंने बादाम की मिठाई, पगडंडी पर लकड़ी के कोयले की अँगीठी पर भुना हुआ भुट्टा, जिस पर नमक, मिर्च और नींबू रगड़ा हुआ था, प्रेमकथा की दो विनोद पुस्तकें, और एक रीडर्स डाइजेस्ट भी खरीदी। मैंने कोका कोला और जी खट्टा करने वाले संतरे के पेय का सेवन किया और बेहतर महसूस किया।
Para 5. “I consider………… tomorrow’s flight.”
घर वापसी हेतु मैं मार्ग का निर्धारण करता हूँ। यदि मैं स्वयं यात्रा के उत्साह द्वारा प्रेरित हूँ, तो मुझे बस और रेलगाड़ी द्वारा पटना जाना चाहिए, फिर गंगा में जल विहार करते हुए बनारस से इलाहाबाद, फिर यमुना में यात्रा करता हुआ आगरा से होता हुआ दिल्ली पहुँचना चाहिए। परन्तु मैं अत्यधिक थक चुका हूँ, मुझे घर की याद सताती है; आज अगस्त का अंतिम दिन है। मैं अपने मन में सोचता हूँ कि घर चलो, सीधे घर की ओर चलो मैं नेपाल एयरलाइन्स के कार्यालय में प्रवेश करता हूँ और कल की उड़ान के लिए टिकट खरीद लेता हूँ।
Para 6. “I look at the …………for years.”
मैं होटल के समीप चौराहे के कोने में खड़े बाँसुरी विक्रेता को देखता हूँ। उसके हाथ में एक बाँस है, उसकी चोटी पर पचास या साठ बाँसुरियाँ साही के काँटों के समान चारों दिशाओं में निकली हुई हैं। वे बाँस की बनी हैं। उसके पिटारे में क्रॉस वाली बाँसुरियाँ और रिकॉर्डर भी हैं। समय-समय पर वह उस बाँस को भूमि पर खड़ा कर देता है और एक बाँसुरी चुनता है और उसे कुछ मिनट तक बजाता है। यातायात के शोर और फेरी वालों की चीख से ऊपर उठकर उस बाँसुरी की आवाज सुनाई देती है। वह अत्यधिक प्रदर्शन किए बिना, बाँसुरी को धीरे-धीरे, मग्न होकर बजाता है। वह अपना सामान बेचने के लिए चिल्लाता नहीं है। वह कभी-कभी बिक्री भी करता है, किन्तु वह जिज्ञासापूर्ण आकस्मिक ढंग से जैसे कि उसके उद्यम के लिए वह बिक्री आकस्मिक घटना हो। कभी-कभी वह फल विक्रेता से बात करने के लिए बाँसुरी बजाना बंद कर देता है। मैं सोचता हूँ कि वर्षों से यह उसके जीवन का तरीका रहा है।
Para 7. “I find it difficult …………. can go on.”
मेरे लिए उस चौराहे से अलग होना कठिन लगता है। बाँसुरी के संगीत का मुझ पर सदैव ऐसा ही प्रभाव पड़ता है। यह संगीत वास्तव में सर्वव्यापक है और इसकी विशिष्ट स्वरध्वनि है। ऐसी कोई संस्कृति नहीं जिसकी अपनी कोई बाँसुरी न हो— नरकुल की बाँसुरी, रिकॉर्डर, जापानी शाकुहाची, भारतीय शास्त्रीय संगीत की गहरी बाँसुरी, दक्षिणी अमेरिका की स्पष्ट और धीमी बाँसुरी, चीन की ऊँचे स्वर वाली बाँसुरी । प्रत्येक बाँसुरी में अंगुलियों को रखने के विशिष्ट सुराख और फैलाव होता है। उसकी अपनी स्वर संगत होती है। फिर भी मुझे ऐसा लगता है कि बाँसुरी का सुनना मानव जाति की एकरूपता को दर्शाता है, जो संगीत लहरियों के साथ मानव के मुख से निकले शब्दों में झलकता है। इसकी प्रेरणादायिनी शक्ति मानव का सजीव श्वास है । बाँसुरी के संगीत की एकरसता को बनाए रखने के लिए श्वास को रोकना और छोड़ना पड़ता है।
Para 8. “That I can be so………… I now do.”
