UK 9th English

UK Board 9th Class English – (Prose) – Chapter 4 A Truly Beautiful Mind

UK Board 9th Class English – (Prose) – Chapter 4 A Truly Beautiful Mind

UK Board Solutions for Class 9th English – (Prose) – Chapter 4 A Truly Beautiful Mind

Introduction: The story of Einstein shows him as a human being, a fairly ordinary person who had his likes and dislikes, his streaks of rebellion, and his problems.
[ परिचय – आइन्सटीन की यह कहानी उनको एक इंसान के रूप में प्रस्तुत करती है, एक बिल्कुल आम आदमी के समान, जिनकी अपनी पसंद व नापसंद थीं, उनमें भी विद्रोह के स्वर थे तथा उनकी अपनी समस्याएँ भी थीं ।]
SUMMARY OF THE LESSON IN ENGLISH
Albert Einstein was born on 14 March, 1879 in the city of Ulm in Germany. He did not show any indication of future greatness. As he was a late talker, his parents were worried. He did not mix and play with his playmates. He played by himself much of the time.
Einstein began learning to play the violin of the age of six. He later became a gifted amateur violinist.
When Einstein was 15 months old, his family moved to Munich. He attended a high school in Munich. Though he was a good student, he hated the school’s regimentation and left the school at the age of 15.
His parents moved to Milan. He joined a high school in a city of Switzerland. He was highly gifted in mathematics and interested in physics.
After finishing school, he joined a university in Zurich. He felt a special interest in a fellow student Mileva Maric. The couple fell in love.
In 1900, at the age of 21, Albert Einstein was a university graduate. In 1902 he secured a job as a technical expert in the patent office in Bern. He developed his own ideas in physics in secret. He published four papers in 1905. One of them was Einstein’s Special Theory of Relativity. He established the world’s most famous formula: E = mc²
He married Mileva in January 1903. They had two sons. But a few years later, the marraige faltered and the couple finally divorced in 1919. Einstein married his cousin Elsa the same year.
In 1915, Einstein published his General Theory of Relativity. It provides a new interpretation of gravity. The newspapers proclaimed his work as a scientific revolution’.
Einstein received the Nobel Prize for Physics in 1921.
When the Nazis came to power in Germany in 1933, Einstein emigrated to the United States. Five years later, the discovery of nuclear fission in Berlin held American physicists in an uproar.
At the urge of a colleague, Einstein wrote a letter of Franklin D. Roosevelt on 2 August, 1935. The letter warned of the extent of the destruction by the explosion of an atom bomb. The Americans developed the atom bomb in a secret project and dropped it on Hiroshima and Nagasaki in August 1945.
Einstein was deeply shaken by the extent of the destruction. He wrote a letter to the United Nations and proposed the formation of a world government. Over the next decade Einstein agitated for the end of the arms buildup and campaigned for peace and democracy. When he died in 1955 he was celebrated as a world citizen.
सम्पूर्ण पाठ का हिन्दी रूपान्तर
Para 1. “Albert Einstein……….too large.”
एलबर्ट आइन्सटीन का जन्म 14 मार्च, सन् 1879 ई० को जर्मनी के एक नगर उल्म में हुआ था। उस समय कोई ऐसा आभास नहीं हुआ कि वे युग-पुरुष बनेंगे। इसके विपरीत, उनकी माँ का सोचना था कि वह निराला बच्चा है। उनको आइन्स्टीन का सिर बहुत बड़ा लगता था।
Para 2. “At the age ……… are her wheels?”
ढाई वर्ष की आयु में भी आइन्सटीन बोल नहीं पाते थे। अन्त में जब उन्हें बोलना आ गया तो वे हर पहलू को दो बार बोलते थे। आइन्सटीन यह नहीं जानते थे कि वे अन्य बच्चों के साथ किस प्रकार का व्यवहार करें, उनके खेल के साथी उनको “उबाने वाला भाई” कहा करते थे। अतः बच्चा अधिक समय अपने आप ही खेलता रहता था। उनको विशेष रूप से यान्त्रिक खिलौने पसन्द थे। अपनी नवजात बहन, माजा की ओर देखते हुए उन्होंने कहा, “सुन्दर, पर उसके पहिए कहाँ हैं?”
Para 3. “A headmaster once told……..his life.”
एक बार एक हेडमास्टर ने उनके पिता से कहा कि आइन्सटीन कोई भी व्यवसाय चुने, यह महत्त्वपूर्ण बात नहीं है क्योंकि उसको कभी भी किसी काम में सफलता नहीं मिलेगी। आइन्सटीन ने छह वर्ष की आयु में वायलिन बजाना सीखना शुरू किया, क्योंकि उनकी माँ ऐसा चाहती थीं; आने वाले वर्षों में वे प्रतिभाशाली लेकिन शौकिया रूप से वायलिन वादक बने, और इस कौशल को उन्होंने उम्रभर बनाए रखा।
Para 4. “But Albert Einstein……….for good.”
पर एबलर्ट आइन्सटीन बुरे विद्यार्थी नहीं थे। उन्होंने म्यूनिख हाईस्कूल में प्रवेश लिया। जब वे पन्द्रह माह के थे, उनका परिवार वहाँ चला गया था। उन्होंने लगभग सभी विषयों में अच्छे अंक प्राप्त किए। आइन्सटीन को स्कूल के कठोर अनुशासन से घृणा थी और वे अपने . शिक्षकों से प्रायः ही उलझ जाया करते थे। पन्द्रह वर्ष की आयु में, आइन्सटीन ने इतनी घुटन महसूस की कि उन्होंने उस स्कूल को स्थायी रूप से छोड़ दिया।
Para 5. “The previous, ………..than Munich.”