पिछली बार विदेश में लम्बे समय तक रहने के पश्चात् घर वापसी पर मुझे ऐसी सुमधुरता का अहसास नहीं हुआ था, इसीलिए मुझे आश्चर्य हो रहा है कि अब बाँसुरी की तान मुझे कितना प्रभावित कर रही है। उस समय मैं इसकी दिव्यता की अनुभूति बिल्कुल नहीं कर सका था।
IMPORTANT PASSAGES FOR COMPREHENSION
Read the passages given below and answer the questions that follow :
(नीचे दिए गए अवतरणों को पढ़िए और उन पर आधारित प्रश्नों उत्तर दीजिए— )
1. At Pashupatinath (outside which a sign proclaims ‘Entrance for the Hindus only) there is an atmosphere of ‘febrile confusion’. Priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roam through the grounds. We offer a few flowers. There are so many worshippers that some people trying to get the priest’s attention are elbowed aside by others |pushing their way to the front. A princess of the Nepalese royal house appears; everyone bows and makes way. By the main gate, a party of saffronclad Westerners struggle for permission to enter. The policeman is not convinced that they are ‘the Hindus’.
Questions :
1. What does the signboard proclaim outside the temple?
( मन्दिर के बाहर लगा साइनबोर्ड क्या घोषणा करता है ? )
2. How will you describe the atmosphere of the temple?
( आप मन्दिर के वातावरण का किस प्रकार वर्णन करेंगे ? )
3. Why do the people push one another ?
(लोग एक-दूसरे को धक्का क्यों देते हैं? )
4. Why does the policeman not allow the Westerners ?
(सिपाही पाश्चात्य देशों के लोगों को क्यों अनुमति नहीं देता ? )
5. Which word in the passage means ‘make known publicly or officially”?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘घोषणा करना’ है ?)
Answers:
1. The signboard which is put outside the temple proclaims ‘Entrance for the Hindus only’.
( मन्दिर के बाहर लगा साइनबोर्ड घोषणा करता है ‘केवल हिन्दू प्रवेश करें। ‘ )
2. There is an atmosphere of feverish confusion at the temple.
( मन्दिर में अफरा-तफरी का वातावरण है। )
3. The people push one another to go to the front to the lord.
(लोग भगवान के दर्शन करने के लिए आगे जाने के लिए एक-दूसरे को धक्का देते हैं।)
4. The policeman does not allow the Westerners because he is not convinced that they are ‘the Hindus’.
(सिपाही पाश्चात्य देशों के लोगों को अंदर जाने की अनुमति नहीं देता क्योंकि वह संतुष्ट नहीं है कि वे ‘हिन्दू’ हैं।)
5. The word ‘proclaim’ means ‘make known publicly or officially’.
(शब्द ‘proclaim’ का अर्थ ‘घोषणा करना’ है। )
2. A fight breaks out between two monkeys. One chases the other, who jumps onto a shivalinga, then runs screaming around the temples and down to the river, the holy Bagmati, that flows below. A corpse is being cremated on its banks; washerwomen are at their work and children bathe. From a balcony a basket of flowers and leaves, old offerings now wilted, is dropped into the river. A small shrine half protrudes from the stone platform on the river bank. When it emerges fully, the goddess inside will escape, and the evil period of the Kaliyug will end on earth.
Questions :
1. Describe the fight between the two monkeys.
(दो बन्दरों के बीच हुई लड़ाई का वर्णन कीजिए। )
2. What activities does the writer see in and around the Bagmati?
(लेखक बागमती में और उसके आस-पास क्या क्रियाकलाप देखता है ? )
3. How do people polute the holy Bagmati ?
(लोग पवित्र बागमती को कैसे प्रदूषित करते हैं ? )
4. What is the belief at Pashupatinath about the end of Kaliyug? 1
( पशुपतिनाथ के कलियुग के अन्त के बारे में क्या धारण है ? )
5. Which word in the passage means ‘a place of ‘worship’ for buddhists?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘स्तूप’ है ?)
Answers:
1. Two monkeys begin to fight. One chases the other, who jumps onto a shivalinga, then runs screaming around the temper and down to the river Bagmati.
(दो बन्दर लड़ना शुरू करते हैं। एक दूसरे के पीछे दौड़ता है, जो एक शिवलिंग पर कूद जाता है, तब मंदिरों के चारों ओर चीखता हुआ नीचे बागमती नदी की ओर दौड़ जाता है । )
2. A corpse is being burnt on the bank of Bagmati . The washerwomen are washing the clothes and the children are bathing in it.
( बागमती के तट पर एक लाश जल रही है। नदी में धोबिने कपड़े धो रही हैं और बच्चे नहा रहे हैं। )
3. People drop the wilted flowers and leaves into the river and thus polute the holy river.
(लोग मुरझाए हुए फूल और पत्तियाँ नदी में डालते हैं और इस प्रकार पवित्र नदी को प्रदूषित करते हैं ।)
4. A small shrine half protrudes from the stone platform on the river bank. When it emerges fully, the period of the Kaliyug will end on the earth.
(नदी के तट पर पत्थर के चबूतरे पर एक छोटा मंदिर नदी से आधा बाहर निकला हुआ है। जब वह पूरा बाहर आ जाएगा, पृथ्वी पर कलियुग समाप्त हो जाएगा। )
5. The word ‘shrine’ means ‘a place of worship’.
(शब्द ‘shrine’ का अर्थ ‘स्तूप’ है। )
3. Kathmandu is vivid, mercenary, religious, with small shrines to flower-adorned deities along the narrowest and busiest streets; with fruit sellers, flute sellers, hawkers of postcards; shops selling Western cosmetics, film rolls and chocolate; or copper utensils and Nepalese antiques. Film songs blare out from the radios, car horns sound, bicycle bells ring, stray cows low questioningly at motorcycles, vendors shout out their wares. I indulge myself mindlessly: buy a bar of marzipan, a corn-on-the-cob roasted in a charcoal brazier. on the pavement (rubbed with salt, chilli powder and lemon); a couple of love story comics, and even a Reader’s Digest. All this I wash down with Coca Cola and a nauseating orange drink, and feel much the better for it.
Questions :
1. What type of place is Kathmandu ?
(काठमांडू किस प्रकार का स्थान है ? )
2. What articles are seen there for sale ?
( वहाँ कौन-सी चीजें बिकती हैं ? )
3. What adds to the noise of the bazaar ?
( बाजार के शोर को बढ़ाने वाले कारक क्या हैं? )
4. What eatables does the writer enjoy ?
(लेखक खाने-पीने की किन चीजों का आनंद लेता है ? )
5. Which word in the passage means ‘making someone feel sick”?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘जी मिचलाने वाली’ है ? )
Answers:
1. Kathmandu is a vivid, mercenary and religious place. There are small shrines and deities along the streets.
(काठमांडू एक सजीव, धनलोलुप और धार्मिक स्थान है। वहाँ गलियों के किनारे छोटे मंदिर और देवी-देवता हैं। )
2. The writer finds fruits shopes fluite sellers and hawkers of post cards, shopes seeing western cosmetics, film rolls and chocolate; and copper utensils and Nepalese antiques.
(लेखक वहाँ देखता है: फलों की दुकानें बाँसुरी बेचने वाले और पोस्टकार्डों के विक्रेता, दुकानें जिन पर पाश्चात्य सौन्दर्य प्रसाधन बिकता है, फिल्म की रील, चॉकलेट, ताँबे के बर्तन और नेपाली प्राचीन वस्तुएँ।)
3. Radios blare out film songs, car horns sound, bicycles bells ring, stray cow low and vendors shout out their wares.
(रेडियो फिल्मी गीतों को जोर-जोर से प्रसारित करता है, कार के भोंपू बजते हैं, बाइसिकल की घंटियाँ बजती हैं, भटकती गाएँ रँभाती हैं और विक्रेता अपना सामान बेचने के लिए शोर मचाते हैं।)
4. The writer enjoyed a bar of marzipan, a roasted cob and washed them down with Coca Cola and orange drink.
(लेखक ने बादाम की मिठाई, भुना हुआ भुट्टा खाया और कोका कोला तथा संतरे का रस पिया।)