पहले वर्ष एलबर्ट के माता-पिता मिलान चले गए थे, और अपने पुत्र को सम्बन्धियों के पास छोड़ गए थे। गहरे विचार-विमर्श के बाद, आइन्सटीन की इच्छा पूरी हुई कि वे म्यूनिख की अपेक्षा अधिक उदार नगर स्विट्जरलैण्ड में जहाँ जर्मन भाषा बोली जाती थी, अपना अध्ययन जारी रखे।
Para 6. “Einstein was …..moustache.”
आइन्सटीन गणित में बहुत प्रतिभाशाली थे और भौतिकी में उनकी रुचि थी। स्कूल की शिक्षा पूरी करने के बाद, उन्होंने ज्यूरिख के विश्वविद्यालय में अध्ययन करने का निर्णय लिया। पर विज्ञान ही एकमात्र विषय नहीं था जो उस तेज युवक, जिसकी लम्बी और लटकी हुई मूँछें थीं, की रुचि को पूरा करता ।
Para 7. “He also felt……….conclusion.”
वे अपनी सहपाठी मिलेवा मैरिक की ओर आकृष्ट हुए, उसको उन्होंने एक समझदार प्राणी के रूप में देखा। यह सर्ब युवती स्विट्जरलैण्ड आई थी क्योंकि ज्यूरिख विश्वविद्यालय यूरोप के उन इने-गिने विश्वविद्यालयों में से एक था जहाँ लड़कियाँ स्नातक की डिग्री प्राप्त कर सकती थीं। आइन्सटीन ने उसमें एक ऐसा साथी देखा जो उन लोगों के विरुद्ध था जो कला, साहित्य या संगीत को पसन्द नहीं करते। ऐसे लोग उनके परिवार में भी थे और विश्वविद्यालय में भी थे जिनसे वे लगातार संघर्षरत थे। दोनों में प्रेम हो गया । पत्र-व्यवहार होने लगा जिसमें वे अपने प्रेम को शब्दों में व्यक्त करने लगे। इस प्रकार वे विज्ञान का सम्मिश्रण कोमलता से करते रहे। आइन्सटीन ने लिखा- “मुझे कितनी प्रसन्नता और गर्व होगा जब हम दोनों मिलकर ‘सापेक्षता’ पर काम करेंगे और उसे सफल निष्कर्ष तक ले जाएँगे।”
Para 8. “In 1900, ………. theoretical physics.”
सन् 1900 ई० में इक्कीस वर्ष की आयु में, एलबर्ट आइन्सटीन विश्वविद्यालय से स्नातक हो गए थे और बेरोज़गार थे। उन्होंने एक सहायक शिक्षक के रूप में कार्य किया और प्राइवेट ट्यूशन दिए तथा अन्त में सन् 1902 ई० में बर्न में पेटेंट ऑफिस में तकनीकी विशेषज्ञ के रूप में नौकरी मिली। जबकि यह सोचा जाता था कि वे अन्य लोगों के आविष्कारों का आकलन करेंगे, आइन्सटीन यथार्थ में अपने विचारों को गुप्त रूप से विकसित कर रहे थे। कहा जाता है कि उन्होंने मजाक में अपनी मेज, जिस पर वे कार्य करते थे, की दराज को ‘सैद्धान्तिक भौतिकी ब्यूरो’ की संज्ञा दी।
Para 9. “One of the………… — Albert Einstein.”
सन् 1905 के प्रसिद्ध पेपरों में से एक पेपर आइन्सटीन की Special Theory of Relativity पर था, जिसके अनुसार समय और दूरी निरपेक्ष नहीं हैं। वास्तव में, दो पूर्णरूपेण सही घड़ियाँ, यदि उनमें से एक दूसरी घड़ी के सापेक्ष बहुत तेज चलती रही है, यदि यात्रा के बाद उन दोनों को साथ-साथ रखा जाए तो वे एक ही समय नहीं दिखा रही होंगी। इससे संसार का सबसे प्रसिद्ध सूत्र निकलता है जो mass और energy के बीच सम्बन्ध का वर्णन करता है—
E = mc2
(इस गणितीय समीकरण में E = energy, m = mass और c = निर्वात में प्रकाश की गति (लगभग 300,00 किलोमीटर प्रति सेकण्ड )
जब आप किसी सुन्दर लड़की के पास दो घण्टे तक बैठते हैं तो ऐसा प्रतीत होता है कि आप दो मिनट बैठे। जब आप किसी गर्म स्टोव के पास दो मिनट बैठते हैं, तो ऐसा प्रतीत होता है कि आप दो घंटे बैठे-यह सापेक्षता है।
– एलबर्ट आइन्सटीन
Para 10. “While Einstein was……wedding off.”
जिस समय आइन्सटीन भौतिकी में सबसे कठिन प्रश्न को हल कर रहे थे, उनके व्यक्तिगत जीवन में बिगाड़ उत्पन्न हो रहा था। एलबर्ट चाहते थे कि अपना अध्ययन समाप्त करने के तुरन्त बाद वे मिलेवा से विवाह करें, लेकिन उनकी माँ इसके विरुद्ध थीं। उनकी माँ ने सोचा कि मिलेवा, जो उनके बेटे से तीन वर्ष बड़ी थी, उसके लिए बहुत बड़ी है। वे मिलेवा की बुद्धिमानी से भी परेशान थीं। उनकी माँ ने कहा, “वह (मिलेवा) तुम्हारी तरह एक पुस्तक है।” आइन्स्टीन ने विवाह स्थगित कर दिया ।
Para 11. “The pair finally…….the same year.”
अन्त में, दोनों का विवाह जनवरी 1903 में हो गया और उनसे दो पुत्र हुए। परन्तु कुछ वर्ष बाद, विवाह में कमजोरी पड़ गई। इसी बीच में मिलेवा की बौद्धिक महत्त्वाकांक्षा नष्ट हो रही थी और वह एक दु:खी घरेलू पत्नी के रूप में रह रही थी। कई वर्ष लगातार झगड़ते रहने के बाद सन् 1919 में दम्पति का आखिरकार तलाक हो ही गया। आइन्सटीन ने उसी वर्ष अपनी cousin Elsa से विवाह कर लिया।
Para 12. “Einstein’s new……….revolution.”
आइन्सटीन का नया व्यक्तिगत अध्याय उनकी विश्व ख्याति में उन्नति के साथ-साथ चला। सन् 1915 में उन्होंने अपनी General Theory of Relativity प्रकाशित की थी, जो गुरुत्वाकर्षण शक्ति की नई व्याख्या प्रदान करती थी । सन् 1919 के सूर्य ग्रहण ने सिद्ध कर दिया कि वह सिद्धान्त बिल्कुल ठीक है। आइन्सटीन ने बहुत पहले ही शुद्ध रूप से गणना कर दी थी कि स्थिर ग्रह सूर्य के गुरुत्वाकर्षण क्षेत्र से होकर कितनी सीमा तक प्रकाश का विचलन करेंगे। समाचार पत्रों ने कहा कि आइन्सटीन का कार्य ‘एक वैज्ञानिक क्रान्ति’ है।
Para 13. “Einstein received……. by the press.”
सन् 1921 ई० में आइन्सटीन को भौतिकी का नोबल पुरस्कार प्राप्त हुआ। उनके ऊपर सम्मान की वर्षा की गई और सारे संसार से बधाई पत्र मिले और प्रेस ने उनकी भूरि-भूरि प्रशंसा की ।
Para 14. “When the Nazis…….. atomic bomb.”
जब सन् 1933 में जर्मनी में नाजी पार्टी सत्ता में आई, आइन्सटीन अब संयुक्त राज्य अमेरिका में बस गए। पाँच वर्ष बाद बर्लिन में आणविक विखण्डन की खोज की जा चुकी थी, इससे अमेरिकी भौतिकशास्त्रियों को बहुत परेशानी हुई। उनमें से बहुत से लोग फासीवाद से डरकर भाग गए थे, जैसे आइन्सटीन ने किया था, और इन्हें अब भय था कि नाजी लोग परमाणु बम बना सकते हैं और उसका प्रयोग कर सकते हैं।
Para 15. At the urging of ….. August 1945.
एक साथी के बार-बार अनुरोध करने पर, आइन्सटीन ने अमेरिका राष्ट्रपति फ्रेंकलिन डी० रूजवेल्ट को 2 अगस्त, 1939 को एक पत्र लिखा। उन्होंने पत्र में चेतावनी दी — ” इस प्रकार का एक ही बम……. यदि किसी पोत पर विस्फोट कर दिया जाए तो वह सारे पोत को नष्ट कर देगा और साथ-साथ उसके आस-पास की कुछ भूमि को नष्ट कर देगा।” उनके शब्दों का प्रभाव पड़ा। अमेरिकियों ने अपनी गुप्त परियोजना से परमाणु बम का विकास किया और अगस्त 1945 में जापान के नगरों— हिरोशिमा और नागासाकी पर उनको गिराया।
Para 16. “Einstein was………democracy.”
आइन्सटीन को अत्यधिक विनाश के कारण गहरा शोक पहुँचा। इस बार उन्होंने संयुक्त राष्ट्र को सार्वजनिक हित के लिए एक पत्र लिखा। पत्र में उन्होंने विश्व सरकार की रचना का प्रस्ताव किया। रूजवेल्ट को लिखे उनके पत्र का जो प्रभाव हुआ था, उसको देखते हुए इस पत्र का कोई असर नहीं हुआ। पर आइन्सटीन अगले दस वर्षों में राजनीति में अधिक जोशीले ढंग से शामिल हो गए— हथियारों के संग्रह को समाप्त करने के लिए आन्दोलन किया और अपनी लोकप्रियता को शांति और जनतन्त्र के लिए अभियान चलाने में उपयोग किया।
Para 17. “When Einstein………genius.”
छियत्तर वर्ष की आयु में सन् 1955 में जब आइन्सटीन का देहान्त हुआ, तो उनकी चिंतक और विश्व नागरिक के रूप में जितनी प्रशंसा की गई उतनी ही प्रशंसा प्रतिभाशाली वैज्ञानिक के रूप में भी की गई।
IMPORTANT PASSAGES FOR COMPREHENSION
Read the following passages and answer the questions that follow:
(दिए गए अवतरणों को पढ़ने के पश्चात् दिए गए प्रश्नों का उत्तर दीजिए— )
1. Albert Einstein was born on 14 March, 1879 in the German city of Ulm, without any indication that he was destined for greatness. On the contrary, his mother thought Albert was a freak. To her, his head seemed much too large.
At the age of two-and a-half, Einstein still wasn’t talking. When he finally did learn to speak, he uttered everything twice. Einstein did not know what to do with other children, and his playmates called him “Brother Boring.” So the youngster played by himself much of the time. He especially loved mechanical toys. Looking at his newborn sister, Maja, he is said to have said : “Fine, but where are her wheels?”
Questions :
1. When and where was Einstein born ?
(आइन्सटीन का जन्म कब और कहाँ हुआ था। )
2. What did his mother think of him when he was a little child ?
(जब वे छोटे बच्चे थे, उनकी माँ उनके बारे में क्या सोचती थीं ? )
3. Why did his playmates call him ‘Brother Boring’?
(उनके खेल के साथी उनको ‘उबाने वाला भाई’ क्यों कहते थे ? )
4. Explain ‘Fine, but where are her wheels’ ?
( ‘Fine, but where are her wheels ?” की व्याख्या कीजिए। )
5. Find out the phrase in the passage which has the following meaning :
‘Was intended for a particular purpose or end.’