5. The word ‘nauseating’ means ‘making someone feel sick’.
( शब्द ‘nauseating’ का अर्थ ‘जी मिचलाने वाली’ है।)
4. I look at the flute seller standing in a corner of the square near the hotel. In his hand is a pole with an attachment at the top from which fifty or sixty bansuris protrude in all directions, like the quills of a porcupine. They are of bamboo; there are cross-flutes and recorders. From time to time he stands the pole on the ground, selects a flute and plays for a few minutes. The sound rises clearly above the noise of the traffic and the hawkers’ cries. He plays slowly, meditatively without excessive display. He does not shout out his wares. Occasionally he makes a sale, but in a curiously offhanded way as if this were incidental to his enterprise. Sometimes he breaks off playing to talk to the fruit seller. I imagine that this has been the pattern of his life for years.
Questions:
1. Where is the flute seller standing ? What has he in his hand?
(बाँसुरी विक्रेता कहाँ खड़ा है? उसके हाथ में क्या है?)
2. What are the flutes compared to ?
(बाँसुरियों की तुलना किस चीज से की गई है ? )
3. How is the flute seller different from other hawkers ?
(अन्य फेरी वालों से बाँसुरी विक्रेता किस प्रकार भिन्न है ?)
4. How will you describe the writer’s feeling towards the flute seller’s pattern of life ?
( आप बाँसुरी विक्रेता के जीवन के तरीके की तथा लेखक की भावना का किस प्रकार वर्णन करेंगे ? )
5. Which word in the passage means ‘extend beyond a surface”?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘तल से बाहर निकलना है?)
Answers:
1. The flute seller is standing in a corner of the square near the hotel. In his hand he has a pole with fifty or sixty flutes.
(बाँसुरी विक्रेता होटल के पास एक चौराहे के कोनों में खड़ा है। उसके हाथ में एक बाँस है जिस पर 50 या 60 बाँसुरियाँ लटकी हुई हैं।)
2. The flutes are compared to the quills of a porcupine.
(बाँसुरियों की तुलना साही के काँटों से की गई है। )
3. Unlike the other hawkers, he does not shout out his wares to attract the customers.
(वह अन्य फेरी वालों से भिन्न, ग्राहकों को आकर्षित करने के लिए अपने सामान को बेचने के लिए चिल्लाता नहीं है। )
4. The writer is appreciative of the flute seller’s pattern of life.
(लेखक बाँसुरी विक्रेता के जीवन के तरीके का प्रशंसक है।)
5. The word ‘protrude’ means ‘extend beyond a surface’.
(शब्द ‘protrude’ का अर्थ ‘तल से बाहर निकलना है।)
LONG ANSWER TYPE QUESTIONS
(To be answered in about 80 words )
Q. 1. Compare and contract the atmosphere in and around the Baudhnath shrine with the Pashupatinath temple. (Imp.)
(बौद्धनाथ स्तूप और पशुपतिनाथ मन्दिर में और उनके चारों ओर के वातावरण की तुलना करते हुए उनमें व्याप्त विभिन्नता का वर्णन कीजिए।)
Ans. Introduction: Both the temples are most sacred to Hindus and Buddhists. People visit them when they go to Kathmandu.
Contrast: The atmosphere in and around Baudhnath shrine offers a contrast to that of the Pashupatinath temple. At Pashupatinath, the atmosphere is of complete chaos while at the Baudhnath shrine there is a sense of stillness.
Priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roam through the grounds of Pashupatinath. On the other hand, there is a ring-road around the Baudhnath stupa. There are no crowds. This is a haven of quietness in the busy streets around.
Conclusion: Only the Hindus are allowed to enter the temple of Pashupatinath.
[ भूमिका – दोनों मन्दिर हिन्दुओं और बौद्धों के लिए सबसे अधिक पवित्र हैं। जब लोग काठमांडू जाते हैं, वे उन मन्दिरों में दशनार्थ जाते हैं।
विभिन्नता – बौद्धनाथ स्तूप के अन्दर और आस-पास का वातावरण पशुपतिनाथ मन्दिर के वातावरण के बिलकुल विपरीत है। पशुपतिनाथ में पूर्ण अव्यवस्था का वातावरण है जबकि बौद्धनाथ में शान्ति का वातावरण है।
पुजारी, फेरी वाले, भक्तजन, पर्यटक, गाय, बन्दर, कबूतर और कुत्ते पशुपतिनाथ के मैदान में घूमते-फिरते हैं। इसके विपरीत बौद्धनाथ स्तूप के चारों ओर चक्करदार मार्ग बना है। वहाँ भीड़ नहीं है। चारों ओर व्यस्त गलियों के बीच यह शान्ति का स्थल है।
निष्कर्ष – पशुपतिनाथ मन्दिर में केवल हिन्दुओं का प्रवेश ही सम्भव है।]
Q.2. How does the author describe Kathmandu’s busiest streets?
(लेखक काठमांडू की सबसे व्यस्त गलियों का वर्णन किस प्रकार करता है? )
Ans. The author describes Kathmandu’s busiest streets in the following way:
Shrines There are small shrines. There are flower adorned deities along the narrowest and busiest streets.
Vendors: There are fruit sellers, flute setters and hawkers of picture postcards.
Shops : There are shops selling Western cosmetics, film rolls and chocolate. Some shops sell copper utensils and Nepalese antiques.
Noise: There is a lot of noise. Film songs blare out from the radios. Car horns sound. Bicycle bells ring. Stray cows low. Vendors shout their wares.
[लेखक काठमांडू की सबसे व्यस्त गलियों का वर्णन निम्न प्रकार करता है—
मन्दिर – वहाँ छोटे-छोटे मन्दिर हैं। सबसे तंग और व्यस्त गलियों दोनों ओर पुष्प-सज्जित देवी-देवताओं की मूर्तियाँ हैं ।
विक्रेता – वहाँ फल विक्रेता, बाँसुरी विक्रेता और पोस्टकार्ड – चित्र फेरी वाले हैं।
दुकानें – वहाँ दुकानें हैं जिन पर पाश्चात्य सौन्दर्य प्रसाधन, फिल्म की रील और चॉकलेट बिकती हैं। कुछ दुकानों पर ताँबे के बर्तन, और नेपाली पुरावशेष बिकते हैं।
शोर – बहुत शोर है। रेडियो से फिल्मी गाने जोर-जोर से बजते हैं। कार के हॉर्न ध्वनि करते हैं। बाइसिकल की घंटियाँ बजती हैं। आवारा गाएँ भाती हैं। विक्रेता अपना माल जोर से आवाज करके बेचते हैं।]
Q. 3. What impression do you form about the devotees at Pashupatinath temple?
( पशुपतिनाथ मन्दिर के भक्तजनों के बारे में आपके मन पर कैसा प्रभाव पड़ता हैं ? )
Ans. Pashupatinath is a very important temple of Hindus in Kathmandu. Pilgrims from far and wide come to visit the temple. There is a large crowd in and outside the temple. Though the temple is open only to the Hindus, others are also eager to get in. There are a number of devotees. Some devotees who try to get the priest’s attention are pushed aside by others who make their way to the front. A princess of the Nepalese royal house appears, everyone bows and makes way. There is no order.
[काठमांडू में पशुपतिनाथ हिन्दुओं का एक बहुत महत्त्वपूर्ण मन्दिर है। दूर-दूर से तीर्थयात्री मन्दिर के दर्शन करने आते हैं। मन्दिर के अंदर और उसके बाहर बहुत अधिक भीड़ है। यद्यपि मन्दिर में केवल हिन्दू प्रवेश कर सकते हैं, अन्य लोग भी अंदर जाने के लिए उत्सुक हैं। वहाँ भक्तजनों की बहुत बड़ी संख्या है। कुछ भक्तजन जो पुजारी का ध्यान आकर्षित करना चाहते हैं, अन्य भक्तजन उनको धक्का देकर एक ओर कर देते हैं और आगे निकल जाते हैं। नेपाल के राजघराने की एक राजकुमारी दर्शन करने आती है, सभी उसके आगे नतमस्तक हो जाते हैं और उसको रास्ता देते हैं। वहाँ कोई व्यवस्था नहीं है । ]
Q.4. Who fascinates the author most in Kathmandu ? Describe him.