( अवतरण में उस शब्द- समूह को चुनिए जिसका अर्थ ‘भाग्य में बदा था’ है।)
Answers :
1. Albert Einstein was born on 14 March, 1879 in the German city of Ulm.
(एलबर्ट आइन्स्टीन 14 मार्च, 1879 को जर्मनी के एक नगर ‘उल्म’ में पैदा हुए थे।)
2. When he was a little child, his mother thought him a freak because his head looked much too large.
( जब वे छोटे बच्चे थे, उनकी माँ उनको निराला समझती थीं क्योंकि उन्हें उनका सिर बहुत बड़ा प्रतीत होता था।)
3. Einstein did not know how to mix and behave with other children. So his playmates called him .: Brother Boring. ‘
(आइन्सटीन दूसरे बच्चों से मिलना-जुलना और व्यवहार करना नहीं जानते थे। अत: उनके खेल के साथी उनको ‘उबाने वाला भाई’ कहते थे। )
4. ‘Fine, but where are her wheels ?’ – To Einstein, his newborn sister seemed to be a fine plaything. As he used to play with mechanical toys, he wanted to know where her wheels were.
(इस वाक्य का अर्थ है कि आइन्सटीन को अपनी नवजात बहन एक सुन्दर खिलौने के समान प्रतीत होती थी। वह यान्त्रिक खिलौनों से खेला करते थे। अतः वे जानना चाहते थे कि उसके (बहन के) पहिए कहाँ हैं ।)
5. The phrase ‘was destined’ means ‘was intended for a particular purpose or end.’
( शब्द- समूह ‘was destined’ का अर्थ ‘भाग्य में बदा था’ है ।)
2. The previous year, Albert’s parents had moved to Milan, and left their son with relatives. After prolonged discussion, Einstein got his wish to continue his education in German-speaking Switzerland, in a city which was more liberal than Munich.
Einstein was highly gifted in mathematics and interested in physics, and after finishing school, he decided to study at a university in Zurich. But science wasn’t the only thing that appealed to the dashing young man with the walrus moustache.
Questions :
1. Where did Albert’s parents leave him when they moved to Milan ?
(मिलान जाते समय आइन्सटीन के माता-पिता ने एलबर्ट को कहाँ छोड़ा ? )
2. Why did Albert want to study in Switzerland rather than in Munich?
( एलबर्ट म्यूनिख की अपेक्षा स्विट्जरलैण्ड में अध्ययन करना क्यों चाहते थे ? )
3. What were the two favourite subjects of Albert at high school ?
(एलबर्ट के हाईस्कूल में दो रुचिकर विषय क्या थे? )
4. Which two qualities of Albert are brought out in the passage ?
(इस अवतरण में एलबर्ट के कौन से दो गुण उभरकर सामने आए हैं ? )
5. Pick out the phrase from the passage which means the following :
‘Long and drooping. ‘
( अवतरण में वह शब्द – समूह चुनिए जिसका अर्थ ‘लम्बी और लटकी हुई है ? )
Answers:
1. When Albert’s parents moved to Milan, they left their son with relatives.
(मिलान जाते समय एलबर्ट के माता ने एलबर्ट को अपने रिश्तेदारों के पास छोड़ा।)
2. Albert hated the too much strict discipline of Munich school. He therefore wanted to study in a city of Switzerland which was more liberal than Munich.
( एलबर्ट म्यूनिख में स्कूल के अति कठोर अनुशासन से घृणा करते थे; अत: वे स्विट्ज़रलैण्ड के किसी नगर में, जो म्यूनिख की अपेक्षा अधिक उदार था, अध्ययन करना चाहते थे । )
3. Albert was highly gifted in mathematics and interested in physics.
(एलबर्ट गणित में बहुत प्रतिभाशाली थे और भौतिकी में उनकी रुचि थी। )
4. The two qualities are: (a) he was a dashing young man and (b) his walrus moustache.
(दो गुण ये हैं : (अ) वे बहुत जोशीले युवक थे, और (ब) उनकी मूँछें लम्बी, लटकी हुई और घनी थीं । )
5. The word ‘walrus’ means here ‘long and drooping.’
(शब्द ‘walrus’ का अर्थ ‘लम्बी और लटकी हुई है। )
3. He also felt a special interest in a fellow student, Mileva Maric, whom he found to be a “clever creature.” This young Serb had come to Switzerland because the University in Zurich was one of the few in Europe where women could get  degrees. Einstein saw in her an ally against the “philistines”— those people in his family and at the university with whom he was constantly at odds. The couple fell in love. Letters survive in which they put their affection into words, mixing science with tenderness. Wrote Einstein: “How happy and proud I shall be when we both have brought our work on relativity to a victorious conclusion.”
Questions :
1. Who did Einstein find to be a ‘clever creature’ ?
( आइन्सटीन ने किसको ‘समझदार प्राणी’ पाया ? )
2. Why did the young Serb join the University in Zurich ?
(सर्ब युवती ने ज्यूरिख के विश्वविद्यालय में क्यों प्रवेश लिया ? )
3. How did Einstein see in the young Serb an ally ?
(आइन्सटीन ने सर्ब युवती में मित्र के गुण कैसे पाए ? )
4. How do you say “The couple fell in love’ ?
( आपके विचार से दोनों में कैसे प्रेम हो गया ? )
5. Which word in the passage means continue to live or exist?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘जीवित बना रहा है ? )
Answers:
1. Einstein found Mileva Maric, a fellow student of his, a ‘clever creature?’
(आइन्सटीन ने अपनी सहपाठिनी मिलेवा मैरिक को ‘समझदार प्राणी’ पाया। )
2. The University in Zurich was one of the few in Europe where women could get degrees. This is why the young Serb joined it.
( ज्यूरिख का विश्वविद्यालय यूरोप के इने-गिने विश्वविद्यालयों में से एक था जहाँ लड़कियाँ डिग्री प्राप्त कर सकती थीं। यही कारण है कि सर्ब युवती ने वहाँ प्रवेश लिया । )
3. The young Serb liked art, literature and music like Einstein whereas people in his family and at the university where philistines. Thus Einstein saw in her an ally.
(सर्ब युवती आइन्सटीन की तरह कला, साहित्य और संगीत के प्रति रुचि रखती थी। जबकि आइन्सटीन के परिवार और विश्वविद्यालय में लोग असाहित्यिक (गँवार) थे। इस प्रकार आइन्सटीन ने सर्ब युवती में मित्र के गुण पाए । )
4. The couple fell in love because letters survive in which they put their affection into words.
(दोनों में प्रेम हो गया क्योंकि पत्र विद्यमान हैं जिनमें वे अपने प्रेम – को शब्दों में व्यक्त करते थे। )
5. The word ‘survive’ means ‘continue to live or exist’.
( शब्द ‘survive’ का अर्थ ‘जीवित बने रहे’ है। )
4. While Einstein was solving the most difficult problems in physics, his private life was unravelling. Albert had wanted to marry Mileva right after finishing his studies, but his mother was against it. She thought Mileva, who was three years older than her son, was too old for him. She was also bothered by Mileva’s intelligence. “She is a book like you,” his mother said. Einstein put the wedding off.
The pair finally married in January 1903, and had two sons. But a few years later, the marriage faltered. Mileva, meanwhile, was losing her intellectual ambition and becoming an unhappy housewife.
Questions :
1. Why was Einstein’s private life starting to fail?
(आइन्सटीन के व्यक्तिगत जीवन में क्यों बिगाड़ उत्पन्न हो रहा था?)
2. Why was his mother against the porposal ? Give two reasons.
( उनकी माँ प्रस्ताव के विरुद्ध क्यों थीं? कारण दीजिए।)
3. When did the pair finally marry ?
( आखिरकार जोड़े की शादी कब सम्पन्न हुई ? )
4. Why did the marriage falter ? Give reason in support of your answer.
(वैवाहिक जीवन क्यों लड़खड़ा गया ? अपने उत्तर की पुष्टि में कारण दीजिए।)
5. Which word in the passage means ‘was upset”?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘परेशान थी’ है ? )
Answers:
1. Einstein’s private life was starting to fail because his mother was against his marriage with Mileva Maric.
(आइन्सटीन के व्यक्तिगत जीवन में बिगाड़ शुरू हो रहा था क्योंकि उनकी माँ उनका विवाह मिलेवा मैरिक के साथ नहीं चाहती थी । )
2. His mother was against the proposal because (i) Mileva was three years older than Einstein and (ii) Mileva was a book like Einstein.
(उनकी माँ शादी के प्रस्ताव के खिलाफ थीं क्योंकि (i) मिलेवा आइन्सटीन से तीन वर्ष बड़ी थी और (ii) मिलेवा भी आइन्सटीन के समान एक पुस्तक थी । )
3. The pair finally married in January 1903.
( आखिरकार दोनों की शादी जनवरी 1903 में हो गई । )
4. Marriage faltered for the following reason : Mileva was losing her intellectual ambition and becoming an unhappy housewife.
(वैवाहिक जीवन निम्नलिखित कारण से लड़खड़ा गया – मिलेवा अपनी बौद्धिक महत्त्वाकांक्षा खो रही थी और वह एक दु:खी गृहिणी बन रही थी। )
5. The word ‘bothered’ means ‘was upset’.
( शब्द ‘ bothered’ का अर्थ ‘परेशान थी’ है । )
6. Einstein was deeply shaken by the extent of the destruction. This time he wrote a public missive to the United Nations. In it he proposed the formation of a world government. Unlike the letter to Roosevelt, this one made no impact. But over the next decade, Einstein got ever more involved in politics-agitating for an end to the arms buildup and using his popularity to compaign for peace and democracy.
When Einstein died in 1955 at the age of 76, he was celebrated as a visionary and world citizen as much as a scientific genius.
Questions :
1. How did Einstein react to the bombing of Hiroshima and Nagasaki?
( हिरोशिमा और नागासाकी पर बम विस्फोट से आइन्सटीन ने क्या प्रतिक्रिया की ? )
2. What was the public missive about Einstein wrote to the United Nations?
( आइन्सटीन ने संयुक्त राष्ट्र को क्या सार्वजनिक पत्र लिखा । )
3. What were his political agitation and compaign for?
(उनके राजनीतिक आन्दोलन और अभियान किस बात के लिए थे?)
4. Why does the world remember Einstein as a ‘world citizen’?
(संसार आइन्सटीन को विश्व नागरिक के रूप में क्यों याद करता है?)
5. Which word in the passage means ‘a formal letter?
( अवतरण में किस शब्द का अर्थ ‘औपचारिक पत्र’ है ? )
Answers:
1. Einstein was deeply shaken by the large destruction of Hiroshima and Nagasaki.
(हिरोशिमा और नागासाकी के बड़े विनाश से आइन्सटीन को गहरा दुःख हुआ ।)
2. Einstein wrote a public missive to the United Nations in which he proposed the formation of a world government..
(आइन्सटीन ने संयुक्त राष्ट्र को सार्वजनिक पत्र लिखा जिसमें उन्होंने, विश्व सरकार के गठन का प्रस्ताव किया। )
3. He agitated for the end of the arms buildup. He campaigned for peace and democracy.
( उन्होंने आयुध – संग्रह की समाप्ति के लिए आन्दोलन किया। उन्होंने शान्ति और जनतन्त्र के लिए अभियान चलाया। )
4. When Einstein died in 1955, he was celebrated as the ‘world citizen’ because he worked for the welfare of mankind in the field of science and politics.
(सन् 1955 में जब आइन्सटीन की मृत्यु हुई, उनकी विश्व नागरिक के रूप में प्रशंसा की गई क्योंकि उन्होंने विज्ञान और राजनीति के क्षेत्र में मानव जाति के कल्याण के लिए कार्य किया था। )
5. The world ‘missive’ means ‘a formal letter’.
( शब्द missive का अर्थ ‘औपचारिक पत्र’ है ।)
LONG ANSWER TYPE QUESTIONS
(To be answered in about 80 words ) 
Q.1. Describe the childhood of Albert Einstein.
(एलबर्ट आइन्सटीन के बचपन का वर्णन कीजिए। )
Ans. Place of birth : Albert Einstein was born on 14 March, 1879 in the German city of Ulm.