(काठमांडू में लेखक को सबसे अधिक कौन आकर्षित करता है? उसका वर्णन कीजिए । )
Ans. There is a flute seller standing in a corner of the square near the hotel where the author is staying. That flute seller fascinates the author most. The flute seller has a pole with an attachment at the top. It had fifty to sixty flutes extending out like the quills of porcupine. From time to time he stands the pole on the ground. He selects a flute. He plays on it for a few minutes. He plays slowly and thoughtfully. He does not make excessive display. He does not shout out his wares. Occasionally he makes a sale in a casual way. Sometimes he breaks off playing and talks to the fruit seller. It has been the pattern of his life for years.
जिस होटल में लेखक ठहरा हुआ है, उसके निकट घिरा हुआ. एक चौक है। उसके कोने में एक बाँसुरी विक्रेता खड़ा है। यह बाँसुरी विक्रेता लेखक को सबसे अधिक आकर्षित करता है । बाँसुरी विक्रेता के पास एक बाँस है जिसके सिरे पर एक जुगाड़ बना हुआ है। इसमें 50-60 बाँसुरियाँ हैं, जो साही के काँटों की तरह बाहर निकली हुई हैं। वह कभी-कभी उस बाँस को भूमि पर खड़ा कर लेता है। वह एक बाँसुरी छाँटता है। वह कुछ मिनट उसे बजाता है। वह धीरे-धीरे और मग्न होकर उसे बजाता है। वह अत्यधिक प्रदर्शन नहीं करता। वह अपनी बाँसुरियों को बेचने के लिए चिल्लाता नहीं है। वह कभी-कभी आकस्मिक रूप से ब्रिक्री भी कर लेता है। वह कभी-कभी बाँसुरी बजाना बंद कर देता है और फल विक्रेता से बातें करता है। वर्षों से उसके जीवन का यही तरीका रहा है । ]
EXERCISES FROM THE TEXT
Thinking about the Text
I. Answer these questions in one or two words or in short phrases :
(निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर एक या दो शब्दों या लघु शब्द-समूह में दीजिए— )
Q. 1. Name the two temples the author visited in Kathmandu.
(काठमांडू में उन दो मन्दिरों का नाम बताइए जो लेखक ने देखे थे ।)
Ans. (i) Pashupatinath temple, (ii) Baudhnath shrine.
Q. 2. The writer says, “All this I wash down with Coca Cola.” What does ‘all this’ refer to ?
(लेखक कहता है, “मैं यह सब कोका कोला के साथ निगल जाता हूँ।” ‘यह सब’ किसकी ओर संकेत करता है ? )
Ans. A bar of marzipan and roasted corn-cob.
Q. 3. What does Vikram Seth compare to the quills of a porcupine ?
(विक्रम सेठ साही के काँटों से किसकी तुलना करता है ? )
Ans. Flutes.
Q. 4. Name five kinds of Flute.
( पाँच प्रकार की बाँसुरियों के नाम लिखिए | )
Ans. The reed neh, the Japanese shakuhachi, the deep bansuri of Hindustani classical music, the clear or breathy flutes of South America, the high pitched Chinese flutes.
II. Answer each question in a short paragraph:
(प्रत्येक प्रश्न का उत्तर एक छोटे अनुच्छेद में दीजिए— )
Q. 1. What difference does the author note between the flute seller and the other hawkers?
(लेखक बाँसुरी विक्रेता और अन्य फेरी वालों में क्या अन्तर पाता है ?)
Ans. The flute seller does not shout out his wares while the other hawkers shout out their wares.
Q. 2. What is the belief at Pashupatinath about the end of Kaliyug?
( पशुपतिनाथ में कलियुग के अन्त के बारे में क्या धारणा है ? )
Ans. A small shrine half protrudes from the stone platform of the river Bagmati which flows below Pashupatinath. When it emerges fully, the period of Kaliyug will end.
Q. 3. The author has drawn powerful images and pictures. Pick out three examples each of the following:
(लेखक ने शक्तिशाली सजीव चित्रण किया है। निम्नांकित में से प्रत्येक से तीन उदाहरण दीजिए— )
(i) the atmosphere of ‘febrile confusion’ outside the temple of Pashupatinath (for example: some people trying to get the priests attention are allowed aside…..)
(ii) the things he sees.
(iii) the sounds he hears.
Ans. (i) (a) Priests, hawkers, devotees, tourists, cows, monkeys, pigeons and dogs roam through the grounds.
(b) Some people trying to get the priests attention are elbowed aside by others pushing their way to the front.
(c) By the main gate, a party of saffron-clod Westerners struggle for permission to enter.
(ii) the things he sees
(a) Small shrines and flower-adorned deities along the streets.
(b) Men, animals and birds.
(c) Different small shops selling a number of items.
(iii) the sounds he hears
(a) The pleasing sound of flute.
(b) Sound of film songs blared out from the radios.
(c) Lowing of story cows.
III. कृपया ये तीनों प्रश्न और उनके उत्तर ‘Long Answer Type Questions’ के अन्तर्गत देखिए ।
Thinking about Language
Read the following sentences carefully to understand the meaning of the italicised phrases. Then match the phrasal verbs in Column A with their meanings in Column B:
(तिरछे अक्षरों में मुद्रित शब्द- समूह के अर्थ समझने के लिए निम्नलिखित वाक्यों को ध्यानपूर्वक पढ़िए। तब स्तम्भ A में दी गई phrasal verbs को स्तम्भ B में दिए गए उसके अर्थ से मिलान कीजिए— )
1. A communal war broke out when the princess was abducted by the neighbouring prince.
2. The cockpit broke off from the plane during the plane crash.
3. The car broke down on the way and we were left stranded in the jungle.
4. The dacoit broke away from the police as they took him to court..
5. The brothers broke up after the death of the father.
6. The thief broke into our house when we were away.

II. 1. Use the suffixes ‘on’ or ‘tion’ to form nouns from the following verbs. Make the necessary changes in the spellings of the words:
(निम्नलिखित verbs प्रत्यय ion या tion का प्रयोग करके nouns बनाइए। वर्तनी में आवश्यकतानुसार परिवर्तन कीजिए— )
Example: proclaim (Verb)-proclamation (noun)
(i) cremate
(ii) act
(iii) exhaust
(iv) invent
(v) tempt
(vi) immigrate
(vii) direct
(viii) meditate
(ix) imagine
(x) dislocate
(xi) associate
(xii) dedicate
Answer:
(i) cremation
(ii) action
(iii) exhaustion
(iv) invention
(v) temptation
(vi) immigration
(vii) direction
(viii) meditation
(ix) imagination
(x) dislocation
(xi) association
(xii) dedication.
2. Now fill in the blanks with suitable words from the ones that you have formed above:
(आपने जो शब्द ऊपर बनाए हैं उनमें से उपयुक्त शब्द चुनकर रिक्त स्थान भरिए – )
(i) Mass literacy was possible only after the …………. of the printing machine.
(ii) Ramesh is unable to tackle the situation as he lacks………..
(iii) I could not resist the ……….. to open the letter.
(iv) Hardwork and ………… are the main keys to success.
(v) The children were almost fainting with ………. after being made to stand in the sun.
Answer :
(i) invention
(ii) imagination
(iii) temptation
(iv) dedication
(v) exhaustion.
III. Punctuation
Use capital letters, full stops, question marks, commas and inverted commas wherever necessary in the following paragraph:
(निम्नलिखित अनुच्छेद में आवश्यकतानुसार बड़े अक्षरों और विराम चिह्नों का प्रयोग कीजिए— )
an arrogant lion was wandering through the jungle one day he asked the tiger who is stronger than you you O lion replied the tiger who is more fierce than a leopard asked the lion you sir replied the leopard he marched upto an elephant and asked the same question the elephant picked him up in his trunk swung him in the air and threw him down look said the lion there is no need to get mad just because you don’t know the answer.
Ans.
An arrogant lion was wandering through the jungle. One day he asked the tiger, “Who is stronger than you ?” “You, O lion”, replied the tiger. “Who is more fierce than a leopard ?” asked the lion. “You, sir,” replied to leopard. He marched upto an elephant and asked the same question. The elephant picked him up in his trunk, swung him in the air and threw him down. “Look,” said the lion, “there is no need to get mad just because you don’t know the answer.”