His childhood: He showed no sign of greatness at his birth. On the contrary, his mother thought Albert was a freak. His head seemed to be very large. He was a late talker. He learnt to speak after two and a half years and he spoke everything twice. He could not mix and play with other children. His playmates called him ‘Brother Boring’.
He played by himself much of the time. He especially loved mechanical toys.
His attention: When he looked at his newborn sister, he said, “Fine, but where are her wheels?” He thought her as a plaything like his other toys.
[ जन्मस्थली – एलबर्ट आइन्सटीन का जन्म 14 मार्च, 1879 को जर्मनी के नगर उल्म में हुआ।
उनका बचपन — उनके जन्म के समय ऐसा कोई संकेत नहीं था जो उनकी महानता का द्योतक हो । इसके विपरीत, उनकी माँ एलबर्ट को निराला बच्चा सोचती थीं। उनका सिर बहुत बड़ा लगता था। उन्होंने देर में बोलना सीखा। उन्होंने ढाई वर्ष के बाद बोलना सीखा और वे हर चीज को दो बार कहते थे। वे दूसरे बच्चों से मिल-जुल नहीं सके और उनके साथ खेल नहीं सके। उनके खेल के साथी उन्हें ‘उबाने वाला भाई’ कहा करते थे।
अधिक समय वे स्वयं ही खेलते रहते थे। उन्हें विशेष रूप में यान्त्रिक खिलौने पसन्द थे ।
उनकी समझ – जब उन्होंने अपनी नवजात बहन की ओर देखा तो कहा, “सुन्दर, पर इसके पहिए कहाँ हैं?” उन्होंने अपनी बहन को अपने अन्य खिलौनों की तरह एक खिलौना समझा ।]
Q. 2. Why does the world remember Einstein as a ‘world citizen’? (M. Imp.) 
(संसार आइन्सटीन को विश्व नागरिक के रूप में क्यों याद करता है?)
Ans. Introduction: It is not always true that great people are born with a sign of greatness. Einstein was also an ordinary child.
As a World Citizen: Einstein disliked authoritarian order. When the Nazis came to power in Germany, Einstein emigrated to the United States. When the Americans dropped atom bombs on Hiroshima and Nagasaki in August 1945, Einstein was deeply shaken by the extent of the destruction. He wrote a public missive to the United Nations proposing the formation of a world government. He launched an agitation for an end to the arms buildup. He compaigned for peace and democracy.
Celebrated person : When Einstein died in 1955, he was celebrated as a ‘World Citizen’.
[ भूमिका- यह बात सदा सत्य नहीं है कि महान लोगों का जन्म महानता का संकेत लेकर होता है। आइन्सटीन भी एक साधारण बच्चे थे।]
विश्व नागरिक के रूप में— आइन्सटीन तानाशाही व्यवस्था से घृणा करते थे। जब जर्मनी में नाजी पार्टी सत्ता में आई, आइन्सटीन संयुक्त राज्य अमेरिका में बस गए। जब अमेरिका ने हिरोशिमा और नागासाकी पर परमाणु बम वर्षा की तो विनाश की गहनता से वे बहुत दु:खी हुए। उन्होंने संयुक्त राष्ट्र को एक औपचारिक पत्र लिखा। उसमें उन्होंने विश्व सरकार की रचना का प्रस्ताव किया। उन्होंने आयुध-संग्रह को समाप्त करने के लिए आन्दोलन चलाया। उन्होंने शान्ति और जनतन्त्र के लिए अभियान चलाया।
सुयोग्य व्यक्ति – सन् 1955 ई० में जब आइन्सटीन की मृत्यु हुई, उनकी प्रशंसा ‘विश्व नागरिक’ के रूप में की गई । ]
Q. 3. Describe Albert Einstein’s life at school.
(एलबर्ट आइन्सटीन के विद्यार्थी जीवन का वर्णन कीजिए । )
Ans. Introduction : Once the headmaster told Einstein’s father that Einstein would not succeed in any profession.
His life at school: Albert Einstein was not a bad pupil. When he was at high school in Munich, he scored good marks in almost every subject. But he hated the school’s regimentation and clashed with his teachers. At the age of 15, Einstein left the school. Then he joined a high school in a city of Switzerland. Einstein was highly gifted in mathematics and interested in Physics.
Conclusion : Science wasn’t the only thing that appealed to the dashing young man. He loved art, literature and music. He had learnt playing violin in his childhood. He later became a gifted amateur violinist.
[ भूमिका – एक बार हेडमास्टर ने आइन्सटीन के पिता से कहा कि आइन्सटीन किसी भी व्यवसाय में सफल नहीं रहेगा।
उनका स्कूली जीवन – एलबर्ट आइन्सटीन कमजोर विद्यार्थी नहीं थे। जब वह म्यूनिख में हाईस्कूल में था, वे लगभग सभी विषयों में अच्छे अंक प्राप्त करते थे। लेकिन वे स्कूल के अति कठोर अनुशासन से घृणा करते थे और अपने शिक्षकों से बहस करते रहते थे। पन्द्रह वर्ष की आयु में आइन्सटीन ने स्कूल छोड़ दिया। तब उन्होंने स्विट्जरलैण्ड के किसी नगर के हाईस्कूल में प्रवेश लिया। आइन्सटीन गणित के प्रतिभाशाली छात्र थे और भौतिकी में उनकी रुचि थी।
निष्कर्ष – विज्ञान ही केवल ऐसी चीज नहीं थी जो इस तेज युवक को अच्छी लगती थी; उन्हें कला, साहित्य और संगीत से प्रेम था । उन्होंने अपने बचपन में ही वायलिन बजाना सीख लिया था। बाद में वे प्रतिभाशाली और शौकिया वायलिन वादक बने ।]
Q.4. Describe Albert Einstein’s contribution in the field of science.
(विज्ञान के क्षेत्र में एलबर्ट आइन्सटीन के योगदान का वर्णन कीजिए। )
Ans. Introduction : A young German, named Albert Einstein was a civil servant in the patent office in Bern.
His ground breaking papers: He took the world by storm at the age of 26. In summer of 1905 he published four papers in quick succession. The papers were about light, the motion of particles, the electrodynamics of moving bodies, and energy. They charged forever our understanding of space, time and the entire cosmos. .
His Special Theory of Relativity: One of these paper contained Einstein’s Special Theory of Relativity. The paper said that time and distance are not absolute. It described the relationship between mass and energy.
His General Theory of Relativity : He published it in 1915. It provided a new interpretation of gravity. The press proclaimed his work as “a scientific revolution.”
Conclusion: Einstein received the Nobel Prize for Physics in 1921.
[ भूमिका – एक युवा जर्मन, जिसका नाम एलबर्ट आइन्सटीन था, बर्न में पेटेंट ऑफिस में सिविल कर्मचारी था।
उनके क्रान्तिकारी पेपर – छब्बीस वर्ष की आयु में उन्होंने संसार को चकाचौंध कर दिया। सन् 1905 ई० की ग्रीष्म ऋतु में उन्होंने लगातार चार दस्तावेज प्रकाशित किए। वे दस्तावेज प्रकाश कणों की गति, ग्रहों की विद्युत-गतिकी और ऊर्जा के बारे में थे। उन दस्तावेजों दूरी, समय और सम्पूर्ण ब्रह्माण्ड के बारे में हमारी समझ को सदा के लिए बदल दिया ।
सापेक्षता का उसका विशेष सिद्धान्त- इन दस्तावेजों में से एक में आइन्सटीन का सापेक्षता का विशेष सिद्धान्त था। दस्तावेज में बताया गया कि समय और दूरी निरपेक्ष हैं। उसमें द्रव्यमान और ऊर्जा के बीच सम्बन्ध का वर्णन किया गया है।
सापेक्षता का उनका सामान्य सिद्धान्त – उन्होंने यह सिद्धान्त सन् 1915 में प्रकाशित किया। इसमें गुरुत्वाकर्षण की नई व्याख्या प्रस्तुत की गई। प्रेस ने घोषणा की कि आइन्सटीन का यह कार्य एक ‘वैज्ञानिक क्रान्ति’ है।
निष्कर्ष – सन् 1921 ई० में आइन्सटीन को भौतिकी का नोबल पुरस्कार प्रदान किया गया ।]
EXERCISES FROM THE TEXT
Thinking about the Text
Q.1. Here are some headings for paragraphs in the text. Write the number of paragraph (s) for each title against the heading. The first one is done for you.
( यहाँ पाठ के अनुच्छेदों के कुछ शीर्षक हैं। शीर्षक के सामने प्रत्येक अनुच्छेद की संख्या लिखिए। पहला अनुच्छेद आपके लिए हल कर दिया गया है। )
(i) Einsteins’ equation ( 9 )
(ii) Einstein’s meets his future wife (   )
(iii) The making of a violinist (   )
(iv) Mileya and Einstein’s mother (   )
(v) A letter that launched the arms race (   )
(vi) A desk drawer full of ideas (   )
(vii) Marriage and divorce (   )
Ans. S.No. of headings       Number of Paragraph
(i)                                        9
(ii)                                       7
(iii)                                      3
(iv)                                      10
(v)                                       15
(vi)                                       8
(vii)                                     11
Q. 2. Who had these opinions about Einstein?
(आइन्सटीन के बारे में ये राय किसकी थी ? )
(i) He was boring.
(ii) He was stupid and would never succeed in life.
(iii) He was a freak.
Ans.
(i) Einstein’s playmates.
(ii) A headmaster.
(iii) Einstein’s mother.
Q. 3. Explain what the reasons for the following are:
(निम्नलिखित के कारण समझाइए – )
(i) Einstein leaving the school in Munich for good.
(ii) Einstein wanting to study in Switzerland rather than in Munich.
(iii) Einstein seeing in Mileva an ally.
(iv) What do these tell you about Einstein?
Ans.
(i) Einstein hated the strict order and discipline of the Munich school. He had often to clash with his teachers.
(ii) Albert Einstein’s parents had moved to Milan from Munich leaving him with relatives. He hated the strict discipline of Munich. He wanted to continue his education in German speaking Switzerland.
(iii) Einstein loved art, literature and music. Mileva also loved these things whereas people in his family and at the universarly did not like these things. This is why he saw an ‘ally’ in Mileva.
(iv) These things tell us that Einstein was not an ordinary man. He was a rebellion and genius.
Q. 4. What did Einstein call his desk drawer at the patent office? Why?
(आइन्सटीन पेटेंट ऑफिस में अपनी मेज के दराज को क्या कहते. थे? क्यों ? )
Ans. Einstein called his desk drawer at the patent office the ‘bureau of theoretical physics,’ because it contained the papers in which Einstein had developed his ideas on physics.
Q. 5. Why did Einstein write a letter to Franklin Roosevelt?
(आइन्सटीन ने फ्रेन्कलिन रूजवेल्ट को पत्र क्यों लिखा ? )
Ans. Einstein knew that the Nazis in Berlin had discovered nuclear fission and they could make atom bomb. An atom bomb if exploded, would bring about enormous destruction. At the urging of a colleague he wrote to Franklin Roosevelt, the President of America as a warning.
Q. 6. How did Einstein react to the bombing of Hiroshima and Nagasaki?
(हिरोशिमा और नागासाकी पर बमबारी किए जाने पर आइन्सटीन ने किस प्रकार प्रतिक्रिया की ? )
Ans. Einstein was deeply shaken by the extent of the destruction of Hiroshima and Nagasaki after they were bombed.
Q. 7. Why does the world remember him as a “world citizen”?
(संसार आइन्सटीन को विश्व नागरिक के रूप में क्यों याद करता है ?)
Ans. Einstein worked for the welfare of human being in the field of science and politics. Hence he is remembered as a “world citizen”.
Q. 8. Here are some facts from Einstein’s life. Arrange them in chronological order:
(यहाँ आइन्सटीन के जीवन के कुछ तथ्य दिए गए हैं। उनको कालक्रमानुसार लिखिए — )
1. Einstein publishes his special theory of relativity.
2. He is awarded the Nobel Prize in Physics.
3. Einstein writes a letter to U.S. President, Franklin D. Roosevelt, and warns against Germany’s building of an atomic bomb.
4. Einstein attends a high school in Munich.
5. Einstein’s family moves to Milan.
6. Einstein is born in the German city of Ulm.
7. Einstein joins a university in Zurich, where he meets Mileva.
8. Einstein dies.
9. He provides a new interpretation of gravity.
10. Tired of the school’s regimentation, Einstein withdraws from school.
11. He works in a patent office as a technical expert.
12. When Hitler comes to power, Einstein leaves Germany for the United States.
Ans. Chronological order of the facts from Einstein’s life:
1. Einstein is born in the German city of Ulm.(6)
2. Einstein attends a high school in Munich. (4)
3. Einstein’s family moves to Milan. (5)
4. Tired of the school’s regimentation, Einstein withdraws from school. (10)
5. Einstein joins a university in Zurich where he meets Mileva. (7)
6. He works in a patent office as a technical expert. (11)
7. Einstein publishes his special theory of relativity. (1)
8. He provides a new interpretation of gravity. (9)
9. He is awarded the Nobel Prize in Physics. (2)
10. When Hitler comes to power, Einstein leaves Germany for the United States. (12)
11. Einstein writes a letter to U.S. President, Franklin D. Roosevelt, and warns against Germany’s building of an atomic bomb. (3)
12. Einstein dies. (8)
Thinking about Language
I. Here are some sentences from the story. Choose the word from the brackets which can be substituted for the italicised words in the sentences:
(कहानी से कुछ वाक्य लिए गए हैं । कोष्ठकों से वे शब्द चुनिए जो वाक्यों में तिरछे अक्षरों में मुद्रित शब्दों के स्थान पर प्रयुक्त हो सकते हैं-)
1. A few years later, the marriage faltered. (failed, broke, became weak)
2. Einstein was constantly at odds with people at the university. (on bad terms, in disagreement, unhappy)
3. The newspapers proclaimed his work as “a scientific revolution”. (declared, praised, showed)
4. Einstein got ever more involved in politics, agitating for an end to the arms buildup. (campaigning, fighting, supporting)
5. At the age of 15. Einstein felt so stifled that he left the school for good. (permanently, for his benefit, for a short time)
6. Five years later, the discovery of nuclear fission in Berlin had American physicists in an uproar. (in a state of commotion, full of criticism, in a desperate state)
7. Science wasn’t the only thing that appealed to the dashing young man with the walrus moustache. (interested, challenged, worried)
Ans.
1. became weak,
2. in disagreement,
3. declared,
4. fighting,
5. permanently,
6. in a desperate state,
7. interested.
II. Study the following sentences:
(निम्नलिखित वाक्य पढ़िए – )
  • Einstein became a gifted amateur violinist, maintaining this skill throughout his life.
  • Letters survive in which they put their affection into words, mixing science with tenderness.
The parts in italics in the above sentences begin with-ing verbs, and are called participial phrases. Participial phrases say something more about the person or thing talked about or the idea expressed by the sentence as a whole. For example:
— Einstein became a gifted amateur violinist. He maintained this skill throughout his life.
Complete the sentences below by filling in the blanks with suitable participial clauses. The information that has to be used in the phrases is provided as a sentence in brackets: 
(निम्नलिखित वाक्यों के रिक्त स्थानों में उपयुक्त participial clause भरिए। Phrase में जो सूचना प्रयोग करनी है वह कोष्ठक में वाक्य के रूप में दी गई है— )
1. …….. the firefighters finally put out the fire. (They worked round the clock.)
2. She watched the sunset above the mountain, ……….. (She noticed the colours blending softly into one another.)
3. The excited horse pawed the ground rapidly, ………..(While it neighed continually.)
4. ………. I found myself in Bangalore, instead of Benaras. (I had taken the wrong train.)
5. ………… I was desperate to get to the bathroom. (I had not bathed for two days.)
6. The stone steps, ………….  needed to be replaced. (They were worn down.)
7. The actor received hundreds of letters from his fans, …………. (They asked him to send them his photograph.)
Ans.
1. Working round the clock,
2. noticing the colours blending softly into one another,
3. neighing continually,
4. Having taken the wrong train,
5. Having not bathed for two days,
6. being worn down,
7. asking him to send them his photograph.
Writing Newspaper Reports
Here are some notes which you could use to write a report:
(यहाँ कुछ सूत्र दिए गए हैं, जिनका प्रयोग आप रपट लिखने में कर सकते हैं— )
21 August, 2005-original handwritten manuscript of Albert Einstein unearthed-by student Rowdy Boeynik in the University of the Netherlands Boeynik researching papers- papers belonging to an old friend of Einstein- fingerprints of Einstein on these papers-16-page document dated 1924-Einstein’s work on this last theory-behaviour of atoms at low tempe- rature now known as the Bose-Einstein condensation the manuscript to be kept at Leyden University where Einstein got the Nobel Prize.
Write a report which has four paragraphs, one each on:
  • What was unearthed.
  • Who unearthed it and when.
  • What the document contained.
  • Where it will be kept.
Ans. Your report could begin like this:
Student Unearths Einstein Manuscript
21 August, 2005. An original handwritten Albert Einstein manuscript has been unearthed at a university in the Netherlands…
A student named Boeynik unearthed it when he was researching papers belonging to an old friend of Einstein. These paper had fingerprints of Einstein on them.
They contained a 16-page document dated 1924. It was Einstein work on his last theory-behaviours of atoms at low temperature. This theory is now known as the Bose-Einstein condensation theory.
The manuscript will be kept at Leyden University where Einstein got the Nobel Prize.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *